Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Paloma

Paloma

06-04-2018 om 12:36

Verplicht gesprek GGD door verzuim-wat moet ik ermee?

Zoon van bijna 14 is de afgelopen 4 maanden 5 keer ziek gemeld en dat is voor de school (hij zit in de 2e van de brugklas) reden een melding te doen bij de GGD. Volgende week heb ik een verplicht en vertrouwelijk gesprek met een verpleegkundige. Ik weet niet wat ik er van moet denken. De school heeft aan mij nooit een oorzaak gevraagd voor het verzuim. Zoon is in de genoemde periode 2 keer ziek geweest, 1 keer hebben we met het gezin "gespijbeld" wegens een 18-jarige verjaardag en 2 keer had hij heel slecht geslapen en was hij zo moe van een week school dat ik hem een dag thuis heb laten blijven.
We hebben in het gezin een paar hele slechte slapers, zoon is daar 1 van. Bovendien is hij zeer gevoelig voor geluid en sociale verhoudingen op school en hij is aan het eind van de week heel erg moe. Hij heeft een tijd thuisondwijs gehad, wat hij heerlijk vond, en ik vind het bewonderenswaardig hoe hij zich nu redt op een enorme en drukke school. Hij heeft verder een paar goede vrienden die 1 of 2 jaar ouder zijn in de klas, maar als er gepest wordt of kinderachtig wordt gedaan tegen leerlingen of leerkrachten trekt hij zich dat enorm aan.
Nu zit ik dus in mijn maag met het gesprek. Zijn we op het matje geroepen of wil men ons helpen? Gaan ze wat we zeggen doorvertellen aan school en zal dat invloed hebben op het advies voor havo of vwo? Moeten we eerlijk zijn of is dat onverstandig? Heeft iemand hier ervaring mee of advies?


bieb63

bieb63

06-04-2018 om 13:13

Vreemd

Het lijkt mij (en dat is bij ons ook zo gegaan) dat school zelf eerst (mentor en/of afd. hoofd) contact met de ouders zoekt om te vragen of er iets speelt. Is dat gebeurd? Zo niet, vind ik het een hele vreemde gang van zaken. Ik zou i.i.g. school eerst bellen en vragen wat dit voor gang van zaken is. En als ze zich zorgen maken en/of het ontoelaatbaar verzuim vinden o.i.d., de eerste weg is om met de ouders in gesprek te gaan.

bieb63

bieb63

06-04-2018 om 13:14

aanvulling

In onze situatie ging dochter in de tweede gemiddeld maar 2 dagen per week naar school de eerste maanden. School heeft echt niet achter onze rug om de GGD ingeschakeld, maar in gesprek gegaan met ons.

@Emma

@Emma

06-04-2018 om 13:19

Klopt

Het is niet netjes van de school dit achter je rug om te doen.
Ik zou mailen naar de mentor, cc naar de teamleider, dat je graag eerst een gesprek wil op school en daarna altijd bereid bent voor een gesprek bij de ggd (als dat dan nog nodig is). Speel het wel hoog, echt cc naar teamleider, dat is echt niet gek.

Fransien

Fransien

06-04-2018 om 13:24

gewoon, ziek is ziek

Kind was twee keer ziek en had drie keer zo enorm slecht geslapen dat hij niet in staat was naar school te gaan. Kind vanwege iets leuks thuishouden moet je niet melden, dat mag namelijk niet.

De verpleegkundige is er niet om je te helpen, ze is er om te zorgen dat de leerplicht gehandhaafd wordt. Ze is onderdeel van het jeugdzorg-complex, dus ze kan meldingen doen als ze het niet vertrouwd.

Houd het klein, je zoon heeft de pech om regelmatig ziek te zijn. Hij eet goed (je let daarop), hij gaat op tijd naar bed en jij controleert altijd of zijn mobiel beneden ligt, kortom jij schept alle voorwaarden voor hem om gezond te blijven.
Zoon vindt school soms best even aanpoten, maar slaat zich daar steeds beter doorheen. Hij had gewoon pech gehad met alle virussen die de afgelopen winter rondgingen.

