Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

16-02-2022 om 13:03

Verplicht om mee te doen?


kenfan schreef op 16-02-2022 om 16:05:

[..]

Klinkt stoer , ik ben wel benieuwd hoe je dat in gaat vullen. Kun je dat concreet maken? Schrijf je een verontwaardigde email achteraan? Stap je naar de docent?directeur? Of ga je in de OR/MR zitten om het afgeschaft te krijgen?

Zo'n sponsorloop is strijk en zet op basisscholen. Ik was er geen liefhebber van. Maar aan de andere kant hadden die van mij wel plezier in de loop zelf, kregen ze extra beweging en ging er nog geld naar een goed doel. En je zag de ouders van vriendjes bij wie ze over de vloer kwamen weer eens als ze de ophaalleeftijd voorbij waren.

Zoals Temet aangeeft. Paar namen op de lijst. 5 euro van x, 2 euro van y en 3 euro van Z

En vervolgens haal ik een tientje uit mijn portemonnee. 

Het wordt overigens een ander verhaal als mijn kind er heel enthousiast  instaat. Dan wordt het - met de huidige leeftijd - alsnog niet langs de deuren, maar dan stel ik voor dat familie en vrienden worden gemaild/gebeld. 

Nee je bent niet verplicht om mee te doen. 

Het schiet mij opeens weer te binnen dat de school een keer verplichtte de kinderen om 's avonds mee te doen met een sponsorloop, toen mijn zoon in groep 8 zat, terwijl mijn zoon dan een schaakwedstrijd had. Die moest hij van de meester dan maar laten zitten. Ja ècht niet!

MamaE schreef op 16-02-2022 om 14:28:

Ik houd ook niet van geleur aan de deur om geld. Leuk dat school iets organiseert, maar daar hoeft niet het hele dorp last van te hebben. Zoals ik het hier lees zit niemand er op te wachten, dus ik snap niet dat scholen dit soort dingen nog doen.
Hier een dorp verderop heeft de school elk jaar een vastenactie met sponsorloop/sponsorzwemmen, kinderpostzegels en ook nog een valentijnsactie.
Ga die kinderen iets nuttigs leren. Eten inzamelen voor de voedselbank vind ik wel een goed idee. Dan leer je ze om iets voor een ander te doen die het minder heeft. Hier doen ze dat rond Pasen en rond Kerst in samenwerking met de diaconale werkgroep van de kerk. Die kennen gezinnen die hulp nodig hebben en zorgen dat het op de juiste plek terecht komt.
Ik moest vroeger voor de communie een doos met oud speelgoed inleveren voor arme kindjes in Afrika. Maar daar kon je dan speelgoed in doen dat je zelf niet meer gebruikte of waar je te groot voor was. Tegenwoordig gaat het geloof ik naar kinderen in het AZC die weinig speelgoed hebben.
Maar ik snap ook nooit het concept rondjes rennen voor geld. Je kunt toch ook gewoon een bedrag inleveren zonder er bij te rennen? Als ik iets aan een collectant geef, ga ik toch ook geen dansje doen bij de deur.

Nee. Een school kan dit niet verplichten. Als school gaat zeuren kun je inderdaad gewoon random namen en bedragen invullen. Dat zullen best veel ouders doen.

Mijn man wilde alleen wat geven aan het mannenkoor als er ook wat gezongen werd. Werd een grap tussen hem en de collectant. Elk jaar stond de collectant (een bekende van ons) zingend aan de deur. Mannenkoor vind ik geen club om normaal wat aan te geven, maar door dat geintje werd er toch elk jaar wat gegeven. 

Maar vind dat je gelijk hebt. Als een kind al de deur langs gaat voor het goede doel, waarom dan ook nog rennen? Zie de link en de logica niet met elkaar. 

Hinoki schreef op 16-02-2022 om 16:38:

[..]

Zoals Temet aangeeft. Paar namen op de lijst. 5 euro van x, 2 euro van y en 3 euro van Z

En vervolgens h

aal ik een tientje uit mijn portemonnee.

