Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Theekopje

Theekopje

04-06-2015 om 11:39

Steeds rigider moeten worden?

Ik ben al jaren docent op het HBO en het lijkt steeds noodzakelijker te worden om heel rigide met regels om te gaan. Dat is vervelend en onpraktisch. Ik verwacht van jullie geen oplossing, maar ben wel eens benieuwd hoe jullie als ouders daar tegenaan kijken.
We hadden altijd al regels, maar er waren altijd marges vanwege pech of bijzondere gevallen. Een voorbeeld (maar uitdrukkelijk slechts een voorbeeld, het gaat over veel meer dingen) is de starttijd van toetsen. Je kunt eens pech hebben met het OV of een lekke band, het is daarom toegestaan om tot een half uur na aanvang nog binnen te komen. Dat doe je alleen in noodgevallen en het kwam dus ook maar heel zelden voor. Maar sinds een paar jaar is die starttijd een soort “inloophalfuurtje” geworden. Bij toetsen is het gewoon geworden dat studenten een kwartier of 20 minuten later binnenkomen. Hartstikke storend voor anderen, dus we overwegen die soepelheid af te schaffen: starttijd is starttijd, wie niet binnen is heeft pech, en dat geldt voor alle toetsen en alle studenten.

Dat is dan weer ontzettend lullig voor die brave student die ver weg woont en nét die ene keer vertraging heeft en geen toets mag doen. En daardoor punten te kort komt en een bindend negatief studieadvies krijgt. Dat wil ik als docent helemaal niet, dat soort situaties. En het is ook onpraktisch, want je krijgt een lawine aan bezwaren, met allerlei gedoe rondom bewijzen van omstandigheden. Niet te doen, omdat het geen uitzonderingen meer zijn. Het is praktisch niet mogelijk om uit tientallen overtreders van de regels die éne te filteren wiens goede reden écht waar is, en van de rest te bewijzen dat hun verhaal kul is.