Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Theekopje

Theekopje

04-06-2015 om 11:39

Steeds rigider moeten worden?


Fiorucci

Fiorucci

22-06-2015 om 20:54

consequent

Het probleem is misschien wel, volgens mijn zoon, dat veel docenten zich ook niet bepaald consequent aan regels houden. Op de HBO waar hij zat mocht drinken mee in de collegezalen maar eten niet. Maar er waren docenten die eten ook prima vonden. Dan krijg je vanzelf gezemel bij andere docenten vermoed ik. Regels: prima, maar wees dan ook als team consequent.

Jaina

Jaina

22-06-2015 om 21:35

Individueel

Ik ben inderdaad niet anders gewend dan dat docenten zelf hun regels bepalen voor tijdens de colleges. Examen regels worden centraal bepaald maar de regels tijdens het college worden door elke docent individueel bepaald. Dus de ene docent heeft 0% tolerantie als het gaat om te laat komers en van de ander mag je inderdaad na 15 minuten nog binnen komen. Wat ik zelf doe is dat ik het eerste college altijd mijn verwachtingen uitleg. Mijn regels gelden tijdens mijn colleges. Mijn collegas bepalen de regels tijdens hun colleges. Dat verschilt inderdaad. Maar daar moeten volwassen mensen toch mee om kunnen gaan.
Op de middelbare school gelden per docent vaak ook andere regels. Als tieners daar mee om kunnen gaan dan moeten volwassenen dat helemaal kunnen.
Je hoeft als team echt niet consequent te zijn. Wel moet je duidelijkk zijn over je verwachtingen en dat duidelijk communiceren aan het begin van het jaar. Maar die gelden dus alleen voor. Mijn collega's hebben hun eigen ideeen.

Theekopje

Theekopje

23-06-2015 om 12:51

Toelaten dat het escaleert

`Van totaal niet eten in de les ontaardt het in een waar vreetfestijn. Is daar geen tussenweg? `
Dat is het hele probleem. De tussenweg (discreet een hap en slok nemen en snel de rommel weer opbergen) sta ik toe, maar dat escaleert. Dan is het dus weer terug naar totaal niet. Gesprekken over verantwoordelijkheid, rommel opruimen en dergelijke werken prima voor de brave student die zich toch al netjes gedraagt, niet voor de groep die alle ruimte (en nog iets meer) pakt die ze krijgen.

"Wifigebruik kun je trouwens ook controleren."
Wifigebruik wel, maar niet het tetheren via je eigen telefoon die daarbij gewoon in je zak kan blijven zitten.

"Waarom kan er op een middelbare school examen worden gedaan waarbij gegeten en gedronken mag worden?"
Geen idee. Onze studenten kennen dit soort trucs ook: http://9gag.com/gag/21296/how-to-cheat-on-all-of-your-tests Vergezocht? Nee hoor, ik heb nog veel gekkere dingen gezien.

creabea

creabea

23-06-2015 om 14:39

niet anders dan thuis dus

goh, net wat wij soms thuis doen: je laat de teugels wat vieren omdat de kinderen wat ouder (en verantwoordelijker) worden, maar dan kunnen ze die vrijheid niet aan. En dan zijn we weer een tijdje streng. Dat dat in het hoger onderwijs ook nog voorkomt!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-06-2015 om 19:13

Tetheren ook!

Volgens mij kun je tetheren ook zien. Op mijn iPad kan ik dit in ieder geval wel zien.

Maar goed, je bent er blijkbaar nogal van overtuigd dat de 0-lijn volgende de enige optie is. Ik geloof niet dat ik iets kan toevoegen om je van gedachte te laten veranderen. Ik vind dat je je erg negatief en gedesillusioneerd uitlaat over je studenten. Jammer...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-06-2015 om 19:15

Spatie doet het niet???

uitlaat? uit laat
volgende? volgen de

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-06-2015 om 19:21

En ach

Wij hadden op de Hts programmeerbare rekenmachines. Daar konden hele lappen tekst in.

Uiteindelijk was ik meer tijd kwijt met het vullen van dat ding dan met het uit het hoofd leren van de stof. Zo werkt het met dat cola etiket volgens mij ook.

Wist je dat er ook spiekpennen bestaan?