Je hoeft niet

Volgens de WGBO heb je vrije artsenkeuze. Als het om je gezondheid gaat. Dus je kunt het weigeren. Helaas is dit onderdeel van het complex om niet te helpen maar te controleren en de leerplicht af te dwingen.

Maar als je je kind ziek gemeld hebt en als er iets bijzonders is ga je naar de huisarts, dan hoef je dit niet te doen.

Er komt wel steeds meer druk achter. Ook omdat er in sommige steden met scholen convenanten zijn gesloten met de GGD.

Paloma

Paloma

06-04-2018 om 14:59

Klopt

De mentor mailde dat hij een melding had gedaan "volgens protocol" . Het lijkt er op dat er inderdaad sprake is van zo'n convenant. School heeft nooit contact met ons opgenomen om te vragen hoe of wat.
De afspraak is ook al in de agenda gezet; op donderdagmiddag, een dag dat man en ik niet kunnen wegens werk. We boden als alternatief maandag of woensdag, maar dat was niet mogelijk. Punt. Geen alternatief.
Ik vind het echt zo raar. Als er wat is met zoon gaan we inderdaad gewoon zelf naar de huisarts. Ik denk niet dat de GGD ons kan helpen en heb ook niet het gevoel dat dat de bedoeling is. Ik vertrouw het niet, maar ben ook bang dat een weigering om te gaan niet in het voordeel van zoon uit gaat pakken..

Briefje

Stuur ze een briefje of een mail dat zoon heeft moeten verzuimen omdat hij ziek was en dat je geen school en werk gaat verzuimen terwijl hij beter is.

Met een verwijzing naar de WGBO. Als er iets ernstigs aan de hand is dan ga je naar de huisarts.

Paloma

Paloma

06-04-2018 om 15:04

En Fransien

Als we gaan, ga ik het inderdaad zo spelen. Dat moet lukken. En zoon heeft niet eens een mobiel (of is dat ook iets om je zorgen over te maken..) en hij gamed maar 1 uur per dag natuurlijk!

Blauwe Bes

Blauwe Bes

06-04-2018 om 15:12

eenzijdige afspraak

Mijn haren zouden overeind gaan staan en ik zou in de weigermodus gaan als ze zo star omgaan met de afspraak. Als jullie allebei werken en ze willen de afspraak niet wijzigen, dan ga je gewoon niet. Zij zijn niet de baas over jouw tijd. Zorg wel dat je dat van tevoren mailt naar hen. Dat jullie op die donderdag niet kunnen en dat ze telefonisch contact met je kunnen opnemen om IN GEZAMENLIJK OVERLEG tot een nieuwe datum te komen.
Sterkte en volg AnneJ's adviezen, die weet welk bijltje de GGD gebruikt om op mensen te hakken.

Uitval.

Staat je zoon er qua cijfers goed voor? Loopt hij niet achter in lesstof? Heb je zijn absentie registratie gecontroleerd?

Weigeren kan, maar dat wordt gemeld bij de leerplichtambtenaar en dan volgt er een nieuwe uitnodiging.
Dat ze niets kunnen verzetten is wel raar.

Thuisonderwijs

Juist de mededeling dat je zoon een tijd thuisonderwijs heeft gehad, kan voor school en ggd mogelijk een reden zijn om melding te doen.
Als jeweigerend opstelt, kan je ggd een indruk geven dat er inderdaad van een zorgwekende situatie sprake is.
De ggd wilt dat zelf kunnen beoordeling aan hand van een gesprek met de verantwoordelijke ouders èn het kind. Ze zullen weinig vetrouwen hebben in een briefje of een telefoontje; ze willen het met eigen ogen zien.
Wie niets te verbergen heeft, zal in principe daar geen moeite mee hebben, dat is de visie van ggd.

Verplaats je jezelf in hun positie om te begrijpen waar je voor moet oppassen. Als je in een gesprek kalm en dus geloofwaardig overkomt, weten ze dat de ouders hun kind niet verwaarlozen of van leerplicht onthouden. Het punt is dat het thuisonderwijs hen mogelijk heeft getriggerd en ze ter alle tijden willen voorkomen dat je zoon weer een thuiszitter wordt. Het gaat niet om het welzijn van je kind maar om het omlaag halen van het aantal thuiszitters in Nederland. Probeer de melding dan ook niet als een aantijging van jullie 'matige' opvoeding te zien maar als iets 'zakelijks'. Voorkoming van stijging thuiszitters.

