Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Paloma

Paloma

06-04-2018 om 12:36

Verplicht gesprek GGD door verzuim-wat moet ik ermee?


Eerst maar de mentor.

Paloma neemt contact op met de mentor. Wordt vervolgd.

Dat deed ze wel

Ten eerste vallen ziekmeldingen er in beginsel niet onder.
Behalve als de school denkt dat het om ongeoorloofd verzuim gaat.
Maar dat moeten ze dan wel zeggen. Welk verzuim (welke dag, etc)?

Alleen dat verzuim dat ongeoorloofd geacht wordt zou gemeld mogen worden.

Ten tweede gaat het om 16 uur in 4 weken.
Paloma meldt dat er in 4 aangesloten weken 2 verzuimmeldingen zijn geweest. Dat kan hooguit gaan om 2 schooldagen. Dat is geen 16 uur.

Zie overigens ook het bericht van Mari

M Lavell.

"Waarmee meteen helder is dat het niet de schoolarts is die die vaststelling doet."

Als de GGD geen reden ziet om te twijfelen aan de ziektemelding zal de LPA geen verdere actie ondernemen. Is dit vermoeden er wel, zal de LPA verder onderzoek doen.
Dus het lijkt mij, dat in het geval van Paloma, de eerste vaststelling wel degelijk door de GGD zou worden gedaan. Dat GGD er wettelijk gezien geen maatregelen aan vast kan plakken is een andere stap.
Maar vaststellen? Ja.

Dat was het drieluik wat ik eerder benoemde. Als DUO toestemming geeft kan school instanties direct toevoegen in het verzuimbestand van leerling.

Zie pdf. bestand.

M Lavell.

Waarom kan dat gaan om hoogstens 2 schooldagen? Je meldt de eerste dag je kind ziek en de laatste dag beter, waarom zijn dat er standaard 2?

Nee Wil

Miriam heeft met de uitspraak van de rechtbank daarover al laten zien dat de GGD niet verplicht kan worden volgens de wet. In die zaak werd vastgesteld dat het genoeg moet zijn als de ouder aangeeft dat het kind ziek is.

De GGD inzetten als bedrijfsarts is hiermee van de kaart gehaald, hoe graag scholen dit ook zouden wensen en toch proberen door te drukken.

Maar zo

Maar zo

10-04-2018 om 12:12

Plek gesprek in hiërarchie

Gesprekken over wie wel of niet ergens toe bevoegd is, wat wel of niet wettelijk mag, kan je het beste insteken op het juiste niveau in de hiërarchie. Gesprekken voeren om een nee te krijgen van diegenen die alleen van hogerop nee mogen zeggen, heeft niet zoveel zin. Voer je die gesprekken te laag in hiërarchie, bij de uitvoerders, kan de greep op de ouders steviger maken omdat men bang wordt voor mondige ouders en die een lesje willen leren.

Gelijk hebben en kost wat het kost je gelijk willen halen, daar kan je in beginsel beter voorzichtig mee zijn. Vooral omdat je voorlopig in elk geval alleen een gesprek hebt en het daar ook hopelijk bij blijft.

AnneJ

GGD bezoek weigeren, dat kan.
"Nee, dank u", moet voldoende zijn.

Kan ik me ook zeker iets bij voorstellen als je chronisch zieke kind al onder behandeling is.
Zou ik ook als reden bij afzegging doorgeven. Antwoord gaat naar school en LPA en dat was dat.

Maar wat is het nut voor Paloma om te weigeren?
Wat zal "nee, dank u", dan voor gevolg hebben?

Misschien niets en laat school het hierbij. We gaan het horen.

Paloma

Paloma

10-04-2018 om 15:29

Reactie

Ik kan de mentor niet rechtstreeks bellen (als in: hij neemt niet op) en heb hem gisterochtend een mail gestuurd met het verzoek mij te bellen aangaande het gesprek met de ggd. Hij heeft het tot nu toe niet gedaan. We hebben ons werk volgende week zo ingericht dat we een afspraak met de ggd kunnen hebben, maar nog geen bevestiging. Ik wacht vandaag nog af.
Ondertussen heeft andere zoon, die in de afgelopen tijd een vergelijkbaar ziektepatroon heeft laten zien (en ja, ook dezelfde spijbeldag) een mail van de mentor gekregen met het verzoek even contact met hem op te nemen. Wij kregen ook een mail hierover en ik heb hem natuurlijk bedankt voor de getoonde zorg. Zoon gaat vandaag naar hem toe. Zo kan het dus ook gelukkig (zelfde school).

