Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk in 2 Havo?


Het is misschien onnuttig, maar de maatregel was van tevoren aangekondigd, als je dan je huiswerk niet helemaal hebt gemaakt weet je wat de consequenties zijn, nuttig of niet. Wordt er verder niet gecontroleerd op huiswerk maken? Bij onze kinderen wordt regelmatig gecontroleerd bij de meeste vakken, als ze het niet hebben gemaakt wordt er een aantekening in Magister gezet en bij drie aantekeningen worden ze in het huiswerkuur verwacht, dit is of het eerste uur of het laatste lesuur van de dag. Geen haar op mijn hoofd die er naar zou vragen op school, tenzij het echt duidelijk niet verdiend is.

Hoe overdreven, stom, onredelijk en nutteloos je een straf ook mag vinden; een docent heeft de vrijheid om straf uit te delen. De controle was aangekondigd. Ik vind het niet fair om iemand die één vraag niet heeft net zo veel te laten schrijven als mensen die niks gemaakt hebben, maar die discussie verlies je op gezag.
Ik heb vroeger ooit om een soortgelijke reden straf gehad. Ik had het gemaakt en aantoonbaar bij me in de les, maar omdat ik het niet in het postvak van de docent had gedaan (was wel de opdracht) moest ik net zo veel straf schrijven als mensen die niks gemaakt hadden. Vond ik ook stom en oneerlijk en ik wilde het eerst uit principe niet maken (ik was zestien en stond stijf van de principes), maar mijn vader zei dat ik het maar gewoon moest maken om er vanaf te zijn omdat het gezeik dat ervan kon komen als ik dat niet deed de moeite niet waard en met een beetje pech nog veel meer werk was.

Ik vind als ouder dat je tegen je kind mag zeggen dat je het er niet mee eens bent, maar ik zou hierover niet in discussie gaan met school. Je mening als ouder doet er niet toe. De docent geeft les en de leerling volgt les. Straf geven is niet verboden. 
Als je als ouder zegt 'mijn kind hoeft dit niet' dan ondermijn je het gezag van de docent en geef je je kind een vrijbrief om zich vaker te misdragen of huiswerk niet te maken. Want 'van papa en mama hoef ik toch geen straf te maken'.
Blijkbaar is de huiswerkattitude in de klas ondermaats en dan moet je soms even streng zijn. Waarschijnlijk is het niet heel nuttig, maar 'dit wil ik niet nog eens moeten doen' kan ook een afschrikwekkend effect hebben. 

madee

madee

17-06-2023 om 22:14 Topicstarter

MamaE schreef op 17-06-2023 om 21:55:

Hoe overdreven, stom, onredelijk en nutteloos je een straf ook mag vinden; een docent heeft de vrijheid om straf uit te delen. De controle was aangekondigd. Ik vind het niet fair om iemand die één vraag niet heeft net zo veel te laten schrijven als mensen die niks gemaakt hebben, maar die discussie verlies je op gezag.
Ik heb vroeger ooit om een soortgelijke reden straf gehad. Ik had het gemaakt en aantoonbaar bij me in de les, maar omdat ik het niet in het postvak van de docent had gedaan (was wel de opdracht) moest ik net zo veel straf schrijven als mensen die niks gemaakt hadden. Vond ik ook stom en oneerlijk en ik wilde het eerst uit principe niet maken (ik was zestien en stond stijf van de principes), maar mijn vader zei dat ik het maar gewoon moest maken om er vanaf te zijn omdat het gezeik dat ervan kon komen als ik dat niet deed de moeite niet waard en met een beetje pech nog veel meer werk was.

Ik vind als ouder dat je tegen je kind mag zeggen dat je het er niet mee eens bent, maar ik zou hierover niet in discussie gaan met school.
Je mening als ouder doet er niet toe. De docent geeft les en de leerling volgt les. Straf geven is niet verboden.
Als je als ouder zegt 'mijn kind hoeft dit niet' dan ondermijn je het gezag van de docent en geef je je kind een vrijbrief om zich vaker te misdragen of huiswerk niet te maken. Want 'van papa en mama hoef ik toch geen straf te maken'.
Blijkbaar is de huiswerkattitude in de klas ondermaats en dan moet je soms even streng zijn. Waarschijnlijk is het niet heel nuttig, maar 'dit wil ik niet nog eens moeten doen' kan ook een afschrikwekkend effect hebben.