Tip: geef in het gesprek geen info over sociale aspecten of slechte slapers binnen de familie of het 'uitslapen' na een slechte nachtrust.

Bedenk wel wat je zelf kan doen waardoor je kind beter kan slapen. Misschien slaapt hij dieper met donkere gordijnen of een uur eerder naar bed of minder koffie of cola. Zoek dat uit want hij ligt nu onder een vergrootglas wat school betreft.

Ga ook in gesprek met je huisarts. Het zou vreemd zijn dat bij zo'n actie van school ouders geen huisarts inschakelen. Dat komt over als negeren van zorg. Wanneer de ggd hoort dat huisarts is ingeschakeld, weten ze dat deskundige hulp is ingeschakeld zoals een verstandige ouder betaamd. , Wees ggd een stapje voor.

Een hele andere invalshoek dan AnneJ, maar dat komt ook door de mededeling van het thuisonderwijs waardoor je minder gemakkelijk van de melding kan wegkomen.

Laat je niet in dekaarten kijken

Speciaal onderwijs?

Is de school van je zoon soms een vorm van speciaal onderwijs? Dan heeft je kind een diagnose en ggz bezoek gehad. Je kunt met de school bespreken dat je het protocol om naar de ggd te gaan niet volgt want je wil de druk niet onnodig groter maken. En er is nog steeds vrije artsenkeuze.
De schoolgang van je kind is kwetsbaar maar de ggd gaat daar niets aan verbeteren.

Inderdaad, het kan makkelijker zijn om gewoon te gaan en kalm zaken uit te leggen, zonder teveel informatie te geven.

Omdat wij toch al onder het vergrootglas lagen heb ik al vrij snel besloten dat ik alleen als het mijn dochter goed zou doen of als het wettelijk verplicht was, of als je anders 'gedwongen' werd vanwege de samenwerking, mee te gaan in deze dwangconstructies.

Met een kind dat niet makkelijk in het schoolsysteem valt heb je al snel veel te veel bemoeienis en dat kost jou je werktijd en misschien wel je baan en het legt teveel druk en schoolverzuim op een kind.

Daar ben ik praktisch mee omgegaan. Maar inderdaad. De jeugdarts (GGD) was verplicht vanwege het ZAT team indertijd voor dochter want anders wilde de school speciaal onderwijs niet overwegen, dus dat heb ik gedaan. Nodeloos. Maar pro forma. Ondertussen regelden anderen het speciaal onderwijs.

Daarna heb ik pro actief, op speciaal onderwijs, aangegeven dat we niet ingaan op gesprekken met de 'schooldokter'. Kind heeft een huisarts en een psychiater. En je kunt je tijd maar beperkt uitgeven.

Bovendien zijn ze inderdaad zeer dwingend in het maken van afspraken.
Maar het is nog steeds je recht om zelf je medische voorziening te kiezen hoewel dat vooral met die protocollen nog wel lastig kan zijn.

Maar meegaan in die constructies kan je ook problemen bezorgen, dus je rug recht houden kan zeker met zon kind ook zin hebben.

Mijn kinderen hebben mijn rechte rug weten te waarderen. Zoon heeft zelf al sterk in de gaten mocht hij ooit kinderen krijgen dat een vrijgevestigde psychiater en zonodig een advocaat noodzakelijk kan zijn.

En een rechte rug. Ken je rechten en laat je niet intimideren.

En...

Je denkt om het welzijn van je kind en zorgt dat het onderwijs doorgaat ook al zit je kind thuis. Het gaat om het volgen van onderwijs, dat is in het belang van je kind, verplichtte aanwezigheid op school kan daarmee botsen.
Helaas hebben we nog steeds leerplicht en geen leerrecht.