Theekopje

Theekopje

23-06-2015 om 20:45

Ginny

Negatief? Dat valt reuze mee hoor ik krijg juist van studenten te horen dat ze me heel behulpzaam en motiverend vinden. Op studentevaluaties scoor ik uitstekend.
Dat er een groep is die ik minder rooskleurig zie, dat klopt. Dat is ook precies waarom ik dit draadje gestart ben, een verzuchting over bepaald gedrag dat ik niet meer verwacht van 18plussers.
Ga er niet vanuit dat het deel dat jij nu even ziet, representatief is voor het geheel. Net zoals een moeder die gefrustreerd is over bepaald gedrag van een kind verder ook een leuke moeder kan zijn.

Dat ik geen eureka roep over de oplossingen die gesuggereerd worden klopt ook. De een zal dat zien als weerstand en negativiteit van mijn kant, de ander als het niet voldoen van de geboden oplossingen.

En spiekpennen ken ik ook hoor. En codesystemen, handgebaren, teksten op armen, gefotoshopte certificaten, rubbish in witte letters in een document zetten om de woordteller op te voeren, er is veel creativiteit.

bieb63

bieb63

23-06-2015 om 21:52

ojee theekopje

Nu geef je wel heel veel tips....... rubbish in witte letters voor de woordteller: slim!

Al merkbaar op het VO

In de onderbouw hier hanteert men de regels veel strikter. Niet alleen wat betreft te laat komen of huiswerk maken maar ook op tijd inleveren van opdrachten. Door de jaren heen, constateer ik hier hoe dat verslapt. Boekverslag nog niet af, oh, lever het dan volgende week maar in. Of terug komen voor nablijven vanwege telaat komen is er ook niet meer bij want bij deze bovenbouw-lln heeft nablijven geen effect.
Het verbaast mij niets dat theekopje tegen dergelijke zaken aan loopt. Ik denk dat de klad er al op het VO er bij inschiet, onder de noemer; bovenbouw- lln zijn geen brugpiepers meer.

Fiorucci

Fiorucci

24-06-2015 om 17:30

Maar....

Theekopje, je verwacht van 18 plussers volwassenheid. Herstel: 18 plussers met bijvoorbeeld adhd, autisme etc. Dat gaat niet gebeuren, zeker bij autisme is het verschijnsel van de verschillende leeftijden je toch wel bekend? Voor degenen die nu denken: wat bedoelt ze: deze link. http://www.mdelfos.nl/monografieen/picowo%20autisme.htm

Juist ouders van kinderen met een probleem op dit gebied verbazen zich enorm over het feit dat er van het ene op het andere moment verwacht wordt dat ze zich volwassen gedragen en dan natuurlijk in alle opzichten. En ik verwacht dat op jouw school er onder docenten één lijn wordt vastgesteld. Want jij wil nu de 0 lijn gaan hanteren, maar de regels zijn kennelijk bij elke docent anders. Dat vind ik erg tegenstrijdig, en niet kloppen met hetgeen jij verwacht van leerlingen.

Angela67

Angela67

24-06-2015 om 18:25

fiorucci

hoe zit het met percentages iets-aan-de-hand studenten? Vind ik wel relevant in deze discussie. De coulance c.q. mogelijkheden om ergens van af te wijken moet bewaard blijven voor noodgevallen etc.
Zij heeft het overigens niet over die iets-aan-de-hand studenten gehad. Vind ik in zo'n algemene discussie zoals dit ook niet echt thuishoren bedenk ik me nu. Niet alle uitzonderingen hoeven toch op alle gebieden tegemoet gekomen te worden?
gr Angela

Anooo

Anooo

24-06-2015 om 19:26

Waarom...

...waarom gaan degenen die het blijkbaar pas later zelf aankunnen dan niet pas wat later studeren?

Fiorucci

Fiorucci

24-06-2015 om 20:29

Angela

Als ik het goed begrepen heb, zitten er op de school van Theekopje juist heel veel IADH studenten.

Fiorucci

Fiorucci

24-06-2015 om 20:30

Anno

Omdat deze leerlingen ook een eigen leven willen opbouwen ofzo?

Fiorucci

Fiorucci

24-06-2015 om 20:31

Angela nogmaals

Het staat in het eerste bericht: speciale positie, speciale doelgroep.