Het wordt overigens een ander verhaal als mijn kind er heel enthousiast instaat. Dan wordt het - met de huidige leeftijd - alsnog niet langs de deuren, maar dan stel ik voor dat familie en vrienden worden gemaild/gebeld.

Ah, dus echt een goeie, want je dokte gewoon zelf   

Ik ben trouwens wel eens echt naar een juf toegestapt vanwege een sponsoractieToen had school schoolbreed een tekenwedstrijd verzonnen. Van de winnende tekeningen werden kerstkaarten gemaakt. Was de bedoeling dat je kind een aantal mapjes zou slijten aan bekenden. Die heb stante pede teruggebracht. Om nou 7,50 uit te geven aan iets wat ik direct bij het oud papier zou mikken.  En een nieuw klimrek voor het schoolplein vond ik nou ook niet echt een goed doel om anderen geld uit de zak te kloppen. Daar betaal ik al belasting en de vrijwillige ouderbijdrage voor. Hebben ze ook maar 1 x gedaan, blijkbaar was ik de enige niet.

De laatste keer heb ik.in verschillende handschriften namen op het formulier gezet en zelf het geld gegeven. Kind was ziek en kreeg formulier heel laat binnen.  Overige kinderen waren al met elkaar langs de deur geweest.  Kind had geen zin om alleen te gaan en dat begreep ik heel goed. Ik hou ook niet van dat geleur langs de deur.

En ieder jaar wel wat...blij dat ze op de middelbare zitten.  Net als die kinderpostzegels.  Eerder kocht je zegels en klaar. Nu kan dat bijna meer en moet je kaarten, mokken en weet ik wat voor meuk kopen. 

@Kenfan, ik richtte me op het verplichtende karakter in de OP. Niks mis met sponsorlopen. En niks mis met dokken. Maar ik bepaal graag zelf hoe we het invullen. Dat sturende wat door TO in de OP beschrijft hoef je als school bij mij niet aan te komen. 
Los daarvan stimuleer ik kind om te kijken naar andere kinderen die het minder goed hebben ben dus niet anti-sponsor ofzo. 

Ik vind het ook ver gaan hoor. Hier laatst een Sponsorloop voor planten voor de hele school en het plein bij de kleuters op te knappen, mijn zoon zijn hele kleutertijd in opgelapt oud schoolpand gezeten met stinkende wc's en een Schots en scheef armetierig plein. De huidige kleuters hebben een (in vergelijking met wat hij had en nu heeft) prachtplein met schommels, zandbakken een heuse voetbalkooi en wipkippen enzo. Mijn zoon zijn plein is kaal en leeg maar ja dat vind school goed genoeg, paar ballen erop en klaar. Die planten voor de hele school vind ik een goed idee! Dus heb wat gegeven ..

Maar nu toch spijt, de sponsorloop was voor afgelopen vakantie en er zijn een per Klas 3 planten neergezet totaal ongeveer 5% van de opbrengst van de Sponsorloop. Het geld voor het kleuterplein wordt nog even vastgehouden want ze hopen een subsidie te vangen en dan. Iets moois neer te zetten. M.a.w. de ouders van de kleuters die gebruik gaan maken van her plein hebben (namens deze kleuters) geen cent bijgedragen aan dat plein en de kinderen die wel betaald hebben hebben niets aan dat plein.

Ze mogen blij zijn dat je 5 euro uit je portefeuille haalt.

Als kind op zijn 10de enthousiast is zou ie van mij zelf de deuren mogen aflopen of familie opbellen. Maar op zijn 6 zou ik hem daar te jong voor vinden.

Decembermamma schreef op 16-02-2022 om 18:25:

Ik vind het ook ver gaan hoor. Hier laatst een Sponsorloop voor planten voor de hele school en het plein bij de kleuters op te knappen, mijn zoon zijn hele kleutertijd in opgelapt oud schoolpand gezeten met stinkende wc's en een Schots en scheef armetierig plein. De huidige kleuters hebben een (in vergelijking met wat hij had en nu heeft) prachtplein met schommels, zandbakken een heuse voetbalkooi en wipkippen enzo. Mijn zoon zijn plein is kaal en leeg maar ja dat vind school goed genoeg, paar ballen erop en klaar. Die planten voor de hele school vind ik een goed idee! Dus heb wat gegeven ..