Maar ik zou toch doen waar je kind zelf het meeste baat bij heeft. Het kan nog een lange worsteling worden als hij nog maar in de 2e zit.

kaplablokje

kaplablokje

06-04-2018 om 16:07

Website van de school

Zoek het verzuimprotocol op op de website van de school. Bij de school van mijn oudste is de vierde ziekmelding binnen twaalf weken aanleiding voor een gesprek met de mentor. Blijft het verhaal vragen oproepen, verwijst die door naar de jeugdarts. Ziet die geen medische reden voor het verzuim, dan krijgt de leerling een maand de kans weer regelmatig naar school te gaan. Na een maand is er weer een gesprek met de jeugdarts. Als er geen verbetering is, gaat er een melding naar DUO. Weigering naar de jeugdarts te gaan leidt tot een melding bij bureau leerplichtzaken.

Leerplicht

Leerplicht is verplicht maar als het even kon ging ik daar heen zonder dochter. De druk was voor haar toch al veel te hoog.

Het was bij de leerplicht ook makkelijker om afspraken te verzetten.

Soms hadden ze een afspraak gepland bij de leerplicht, samen met mensen van de school, terwijl dochter een belangrijk examen had en dan heb ik daar toch de voorkeur aan gegeven en mijn rug recht gehouden.

Je gaat niet eerst een kind op stang jagen met die verhalen en dan moet het een examen doen?

Fransien

Fransien

06-04-2018 om 16:12

Probeer te gaan

Houd het zo klein mogelijk, het kwam niet uit maar je hebt je vrij kunnen maken van het werk...
En ja, zoon heeft gewoon pech gehad met de virussen van afgelopen winter. Jullie gaan naar de huisarts als zoon te lang ziek is, maar met een stevige verkoudheid blijft hij gewoon lekker onder de wol en ziekt hij uit.
Ik zou, gezien je voorgeschiedenis, slecht slapen niet eens meer noemen. Zo verkouden dat hij echt niet naar school kon want met een gewoon geval van loopneus gaat hij natuurlijk wel, een pak zakdoeken doet wonderen.

Als je thuisonderwijs hebt gegeven lig je onder een vergrootglas, dus je neemt leerplicht heel serieus en zoon verzuimt alleen als hij ziek is.

Tsja, veel meer valt er niets te zeggen. Zoon heeft het goed naar zijn zin op school al moppert hij wel eens dat iedere leraar zijn eigen vak het belangrijkst lijkt te vinden. Cijfers zijn redelijk/goed, hij werkt best hard maar heeft ook lol met zijn vrienden.

Bij zo'n verpleegster houd je je in gemeenplaatsen. Er is niets aan de hand met jullie kind. Er is niets aan de hand met jullie als ouders.
Instrueer zoon ook stevig wat hij het beste kan zeggen op allerlei vragen.

Wij hadden een dergelijk akkefietje bij de school van onze oudste zoon, zoon werd daar gepest en had een 'ongelukje' waarbij zijn sleutelbeen gebroken is. Leraren vonden het maar lastig, arm in een mitella, en zetten behoorlijk psychische druk 'natuurlijk kun je best met een passer nette cirkels tekenen met 1 hand' en 'o, zijn je klasgenoten al weg, dan moet je je boekentas zelf maar dragen'. Toetsweekaanpassing was zoveel mogelijk schrijfwerk op een laptop aangezien hij amper leesbaar met links kan schrijven, dat werd niet door iedere leraar geaccepteerd en gaf een gedoe waarbij kind tijdens de toetsen regelmatig de afdelingsleider te hulp moest roepen. Resultaat was dat kind helemaal verkrampte en we naar de fysiotherapeut gegaan zijn om de schouder weer los te krijgen. School heeft een onderzoek aangevraagd bij de jeugdarts. Jeugdarts bekeek de röntgenfoto's, de afsprakenkaartjes van ziekenhuis en fysiotherapeut en constateerde dat school zich aanstelde, herstel liep volgens normaal schema en alle doktersadviezen waren opgevolgd. Ze heeft nog contact gehad met de fysiotherapeut en daarmee was de zaak afgedaan.