Angela67

Angela67

24-06-2015 om 20:41

ik zie de omschrijving inderdaad:

"Overigens: het is verklaarbaar hoe het komt dat er zoveel meer misbruik van de regels is, we hebben nogal een speciale positie en speciale doelgroep."

Punt is wel dat het problemen oplevert, iedereen heeft er last van (anders zou ze niet posten):
de iadh-studenten, de n-iadh-studenten, de docenten.
Dus je moet terug naar normen en waarden die iedereen onderschrijft en die je kunt handhaven.

Wat ik lees is dat er afspraken zijn waar het een tijd wel goed mee gaat, maar na een tijd niet meer.
Uit de andere reacties lees ik herkenning, ook op opleidingen waar minder iadh-studenten zijn.

Als er zoveel iadh-studenten zijn dat ze zichzelf kunnen positioneren als 'speciale opleiding voor iadh-studenten' dan moeten ze ook expertise inhuren hoe je iadh-studenten faciliteert en het werkbaar maakt voor iedereen. Ik krijg niet de indruk dat ze speciale zaken regelen.

Wellicht zit daar de oplossing. Gooi het systeem helemaal om ervoor te zorgen dat studenten en docenten zo min mogelijk 'last' hebben van elkaar en de studenten zo goed mogelijk gefaciliteerd worden. Gebruik dan ook geen 'standaard normen' om zaken tegen af te meten, maar overleg met de experts (de iadh-studenten zelf) wat haalbaar en werkbaar is. Of het betaalbaar is, is een tweede, maar dan heb je wel een plan waar iedereen hopelijk mee uit de voeten kan.

gr Angela

Theekopje

Theekopje

24-06-2015 om 20:52

Doelgroep

Grappig, dat mensen van mijn opmerking over speciale doelgroep, maken dat het dus wel om kinderen met autisme of ADHD zal gaan.
Dat zegt heel veel over je eigen referentiekader maar niks over de studenten die ik bedoel.

Anooo

Anooo

24-06-2015 om 21:07

ik dacht eerder

veel allochtonen. Juist omdat het niet duidelijk gespecificeerd werd.

Fiorucci, je schreef over het grote verschil tussen middelbare school en vervolgopleiding, worden niet alvast in de hogere klassen de kinderen wat minder geholpen dan ter voorbereiding op het vervolgonderwijs? Of zou dat handiger zijn?

Aangezien vervolgonderwijs niet verplicht is, vind ik niet dat men daar erg veel zou moeten meebuigen met individuele studenten. De bijzaken vormen immers ook onderdeel van de opleiding.

Angela67

Angela67

24-06-2015 om 21:21

theekopje

ik liet me leiden door Fiorucci's interpretatie, niet die van mezelf . .

Maar doorredenerend in de trant die ik schets: is de doelgroep zo specifiek dat je gewoon het hele systeem van normen, waarden en handhaving moet omgooien?

Of is het een zodanige doelgroep dat jullie een soort opvoedende werking hebben, naast jullie studie-aanbod, en dat het dus de gemiddelde waarden en normen moeten zijn maar dat de studenten er nog niet mee om kunnen gaan?

Dus een extra vak voor iedereen, wat extra zwaar meetelt met je eindcijfer elke keer: hoe vaak houd ik me niet aan de regels?

gr Angela

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-06-2015 om 22:22

Je maakt het wel spannend....

Lijkt me niet de bedoeling dat een spelletje: 'raadt de speciale doelgroep van Theekopje' wordt.

Maakt verder niet uit. Wat Angela zegt klopt. Als de speciale doelgroep zo speciaal is dat deze niet standaard is, dan is er een speciale aanpak nodig. Is rigide gedrag dan de oplossing?

Fiorucci

Fiorucci

25-06-2015 om 08:01

Thee kopje

En daar kom je nu mee, dat ik maar niet alleen ik, het zo interpreteer? Na deze lange discussie? En inderdaad, speciale doelgroep, welke dan ook, maakt dat je daar dan ook iets mee moet. Kun je dan de gewoon geldende gang van zaken op een "normale" school verheffen als norm? Kun je studenten deze rigide norm opleggen, als elke docent zijn eigen kleine universum met eigen regels creert?