Maar nu toch spijt, de sponsorloop was voor afgelopen vakantie en er zijn een per Klas 3 planten neergezet totaal ongeveer 5% van de opbrengst van de Sponsorloop. Het geld voor het kleuterplein wordt nog even vastgehouden want ze hopen een subsidie te vangen en dan. Iets moois neer te zetten. M.a.w. de ouders van de kleuters die gebruik gaan maken van her plein hebben (namens deze kleuters) geen cent bijgedragen aan dat plein en de kinderen die wel betaald hebben hebben niets aan dat plein.

Dat is inderdaad ook wel zuur en herkenbaar.  Groep 8 sponsorloop voor nieuw schoolplein.  Werd opgeleverd in de zomervakantie. Maar goed...er zijn altijd overgangsjaren.

Wij wonen in dezelfde straat als de basisschool van onze kinderen, maar een jaar geleden of zo kwamen er kinderen van een basisschool iets verder op om sponsors te zoeken voor het opknappen van hun school plein. Nou daar heb ik niets voor gegeven. 

Ik zou sowieso niet weten waarom ik mee zou moeten betalen aan onderhoud van de school/schoolplein en al helemaal niet van andere scholen. Of waarom mensen uit de wijk/dorp die geen kinderen of niet meer op de basisschool hebben daar aan mee zouden moeten betalen. Verhoog dan de ouderbijdrage met een paar euro per kind ipv sponsorlopen en verkoop van meuk aan de deur. Zo leg je de verantwoordelijkheid voor het bij elkaar sparen van een nieuw klimtoestel ook niet bij kinderen. 

Siobhan schreef op 16-02-2022 om 19:40:

[..]

Dat is inderdaad ook wel zuur en herkenbaar. Groep 8 sponsorloop voor nieuw schoolplein. Werd opgeleverd in de zomervakantie. Maar goed...er zijn altijd overgangsjaren.

Ja klopt maar mijn zoon heeft 1,5 jaar bij de kleuters gezeten op een plein wat oud en nauwelijks bruikbaar was. De huidige kleuters hebben een prima plein maar willen meer. Groep 3-4 hebben op de locatie een plein waar toen mijn zoon naar groep  5 ging een speeltoestel is geplaatst daarvoor moesten ze zich vermaken met touwen en nu wordt het groep 1/2 plein opgeknapt terwijl er op het groep 5-8 plein echt niets staat zelfs geen bankje ofzo 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

16-02-2022 om 20:26

Een buitenschoolse activiteit is natuurlijk nooit verplicht. Zou een lekkere boel worden, zeg. De juf kan hooguit wijzen op het feit dat "iedereen meedoet" en je misschien niet wilt dat jouw kind daarop een uitzondering is. 
Dan nog je kind verplichten om te leuren langs de deuren, gaat alle grenzen te buiten.
Ik zou de juf en de school daar stevig op aanspreken.

Auwereel schreef op 16-02-2022 om 17:22:

Het schiet mij opeens weer te binnen dat de school een keer verplichtte de kinderen om 's avonds mee te doen met een sponsorloop, toen mijn zoon in groep 8 zat, terwijl mijn zoon dan een schaakwedstrijd had. Die moest hij van de meester dan maar laten zitten. Ja ècht niet!

Alles buiten de reguliere schooltijden en alles wat geld kost kan niet verplicht gesteld worden. Scholen willen in dit soort situaties vooral geen precedent scheppen, want als ze tegen Pietje zeggen dat hij niet hoeft, dan komen er meer die om een of andere reden niet willen. Wat hun goed recht is, want als school het verplicht wil stellen dan moeten ze het maar onder schooltijd doen.
Dit soort dingen staat gewoon op de site van de rijksoverheid, maar er zijn genoeg ouders die dat niet weten en daadwerkelijk denken dat het verplicht is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.