Anoniem

Anoniem

06-04-2018 om 16:42

Vrij standaard

Mijn middelste moet later deze maand ook naar de schoolarts vanwege zijn regelmatige ziekteverzuim en toevallig hoorde ik een paar jaar geleden van mijn zusje dat ook haar zoon (andere kant van het land en een chronische darmziekte) vanwege zijn verzuim naar de schoolarts moest. Zelf ga ik er niet moeilijk over doen en mijn zusje had er puur goede ervaringen mee, een schoolarts die goed meedacht.

Bij ons zit het probleem wel bij school en daar loopt ook een klacht over, maar hier zie ik niet tegen op.

Verzuim is een epidemie

https://www.volkskrant.nl/binnenland/hulpverleners-gaan-eerder-ingrijpen-bij-veel-spijbelen-verzuim-is-een-epidemie~a4520387/

Het artikel gaat er helaas vanuit dat alleen ongeoorloofd verzuim wordt gemeld. En dat is onjuist: "In werkelijkheid is het verzuim waarschijnlijk nog veel groter. Kinderen die ziek gemeld worden, bijvoorbeeld vanwege psychische klachten, hoeven namelijk niet bij leerplicht gemeld te worden."

Maar dan weet je dat. De school is dan aan zet om maatwerk/passend onderwijs mogelijk te maken.

Het is dan ook de bedoeling dat de school eerst in gesprek gaat met de ouders. "Nu gebeurt er vaak weinig om verzuim te voorkomen, zegt Dullaert. 'Sommige scholen proberen een oplossing te vinden voor de leerling, maar de meeste doen niets. Die melden het verzuim bij de gemeente en daarmee is het afgedaan.'"

Om alle kinderen naar school te krijgen moet er gewoon geld bij en zou je wensen dat het leger aan jeugdzorgwerkers wegbezuinigd wordt in het belang van mentoren en ambulant begeleiders en meer mogelijkheden om passend onderwijs op school te bieden. Dan schiet je tenminste op.

https://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-uit-de-jeugdsector/2018/Rotterdam-heeft-te-weinig-budget-voor-thuiszitters

Minister de Jonge heeft er in Rotterdam flink de lat op gelegd. Maar ook daar bleken successen slechts te behalen als je er gericht meer geld in stopt voor echte schoolbegeleiding.

"Rotterdam komt 1,5 miljoen euro tekort om kinderen met het stempel 'onleerbaar' naar school te krijgen. De financiële grens van de scholen en de gemeente is bijna bereikt, zegt wethouder Sven de Langen tegen de NOS.

Het gaat daarbij om kinderen met een ernstige fysieke of mentale beperking, die een vrijstelling hebben onder artikel 5a van de Leerplichtwet. Toenmalig wethouder Hugo de Jonge, inmiddels minister van Volksgezondheid, startte in 2016 een proefproject om deze kinderen toch naar de basisschool te krijgen. Twee jaar geleden waren dit er ongeveer driehonderd. Inmiddels gaan ruim veertig van deze kinderen naar school dankzij zorg en onderwijs op maat. De Langen zegt dat het overgrote deel van de thuiszitters met deze aanpak naar school kan."

Maar we blijven liever denken dat dwang helpt en dat je het aan de hulpverleners die ongevraagd de school inkomen moet overlaten om problemen te signaleren en te verhelpen.

Een kind dat al een huisarts en een psychiater heeft, heeft behoefte aan passend onderwijs, niet aan leerplicht en Jeugdzorg.

Overigens spreek ik liever met een jeugdarts dan met een jeugdverpleegkundige. Ik heb toch de indruk dat de eersten het veld beter overzien en in elk geval beter opgeleid zijn en daardoor zaken beter kunnen begrijpen, duiden en advies kunnen geven dat mogelijk echt werkt. Daarmee kun je dan weer hopelijk een melding zien te voorkomen dat je bij lager geschoold personeel eerder kan overkomen bij gebrek aan deskundigheid en vaardigheden.

Aantrekken van pesterijen

Even los van de bemoeienis van GGD. Als je aangeeft dat hij zich die pesterijen aantrekt, is dat wel een punt waar je in zijn belang met hem aan kan werken. Het is niet duidelijk hoe dit aantrekken zich uit; slecht slapen of opstandig in de klas?
Zoals ik al schreef; je kind ligt mogelijk onder een vergrootglas. Iedere scheet of boer kan worden uitvergroot als school weinig heil zien in deze leerling. Dat moet je zoon ook beseffen.