Ik ben het eens met je vader destijds en dat is ook precies wat ik tegen zoon heb gezegd: ik vind het heel veel strafwerk en ik begrijp heel goed dat het oneerlijk voelt, maar je kunt het beter nu wel maken omdat docent het anders misschien nog wel een keer verdubbeld of +3 doet...en hij heeft vanavond inmiddels 1x overschreven. Morgen de rest. 

Ik ga niet in discussie met de docent, ik ben ook niet blind voor het gedrag van mijn kind. Hij kan liegen over dingen. Tot nu toe zie ik dat nog aan hem, als hij liegt. Ik twijfel ook of het echt maar 1 opgave is die hij heeft overgeslagen. Ik hem wel even een beetje 'geprikt' om te laten merken dat ik wel mijn twijfels heb over zijn verhaal. En verder gaat het daar niet eens helemaal om: niet af is niet af, en het is gecontroleerd. 

Ik zou eventueel de mentor kunnen vragen naar een strafwerk beleid, maar dan zal hij vast ook vragen stellen aan de docent en dan hoort docent mij indirect toch nog. En zo op het eind van het jaar....ik denk dat ik er niets mee ga doen (behalve zorgen dat zoon het strafwerk inlevert) Zoon mag ook best op de hardere, vervelendere manier leren dat hij niet overal mee weg komt. Maar ik hoor graag nog meer meningen en ervaringen.

madee

madee

17-06-2023 om 22:20 Topicstarter

EmmaT schreef op 17-06-2023 om 19:36:

Ik was 17 en ik zat in 4 havo. Ik kreeg strafwerk om hetzelfde en heb net zolang geweigerd tot die docent het opgaf en er een fatsoenlijk gesprek kwam. Maar ja, ik weet niet hoe standvastig je zoon is . Ik heb overigens wel geleerd van dat gesprek, en de leraar ook denk ik. Het was meer dan 40 jaar geleden. Ik werk zelf in het onderwijs en ik zie het eigenlijk nooit meer. Wist niet dat het nog bestond.

Hij kan erg koppig en standvastig zijn, maar we werken er juist aan dat hij net als alle anderen verantwoordelijkheid moet (leren) dragen voor zijn doen en laten. En daar hoort dit dan bij. Maar ik vindt het wel heel erg veel, het had ook wel anders gekund misschien, maar misschien past dat niet bij de docent of het gedrag vd klas.

madee

madee

17-06-2023 om 22:23 Topicstarter

Aviendha schreef op 17-06-2023 om 20:02:

ik betaalde mijn zusje 2 euro om het te doen.

Dit gaat z'n broer echt niet voor hem opknappen, bovendien schrijft die nog veel langzamer en bijna onleesbaar 🤪

Bij ons op school zijn sommige docenten die een leerling ‘s middags terug laten komen om het af te maken. Het kan ook in Magister gemeld worden, en bij 3 keer huiswerk vergeten moet je voorkomen om 8 uur of nablijven.

Nouja, wat een kinderachtige straf. Ik weet niet of ik er werk van zou maken richting school. Waarschijnlijk zouden wij met z’n allen meeschrijven aan het strafwerk en tussendoor onzin zinnen stoppen.

madee

madee

17-06-2023 om 22:37 Topicstarter

Philou schreef op 17-06-2023 om 22:27:

Nouja, wat een kinderachtige straf. Ik weet niet of ik er werk van zou maken richting school. Waarschijnlijk zouden wij met z’n allen meeschrijven aan het strafwerk en tussendoor onzin zinnen stoppen.

Verschillende handschriften valt toch wel op, lijkt me. 

