Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk in 2 Havo?


wij moesten het woordenboek overschrijven. Ook zo lekker constructief. 

EmmaT schreef op 17-06-2023 om 21:14:

[..]

Die straffen zijn in verhouding tot wat je deed (iets in het rond gooien) dan wel nuttig voor de school als geheel. Een tekst domweg overpennen is zinloos.

T is maar met hoe je er naar kijkt. Als t ervoor zorgt dat je volgende keer/ keren  wel je huiswerk op orde hebt is het best wel  zinvol.  En als je meeneemt dat tig andere klasgenoten die overwogen om ook maar eens wat losser met het  huiswerk om te gaan zich realiseren dat t slimmer is dat nu wel uit hun  hoofd laten…dan is het misschien wel heel erg zinvol….


( een te zinvolle sanctie werkt niet. Nieuw beleid v onze school was om te laat komende leerlingen na een paar keer een eerste uur te laten terugkomen ( reguliere lessen  beginnen bij ons  pas op uur 2. Uur 1 is voor steunlessen en dat  soort dingen)  Ze moeten dan in een speciaal lokaal zitten, en mogen daar huiswerk maken. Werd behoorlijk populair eigenlijk.  4 keer te laat komen en dan een rustig huiswerkuur om dat weg te poetsen was eigenlijk best een attractieve deal. Hielp dus absoluut niet om de leerlingen te stimuleren op tijd te komen)  

Philou schreef op 17-06-2023 om 22:27:

Nouja, wat een kinderachtige straf. Ik weet niet of ik er werk van zou maken richting school. Waarschijnlijk zouden wij met z’n allen meeschrijven aan het strafwerk en tussendoor onzin zinnen stoppen.

Hoe verzin je het, dat vind ik echt heel raar.

Ik moest ooit een heel hoofdstuk uit Oeroeg overschrijven… Het boek heeft 5 hoofdstukken.  
Ach, ik heb zelf ook wel strafwerk gegeven. Soms nuttig, soms niet. Een kleurplaat bij kinderachtig gedrag (4e klas), alle plaatsnamen uit de atlas die beginnen met de eerste letter van de voor- of achternaam, domweg regels schrijven. 
Een jongen die steeds zat te ruften in de klas heb ik een powerpoint presentatie laten maken over scheten en dat mocht ie presenteren in de klas. Ik probeer meestal iets te doen wat met het ‘delict’ te maken heeft, als het kan met een beetje humor. 

Bij ons op school hebben we lik-op-stuk bij telaatkomen. Max 10min te laat is meteen diezelfde middag 10 min nablijven. Kom je meer dan 10m te laat dan moet je een heel uur nablijven. Bij 3x te laat volgt een gesprek met de mentor.  Bij 5x belt de mentor naar huis, bij 7x volgt er een gesprek met de coordinator, bij 9x wordt de lpa ingeschakeld. 

Gatekeeper schreef op 17-06-2023 om 23:06:

wij moesten het woordenboek overschrijven. Ook zo lekker constructief.

Dat is dus complete luiheid en desinteresse van de docenten. Terwijl ze met wat creativiteit een hoop voordeel kunnen halen uit strafwerk: een berg kennis laten vergaren over hun vakgebied zonder daar heel veel uren aan te spenderen. Mijn leraar Nederlands had er bijna vijftig jaar geleden zo zijn eigen ideeën over: schrijf een essay van minimaal 250 woorden over 'het "hagois" van Louis Couperus in zijn romans'. Ik heb genoten, ik vond het zó leuk! En ik heb dat stuk later gebruikt voor mijn eindexamen Nederlands. Dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met het strafwerk dat over het algemeen op middelbare scholen wordt uitgedeeld, maar ik wil alleen maar aantonen dat "strafwerk" niet per se negatief hoeft te zijn. Zodra het meer uitdagend wordt dan 200 maal regeltjes opschrijven (zijn er echt docenten die dat natellen? Hoe nutteloos.) kan er best iets creatiefs uit ontstaan. Maar dan moet je wel een gedreven en vindingrijke docent hebben. En één met gevoel voor humor.

Ik deed gymnasium en als je dan uit de bocht vloog moest je na schooltijd een uur (twee bij zwaardere vergrijpen) komen vertalen vanuit Grieks of Latijn naar Nederlands. Stomvervelend, maar wel nuttig.
Als ik strafwerk geef (doe ik zelden) laat ik een bladzijde onregelmatige werkwoorden overschrijven. Ook nuttig. En vervelend. Of ze mogen een opstel schrijven over een actueel onderwerp.
Strafwerk hoeft maar aan twee eisen te voldoen wat mij betreft: het kost tijd die de leerling anders vrij zou hebben en de leerling steekt er wat van op. 

Philou schreef op 17-06-2023 om 22:27:

Nouja, wat een kinderachtige straf. Ik weet niet of ik er werk van zou maken richting school. Waarschijnlijk zouden wij met z’n allen meeschrijven aan het strafwerk en tussendoor onzin zinnen stoppen.

Je zou” er werk van maken”. Wat betekent dat? Wat zou je doen dan?

Koko67 schreef op 18-06-2023 om 09:01:

[..]

Je zou” er werk van maken”. Wat betekent dat? Wat zou je doen dan?

