Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

06-03-2013 om 11:19

Schoolperikelen, the story continues...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

13-03-2013 om 11:56

Dat meen je niet?!

Wat een 'bijzondere' mensen! (Dat zou mijn zoon zeggen bij zo iets, sarcastische toon.)
Kun je nagaan Anna, die hebben gewoon met de verkeerde informatie beslissingen genomen over je zoon. Geen wonder dat ze maar blijven bellen dat je zoon 'het' niet doet. Waarschijnlijk gebruikt zijn leerkracht in haar benadering ook de ass diagnose niet....
Pff, * stuurt emmertje geduld richting Anna *

anna van noniemen

anna van noniemen

13-03-2013 om 12:58

Helaas wel karmijn...

ik kan het echt niet mooier maken. En vanmorgen is het ook weer fout gegaan op school...

Pfft

Jeetje Anna, school moet eens flink over de knie. En niet door jou. Is het geen idee om met hoofd van school te praten over dat er wel erg veel fout gaat. Kennelijk is er begeleiding nodig voor de indiener van de aanvraag. Kan de onderwijsconsulent geen gesprek aangaan?

anna van noniemen

anna van noniemen

13-03-2013 om 13:10

En bericht van de onderwijsconsulent

hij heeft contact gehad met de instantie voor de indicatie, dossier is ontvangen en wordt nu doorgestuurd naar de CVI. Hij gaat daar begin volgende week contact over opnemen. Verder is het dus helemaal niet zo stellig dat onze zoon al na de vakantie naar die school kan, dat beslist een plaatsingscommissie, wel weet hij dat er plek is, maar of onze zoon daarvoor in aanmerking komt?

anna van noniemen

anna van noniemen

13-03-2013 om 13:13

Judith

School treft geen blaam, zoals ik al eerder aangaf. Er is echt niet meer over dit soort dingen te praten. Als de IB-er zegt dat er is toegezegd dat er een plek voor zoon is gereserveerd en de onderwijsconsulent hoort nu dat dat helemaal niet waar is, waar ligt de waarheid dan? Ik heb inmiddels meer vertrouwen in die man dan in school

Als ik het verhaal ook hoor over vanmorgen van de kinderen, tja, dan ben ik er zo klaar mee... Had zoon maar geen diagnose, dan was ik weg....

Eh..

Dat mag school uitzoeken, waar de waarheid ligt. Ja, sorry, heb ik het je verhaal anders zo verkeerd begrepen? Waarom kan je daar niet mee naar het hoofd van de school om aan te geven dat er een patroon is dat niet strookt. Er is dat wat beweerd wordt en dat wat de realiteit is nadat er geverifieerd is. Ik zou zeggen dat de gevraagde uitkomst de realiteit is.

Het hoofd van de school gaat over de communicatie en afstemming binnen school. Wist het hoofd wel dat de onderwijsconsulent kwam? Dat hoort wel maar ik vraag me af of deze school zo disfunctioneel is dat het hoofd het niet te horen kreeg. Ik bedoel, voor mij, als er geen goede kennisoverdracht is tussen twee leerkrachten of een ib-er of.. en dat is iets te structureel, dan ga ik naar het hoofd van de school. Niet om verhaal te halen of uit boosheid, niet op de persoon, niet om een klacht, maar gewoon: het loopt hier en hier vaak mis, weet u dat wel. Het is frustrerend als ouder, ik zie het mis gaan en ik stuur bij.. Kortom, hoofd van de school, bestaat er een cursus 'ingeval van micromanagement van een school door ouders, hoe zorg je dat de relatie goed blijft'. Dat kan natuurlijk niet: als ouder van een zorgenkind ben je veroordeeld door school tot zeurouder'. In jouw geval, moet je over de top doen. Dat mogen ze ook wel eens beseffen, welke spagaat jij nu toe gedwongen wordt. Het hoofd is nu eenmaal verantwoordelijk voor het groter geheel.