Dus na kijken hoe je zijn nachtrust kan verbeteren, is het ook raadzaam om iets aan die mate van gevoeligheid te doen, in belang van je kind. En met het oog op de toekomst.

Ookal zit de school ‘fout’, voorkom dat je hun twijfel bevestig. Hoogste tijd om verbetering te tonen, als je kind daar wilt blijven..

Invullen

Zeker bij de jeugdverpleegkundige zou ik toch niet teveel gaan invullen. Akkoord zoon heeft verzuimd. Daar was een goede reden voor namelijk ziekte.

Punt.

School is verantwoordelijk om pesten te laten stoppen. En aan de slag te gaan met pesters. Een gevoelige leerling leren minder gevoelig te zijn. Lijkt me een nogal onmogelijke opgave.

Natuurlijk kun je een kind moed inpraten, situaties bespreken hoe daarmee om te gaan. Maar echt, hoe graag ze ook de indruk wekken jeugdgezondheidszorg heeft geen antwoord op pesten en kan kinderen ook niet ongevoeliger maken, ze hebben er wel een vinkje voor toenemende bemoeizorg bij. Screenen is dat, niet helpen.

Dus dat soort openheid zou ik niet zelf aan de orde stellen.

Paloma

Paloma

06-04-2018 om 20:01

Poeh

Veel reacties, dank jullie wel!
Zoon heeft inderdaad thuisonderwijs gehad maar dat was op de lagere school. Ik heb dat niet aan de school verteld, dus ik denk niet dat zoon onder een vergrootglas ligt wat dat betreft. Zijn cijfers zijn redelijk tot goed, hij mist vrijwel nooit een toets. En hij zit op het regulier onderwijs.
Dat slechte slapen zal ik denk ik inderdaad niet noemen denk ik. We proberen thuis natuurlijk alles om hem daarmee te helpen. Verduisterende gordijnen, melatonine (mee gestopt, hielp niet), vroeg naar bed, beweging, rust.. Het is een lastig probleem.
Hem minder gevoelig maken? Geen idee hoe ik dat moet aanpakken, wil ik ook niet. Hij kan bij ons terecht als hij ergens mee zit.
Ik denk ook dat het met het verstrijken van de jaren wel beter zal gaan met hem op school, ik zie nu al verbetering.
Ik wil tijdens het gesprek trouwens graag samen met man gaan, ik heb het idee dat dat nodig is. Dat ik dan niet overkom als een te beschermende of lakse moeder. Pfff..ik word hier zo niet blij van!
Flanagan: bedoel je dat ik mijn zoon moet vertellen dat zijn school weinig in hem ziet? Dat lijkt me toch ook niet handig voor zijn motivatie. Hij is overigens nooit opstandig of vervelend in de klas.
En Anne J, dank voor je uitgebreide reacties!

Paloma

Waarom heb je met het gezin "gespijbeld" voor een verjaardag?
Niet zo handig gezien je zoon al vaker ziek gemeld was.
Ik denk dat ik zelf die keuze niet had gemaakt, mensen kletsen al snel en via sociale media valt al snel een absentie op zijn plaats.
Je komt dan minder geloofwaardig over en staat minder sterk in dit verhaal.

Slaapproblemen

Juist bij slaapproblemen is het belangrijk regelmaat in de dag te houden. Bijslapen/uitslapen werkt de problemen juist in de hand.
Het beste is om vaste tijden aan te houden, bepaalde tijden opstaan en naar bed. Ook in het weekend.
Ik zou je zoon wel naar school laten gaan, ook al is hij moe.
Blijft hij thuis en doet dan weinig, dan is het des te lastiger om in te kunnen slapen.

Dees

Dees

07-04-2018 om 07:08

Eigen inititatief en verantwoordelijkheid

Persoonlijk denk ik dat je zelf ook wel wat meer informatie had kunnen verschaffen, na de 2e keer ziekmelden had je kunnen bedenken dat een derde keer vragen op zouden kunnen roepen. Je had school kunnne bellen en aangeven wat de reden voor de ziekte is had je wellicht nu niet naar de GGD gehoeven.

