Bakblik
04-11-2024 om 16:33
Wat vindt het forum ervan?
https://nos.nl/artikel/2543235-school-zeist-zet-cijfers-even-niet-in-volg-app-kind-regie-geven
Een school in Zeist gaat bij wijze van proef een poosje de cijfers niet in de app zetten, dit om te kijken of de leerlingen dan minder prestatiedruk ervaren.
Ik heb toen mijn kinderen op de middelbare zaten een inlog moeten activeren om een tienminutengesprek te kunnen aanvragen, de cijfers die mijn kinderen haalden heb ik nooit bekeken. Ik gaf ze het vertrouwen dat ze het konden en dat ze zelf wel zouden melden als het niet goed ging. Bij beiden is het goed gegaan 6 jaar lang.
Ik zou ervoor zijn als alle scholen het zo gingen doen. Wat vindt jij?
Willen ook degenen die actief zijn in het onderwijs meepraten hierover?
Bakblik
08-11-2024 om 08:26
Miepjecody schreef op 08-11-2024 om 08:10:
[..]
Maar is dit overal zo? Mijn jongste is nog maar 5 jaar van de middelbare af maar in de elo/som stonden alleen cijfers
Ze keken gelukkig ook niet of je je huiswerk had gemaakt of je etui bij je had. Dan is er wel erg veel veranderd!
Mijn oudstste deed eindexamen in 2020 en daar stonden in magister:
- het rooster en de wijzingen van dat rooster
- Het huiswerk voor de volgende les(sen)
- De planner voor de periode meestal startend na een vakantie en eindigend voor de volgende vakantie
- De opdrachten voor werkstukken en presentaties en beoordelingscriteria van die opdrachten zodat je kon zien waar je werkstuk aan moest voldoen
- De cijfers
- de aantekeningen voor vergeten spullen of te laat komen
- De ziekmeldingen, zowel van leerlingen als van docenten
- Terugzoeken hoeveel uitval er was geweest was kinderlijk eenvoudig.
Je kon er toen al niet omheen als leerling. En wat ik begrijp van dochter (die soms werkt op haar oude middelbare school) is het alleen maar meer geworden.
Edit om 9.00:
Er was ook nog een elektronische leeromgeving daar konden de leerlingen oefenen voor bepaalde toetsen vooral van de talen. Volgens mij was dat horend bij de boeken en niet in Magister maar dat weet ik niet meer zeker en nu geen kind thuis om dat even bij te checken.
tsjor
08-11-2024 om 09:05
Diyer schreef op 04-11-2024 om 19:02:
[..]
Voor wat ik me kan herinneren was het onmogelijk om de apps van de school niet te gebruiken. Ook allerlei schoolinformatie verliep via een of ander account. Incl. inboeken van 10 minuten gesprekken, rapportgesprekken/driehoekgesprekken, ziekmelden, vragen aan de mentor. Alles verliep via de persoonlijke profielen. Wij hadden alleen wel 4 verschillende apps, want beide scholen gebruikten 2 verschillende soorten. Voor het ene moest je A hebben, voor het andere B. En met 2 verschillende kinderen, verschillende scholen, verschillende accounts. Om het maar even overzichtelijk te houden voor ouders
Geen app in mijn tijd. Magister was wel bereikbaar via de laptop als je een code wilde gebruiken. Niet geïnstalleerd. Ziek melden ging nog met de telefoon. Vragen aan de mentor per email. Eigenlijk ideaal voor de mensen die toch graag op magister zitten en ook voor de mensen die de pushberichten niet kunnen weerstaan: geen app gebruiken.
Tsjor
tsjor
08-11-2024 om 09:16
'Dus...ja, minder prestatiedruk en minder cijfers zien prima, maar dan wèl graag ook een school/ mentor die tijdig aan de bel trekt en niet zonder meer een 6 wel oké vindt (voor de een is een 5 met hard werken t maximum, voor de ander een 6 gewoon niet genoeg want geen inzet),(...).'
Dit vind ik dan wel weer veel gevraagd van school. Dat betekent dat een leerkracht elk cijfer moet gaan afwegen in relatie tot de leerling, en dan beslissen of de ouders gebeld moeten worden voor die 6, die ook wel een 8 had mogen zijn. Precies wat je zegt: voor de een, voor de ander...... zie in gedachte een volle klas voor je, bedenk dat je zo minstens 6 van die klassen per week ziet, en ga dan eens bellen.
Ik vond rapporten en de ouderavonden tijdig genoeg.
Tsjor
Bakblik
08-11-2024 om 09:18
tsjor schreef op 08-11-2024 om 09:05:
[..]
Geen app in mijn tijd. Magister was wel bereikbaar via de laptop als je een code wilde gebruiken. Niet geïnstalleerd. Ziek melden ging nog met de telefoon. Vragen aan de mentor per email. Eigenlijk ideaal voor de mensen die toch graag op magister zitten en ook voor de mensen die de pushberichten niet kunnen weerstaan: geen app gebruiken.
