Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk in 2 Havo?


Toen ik zo’n 15 jaar geleden beginnend docent was was het boek Strafregels van Astrid Boon opeens een hit en vooral vanuit het niet-onderwijsveld werd ze geprezen. Éindelijk iemand die weer iets van tucht en orde in het onderwijs terugbracht. Al dat halfbakken praten en zachtzinnige gedoe met die kinderen helpt geen zak. Was de overtuigende mening. 

Philou schreef op 18-06-2023 om 11:49:

[..]

Net zo min als wat jij er van vindt.. maar daar gaat het niet over op Ool. Je mag hier gewoon je mening geven. Ondertussen krijg ik het gevoel dat deze mening bij een handjevol niet mag of niet gewenst is.

Jij en ik kunnen er heel wat van vinden, maar in feite gaat het gewoon om die docent en leerling. 

Mevrouw75 schreef op 18-06-2023 om 11:52:

Toen ik zo’n 15 jaar geleden beginnend docent was was het boek Strafregels van Astrid Boon opeens een hit en vooral vanuit het niet-onderwijsveld werd ze geprezen. Éindelijk iemand die weer iets van tucht en orde in het onderwijs terugbracht. Al dat halfbakken praten en zachtzinnige gedoe met die kinderen helpt geen zak. Was de overtuigende mening.

Ja natuurlijk, die hebben geen klassen vol met pubers anno 2023 die je moet motiveren om te leren. Lekker makkelijk, terug naar de jaren '50 🙄

madee schreef op 18-06-2023 om 10:54:

In het geval van mijn zoon: de hele klas neemt het huiswerk maken blijkbaar niet serieus. Deze controle (met bijbehorende gevolgen) was vast niet voor niets aangekondigd. Er waren 8 leerlingen die het niet of niet af hadden gemaakt. Daarvan leverde niemand op tijd zijn/haar strafwerk in. Waaronder mijn zoon. Het is in dit geval niet een kwestie van persoonlijke problematiek van een leerling. Wel van hoe docent orde/gezag/respect weet te behouden/verkrijgen. Uit eerdere situaties dit schooljaar is docent daar niet handig in geweest, maar docent is nieuw en moet ook leren hoe je overwicht hebt op een klas vol pubers. Dit is in dit geval het beste wat docent kon bedenken, denk ik. Een uiterste maatregel. Ik ga er niets over zeggen richting school, hooguit heel misschien globaal bij een afrondend schooljaar gesprek met mentor of zo.

Ik weet van mentor wel dat zoon in een moeilijk handelbare klas zit en hij zich normaal gesproken afzondert met 1 vriend (die doubleert of afstroomt en nul motivatie meer heeft) Ik zie het maar als een goede les dat 'meedoen met de rest' heel vervelende gevolgen kan hebben.

Het klinkt alsof de leerkracht wat ondersteunig kan gebruiken als beginner in die klas. Ik hoop van harte dat hij dat krijgt. Goed dat jullie het niet gaan ''aankaarten' ofzo, hij zal het zelf ook wel merken. 

Mevrouw75 schreef op 18-06-2023 om 11:56:

[..]

Jij en ik kunnen er heel wat van vinden, maar in feite gaat het gewoon om die docent en leerling.

Ja en nee. Ik zou wel benieuwd zijn of er een beleid is van school. Ondertussen stijgt mijn waardering voor leerkrachten op het bo. En begin ik mij af te vragen wat je dan leert op de lerarenopleiding als je je toevlucht moet nemen tot strafregels.

Mevrouw75 schreef op 18-06-2023 om 11:52:

Toen ik zo’n 15 jaar geleden beginnend docent was was het boek Strafregels van Astrid Boon opeens een hit en vooral vanuit het niet-onderwijsveld werd ze geprezen. Éindelijk iemand die weer iets van tucht en orde in het onderwijs terugbracht. Al dat halfbakken praten en zachtzinnige gedoe met die kinderen helpt geen zak. Was de overtuigende mening.

Komt bij mij meteen de vraag op of strafwerk werkelijk helpt om orde in het onderwijs terug te brengen. 

