Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

16-02-2022 om 13:03

Verplicht om mee te doen?


ik vind het ook stom.

yette schreef op 16-02-2022 om 14:40:

Als je random namen en bedragen in gaat vullen op een sponsorlijst, geef je scholen de indruk dat er animo is voor die onzin.

Wees gewoon eerlijk.

Ben ook lid geworden van de OR die dit soort dingen organiseerde en begeleidde. Na 1 jaar werd de toenmalige voorzitter niet herkozen en toen is een aantal van die activiteiten ook meteen van de jaarkalender gehaald. 

Als je in je eentje gaat klagen bij de juf van de klas waar je kind zit bereik je niks. Ook klagen in je eentje bij de directie heeft weinig zin, je bent de eerste die hier mee komt, pas als er meer ouders klagen zullen ze het er eens over gaan kunnen hebben.........

yette schreef op 16-02-2022 om 14:40:

Als je random namen en bedragen in gaat vullen op een sponsorlijst, geef je scholen de indruk dat er animo is voor die onzin.

Wees gewoon eerlijk.

Das waar. Maar ik denk dat veel ouders niet willen dat hun kind er op school door de leerkracht op wordt aangesproken dat dat niet de bedoeling is. Dus dat ouders dan min of meer hun kinderen willen beschermen tegen kritiek op een keuze die zij in feite hebben gemaakt. Als je als ouder je kind verbiedt om langs de deuren te gaan, ligt die verantwoordelijkheid bij jou als ouder en is het niet fair als je kind dan op school op de flikker krijgt voor een keuze die de ouders hebben gemaakt.

Aangezien hier niemand enthousiast is over bedelacties; eigenlijk zou je als ouders gewoon collectief aan moeten geven niet mee te doen aan dergelijke dingen.
Vaak is het wel zo dat zo'n sponsorloop onder schooltijd is en dat kunnen ze dus wel verplichten. Alleen dat geld inzamelen niet.

Het concept "rondjes rennen voor geld" is niet iets uitzonderlijks. Volwassenen fietsen, wandelen, beklimmen bergen enz., allemaal om geld in te zamelen voor ernstige ziektes, de hulphond of honger in de wereld. Het gaat om de sportiviteit en saamhorigheid. 
Ik voel de opzet, maar heb geen zin in leuren. 
Waarom ik toch mee doe aan het instandhouden van een sponsorloop is toch dat goede doel. Wat ik er ook van vind, of waar ik geen zin in heb, het doel blijft het voor mij waard. 
Dus dan liever mijn eigen geld in die enveloppe, om het geld gaat het tenslotte niet. We zijn gewoon te lui om er tijd en energie in te steken. 
Luxepaardjes die ons schuldgevoel afkopen. Dus mijn kind mocht gewoon lekker meerennen en leren over honger in de wereld en mama regelt het geld. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

16-02-2022 om 14:55

Ik ben dan toch blij te lezen dat wij niet de enigen zijn die hier weinig zin in hadden, ik vond het alleen wat lullig overkomen naar die juf en alle ouders die erbij stonden.

Bij mij wisten juf en andere ouders niet dat ik geen zin had om te leuren. En mijn kind al helemaal niet. 
Ze hoeven niet alles te weten 

MamaE schreef op 16-02-2022 om 14:48:

[..]

Das waar. Maar ik denk dat veel ouders niet willen dat hun kind er op school door de leerkracht op wordt aangesproken dat dat niet de bedoeling is. Dus dat ouders dan min of meer hun kinderen willen beschermen tegen kritiek op een keuze die zij in feite hebben gemaakt. Als je als ouder je kind verbiedt om langs de deuren te gaan, ligt die verantwoordelijkheid bij jou als ouder en is het niet fair als je kind dan op school op de flikker krijgt voor een keuze die de ouders hebben gemaakt.

Ik zou het stom vinden als een leerkracht het kind aansprak. Dat is toch een soort manipulatie. Die leerkracht weet ook wel dat het kind dat niet zelf besluit.
Natuurlijk vinden ze het niet leuk als een kind de lijst/lotenboekje weer teruggeeft, want dan worden ze er misschien zelf weer op aangesproken. Zelf hebben ze het ook niet bedacht. Maar ze moeten hun probleem dan niet bij een kind leggen.

Ik had vroeger zo'n hekel aan die dingen (kwam ook niet verder dan mijn moeder, opa en de buurvrouw) dat ik, als de leerkracht tegen mijn kind zou zeggen dat het verplicht was, echt wel naar haar of hem toe zou gaan om te zeggen dat we dat niet gingen doen. Zo lang ik mee moet, en dat zou de hele lagere schooltijd bij mijn kinderen geweest zijn, gaat het feest niet door, want ik heb er nog steeds een hekel aan Dan maar een afkeurende blik. Maar geen lagereschooljuf die mij zo gek krijgt om langs de deuren te gaan hoor.

Ik heb als kind (en als volwassene) dit soort dingen gedaan (kinderpostzegels als kind, grote club-actie toen ik 16 was, een sponsorloop als volwassene) en ik vond dat best leuk, geld ophalen.

Maar blijkbaar woonde ik in een straat met leuke buren (en weinig kinderen).

Ik vind tegenwoordig het principe van een sponsorloop verkeerd.

Ik geef aan een goed doel omdat ik het doel goed vind, en daarvoor hoeft een ander van mij zich niet in het zweet te werken.
(maar goed, een vriend wilde in de amsterdamse grachten aan een tocht meedoen, en moest daarvoor 1000 euro ophalen, dus heb ik toch maar wat gegeven).

