Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk in 2 Havo?


Ik zou als docent in de tweede klas ook in eerste instantie uitgaan van onwil bij een keer geen huiswerk maken. Bij een niets aan de hand puber. Want voor het gros geldt dat ook 
Als het onkunde is, zou het vaker gebeuren. En wordt ook besproken bij mentoruur. Hoe gaat het leren, leren ? Lukt met het maken van een plannnig? 
Op school van dochter staat al het huiswerk in magister. Dus het is niet iets wat je kan vergeten op te schrijven.

En zoals ik zei regels schrijven is ook niet belangrijk en dat hoeft ook niet. Het is geen leerwerk maar een sanctie. Maar ik kan me voorstellen dat als docent ziet dat het in meerdere handschriften is geschreven. Het nablijven wordt en daar de regels overschrijven, net zolang tot dat het af is.

Philou schreef op 18-06-2023 om 09:14:

[..]

Ik vind strafwerk uitdelen heel kinderachtig. Je kan ook met een kind praten over hoe het komt dat huiswerk vergeten wordt. Dat zou mijn eerste neiging zijn. Werk waar je wat van leert, vind ik een uitzondering. Afhankelijk van wat voor strafwerk er gegeven is, kan ik mij voorstellen dat er contact gezocht wordt met de mentor of de vakdocent.

Praten met een puber over waarom hij zijn huiswerk niet maakt is bij bijna elke puber vergeefse moeite. Meestal volgt de straf ook na herhaaldelijk huiswerk vergeten. Die gesprekjes zijn dan al wel geweest.

 Ik vind het heel kinderachtig dat ik een bekeuring moet betalen als ik de regels in het verkeer niet opvolg. Maar ja, de volgende keer let ik toch beter op. Ik wil niet nog een keer betalen.

Maar je bedoelt met “ er werk van maken” dus dat je de mentor opbelt, begrijp ik uit je antwoord. 

Koko67 schreef op 18-06-2023 om 10:11:

[..]

Praten met een puber over waarom hij zijn huiswerk niet maakt is bij bijna elke puber vergeefse moeite. Meestal volgt de straf ook na herhaaldelijk huiswerk vergeten. Die gesprekjes zijn dan al wel geweest.


Ben ik echt niet met je eens. 

Philou schreef op 18-06-2023 om 09:39:

[..]

Dat iemand iets niet doet, betekent niet perse onwil maar kan ook onkunde zijn. Wat is er mis mee om dat eerst eens uit te zoeken?
Wie zegt dat mijn “gedrag” naar docent niet netjes is? Waaruit trek jij die conclusie? Vanwege die zinnen? Dat mag. Meeschrijven aan strafwerk, zo deden wij dat thuis met 100x “ik mag niet kletsen onder de les”. Dat soort strafwerk werd niet eens nagekeken maar meteen door de juf in de prullenbak gemieterd. Zó belangrijk is het dus.

Dat jullie het thuis ook al zo deden maakt het niet minder erg, maar wel begrijpelijker dat jij het signaal niet ziet dat je afgeeft. Als ouder met z'n allen meeschrijven en onzin zinnen ertussen stoppen is een vorm van belachelijk maken.

Zo'n docent zit daar om je kind iets te leren en daar hoort ook huiswerk bij. Natuurlijk mag je strafwerk onzin vinden, maar de docent vindt dat duidelijk niet en laten we eerlijk zijn, zo erg is het nu ook weer niet. Door het belachelijk te maken ondermijn je het overwicht dat een docent hoort te hebben, ik vind dat echt niet oké.

Moxxie schreef op 18-06-2023 om 10:25:

[..]

Dat jullie het thuis ook al zo deden maakt het niet minder erg, maar wel begrijpelijker dat jij het signaal niet ziet dat je afgeeft. Als ouder met z'n allen meeschrijven en onzin zinnen ertussen stoppen is een vorm van belachelijk maken.

Zo'n docent zit daar om je kind iets te leren en daar hoort ook huiswerk bij. Natuurlijk mag je strafwerk onzin vinden, maar de docent vindt dat duidelijk niet en laten we eerlijk zijn, zo erg is het nu ook weer niet. Door het belachelijk te maken ondermijn je het overwicht dat een docent hoort te hebben, ik vind dat echt niet oké.

Eens. Mijn vader zei altijd dat ik het wel verdiend zou hebben. En meestal was dat ook zo. 

Dat praten met de kinderen helpt ook niet. Ze lachen je uit. Vroeger ook zo'n buurvrouw die dan tijden met een kind op de stoep zat over waarom, hoezo en blablablablablabla hij/zij iets had gedaan. daar werd zo lang gepraat dat het kind niet eens meer wist wat ie gedaan had

Moxxie schreef op 18-06-2023 om 10:25:

[..]

Dat jullie het thuis ook al zo deden maakt het niet minder erg, maar wel begrijpelijker dat jij het signaal niet ziet dat je afgeeft. Als ouder met z'n allen meeschrijven en onzin zinnen ertussen stoppen is een vorm van belachelijk maken.

Zo'n docent zit daar om je kind iets te leren en daar hoort ook huiswerk bij. Natuurlijk mag je strafwerk onzin vinden, maar de docent vindt dat duidelijk niet en laten we eerlijk zijn, zo erg is het nu ook weer niet. Door het belachelijk te maken ondermijn je het overwicht dat een docent hoort te hebben, ik vind dat echt niet oké.

Nee, ik vind het ene strafwerk het andere niet maar domweg regels schrijven, dat vind ik zo nutteloos. En een zwaktebod. Het overwicht dat een docent zou moeten hebben, hoort mi niet te komen van uit een dreiging of iemand reduceren tot domme regels schrijven. 

