Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Theekopje

Theekopje

04-06-2015 om 11:39

Steeds rigider moeten worden?


Belang

Dat maakt het natuurlijk ook wel wat lastig als niet duidelijk is over welke leerlingen je spreekt.
Maar je doet belangrijk werk. Elke leerling die je wel weet aan te haken, te motiveren en op te voeden is er een die zelf een betere toekomst heeft en minder overlast voor de omgeving bezorgt.
Ik kan me voorstellen dat het een taai proces is. Waarin je kansen geeft. Maar het moet wel van twee kanten komen. En dat kun je op voorhand toch moeilijk beoordelen, dat is afwachten.
Eigenlijk begrijp ik nu nog minder wat je vraag is?
Denk je dat met rigiditeit er meer leerlingen slagen dan met kansen geven en educated modderen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-06-2015 om 11:59

Oke helder

Je moet de doelgroep geven wat ie nodig heeft.
Wellicht heeft deze doelgroep vooral duidelijkheid nodig. Dat is wat anders dan rigiditeit.
Je zou de regel vast moeten houden. Niet de uitzondering. Ik vind het voorbeeld van het eten en drinken nog steeds tekenend. Als zij gaan marchanderen hoef jij niet mee te gaan. Wat is er mis met alleen eten en drinken in de pauzes, uitgezonderd die ene lange zware dag? Maar dat hoeft toch nog niet te betekenen dat je die ene student die echt bijna van zijn graad valt van de honger niet stiekem een hapje hoeft te gunnen. Af en toe ergens langskijken kan geen kwaad, maar dat hoeft dan toch niet meteen te betekenen dat iedereen maar altijd en overal moet kunnen eten?!
Zelfde geldt voor te laat komen. Op tijd komen lijkt mij een prima regel. Dit loslaten werkt blijkbaar niet. Maar dan nog kun je die ene die ongelooflijk veel pech heeft en het hard nodig heeft toch wel een keertje coulance gunnen. Dat is maatwerk. Daar zijn de besprekingsgevallen toch voor?

En je weet zelf toch wel ongeveer wie doorgaans te goeder trouw is en bij wie er een handje van heeft om een loopje te nemen met je?

Voorspelbaarheid

Ik denk dat met rigiditeit de valkuil is dat het binnen de kortste keren niet meer over het doel gaat, goede werk- en leerhouding en kennis opdoen, je ontwikkelen voor een vak, maar ook persoonlijk, waarmee je de kans vergroot zelfstandig in je onderhoud te kunnen voorzien en zelfvertrouwen op te bouwen.
Dan gaat het weer precies over datgene waar het aan ontbreekt namelijk de innerlijke motivatie die blijkbaar meer externe aansturing nodig heeft.
Maar voorspelbaarheid en duidelijkheid hoeft natuurlijk niet te betekenen dat iemand verwijdert wordt, afstroomt, niet meer mee mag doen, grote consequenties op kleine vergrijpen.
Komt iemand niet op tijd dan haal je dat later in. Zorg dat de consequenties passender zijn dan drama. Gericht op het doel.
Vraag ze wat ze zelf als oplossing zien voor zichzelf om zich aan de gang te houden.
Met moderne media kun je met een groepsapp werken zodat noodzakelijke informatie gedeeld wordt.
Een leerling die s morgens niet makkelijk op tijd komt kan ook opgehaald worden door een andere leerling als ze daar beiden voor open staan.
Dat vraagt veel uitdaging en gesprek en overleg.
En ik denk dat het ook echt een vak is waarin je hopelijk ook wat kunt experimenteren en niet al teveel in het korset van de politieke doelstellingen en protocollen zit.
Bij mijn dochter op school wordt elke klas elke ochtend eerst ontvangen door de mentor. Het meeste te laat komen is dan al weg. Het binnendruppelen is daar minder storend.
En een leerling met moeite om te komen wordt door mede klasgenoten opgehaald of door zijn ouder gebracht.
En ja, ik denk dat sociaal culturele programmering ook lastig is, een vorm van onmacht. Maar het gaat om de innerlijke motivatie en daar de energie uit halen om jezelf de goede kant uit te sturen. En als je daar een bijdragen aan kunt leveren is dat jou winst.

Goed voorbeeld

Ik denk dat je ook niet moet vergeten dat wat je nu goed doet misschien pas later een goed gevolg heeft.
Een jongvolwassene leren om zichzelf steeds weer een nieuwe kans te geven en zich daarvoor te herpakken en te motiveren, door jou houding en uitleg, zal uiteindelijk meer kans op een goed gevolg hebben, al is het soms later dan je zou wensen.

Van de Forumbeheerder

Van de Forumbeheerder

25-06-2015 om 14:09

Voor 'Theekopje'

Je bent nu helder geweest, ik kan het eventueel ook weer weghalen als je dat wil?

Zo ja, mail mij even via 'contact forumbeheer' bovenaan.

Met vriendelijke groet,

Forumbeheer Ouders Online

Theekopje

Theekopje

25-06-2015 om 16:05

Reactie

@Anne "Eigenlijk begrijp ik nu nog minder wat je vraag is?"

Uit mijn eerste posting:"Ik verwacht van jullie geen oplossing, maar ben wel eens benieuwd hoe jullie als ouders daar tegenaan kijken."

Ik heb reacties gehad, heb een beeld gekregen van hoe anderen er naar kijken, en verder is het, zoals je het noemde een soort educated aanmodderen.

Wat mij betreft is het daarmee wel zo'n beetje gezegd.

Ik vraag forumbeheer inderdaad weer wat postings weg te halen, vanwege de herkenbare situaties.

Fiorucci

Fiorucci

25-06-2015 om 17:38

Anne J

Mee eens, en wat een goed idee, de mentor die elke dag als eerste een klas ontvangt.

Fiorucci

Fiorucci

25-06-2015 om 17:42

Pieter (ot)

Dat is maar hoe je het bekijkt. Er is kwalificatieplicht. Daar wordt je door de gemeente echt op aangesproken als je bijvoorbeeld als 20 jarige een uitkering aanvraagt als je je baan kwijt raakt, en je opleiding is te laag. Dan krijg je die uitkering echt niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.