En ziekmelden voor een niet bijzonder feestje zoals een 18e verjaardags maakt me alleen maar geïrriteerd.

braam

braam

07-04-2018 om 10:22

bedenken?

Je moet bedenken dat een derde keer ziekmelden vragen op kan roepen? In een paar maanden tijd? Ik had dat ook nooit bedacht. Ik ken wel meer mensen die af en toe ziek zijn, en in een puberlichaam verandert zoveel. Het lijkt me ook stug dat als je school gebeld had dat er dan niet gemeld was, dit klinkt als een standaardprotocol. Ik ken die protocollen wel, mijn ervaring is dat als ze daar zo strikt mee omgaan, je officiele diagnoses moet hebben willen ze daarvan afwijken.

Ik zou helemaal niet blij zijn met school. Je moet nu maar meespelen inderdaad met de tips die hier gegeven zijn, maar ugh.
De mentor hier heeft het in infoavond ook even gehad over verzuimbeleid van school en zei dat er altijd wel contact opgenomen wordt voor er gemeld wordt. Dat vind ik ook echt een normale verwachting.

Ik zou zeker man meenemen naar gesprek. Je hebt gelijk over je overweging. Komt sowieso betrokken over als ouders er beiden zijn, en ze krijgen een wat gebalanceerder beeld.

Geen verdere tips hier, maar even een hart onder de riem. Sterkte ermee.

Eva

Eva

07-04-2018 om 11:39

schrikken

"Zoon van bijna 14 is de afgelopen 4 maanden 5 keer ziek gemeld en dat is voor de school (hij zit in de 2e van de brugklas) reden een melding te doen."

Wauw, 5 x ziek in 4 maanden en er gaat een melding uit? En het waren dagejes en niet perioden van weken?!

Wauw, zoon bier is wel vaker ziekgemeld (1 dag of meerdere dagen).

Ik ben een keer gebeld door school omdat bleek dat hij vaak op een woensdag ziek was en ze vroegen of het ergens mee te maken Kon hebben (bijbaan, teveel sporten, bepaald vak/bepaalde docent of iets dergelijks? Dat vond ik nog wel een terechte vraag, maar kom niets bedenken en zoon zit verder lekker in zijn vel. Toen was het klaar.

Als jullie qua werk echt niet donderdag kunnen (of het is heeeel lastig), dan zou ik een mail aan de GGd sturen, dat jullie vanzelfsprekend naar een dergelijk gesprek komen, maar dat donderdag echt niet gaat ivm werk (en dat het te ver gaat om daarvoor problemen op je werk te gaan creëren - nou ja, dat misschien nog maar niet schrijven), dat jullie aangeboden hebben maandag of woensdag te komen en overigens ook volgende week beschikbaar zijn op .... (dagen en tijdblokken). Ik zou die mail misschien ook cc aan de mentor en/of afdelingsleider (wie gaat erover/wie heeft de GGD ingeschakeld?) sturen. Dan toon je jullie bereidheid, maar zou er geen problemen op mijn werk voor over hebben. Je kunt ook aangeven vanaf hoe laat (eind van de middag/avond?) je donderdag wel kunt.

En verder vooral downsizen (niet te zwaar maken). Aangeven dat hij gewoon ziek was. Nog een geluk dat het alleen dagjes/korte periodes waren, er waren immers mensen die 2 of 3 weken ziek waren van de griep.

Sterkte ermee. Wat een gezeur en gedoe. Waarom moeten ze het ouders toch altijd meteen zo moeilijk maken? Je hebt al genoeg aan je hoofd.

Paloma,

Je hoeft je zoon niet te vertellen dat school mogelijk geen heil in hem ziet. Het is fijn te lezen dat hij geen lastige leerling is. Je kan wel aangeven dat secundaire aspecten zoals te laat komen of brutaal of gedoe om mobieltjes leerlingen in de kaart spelenals hun cijfers dalen. Dus meer in het algemeen wenselijk gedrag-tip, en zo te lezen voor jou kind niet van toepassing, gelukkig.