Philou schreef op 18-06-2023 om 10:34:

[..]

Nee, ik vind het ene strafwerk het andere niet maar domweg regels schrijven, dat vind ik zo nutteloos. En een zwaktebod. Het overwicht dat een docent zou moeten hebben, hoort mi niet te komen van uit een dreiging of iemand reduceren tot domme regels schrijven.

Maar het maakt toch niet uit wat jij ervan vindt? De bedoeling is dat je kind er lering uit trekt en dat gebeurt niet als moeders zegt dat ze het maar nutteloze onzin vind of een zwaktebod noemt. 

Philou schreef op 18-06-2023 om 10:34:

[..]

Nee, ik vind het ene strafwerk het andere niet maar domweg regels schrijven, dat vind ik zo nutteloos. En een zwaktebod. Het overwicht dat een docent zou moeten hebben, hoort mi niet te komen van uit een dreiging of iemand reduceren tot domme regels schrijven.

Dit dus. 

Mijn zoon (afgestroomd van categoraal vwo naar havo) kwam regelmatig thuis met verhalen over de docenten van zijn nieuwe school die geen orde konden houden. 

Pietje doe die telefoon weg,  Pietje doe die telefoon weg,  Pietje laatste waarschuwing doe die telefoon weg als ik hem nog een keer zie dan mag je strafregels gaan halen bij het secretariaat. Pietje nu echt de laatste waarschuwing!  

Enzovoorts enzovoorts die laatste waarschuwing werd 15 keer herhaald. Dan neemt niemand je meer serieus. 

Doen wat je zegt en consequent zijn. 

Je kunt een puber best vragen waarom er geen huiswerk gemaakt is. Misschien krijg je dan een vaag antwoord, maar een slecht cijfer ofzo daarna is wel een consequentie voor puber zelf. En als je toch goeie cijfers hebt is het huiswerk blijkbaar niet nodig. Dom strafregels schrijven slaat dan echt helemaal nergens op.

Met door rood rijden breng je anderen in (levens-) gevaar. Dat vind ik wat anders. 

Lotte78 schreef op 18-06-2023 om 09:54:

En wordt ook besproken bij mentoruur. Hoe gaat het leren, leren ? Lukt met het maken van een plannnig?

Ik vind dat dus tegenvallen als ik kijk naar mijn kinderen in de eerste en tweede. En eerlijk gezegd vond ik ook het contact tussen leerling en docent vreselijk tegenvallen tijdens corona. Ik had echt verwacht dat met de lockdown, met mijn kinderen en ons ouders meer contact was geweest om leerlingen betrokken te houden bij de -in mijn ogen- hele knullige vorm van lesgeven: de verbindingen vielen weg of docent was het vergeten, lessen vielen uit. Puberteit is al zo demotiverend, waarom extra vanuit een volwassene? 

EmmaT schreef op 18-06-2023 om 10:45:

Je kunt een puber best vragen waarom er geen huiswerk gemaakt is. Misschien krijg je dan een vaag antwoord, maar een slecht cijfer ofzo daarna is wel een consequentie voor puber zelf. En als je toch goeie cijfers hebt is het huiswerk blijkbaar niet nodig. Dom strafregels schrijven slaat dan echt helemaal nergens op.

Met door rood rijden breng je anderen in (levens-) gevaar. Dat vind ik wat anders.

Mee eens. Daarbij zijn pubers nog niet volleerde mensen, als je een rijbewijs hebt ben je én 18 én goed bevonden tijdens examen, en hangt de puberteit ook aan elkaar van wisselvallige stemmingen enzo.. 

madee

madee

18-06-2023 om 10:54 Topicstarter

In het geval van mijn zoon: de hele klas neemt het huiswerk maken blijkbaar niet serieus. Deze controle (met bijbehorende gevolgen) was vast niet voor niets aangekondigd. Er waren 8 leerlingen die het niet of niet af hadden gemaakt. Daarvan leverde niemand op tijd zijn/haar strafwerk in. Waaronder mijn zoon. Het is in dit geval niet een kwestie van persoonlijke problematiek van een leerling. Wel van hoe docent orde/gezag/respect weet te behouden/verkrijgen. Uit eerdere situaties dit schooljaar is docent daar niet handig in geweest, maar docent is nieuw en moet ook leren hoe je overwicht hebt op een klas vol pubers. Dit is in dit geval het beste wat docent kon bedenken, denk ik. Een uiterste maatregel. Ik ga er niets over zeggen richting school, hooguit heel misschien globaal bij een afrondend schooljaar gesprek met mentor of zo. 

Ik weet van mentor wel dat zoon in een moeilijk handelbare klas zit en hij zich normaal gesproken afzondert met 1 vriend (die doubleert of afstroomt en nul motivatie meer heeft) Ik zie het maar als een goede les dat 'meedoen met de rest' heel vervelende gevolgen kan hebben.

Philou schreef op 18-06-2023 om 10:34:

[..]

Nee, ik vind het ene strafwerk het andere niet maar domweg regels schrijven, dat vind ik zo nutteloos. En een zwaktebod. Het overwicht dat een docent zou moeten hebben, hoort mi niet te komen van uit een dreiging of iemand reduceren tot domme regels schrijven.

Wat jij ervan vindt maakt in feite niks uit natuurlijk. 

Mevrouw75 schreef op 18-06-2023 om 11:47:

[..]

Wat jij ervan vindt maakt in feite niks uit natuurlijk.

Net zo min als wat jij er van vindt.. maar daar gaat het niet over op Ool. Je mag hier gewoon je mening geven. Ondertussen krijg ik het gevoel dat deze mening bij een handjevol niet mag of niet gewenst is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.