Precies de bedoeling.

Ze verzetten niet zo eenvoudig, ouders doen uiteindelijk toch alle moeite om te kunnen gaan op afgesproken tijdstip.
De uitnodiging geeft daar ook de tijd voor.

Misschien zijn er wat bellen gaan rinkelen toen je beide jongens tegelijkertijd zijn ziek gemeld voor een verjaardag?
Was het één spijbeldag?

De mentor wacht met reageren misschien tot na het gesprek met je jongste. Of is dit puur toeval, lijkt mij niet, dezelfde school.

Eva

Eva

10-04-2018 om 16:41

18e verjaardag

Tja als ze allebei op dezelfde dag ziek waren is dat misschien een beetje verdacht. Hoewel het natuurlijk ook niet gek is (je steekt elkaar aan).

Wat gaat je jongste nou zeggen als ze vragen wat er al die ziektedagen aan de hand was? M.n. als ze vragen naar die ene dag om de 18e verjaardag te vieren? Heb je dat met je kinderen afgestemd wat ze dan zeggen?

Paloma

Paloma

10-04-2018 om 18:18

Nee

Ze zijn wel vaker op dezelfde dagen ziek; ze hadden ook dezelfde griep bijvoorbeeld. Ik neem aan dat dat wel vaker binnen gezinnen voorkomt.
Nee ik ga ze geen instructies geven verder. : ) Ze weten zelf echt niet meer op welke dagen ze precies wat precies hadden en hoe lang. Ik verwacht ook niet dat de school dat gaat vragen.

Dat denk ik wel

“Ze weten zelf echt niet meer op welke dagen ze precies wat precies hadden en hoe lang. Ik verwacht ook niet dat de school dat gaat vragen.”
Het is mogelijk dat de mentor dat niet gaat vragen maar meteen aanstuurt op de bewering dat het wel spijbelen zal zijn geweest. En juist als die mentor dan een beetje in het midden laat wanneer en hoe lang dat was biedt dat de kans om er om de lieve vrede een halve bekentenis uit te slepen. “Je had toch heus wel een halve dag naar school gekund, zo ziek was je niet” En dat is misschien wel een beetje waar, toch?

Je kunt in magister nakijken welke dagen als verzuimdagen gemeld staan.
Je kunt dus weten over welke dagen het gaat. Je moet bovendien zorgen dat jouw zoon dat weet.

Mijn dochter heeft ook eens zo’n gesprekje gehad en die kreeg 22 lesdagen verzuim aangesmeerd over het afgelopen jaar, met de mededeling dat het wel allemaal spijbelen zou zijn.
Daarop heb ik de klacht overgenomen. Want laten we wel wezen, als de mentor twijfelt aan de ziekmelding, dan Is dat iets tussen de melder en de mentor. Het kind heeft daar maar weinig mee te maken.

Ik heb een mail gestuurd met een specificatieverzoek: om welke data gaat het (er was nog geen magister)? Aan welk “ziek” wordt er getwijfeld? Gelukkig hielden wij toen al het verzuim bij in de agenda, met redenen van verzuim. Er was heel veel als verzuim genoteerd (losse uren) terwijl ze er wel was. Er bleef uiteindelijk 1 lesuur spijbelen over. En dat wist ik, want dat was recent. Dochter moest die les dubbel inhalen. Vond ik ook.

Ik sou dus toch nog even nadenken wat je wilt.

Als jij boete wilt doen over het thuishouden van je kinderen dan is dat oké, maar trek dan zelf het boetekleed aan. Als je meent dat er wel degelijk sprake was van ziek, niet fit om naar school te gaan, dan ben je ook aan zet want de school gelooft je kennelijk niet.

Ik weet niet precies hoe dat met die 18e verjaardag zit.
Zit die 18 jarige ook op die school?
Als je kinderen al feestend zijn gesignaleerd door een docent of klasgenoot, dan hang je.
Maar ook daarvan zou ik dan toch eerder zelf de klappen opvangen.

