Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

16-02-2022 om 13:03

Verplicht om mee te doen?


Wij hadden dat vroeger nog niet. Alleen de kinderpostzegels, dus dat ging nog wel. Verder vraag ik me af of die kinderen daar echt een socialer gevoel van krijgen, dat ze iets doen voor de arme kindjes. En ik vraag me daar bovenop ook nog wel eens af, of die kinderen nog iets mogen doen gewoon voor de lol. Avondvierdaagse, zwemmarathon koekjes bakken, het moet allemaal geld opleveren tegenwoordig

Hier ook altijd wat fictieve sponsoren onder elkaar. Altijd met maximaal bedrag en ik betaalde. Jij was wat te snel met alleen 5,- in de enveloppe,  iets creatiever zijn de volgende keer. Mijn kind wist ook niets van mijn leugentje om bestwil. Was gewoon blij met  bescheiden rijtje namen op papier en het geld na afloop voor de hongerige kindjes. 
Kind blij, juf blij, ik blij. 

Moxxie schreef op 16-02-2022 om 13:18:

Ik vind dat toch zo'n raar verschijnsel dat juffen tegenwoordig ook opdrachten uitdelen aan ouders. Thuis extra helpen met lezen of rekenen als dat nodig is begrijp ik, maar opdrachten om te knutselen, bakken of geld ophalen vind ik gek.

Dit is niet van tegenwoordig dit was in mijn jeugd ook al. Kinderpostzegels, grote club actie en sponsorloop ik weigerde in alle gevallen dat geleur langs de deuren. In veel gevallen was onze school laat en waren er al meerdere kinderen langs de deur gekomen met die zegels of loten..

Decembermamma schreef op 16-02-2022 om 13:34:

[..]

Dit is niet van tegenwoordig dit was in mijn jeugd ook al. Kinderpostzegels, grote club actie en sponsorloop ik weigerde in alle gevallen dat geleur langs de deuren. In veel gevallen was onze school laat en waren er al meerdere kinderen langs de deur gekomen met die zegels of loten..

Dat soort dingen heb ik ook gedaan op de basisschool, maar wel pas op een leeftijd dat ik dat zelf kon, met een vriendinnetje en niet met een ouder. Andere kinderen gingen ook niet met een vader of moeder de deuren langs hoor, echt niet.

Ik heb nog nooit mijn kinderen langs de deuren gestuurd om geld op te halen.

Maar als iedereen fictieve donateurs invult, in plaats van het fomulier zo terug te geven, dan gaan ze toch nooit snappen dat iedereen dit stom vindt?

Valeria schreef op 16-02-2022 om 13:49:

Ik heb nog nooit mijn kinderen langs de deuren gestuurd om geld op te halen.

Maar als iedereen fictieve donateurs invult, in plaats van het fomulier zo terug te geven, dan gaan ze toch nooit snappen dat iedereen dit stom vindt?

Maar dat. Als ik commentaar kreeg zei ik gewoon: oh, dat doe ik niet. En dan weer verder met ademhalen. Dan kreeg je ook geen discussie. Waarschijnlijk vonden ze het raar, maar ik ben te laagsensitief om daarmee te zitten.

Ik wil best een link op mijn Facebook delen zoals bij de Grote Clubactie (al hangt het wel van het doel af, sommige organisaties sponsor ik uit principe niet), maar mijn kinderen gaan echt niet langs de deuren, ook niet met kinderpostzegels of zo.

ik deed er nog wel eens een briefje bij dat mijn kind niet mag bedelen en dat wij daarom een bedrag gaven. 
Kind vond het rondjes rennen altijd wel leuk om te doen. Prima doe je dat wel.

Ik houd ook niet van dit soort actie. In zo'n geval zou ik sponsoren en mijn man. Zijn er in ieder geval twee regels gevuld. Ik stimuleer mijn kinderen niet om langs de deur te gaan of aan de opa's en oma's . Als ze er zelf mee komen mogen ze dat doen. 

Bij ons wordt er 1x per jaar door school ingezameld voor de voedselbank en dan komt er altijd een lijstje wat ze nodig hebben. Dat ga ik echt niet speciaal kopen. Ik geef gewoon iets mee dat we thuis hebben staan en zelf niet eten. 

PriceyRook54

PriceyRook54

16-02-2022 om 14:02

Nee wij hebben dat ook nooit gedaan, 5 of 10 Euro in de envelop en klaar. Nooit commentaar gehad trouwens.

Laat die juf lekker kwekken.

Caroline80 schreef op 16-02-2022 om 14:02:

Bij ons wordt er 1x per jaar door school ingezameld voor de voedselbank en dan komt er altijd een lijstje wat ze nodig hebben. Dat ga ik echt niet speciaal kopen. Ik geef gewoon iets mee dat we thuis hebben staan en zelf niet eten.

Dat vind ik nou wel een gemiste kans om je kind mee te geven dat je best wat over mag hebben voor mensen die het minder goed hebben... Ik zou dat zo toch niet als voorbeeld willen geven. 

Ik houd ook niet van geleur aan de deur om geld. Leuk dat school iets organiseert, maar daar hoeft niet het hele dorp last van te hebben. Zoals ik het hier lees zit niemand er op te wachten, dus ik snap niet dat scholen dit soort dingen nog doen.
Hier een dorp verderop heeft de school elk jaar een vastenactie met sponsorloop/sponsorzwemmen, kinderpostzegels en ook nog een valentijnsactie.
Ga die kinderen iets nuttigs leren. Eten inzamelen voor de voedselbank vind ik wel een goed idee. Dan leer je ze om iets voor een ander te doen die het minder heeft. Hier doen ze dat rond Pasen en rond Kerst in samenwerking met de diaconale werkgroep van de kerk. Die kennen gezinnen die hulp nodig hebben en zorgen dat het op de juiste plek terecht komt.
Ik moest vroeger voor de communie een doos met oud speelgoed inleveren voor arme kindjes in Afrika. Maar daar kon je dan speelgoed in doen dat je zelf niet meer gebruikte of waar je te groot voor was. Tegenwoordig gaat het geloof ik naar kinderen in het AZC die weinig speelgoed hebben.
Maar ik snap ook nooit het concept rondjes rennen voor geld. Je kunt toch ook gewoon een bedrag inleveren zonder er bij te rennen? Als ik iets aan een collectant geef, ga ik toch ook geen dansje doen bij de deur. 

Nee. Een school kan dit niet verplichten. Als school gaat zeuren kun je inderdaad gewoon random namen en bedragen invullen. Dat zullen best veel ouders doen.

Nooit gedaan. Stopte alleen zelf wat in die envelop. Ging ook geen lijstje namen verzinnen. Ben je mal! 

We hebben hier in 20 jaar trouwens bij mijn weten ook nooit een buurkind voor zoiets aan de deur gehad. 

hahaha MamaE, eigenlijk moet de collectant dan dat dansje doen  

Als je random namen en bedragen in gaat vullen op een sponsorlijst, geef je scholen de indruk dat er animo is voor die onzin. 

Wees gewoon eerlijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.