Fiorucci

Fiorucci

25-06-2015 om 08:04

Anooo

Nee, vervolgonderwijs is (deels) niet verplicht. Vergeet de kwalificatieplicht niet! Maar het is denk ik wel belangrijk dat ook deze doelgroepen de kans krijgen zich verder te ontwikkelen en een vak te leren, lijkt mij. Ook als dat extra aandacht vergt.

Pieter

Pieter

25-06-2015 om 08:25

maar Fio

We hebben het hier over volwassenen, 18 jaar, en dan is er geen enkel onderwijs meer verplicht.

Jaina

Jaina

25-06-2015 om 08:35

Verwachtingen

Van volwassen studenten verwacht ik inderdaad dat ze kunnen begrijpen dat docent 1 andere regels hanteert dan docent 2. Ik vind niet dat ik hierdoor overspannen verwachtingen heb van wat deze jonge hoogopgeleide mensen kunnen begrijpen. Als ze dat al niet aankunnen zie ik hun toekomst somber in.

Anooo

Anooo

25-06-2015 om 09:46

tja

Bovendien heb je meestal maar 2-3 vakken/docenten tegelijk. Het lijkt me sowieso het makkelijkst om voor jezelf dan streng te zijn en gewoon te hanteren bij alle docenten op tijd, bij geen enkele docent eten. Dan hoef je helemaal niet te onthouden welke 5 minuten te laat nog wel okee vindt en welke een flesje water wel goed vindt maar een zak chips niet. (En wij hadden altijd na 45 minuten pauze, incidenteel na 1u30 - geen verhongertijden.)

Ik denk dat het weinig oplost om overal maar coulant voor te zijn. Hoe willen die studenten gaan werken als ze dit soort dingen tijdens hun studie al niet kunnen? Een jaartje overdoen moet dan nog wel kunnen, vind ik, maar daarna moet je toch accepteren dat je dit (nog) niet kunt en op de verkeerde plek zit. Of zijn het meer de ouders die dat moeten accepteren?

De sport

Als je met dit soort dingen te maken hebt is het handig als je er plezier in hebt om uit te puzzelen hoe het iemand wel gaat lukken en dat samen te bespreken. Het doel voor ogen houden: het opdoen van kennis.
En natuurlijk slecht gedrag uit te bannen maar daar is een balans is. Je kunt het niet voor altijd oplossen. Als dat teveel moeite is vraag je je af of je daar wel goed zit.

Angela67

Angela67

25-06-2015 om 10:52

AnneJ

je bedoelt hopelijk dat de student zich moet afvragen of hij/zij wel goed zit?
Of moet iedere docent in staat zijn met alle aparte verzoeken/persoonlijke noodzaken-studenten een balans zoeken in alle lessen?
gr Angela

speciaal onderwijs

Ik denk dat speciale leerlingen wel je belangstelling zouden moeten hebben. En gelukkig zie ik dat ook bij docenten op de school van mijn dochter en waar mijn zoon geweest is.
Mensen die bij een obstructie of opdoemend gedoetje er even de tijd voor nemen en denken: ha! dit kan ik, met dit bijltje heb ik vaker gehakt en dit gaat me lukken!
Passie, om maar eens zo'n gruwelijk modern cliche te gebruiken.

Angela67

Angela67

25-06-2015 om 11:54

aan wie gun je de coulance

... dat is dus kennelijk het issue, als ik het zo lees?

Je moet denk ik stevig in je schoenen staan als docent om de coulance te gunnen/toe te kennen aan leerlingen die het echt bij wijze van uitzondering 'nodig hebben'. En ja, dat is subjectief.

En dus krijg je discussies met studenten die dit niet inzien, die zichzelf ook tot die uitzondering vinden behoren.

Eeuwige discussies daarover zou ik ook zat worden. Maar misschien is het niet anders, met deze doelgroep. Ik zou persoonlijk inzetten op strenge regels en het handhaven ervan.

En coulance heel duidelijk apart benoemen en dus ook zeggen dat een dergelijke uitzondering absoluut geen precedentwerking heeft.

gr Angela

ps met 'het vak hoe houd ik me niet aan de regels' is dus het woordje NIET erin geslopen. Ik bedoelde het positiever, namelijk hoe vaak houd ik me wel aan de regels

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.