Niks moet maar er komen waarschijnlijk nog zat dingen die het meer waard zijn om je druk over te maken dan zo'n suffe sponsorloop. Ik voelde ook niks voor geleur aan de deur of gehengel in elkaars portemonnee op familiefeestjes. Dus ik bepaalde zelf hoeveel ik wilde geven en dan vulde ik de lijst in met verzonnen namen. Elk jaar een ander thema: BN'ers , figuren uit de geschiedenis , of forummers die altijd iets te zeuren hadden over de leerkrachten van hun kind.

ik zette alleen mijn naam erop. Mijn kinderen mochten ook niet langs de deuren gaan. 

Ze vonden mee doen dan wel weer heel leuk. 

Mijn kind wil zich dit najaar laten sponsoren voor iets (wat is me nog niet helemaal duidelijk) ten behoeve van stichting KiKa. Sta ik helemaal achter.

Zoiets verplichten vanuit school? Dan heb je aan mij geen goeie. 

Valeria schreef op 16-02-2022 om 15:16:

[..]

Ik zou het stom vinden als een leerkracht het kind aansprak. Dat is toch een soort manipulatie. Die leerkracht weet ook wel dat het kind dat niet zelf besluit.
Natuurlijk vinden ze het niet leuk als een kind de lijst/lotenboekje weer teruggeeft, want dan worden ze er misschien zelf weer op aangesproken. Zelf hebben ze het ook niet bedacht. Maar ze moeten hun probleem dan niet bij een kind leggen.

Ik had vroeger zo'n hekel aan die dingen (kwam ook niet verder dan mijn moeder, opa en de buurvrouw) dat ik, als de leerkracht tegen mijn kind zou zeggen dat het verplicht was, echt wel naar haar of hem toe zou gaan om te zeggen dat we dat niet gingen doen. Zo lang ik mee moet, en dat zou de hele lagere schooltijd bij mijn kinderen geweest zijn, gaat het feest niet door, want ik heb er nog steeds een hekel aan Dan maar een afkeurende blik. Maar geen lagereschooljuf die mij zo gek krijgt om langs de deuren te gaan hoor.

Ik denk dat dat dus wel degelijk gebeurt. Een kind weet niet dat zoiets verplicht is. School zegt 'jullie moeten...' en dan denkt een kind dat dat dan ook echt moet. De zoon van bluefawn is zes. Weet dat kind veel wat een school wel en niet kan verplichten.
'Maar ik mag niet van papa en mama'. Dan zeg maar dat het verplicht is.
Scholen willen graag dat iedereen meedoet. Als ze bij voorbaat al zeggen dat het facultatief is, weten ze dat heel veel mensen niet mee gaan doen.
In mijn tijd werd er openbaar in de klas vergeleken wie de meeste kinderpostzegels had verkocht.

haarklover schreef op 16-02-2022 om 15:31:

Ik heb als kind (en als volwassene) dit soort dingen gedaan (kinderpostzegels als kind, grote club-actie toen ik 16 was, een sponsorloop als volwassene) en ik vond dat best leuk, geld ophalen.

Maar blijkbaar woonde ik in een straat met leuke buren (en weinig kinderen).

Ik vind tegenwoordig het principe van een sponsorloop verkeerd.

Ik geef aan een goed doel omdat ik het doel goed vind, en daarvoor hoeft een ander van mij zich niet in het zweet te werken.
(maar goed, een vriend wilde in de amsterdamse grachten aan een tocht meedoen, en moest daarvoor 1000 euro ophalen, dus heb ik toch maar wat gegeven).

Dit inderdaad. Er zijn zoveel goede doelen, ik kan best zelf iets uitkiezen zonder dat iemand daarvoor iets hoeft te doen.

Als een kind of volwassene er zelf voor kiest om zich te laten sponsoren voor iets, vind ik het wat anders. Eigenlijk sponsor jij dan een deel van het inschrijfgeld en dat is een hoog bedrag omdat het naar het goede doel gaat. 
Ik houd niet van dingen die opgelegd worden door een ander.

Bij mijn kinderen stonden ook alleen maar de ouders en een handvol overige familieleden op de lijst. Ik ben iha geen groot voorstander van sociaal wenselijk invullen, want inderdaad, dan denken ze dat men enthousiast is. Hoewel, je kan ook de route-Kenfan kiezen en H. Potter, R. Wemel en H. Griffel laten intekenen.
De eerste keer dat oudste met zoiets thuiskwam opperde mijn partner bij de buren langs te gaan. Toen ik hem voorhield dat dat zou meebrengen dat de buurkinderen dan ook allemaal bij ons zouden komen leuren, bedacht hij zich, en sindsdien werden alleen de opa's en oma's en een enkele passerende oom op de lijst vermeld. 

Waarschuwing: als het gaat om een sponsorloop, let dan even op dat je niet alleen een bedrag per rondje invult, maar ook een maximumbedrag voor het totaal, want je weet niet hoe groot zo'n rondje is en hoeveel het kind er loopt. Dat kan nog aardig in de papieren lopen. 

Hinoki schreef op 16-02-2022 om 15:33:


Zoiets verplichten vanuit school? Dan heb je aan mij geen goeie.

Klinkt stoer , ik ben wel benieuwd hoe je dat in gaat vullen. Kun  je dat concreet maken? Schrijf je een verontwaardigde   email achteraan? Stap je naar de docent?directeur?  Of ga je in de OR/MR zitten om het afgeschaft te krijgen?

Zo'n sponsorloop is strijk en zet op basisscholen. Ik was er geen liefhebber van. Maar aan de andere kant hadden die van mij wel plezier in de loop zelf, kregen ze extra beweging en ging er nog geld naar een goed doel. En je zag de ouders van vriendjes bij wie ze over de vloer kwamen weer eens als ze de ophaalleeftijd voorbij waren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.