Nu beschikt een leerling bij aanmelding bij een vo over een dossier. Een electronisch dossier met info over het verloop van de basisschool. Zaken als thuisonderwijs worden daarin vaak vermeld. Misschien heb je het zelf nooit medegedeeld maar is dit wel bekend bij de vo-school.

Eva

Eva

07-04-2018 om 14:08

warme overdracht

In aanvulling op wat Flanagan schrijft: als het al niet in het dossier van het BO stond, dan kan het ook nog verteld zijn in de "warme overdracht" (mondeling).

Als je het wilt weten of het in het dossier op VO staat kan je vragen zijn leerlingdossier in te zien. Maar of ze alles van de warme overdracht daarin zetten is de vraag. En als je vraagt om het leerlingdossier in te zien, kunnen ze dat ook als een motie van wantrouwen opvatten, terwijl je daar gewoon recht op hebt!

Tango

Tango

07-04-2018 om 14:43

Beleid

Ik zou inderdaad eerst eens vragen of dit beleid van school is, dat ze dit doorspelen aan de GGD. En wat hun ervaring is met deze gesprekken. En ik zou zeker proberen een andere afspraak te maken. Ik zou er eerlijk gezegd ook geen vrij voor vragen.
Bij dochter hier is het beleid dat je door de mentor gebeld wordt als je kind 5 keer ziek is binnen 3 maanden (volgens mij). Was bij dochter het geval. Ze doen dat echt uit bezorgdheid. Nou was ze misschien ook niet altijd ziek, want dochter is 17 en wil wel eens wegblijven onder het mom van ziekte. Ze zijn op school ook veel te makkelijk hierbij. Je kan uit naam van je ouders een mail schrijven en dit wordt gewoon geaccepteerd. Waanzin eigenlijk.
Zoon hier was op de basisschool ongeveer eenmaal per 2 weken op donderdag 'ziek'. Combinatie van overvraagd worden, juf die hem niet lag en inderdaad ook een gevoelig jongetje. Ik was bang dat deze trend zich voort zou zetten op het VO maar bedacht me onlangs nog dat hij al tijden geen last mee heeft gehad van buikpijn of andere klachten. Was dit wel zo dan had ik het aangegeven bij de mentor. Om geen problemen hiermee te krijgen. Zoon is nu pas 2 losse dagen en 1 keer 4 dagen achtereen ziek geweest. Van zijn school hoor ik overigens niets.
Verder zou ik me ook niet direct heel veel zorgen maken over een gesprek met de GGD. Ik vind dat hier op OO al gauw iets zorgelijker gemaakt wordt dan het is. Maar dat zal ik misschien verkeerd zien hoor. Dat je zoon vrij was vanwege een verjaardag zou ik inderdaad niet melden. Maar ik denk dat je best kan noemen dat je zoon soms slecht slaapt en jullie hem dan bij uitzondering wel eens thuis houden. Misschien hebben zij nog tips voor het slapen, jullie hebben er immers al veel aan gedaan.
Ik weet verder de situatie van de verjaardag niet, maar ik moet zeggen dat ik ook weleens zoiets doe hoor. Ik heb zoon op de basisschool wel eens afgemeld (in de periode dat hij het erg moeilijk had op school) op woensdagochtend om naar een training van het Nederlands Elftal te kijken. Op het VO zou ik dat dan weer niet doen, maar ik zou zomaar andere gelegenheden kunnen noemen waarbij ik het wel zou doen. Dat ligt dan wel aan het aantal ziekmeldingen die hij al heeft staan, dus nu op dit moment zou ik het aandurven.

Dees

Dees

07-04-2018 om 18:39

@eva

4 keer in 5 maanden is echt exteem veel hoor. In mijn middelbare schooltijd ben ik 1 keer ziek geweest. In mijn omgeving zie ik zelden zieke pubers. Ik denk dat het ook een stukje met pamperen te maken heeft. Ik zie het op de basisschool ook, kinderen die een borstje hebben worden een week lang thuis gehouden, en dan zie je ze dus weleens thuis heerlijk spelen en doen en dan denk ik tja dan kunnen ze ook naar school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.