Ja, het is de bedoeling dat je bij “ziek” enige tekst en uitleg geeft. Wat was is het voor een ziekte, hoe lag gaat dat duren en hoe vaak komt dat voor?

Dit overigens geheel binnen de lijntjes van wat mogelijk is. Er is nu eenmaal veel vaag ziek zijn zonder sluitende diagnoses.

Magister.

In magister staat exact iedere minuut dat je kind niet in de lessen zat.
Ook te laat komen staat genoteerd.

Hier mocht je met 5 minuten te laat nog in de les, daarna niet meer. Weer een uur ongeoorloofd erbij. Op zich logisch, laatkomers verstoren de les.

Geoorloofd, ongeoorloofd en overige.
Alles gezellig in aparte kleurtjes gerangschikt
Voor mij is het nog niet zo lang geleden dat ik samen met zoon verantwoording af mocht leggen.
Daarom vroeg ik of je magister gecontroleerd hebt.

In mijn geval keek ik niet regelmatig genoeg. Bleek zoon ook wat gespijbeld te hebben...foei natuurlijk.

Paloma

Paloma

10-04-2018 om 22:23

Maar

Het gaat nu helemaal over die ene spijbeldag.. Hoe erg is dat eigenlijk? Als uit zou komen dat jij, als ouder, de kinderen in schooltijd hebt meegenomen naar, zeg maar, Parijs? Je kunt een boete krijgen meen ik, maar kunnen er nog ernstiger consequenties aan vast zitten? Ik begin me steeds meer zorgen te maken.
En dan komt ook nog het hooikoortsseizoen eraan.. Beide kinderen hebben daar in een periode enorme last van. Gisteren had zoon lichte verhoging en ik schoot meteen in de stress; het zette gelukkig niet door.
Oh ja, onze school heeft geen magister trouwens. Een uitzondering denk ik. Wel een ander, maar iets minder uitgebreid systeem.

ziek

Hier ook een kind met erg veel ziekteverzuim. Ik meld dat altijd vooraf al bij de mentor, dat scheelt. Ik neem aan dat als je kind vaak ziek is en/of erg slecht slaapt dat je ook wel contact hebt met een arts (huis- of kinder-). Deze kun je ook vragen om een brief voor school te schrijven.

Eva

Eva

10-04-2018 om 22:39

naief

Paloma, je komt wel iets naïef over: "Ze weten zelf echt niet meer op welke dagen ze precies wat precies hadden en hoe lang. Ik verwacht ook niet dat de school dat gaat vragen.

Eoorloofd verlof was, terwijl een van je kinderen al een gesprek op school gehad?

Ik zou nl wel even met hen erover hebben dat er vragen kunnen komen en dat handig is dat ze weten hoe/wat ze dan het beste kunnen zeggen. Hangt misschien ook van je kinderen af. Die van mij zou heel laconiek vage dingen zeggen of met mentor meepraten, waardoor die misschien denkt dat iets niet geoorloofd verlof was, terwijl kind gewoon ziek was."
Misschien gaat school het wel vragen?

Ik vind het sowieso wel wat om met terugwerkende kracht over een periode van 3 maanden te bedenken waarom kind ziek thuis was. Ik zou het niet weten. Vermoedelijk zware verkoudheid, maar misschien wel een keer hoofdpijn? Of een keer misschien erg veel last van een sport blessure/gekneusde enkel of pols? Echt, ik zou het niet precies weten.

Controle

Inderdaad maakt de school regelmatig zelf ook fouten met verzuim. Noteer dat dan ook zelf nauwkeurig. Ook worden er uren verzuim genoteerd als iemand een paar minuten te laat komt. Kan over de hele dag gebeuren.

Vraag daar bij je kinderen de verklaring voor na.

https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/artseninfolijn/weigeringsbriefje.htm

Ik leverde nog weleens dit KNMG briefje in. Dan had men een briefje van de dokter.

O ja, met stempel

Weigerbriefje met stempel van de praktijk. Ik maakte direct een paar kopieën.
En ik liet foute registraties herstellen, tot er in een periode zoveel fouten in zaten dat de mentor mij aanraadde om het maar even met rust te laten.
Men zat net in een nieuw gebouw zonder internet wat maanden heeft geduurd.