Halfzacht gepraat ook niet maar een goed gesprek met hoor en wederhoor kan bij pubers denk ik best inzicht geven. Inzicht in hun eigen gedrag en inzicht waarom de docent handelt zoals hij handelt. Pubers voelen zich al zo niet serieus genomen,  door hun ouders maar ook door sommige docenten. 

En puber die zegt zijn huiswerk een keer niet gemaakt te hebben, omdat de hond moest worden ingeslapen moet gehoord worden. En niet te horen krijgen: ach de hond,  schrijf maar 100 regels. Natuurlijk moet er wel even opgelet worden of er geen 20 honden per jaar doodgaan in dat gezin. Maar als dat niet zo is dan kan er best een keer geen huiswerk worden gemaakt zonder dat er direct straf gegeven wordt. 

Philou schreef op 18-06-2023 om 12:01:

[..]

Ja en nee. Ik zou wel benieuwd zijn of er een beleid is van school. Ondertussen stijgt mijn waardering voor leerkrachten op het bo. En begin ik mij af te vragen wat je dan leert op de lerarenopleiding als je je toevlucht moet nemen tot strafregels.

Joh, strafregels is niet een hele zware straf hoor. Daar hoef je niet met gestrekt been in te gaan.

Daarnaast was die Astrid Boon ook nog orthopedagoog. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 18-06-2023 om 12:05:

[..]

Komt bij mij meteen de vraag op of strafwerk werkelijk helpt om orde in het onderwijs terug te brengen.

Halfzacht gepraat ook niet maar een goed gesprek met hoor en wederhoor kan bij pubers denk ik best inzicht geven. Inzicht in hun eigen gedrag en inzicht waarom de docent handelt zoals hij handelt. Pubers voelen zich al zo niet serieus genomen, die hun ouders maar ook door sommige docenten.

En puber die zegt zijn huiswerk een keer niet gemaakt te hebben, omdat de hond moest worden ingeslapen moet gehoord worden. En niet te horen krijgen: ach de hond, schrijf maar 100 regels. Natuurlijk moet er wel even opgelet worden of er geen 20 honden per jaar doodgaan in dat gezin. Maar als dat niet zo is dan kan er best een keer geen huiswerk worden gemaakt zonder dat er direct straf gegeven wordt.

Ik wil hem eigenlijk niet noemen, maar praten x200+ kost zoveel tijd. 

Dat strafregels controleren en daar een soort administratietje van bijhouden ook trouwens. 

Mevrouw75 schreef op 18-06-2023 om 12:05:

[..]

Joh, strafregels is niet een hele zware straf hoor. Daar hoef je niet met gestrekt been in te gaan.


Met gestrekt been? Nee, ik val van de ene verbazing in de ander gezien de argumenten die vóór strafregels zouden pleitten. 

Mevrouw75 schreef op 18-06-2023 om 12:05:

[..]

Daarnaast was die Astrid Boon ook nog orthopedagoog.

Tja, ben niet meteen onder de indruk, sorry.

Mevrouw75 schreef op 18-06-2023 om 12:08:

[..]

Ik wil hem eigenlijk niet noemen, maar praten x200+ kost zoveel tijd.

Dat strafregels controleren en daar een soort administratietje van bijhouden ook trouwens.

Je hoeft toch niet met alle leerlingen apart te praten? Iedere klas heeft toch brave (meestal meisjes) leerlingen die alles tot in de kleinste details en keurig verzorgd af hebben?

Die paar raddraaiers die consequent weinig tot niks doen dat praat je een keer mee geeft ze 1 tweede kans en dan strafwerk en dan liefst iets waar ze wat van opsteken. 

Met die paar die af en toe iets helemaal niet hebben gemaakt of maar half daar moet je het gesprek mee aangaan.  Zoeken naar een dieper liggende oorzaak. 

Philou schreef op 18-06-2023 om 12:01:

[..]

