Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

16-02-2022 om 13:03

Verplicht om mee te doen?


yette schreef op 17-02-2022 om 15:53:

[..]

Ten eerste, maar daar wees MamaE ook al op: dozen met kralen?!

Ik ben aan de slag gegaan met een vraag vanuit het AZC hier om de hoek. Ben die rugzakjes gevuld met spullen die ze vroegen (en nee, dat waren geen kralen en spiegeltjes) met een paar kinderen uit groep 8 gaan brengen - was indrukwekkend en gezellig, we zijn er een paar uur geweest.

Ten tweede noemde ik mijn gereformeerde opvoeding mbt het voordeel van anoniem geven. Die achtergrond heeft verder helemaal niks te maken met wat ik wel of niet eerlijk vind - zoals jij suggereert. Ik vraag me gewoon af waarom je in godsnaam zo 'creatief' met zo'n lijst om zou willen gaan? Een beetje lopen liegen terwijl de waarheid ook prima is. Je geeft uit vrije wil en binnen jouw mogelijkheden. Dan is alles goed! Er een raar verhaal bij verzinnen, is nergens voor nodig. Wat zit daar achter? Ik snap dat echt niet.

En verwacht je dan ook nog dat je kind op school net doet alsof die vrijgevige fictieve vrienden van jou echt bestaan?

Je komt zelf met die gereformeerde achtergrond aanzetten. Daar zitten positievie kanten aan, als geef wel en zie niet om en principes. Maar ook minder prettige zoals een zekere rechtlijnigheid en moralisme en gebrek aan humor en relativeringsvermogen. 

W. van Oranje te Delft bestaat wel degelijk, die ligt daar al sinds 1584.

Ik ergerde me aan die lijst waar een vervelend competitief sfeertje rond om stond. Tot aan vermelding in de nieuwsbrief aan toe. Maar ik stapte niet voor elke scheet naar school. En op die manier gaven we er een creatieve draai aan.  Ondanks hun leugenachtige moeder zijn mijn kinderen toch opgegroeid tot integere, sociale jongvolwassenen . Het hele sponsorloopgedoe ligt al weer ver achter me, dus ik laat het hierbij.

Wat een onzin speelt er op sommige scholen. Competitief element bij sponsorlopen en kinderpostzegels? Het enige competitieve tussen de kinderen HIER is de afstand die ze lopen en daarvan komt een vermelding in de nieuwsbrief maar zeker niet hoeveel ze hebben opgehaald.

TO, ik zou de juf vragen wat er gebeurt als je kind NIET langs de deuren gaat voor sponsoren. Uit de jarenlange ervaringen die ik heb met scholen hier in mijn gezin met drie kinderen weet ik dat in het ergste geval je kind een sneer krijgt en de ouders er waarschijnlijk niet eens wat van terughoren. Je kind kan je dan uitleggen dat die de sneer naast zich kan neerleggen.

MamaE schreef op 17-02-2022 om 14:01:

[..]

Ik snap je helemaal. Ik moest vroeger voor de communie dus een doos met speelgoed voor Afrika inleveren. Die dozen werden gesloten ingeleverd, dus ik heb geen idee wat mijn klasgenootjes toen hebben ingeleverd. Die discretie is iets wat is soms wel mis tegenwoordig. Ook bijvoorbeeld met doneeracties op facebook voor mensen hun verjaardag. Je kunt dan via die actie geven zodat iedereen kan zien dat jij hebt gedoneerd. Ik houd daar niet zo van. Ik heb niet de behoefte om dat met de wereld te delen.

Dat soort acties zijn er puur om anderen onder druk te zetten om ook wat te geven.

Claire11 schreef op 20-02-2022 om 15:48:

[..]

Dat soort acties zijn er puur om anderen onder druk te zetten om ook wat te geven.

Ja, net zoals bij die acties op tv voor allerlei goede doelen, waar mensen hun geld persoonlijk kunnen komen brengen: Ik ben Miep uit X en ik breng het geld van de klaverjasclub, en ik roep ale klaverjassers op hetzelfde te doen.

En klaverjassen is in te wisselen tegen iedere sport of hobby

Afgezien van de kinderpostzegels in groep 7/8 doen ze hier weinig aan goede doelen. En bij de kinderpostzegels deelt de juf de kinderen in in duo's en krijgt elk duo een paar straten van het dorp aangewezen. Dus weinig competitie onderling. Ze hebben wel meegedaan met e-waste en de competitie met andere scholen gewonnen. Maar dan is het dus op schoolniveau. Er is niet bijgehouden wie wat ingeleverd heeft. Hooguit een fotootje op Isy van die ene ouder die op zijn werk is gaan inzamelen en met een aanhanger de boel kwam brengen. Maar dat was het dan ook wel. 

Natuurlijk is zoiets niet verplicht, maar er is wel sociale druk. Vroeger met ons gezin van vier hadden we nu en dan de pech dat alle klassen zoiets hadden. Het kwam er dan op neer dat bevriende gezinnen elkaars kinderen sponsorden zodat elk kind een lijstje had. Familie in het dorp hadden we niet, wel een paar aardige buren die wel wilden meedoen. Het is een kunst om een leuke actie te verzinnen! Als school het niet doet, is het wel de sportvereniging (grote clubactie), de scouting of de muziekvereniging.

Bij dochter op school is er een jaarlijkse goede doelendag. Gezellige dag met spelletjes. 
Kinderen kunnen voor 2 euro een strippenkaart kopen. (Volgens mij krijgen kinderen indien nodig zo'n strippenkaart toegestopt). Verder is er een rommelmarkt (spullen worden gedoneerd, ouders zijn ook welkom). Ene jaar iets voor een doel buiten school, andere jaar voor iets op school. Laatste keer (voor corona) opbrengst voor nieuwe dingen op de schoolpleinen. Dat is ook gerealiseerd op kleuterplein en grote plein.

Een goededoelen- rommelmarkt waar kinderen zelf geknutselde/gebakken spullen vond ik heel leuk, veel beter dan leuren langs de deuren in een week dat het precies niet uitkomt vanwege buitenschoolse activiteiten.

Mijn kinderen mochten van mij niet langs de deuren om te bedelen. Het is ook niet veilig. Ik snap dat echt niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.