Hier was in de onderbouw ook veel huiswerk controle. En er stonden fiksen straffen op. Zelfde middag corfee en volgende dag 8.00 uur melden. Met het ingevulde huiswerk (en dat was dan in veel gevallen de b versie, dus niets overschrijven van een klasgenoot)
Bovenbouw is de straf anders. Per periode is er een cijfer voor het huiswerk. Elke keer dat er controle is, en je hebt het niet gemaakt. Gaat er een punt af. Natuurlijk kan het zijn dat je iets niet snapt en die opgave niet hebt gemaakt. Maar dat moet je vooraf aan de les melden. Heb je bijna niets gemaakt omdat je niets snapte en meld je dat van te voren gaat er geen ount af. Maar dan snap je blijkbaar de stof niet en dan moet je die week alle keren naar het hulpuur ( elke dag is er een 9e uur waarbij je extra hulp kan krijgen)

madee

madee

17-06-2023 om 22:42 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 17-06-2023 om 22:26:

Bij ons op school zijn sommige docenten die een leerling ‘s middags terug laten komen om het af te maken. Het kan ook in Magister gemeld worden, en bij 3 keer huiswerk vergeten moet je voorkomen om 8 uur of nablijven.

Er staat bij verschillende vakken in Magister aantekening van vergeten huiswerk of materiaal....dit is de eerste keer dat ik merk dat er consequenties aan vast zitten. Bij dit vak 2x materiaal vergeten en 1x huiswerk vergeten. Bij andere vakken veel vaker vergeten en voor zover ik weet geen consequenties. Maar ik hoor dus niet alles van hem...

Maar alles staat vermeld in het sancties protocol . Ook over sancties mbt te laat komen, boek vergeten etc. Dit wordt in de brugklas al besproken in het mentoruur. Geen enkele leerling kan zeggen, dat wist ik niet  

madee

madee

17-06-2023 om 22:43 Topicstarter

Ik heb de tekst overigens even gelezen, en ik vindt het inhoudelijk wel nuttig. Kan geen kwaad dat ie de inhoud tot zich neemt, dat zal wel lukken na 6x overschrijven 😉 

madee

madee

17-06-2023 om 22:45 Topicstarter

Lotte78 schreef op 17-06-2023 om 22:42:

Maar alles staat vermeld in het sancties protocol . Ook over sancties mbt te laat komen, boek vergeten etc. Dit wordt in de brugklas al besproken in het mentoruur. Geen enkele leerling kan zeggen, dat wist ik niet

Ik zal eens kijken of ze die ergens online hebben staan. Te laat komen is wel streng, daar weet andere zoon alles van 😉

madee schreef op 17-06-2023 om 22:42:

[..]

Er staat bij verschillende vakken in Magister aantekening van vergeten huiswerk of materiaal....dit is de eerste keer dat ik merk dat er consequenties aan vast zitten. Bij dit vak 2x materiaal vergeten en 1x huiswerk vergeten. Bij andere vakken veel vaker vergeten en voor zover ik weet geen consequenties. Maar ik hoor dus niet alles van hem...

Dan zijn ze bij hem op school een stuk makkelijker dan bij mijn dochter. Hier wordt dit ook genoteerd in magister, maar zit er ook een consequentie aan. En die staat dan ook vermeld in magister. 

Friezinnetje schreef op 17-06-2023 om 21:20:

zou weer veel meer moeten gebeuren, om strafwerk te krijgen. En idd, als je het niet inlevert of doet, dan een zwaardere straf. Als je vroeger straf kreeg, dan protesteerde je niet, want je had wat meer ontzag voor leraren dan dat er nu is.

Maar een straf moet wel zinnig zijn. Ik zou dan kiezen voor een uur extra op school het huiswerk alsnog maken + extra leren om de tijd te vullen. Ik ben vaak toch zelf nog op school tot een uur of 5. En je wil dat een leerling het werk maakt en leert, daar heeft deze leerling dus "hulp" bij nodig. Vaak komen er op zulke momenten ook nog vragen over de stof of willen ze extra uitleg. Ik maak er ook best nog een gezellig uurtje van voor ze. Sommige leerlingen vinden het juist zo fijn dat ze bewust hun huiswerk voor mijn van in mijn lokaal komen maken na school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.