Tsjor
Wij hadden ook geen app als ouders. Ziek melden ging per telefoon en de rest via inloggen op en computer. Pas de laatste 2 jaar van mijn zoon moest ik de app gebruiken en dat heb ik geweigerd. Ik ben gewoon blijven bellen.
Marit!
08-11-2024 om 09:32
tsjor schreef op 08-11-2024 om 09:16:
'Dus...ja, minder prestatiedruk en minder cijfers zien prima, maar dan wèl graag ook een school/ mentor die tijdig aan de bel trekt en niet zonder meer een 6 wel oké vindt (voor de een is een 5 met hard werken t maximum, voor de ander een 6 gewoon niet genoeg want geen inzet),(...).'
Dit vind ik dan wel weer veel gevraagd van school. Dat betekent dat een leerkracht elk cijfer moet gaan afwegen in relatie tot de leerling, en dan beslissen of de ouders gebeld moeten worden voor die 6, die ook wel een 8 had mogen zijn. Precies wat je zegt: voor de een, voor de ander...... zie in gedachte een volle klas voor je, bedenk dat je zo minstens 6 van die klassen per week ziet, en ga dan eens bellen.
Tsjor
Het gaat niet over een belletje per cijfer. Dat hoef ik als ouder echt niet Maar wel dat er een beeld is over de algehele tendens. Ook onder leraren hangt de tendens zolang het maar voldoendes zijn is het wel goed. En daar ben ik het gewoon niet mee eens. Een kind kan nog steeds flink onderpresteren en niet weten hoe het moet leren. En als je als nieuwe mentor letterlijk zegt: de overdracht van de oude mentor, daar doe ik niet aan, want ik wil een eigen blik, dan sla je 'm.i. de plank mis.
Bakblik
08-11-2024 om 09:34
Miepjecody schreef op 08-11-2024 om 08:15:
Ik krijg het echt Spaans benauwd van die dingen die ik hier lees.
Snap je nu waarom mensen (ouders/docenten) graag wat minder magister/som willen?
Het is voor alle partijen edn ongezonde situatie zoals het nu op veel scholen is.
Tuinfluiter
08-11-2024 om 09:37
tsjor schreef op 08-11-2024 om 09:16:
Tsjor
Bij mijn oudste hadden we de eerste vier jaar nog geen magister. In de eerste en tweede was er een extra rapport om ouders op de hoogte te houden. Naast ouderavonden werd er alleen contact met ouders opgenomen als een leerling niet aan de overgangsnormen voldeed. Dan had de mentor daarvoor ook al een gesprek met de leerling gehad.
Vind dat je als ouders ook wel realistisch mag zijn in je verwachtingen.
Mevrouw75
08-11-2024 om 09:43
Miepjecody schreef op 08-11-2024 om 08:10:
[..]
Maar is dit overal zo? Mijn jongste is nog maar 5 jaar van de middelbare af maar in de elo/som stonden alleen cijfers
Ze keken gelukkig ook niet of je je huiswerk had gemaakt of je etui bij je had. Dan is er wel erg veel veranderd!
Dat deden ze vroeger natuurlijk ook, het stond alleen niet in magister. ‘Ze’ vinken het ook niet allemaal aan in magister.
Tuinfluiter
08-11-2024 om 09:53
Mevrouw75 schreef op 08-11-2024 om 09:43:
[..]
Dat deden ze vroeger natuurlijk ook, het stond alleen niet in magister. ‘Ze’ vinken het ook niet allemaal aan in magister.
Je hoorde het als ouder ook alleen als het echt problematisch werd. Dus een vergeten boek of een keer te laat ging meestal gewoon langs je heen.
Nick90
08-11-2024 om 10:07
IngridT schreef op 08-11-2024 om 07:03:
[..]
Dat doet onze school ook steeds meer. 'verantwoordelijkheid bij de ouders leggen'
Ja het is jouw kind dus jouw verantwoordelijkheid. Ik snap serieus niet wat er op magister tegen is. Gewoon een app waarin je cijfers van je kind kunt zien, hoe je daar mee omgaat is aan jou uiteraard en daar zit dan ook het probleem.
Nick90
08-11-2024 om 10:10
Bakblik schreef op 07-11-2024 om 14:33:
[..]
Dat is iets van school. School hangt dat een consequentie aan. 3e keer boek vergeten is geen toegang tot de les zoiets.
Dan wil ik als ik er lucht van krijg best het kind helpen herinneren dat het zijn spullen mee moet nemen maar ik ga het niet nabrengen.
Mijn oudste stond in de tweede voor alle vakken keurige voldoendes behalve voor Engels. Dat was in de brugklas ook haar zwakste vak het jaar afgesloten met een 5.8 als ik mij goed herinner. In de tweede hoorde ik dochter regelmatig over lesuitval voor Engels. Eind maart moesten we op gesprek komen. Dus voor vertrek dochter even laten uitzoeken hoe vaak Engels was uitgevallen. De openingsvraag in het gesprek was of wij een idee hadden hoe we dat Engels op een voldoende konden krijgen. Toen heb ik quasi lollig voorgesteld dat ik voortaan de proefwerken zou komen maken, dat was niet de bedoeling. Daarna heb ik de vraag gesteld wat school er aan dacht te gaan doen, omdat je met 40% uitgevallen lessen niet kan verwachten dat alle leerlingen voldoendes halen voor de toetsen. Het voorgestelde steunprogramma werd gegeven door dezelfde docent dus dat viel ook om de haverklap uit. Uiteindelijk hebben we privé bijles geregeld en toen was dochter zo op niveau.