Ik vind strafwerk uitdelen heel kinderachtig. Je kan ook met een kind praten over hoe het komt dat huiswerk vergeten wordt. Dat zou mijn eerste neiging zijn. Werk waar je wat van leert, vind ik een uitzondering. Afhankelijk van wat voor strafwerk er gegeven is, kan ik mij voorstellen dat er contact gezocht wordt met de mentor of de vakdocent.

Over humor gesproken. Bij mijn dochter in de bovenbouw, vond de docent Nederlands dat er te veel ruwtaalgebruik was.
Nu staan de gedichtenbundels Kutgedichten en Klotengedichten met een bloemlezing over  de geslachtsdelen in de klas 
Na x aantal (geen idee hoeveel) waarschuwingen, mag je een gedicht voordragen (en/of uit je hoofd leren).
Als je dan zo graag er over wilt praten, dan wel in mooie taal is wat de docent zei.
Dochter heeft het nog niet hoeven doen, maar ik merk thuis dat ze beter op haar taalgebruik let.
Want het lijkt haar echt horor omdat te moeten doen. 

Lotte78 schreef op 18-06-2023 om 09:15:

Over humor gesproken. Bij mijn dochter in de bovenbouw, vond de docent Nederlands dat er te veel ruwtaalgebruik was.
Nu staan de gedichtenbundels Kutgedichten en Klotengedichten met een bloemlezing over de geslachtsdelen in de klas
Na x aantal (geen idee hoeveel) waarschuwingen, mag je een gedicht voordragen (en/of uit je hoofd leren).
Als je dan zo graag er over wilt praten, dan wel in mooie taal is wat de docent zei.
Dochter heeft het nog niet hoeven doen, maar ik merk thuis dat ze beter op haar taalgebruik let.
Want het lijkt haar echt horor omdat te moeten doen.

Dat vind ik wel weer humor hebben!

Philou schreef op 18-06-2023 om 09:14:

[..]

Ik vind strafwerk uitdelen heel kinderachtig. Je kan ook met een kind praten over hoe het komt dat huiswerk vergeten wordt. Dat zou mijn eerste neiging zijn. Werk waar je wat van leert, vind ik een uitzondering. Afhankelijk van wat voor strafwerk er gegeven is, kan ik mij voorstellen dat er contact gezocht wordt met de mentor of de vakdocent.

Tja bij veel pubers waar niets mee aan de hand is , is het ook vaak laksheid. Geen zin, andere dingen prioriteit gegeven etc . Dan werkt de sanctie als afachrikmiddel vaak voldoende.

Als het vaak gebeurt , zal het heus wel tijdens mentorgesprek worden besproken.

En een sanctie hoeft van mij geen zinvol werk te zijn.De sanctie moet zinvol zijn, als zijnde een afschrikmiddel .

Mijn geldboete door rood rijden is geen zinvol werk maar wel een goed afschrikmiddel. Als ik door rood ga, ook al is er totaal geen ander verkeer , flitst de paal ook en krijg ik de boete op de mat. 

Philou schreef op 18-06-2023 om 09:14:

[..]

Ik vind strafwerk uitdelen heel kinderachtig. Je kan ook met een kind praten over hoe het komt dat huiswerk vergeten wordt. Dat zou mijn eerste neiging zijn. Werk waar je wat van leert, vind ik een uitzondering. Afhankelijk van wat voor strafwerk er gegeven is, kan ik mij voorstellen dat er contact gezocht wordt met de mentor of de vakdocent.

Wat mij opvalt is dat je naar het kind toe uiterst geduldig bent en het benadert alsof er bijna wel een dieper probleem moet zitten achter huiswerk niet maken, terwijl je gedrag naar de docent niet echt netjes is. Met z'n allen meeschrijven en onzin zinnen ertussen stoppen is van klasgenoten normaal pubergedrag, maar van ouders vind ik het respectloos naar de docent.

Philou schreef op 18-06-2023 om 09:14:

[..]

Ik vind strafwerk uitdelen heel kinderachtig. Je kan ook met een kind praten over hoe het komt dat huiswerk vergeten wordt. Dat zou mijn eerste neiging zijn. Werk waar je wat van leert, vind ik een uitzondering. Afhankelijk van wat voor strafwerk er gegeven is, kan ik mij voorstellen dat er contact gezocht wordt met de mentor of de vakdocent.

Pubers lachen de docent hierom uit. Meestal is het niet vergeten maar gewoon niet gedaan. 

Moxxie schreef op 18-06-2023 om 09:32:

[..]

Wat mij opvalt is dat je naar het kind toe uiterst geduldig bent en het benadert alsof er bijna wel een dieper probleem moet zitten achter huiswerk niet maken, terwijl je gedrag naar de docent niet echt netjes is. Met z'n allen meeschrijven en onzin zinnen ertussen stoppen is voor klasgenoten normaal pubergedrag, maar voor ouders vind ik het respectloos naar de docent.

Dat iemand iets niet doet, betekent niet perse onwil maar kan ook onkunde zijn. Wat is er mis mee om dat eerst eens uit te zoeken?
Wie zegt dat mijn “gedrag” naar docent niet netjes is? Waaruit trek jij die conclusie? Vanwege die zinnen? Dat mag. Meeschrijven aan strafwerk, zo deden wij dat thuis met 100x “ik mag niet kletsen onder de les”. Dat soort strafwerk werd niet eens nagekeken maar meteen door de juf in de prullenbak gemieterd. Zó belangrijk is het dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.