Paloma

Paloma

10-04-2018 om 23:05

Mentor

Kiest er voor mij niet terug te bellen. De zorgcoordinator (..) mailde net dat de mentor door het verzuim van onze zoon een "zorgplicht" had (dit jaar nieuw ingesteld) en dat hij die plicht op deze manier vervult.
Ik begrijp uit eerdere posts dat de inhoud van het gesprek met de ggd wel vertrouwelijk is maar dat de uitkomst aan de school wordt meegedeeld. Hebben wij dan het recht die "uitkomst" te vernemen? En wat als je het er niet mee eens bent?
Ondertussen aan de zorgcoordinator gemaild dat wij verwacht hadden dat de mentor eerst contact met ons zou opnemen, zoals het schoolprotocol dat ook voorschrijft.

gerdien

gerdien

10-04-2018 om 23:18

ook

Wat die 18e verjaardag betreft, het kan ook nog zijn dat via social media is ontdekt/gelekt dat er geen sprake was van ziekte. Ik weet niet of je ergens naar toe bent geweest, ik vermoed van wel, anders had de 18e verjaardag ook wel in het weekend of vakantie gevierd kunnen worden. Ik weet niet of er iets op social media is gezet door iemand van het gezelschap maar als dat gebeurd is en school is hier achtergekomen, dan kan het zijn dat school haar twijfels heeft over de andere ziekmeldingen. Onlangs zijn op school hier spijbelaars door de mand gevallen. Kinderen uit een gezin waren ziek gemeld onder mom van de griep maar er waren wel leuke foto's op fb van de efteling gezet, inclusief het taggen van elkaar.

Te open Paloma

Jou mail 'hadden we verwacht' kan de zorgcoordinator gewoon negeren.

Je kunt beter, met een beroep op het protocol, vragen om een gesprek met de mentor en een overzicht van de precieze data die de school heeft van het verzuim, vooraf.

Je kunt de GGD laten weten dat je eerst een gesprek hebt met de mentor, volgens protocol.

Mooi weer

Gewoon om van het gezeur af te zijn schuiven ze je gewoon een loketje verder zonder over de consequenties voor jou en je kinderen na te denken. Boeit ze niet, is gewoon voor hen ook een hoop gezeur waar ze niet op zitten te wachten.

Zorgplicht

" net dat de mentor door het verzuim van onze zoon een "zorgplicht" had (dit jaar nieuw ingesteld) en dat hij die plicht op deze manier vervult."

Wat een newspeak toch weer om te verhullen dat ze er zelf ook geen zin in hebben. Laat je niet bij de neus nemen en vraag gewoon eerst dat gesprek met de mentor. Dan laten ze het hopelijk de volgende keer wel uit hun hoofd om zomaar te melden, dan hebben ze er zelf namelijk last van.

Overigens

Zeker als ze zo beginnen zou ik aangeven dat het verzuim geoorloofd was want je hebt netjes je kind ziek gemeld. Tenzij er vragen zijn, dan kun je dat altijd nog toe komen lichten, daarom wil je eerst de precieze data weten.

En geoorloofd, ziek, is geen reden om je door te sturen.

Leerplicht

Wees bereid om zonodig naar de LPA te gaan. In een voorkomend geval heb ik zelf de LPA weleens gemailed toen school er over begon. Het word ook nog weleens als dreigement gebruikt en dat laat je ook niet gebeuren.

Ja dat is erg

Ja, het gaat over die ene verzuimdag al weten we niet welke.
Zeker nu de mentor zich beroept op “zorgplicht” zal toch duidelijk moeten zijn wat er dan zo zorgelijk is.
Welk verzuim precies heeft bij hem de vraag opgeroepen dat er iets zorgelijks aan de hand is waarvoor hij een of andere plicht zou hebben?

Was er toen wel sprake van verzuim? Je hebt kennelijk geen inzicht in dat verzuim.
Vergeet niet dat het verzuim wordt bijgehouden door de leerkrachten zelf. DIe maken ook fouten, die vergeten wel eens wat, vullen iets achteraf in, halen kinderen door elkaar. Verzuimdossiers zijn nooit helemaal correct.

Straks is al dit gedoe ontstaan om een verduimdag of uur waarop er helemaal geen verzuim was.