Maar dan leg je het zelf toch ook bij school? Wat is er gebeurd met kind moet zelf leren problemen oplossen en plannen? Dus aan de ene kant vind je dat kinderen zelf hun schoolproblemen moeten oplossen en recht hebben op privacy en wanneer het niet goed gaat moet school er iets aan doen. En had je wel in magister gekeken had je gezien hoe vaak Engels uitviel en meteen het cijfer kunnen checken en eerder kunnen handelen.
MamaE
08-11-2024 om 10:26
Ik vind het echt absurd om te lezen dat school aan ouders vraagt hoe die ervoor gaan zorgen dat kind wel voldoendes gaat halen voor een vak. Puur en alleen omdat ze kunnen weten dat kind onvoldoendes haalt. Terwijl ze zelf meer dan de helft van de lessen laten uitvallen. En ja, daar mag je een school op aanspreken, want het geven van lessen is hun taak en sowieso niet iets wat je als ouders kunt doen.
De tendens is hier; weten is handelen. Dus je wordt geacht een app te hebben, die te checken en meteen wat met alle informatie te doen. Kind vergeet boeken, als ouder moet je foei zeggen. Kind heeft huiswerk niet gemaakt, als ouder moet je controleren. Kind haalt een onvoldoende, je moet nog meer gaan controleren.
Ouders zitten niet meer op school, laten we ze alsjeblieft niet de middelbare overdoen.
En dan heb je nog een ander probleem wat door deze tendens toeneemt; kansenongelijkheid. Want niet alle ouders kunnen hun kind overal mee helpen. Snappen het schoolsysteem niet. Weten niet hoe alles werkt. En als scholen dat massaal wel gaan verwachten, gaan basisscholen daar in hun advisering rekening mee houden. En dan wordt het opleidingsniveau van de ouders en hun mate van betrokkenheid en of ze in staat zijn om te helpen meegewogen. Dat moet je als samenleving niet willen.
Een zestienjarige mag inderdaad zelf beslissen over medische ingrepen, een tattoo of piercing nemen zonder toestemming, maar als diezelfde zestienjarige zijn wiskundeboek vergeet of zijn huiswerk voor geschiedenis niet maakt, dan kunnen de ouders dat meteen zien in een app.
Bakblik
08-11-2024 om 10:26
Nick90 schreef op 08-11-2024 om 10:10:
[..]
Maar dan leg je het zelf toch ook bij school? Wat is er gebeurd met kind moet zelf leren problemen oplossen en plannen? Dus aan de ene kant vind je dat kinderen zelf hun schoolproblemen moeten oplossen en recht hebben op privacy en wanneer het niet goed gaat moet school er iets aan doen. En had je wel in magister gekeken had je gezien hoe vaak Engels uitviel en meteen het cijfer kunnen checken en eerder kunnen handelen.
Als ik wel in magister had gekeken had ik hetzelfde geweten als nu, want als ouder kon ik toen alleen de cijfers zien en een gesprek inplannen als ik daar een uitnodiging voor had gehad.
Tijdens het gesprek wat we hadden op school was de eerste vraag aan ons of wij een oplossing wisten. Nee, want ik ben geen docent heb geen didactische vaardigheden. We waren al lang met haar aan het oefenen thuis zonder voldoende resultaat. Uit de verhalen wist ik dat Engels vaak uitviel maar heel precies hoeveel % dat washadden we niet helder. 2e klas vwo Engels beheers ik wel maar doordat ik geen docent ben kan ik het niet overbrengen aan mijn kind hoe dat moet, ik ken geen leerstratgie. In feite die je maar wat als ouder in de hoop dat het helpt.
Als school een oefenprogramma had gehad waarmee ik kind kon ondersteunen door iedere dag samen met haar weer aan te werken had ik dat echt gedaan maar ik (opgeleid in de voeding) weet toch niet hoe je een puber vaardigheden aanleert met Engels?
Maar goed Nick90 je gaat het ervaren als je kind naar de middelbare gaat.
MamaE
08-11-2024 om 10:30
Als een kind slecht scoort, is het eerst zaak te kijken waar dat aan ligt;
- helft van de tijd uitval-> dat ligt bij school
- kind gaat bijvoorbeeld veel te laat naar bed, zit tijdens huiswerk/leren alleen maar te chatten met vriendinnen of heeft alle tijd na school volgepland met sport en bijbaantje waardoor er geen tijd is voor huiswerk/leren->dan moeten kind en ouders ook gaan kijken naar een ander ritme en tijdsverdeling.