Ja en nee. Ik zou wel benieuwd zijn of er een beleid is van school. Ondertussen stijgt mijn waardering voor leerkrachten op het bo. En begin ik mij af te vragen wat je dan leert op de lerarenopleiding als je je toevlucht moet nemen tot strafregels.

Hoe zou je het oplossen als zoiets gebeurt? 

En wat als het telkens weer zou gebeuren, wat ga jij dan doen als leraar zijnde?

Philou schreef op 18-06-2023 om 12:12:

[..]

Met gestrekt been? Nee, ik val van de ene verbazing in de ander gezien de argumenten die vóór strafregels zouden pleitten.

[..]

Tja, ben niet meteen onder de indruk, sorry.

Je hoeft ook niet onder de indruk te zijn, ik geef aan dat die mevrouw ook niet zomaar vanuit het niks dat boek schreef, met je ik vraag me af wat je dan allemaal leert op die opleiding als je je toevlucht neemt tot strafregels.  Ik pleit ook niet voor strafregels hoor. Zoveel voor lees ik hier ook niet. Wel veel tegen de maatregelen van de docent, en ook lekker negatief ook nog. 

Vrijevlinder schreef op 18-06-2023 om 12:17:

[..]

Hoe zou je het oplossen als zoiets gebeurt?

En wat als het telkens weer zou gebeuren, wat ga jij dan doen als leraar zijnde?

Ik zou wel een gesprek willen en ook een met de ouders erbij. Is de agenda bijhouden lastig, in de agenda kijken, gaat het om planning, geldt het voor meer vakken etc..

OnherkenbaarAnoniem schreef op 18-06-2023 om 12:16:

[..]

Je hoeft toch niet met alle leerlingen apart te praten? Iedere klas heeft toch brave (meestal meisjes) leerlingen die alles tot in de kleinste details en keurig verzorgd af hebben?

Die paar raddraaiers die consequent weinig tot niks doen dat praat je een keer mee geeft ze 1 tweede kans en dan strafwerk en dan liefst iets waar ze wat van opsteken.

Met die paar die af en toe iets helemaal niet hebben gemaakt of maar half daar moet je het gesprek mee aangaan. Zoeken naar een dieper liggende oorzaak.

Elk kind verdient aandacht, maar dat zijn er wel 200+. En dat ik schrijf dat praten tijd kost betekent niet dat wat jij nu beschrijft niet gebeurt natuurlijk. 

Philou schreef op 18-06-2023 om 12:01:

[..]

Ja en nee. Ik zou wel benieuwd zijn of er een beleid is van school. Ondertussen stijgt mijn waardering voor leerkrachten op het bo. En begin ik mij af te vragen wat je dan leert op de lerarenopleiding als je je toevlucht moet nemen tot strafregels.

Realiseer je ook dat juist het weigeren van ouders om achter de school te staan  zorgt dat klassenmanagement en lesgeven steeds moeilijker wordt. Natuurlijk mag je voor je kind opkomen als er echt absurde dingen gebeuren. Natuurlijk krijgt een kind geen strafwerk als het huiswerk niet gemaakt is vanwege bijzondere omstandigheden. Maar iets van consequenties moet bepaald gedrag wel hebben, en of dat strafwerk is, nablijven of iets anders dat beslist de school. 
Bij ons is het wel duidelijk trouwens: 3x huiswerkkruisje = uur nablijven. Dat begint opnieuw te tellen maar bij de volgende 3x is het een uur nablijven én een telefoontje naar ouders. Verder betekent 3 huiswerkaantekeningen meestal dat het huiswerk 6 keer niet is gemaakt want niet elke docent controleert, en zeker niet elke les. Vanaf de vierde klas vervalt dit; dan is het aan de docent of hij of zij controleert en een leerling bij vaker geen huiswerk terug laat komen. In havo en vwo-5 en vwo-6 controleer ik niks. Dan is de consequentie een laag cijfer (of niet). 

Aanvulling: als er bijzondere omstandigheden zijn hoort de mentor dat te weten. Die houdt (als het goed is) ook in de gaten wat er gebeurt op het gebied van huiswerk, verzuim etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.