Als het werkelijk alleen om die ene feestdag gaat, dan heb je te maken met luxeverzuim. Dat is niet erg, maar wel duur. Je krijgt er vrijwel zeker een boete voor. Maar een boete valt te prefereren boven een ondoorzichtig traject over “zorgplicht” terwijl volstrekt onduidelijk is wie er precies wat zo zorgelijk vindt.

Hoe dan ook: als het over die feestdag gaat, dan hoeft er geen dokter bij te komen.
Maar ik zou nu gewoon wel naar die verpleegster gaan. Ik zou daar wel proberen te achterhalen of zij/hij weet om welk verzuim het gaat (dag/dagen) en welk protocol er precies gevolgd is.

Het gesprek bij de GGD is vertrouwelijk. Er mag buitenkantinformatie gedeeld worden, dus evt wel dat er gezondheidsproblemen zijn maar niet wat, en er mag dat gedeeld worden waarvoor je zoon (hij is 12) toestemming geeft.

De mededeling dat “de uitkomst” wordt gedeeld is dus wat kort door de bocht.

Ik verwacht dat de zorgcoördinator alsnog uitleg geeft over het afwijken van het in de schoolgids genoemde protocol. Gebeurt dat niet, dan zou ik dat na het bezoek aan de GGD toch nog even vragen. Inderdaad, er gaat nog heel veel ziek en verzuim volgen. Je moet wel weten waar je aan toe bent.

Doe maar niet

Laat het advies van annej #112 alsjeblieft links liggen.
Als de mentor geen gesprek wil, dan kun je niets anders dan je erbij neerleggen.

Misschien komt het nog van een afspraak met de zorgcoördinator.
Je kunt kijken of die bereid is alsnog eea aan jullie uit te leggen op een datum na het GGD bezoek.
Wat is er precies wanneer ingesteld (zorgplicht mbt wat. Een bank heeft ook zorgplicht. Dat gaat niet over ziekte maar over geld). Waar kun je daar informatie over vinden?

Ten overvloede

De school moet zich tav de ouders houden aan dat wat er in de schoolgids staat.
- tenzij dat wat daar staat onrechtmatig is
- tenzij een of ander wet de school/leerkracht dwingt iets anders te doen.

Even terug naar de brief

In de eerste post schrijf je “Zoon is in de genoemde periode 2 keer ziek geweest, 1 keer hebben we met het gezin "gespijbeld" wegens een 18-jarige verjaardag en 2 keer had hij heel slecht geslapen en was hij zo moe van een week school dat ik hem een dag thuis heb laten blijven.”

Je weet dus wel over welke periode het gaat en welk verzuim er is geweest.
Zorg dat het over die periode gaat en niet over het hele schooljaar.
Vraag de GGD of er daar andere verzuimgegevens zijn.

Vraag je zoon (voordat jullie gaan) of hij zeker weet dat hij niet nog een keer gespijbeld heeft.

Als de GGD andere verzuimgegevens heeft, dan moet dat op een misverstand rusten.
(Het overeenstemmen van dit soort gegevens is trouwens al reden om eerst een gesprek met een mentor of verzuimcoordinator te hebben. Kloppen de gegevens wel?)

Boete

Eerlijk gezegd ga ik er niet vanuit dat de melding te maken heeft met een dag dat je ongeoorloofd verzuim hebt gehad vanwege de verjaardag. Meestal gaan die dingen veel achtelozer. Volgens protocol, zoveel vinkjes geeft een signaal. Hier moet de mentor dat oppakken, maar die heeft er geen zin in.

Ik zou gewoon op mijn stuk staan: je hebt je kind ziekgemeld, daarmee is het verzuim geoorloofd, je hoort graag of er nog ander verzuim is waar je met je kind (en de mentor) uitzoekt wat daar aan de hand is. Bijvoorbeeld te laat komen.

https://radar.avrotros.nl/columns/detail/op-vakantie-met-je-kind-buiten-de-schoolvakantie-strafbaar-of-niet/
Mocht men toch aanwijzingen hebben, inderdaad bijvoorbeeld via sociale media, wat ik niet verwacht, dan geef je aan dat je je zoon hebt ziekgemeld om discussie met de school, en gedoe voor school en jezelf, te voorkomen en je was van mening dat de sociale ontwikkeling van je kind soms voorgaat, die balans maak jij.

Een eventuele boete accepteer je dan ook uiteraard, zonder commentaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.