Primavera

Primavera

14-03-2013 om 10:40

Anna

Ik heb geen zinnige tips, maar ik wilde je gewoon even sterkte wensen. Je bent al zo lang bezig om aan dat dode paard van een school te trekken dat waarschijnlijke iedere morele steun welkom is. Ik vind het geweldig zoals je als een leeuwin voor je zoon vecht en hoop dat je er eindelijk eens een beetje beweging zult krijgen in dat morsdode karrepaard.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-03-2013 om 20:44

Judith

het geeft niet, het is ook lastig te begrijpen en ik weet soms ook niet meer wie wat hier op het forum wel of niet weet. Diverse gesprekken hebben wij gevoerd met zowel het locatiehoofd als de directeur van de school er bij. Beiden staan volledig achter deze juf. Vinden haar geweldig, een topjuf, niemand die het beter doet dan zij....Wat kan ik daar dan nog tegenin brengen? En ja, de meeste kinderen doen het geweldig, dochter vertelt inmiddels hoe zij met alles wegkomt, en hoewel ik er niet trots op ben, snap ik het wel. Ronduit liegen en toneelspelen. Ikzelf trap daar niet in bij het dametje, ik weet precies wanneer ze toneelspeelt en wanneer niet. Ongelooflijk dat ze er bij juf mee wegkomt, maar ik vind het prima, 1 probleem is al genoeg!

Waarom zoon zo in de stress raakt wordt me duidelijk nu ik het meest recente LVS heb gelezen. Van bijna elke dag staat er een verslag in van deze juf, over onrust, druk,, tikken enz enz. Er wordt dus, waar ik al bang voor was, steeds maar de nadruk op zijn onrust gelegd!!! Voor de zomervakantie had ik dat al aangegeven. Dan kan ik er 100 ritalinnen instoppen, maar dan nog....
Over dat LVS later meer, wellicht in een ander draadje even...

Het gesprek tussen ons, de onderwijsconsulent en het locatiehoofd was ook in bijzijn van de directeur.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-03-2013 om 20:45

Primavera thnx....

het zal uiteindelijk goedkomen, dat geloof ik, bij oudste is het dat ook, tot op heden

anna van noniemen

anna van noniemen

14-03-2013 om 20:48

Lvs, nieuw draadje gestart

ik start onder even een nieuw draadje

De juf

Het probleem is dat zodra je tijdens een gesprek met het hoofd of met de schoolse organisatie, de juf aanwijst als degene die het niet goed doet, school naar jou, naar buiten toe achter juf staat. Dat kan bijna niet anders als teken naar de andere leerkrachten, voor het leven in de klas van de juf. Of ze moeten zo iemand meteen kunnen vervangen. Dat wil niet zeggen dat dat ook intern zo is (geweest). Hoewel het er nu naar uitziet dat de juf genoeg voorbeelden heeft om jouw zoon als kwade pier af te schilderen en steun lijkt te hebben binnen school. Het beste wat je in dat soort situaties kan blijven zeggen is dat juf en kind geen goede combinatie zijn. Al het andere verlies je namelijk hoe dan ook, met boemerang effect.
Daarnaast zijn er communicatieproblemen met juf en ib-er en onderling verloopt de kennisoverdracht ook niet lekker. En dan (dus?) komt er vanalles in 't lvs dat dat door jou aantoonbaar niet klopt (dat zal ook voor datgene waar je niet bij was, gelden). En de IB-er maakt er een zooitje van ivm rugzak etc. Is het dit in een notendop?
Al met al, je bent school aan het micromanagen terwijl je je in de supermarkt bedenkt wat je nodig hebt.

Dit is genoeg om het hogerop te zoeken, hoger dan het (locatie)hoofd. De vraag is alleen hoe je de rotzooi ter plekke helder genoeg krijgt voor hogerop. Helder in je verhaal en helder in je bewijzen. Bij hogerop moet je niet je zoon en ook geen details bespreken en goed versus fout vermijden, maar de organisatie er omheen beschrijven. Je kan rustig zeggen dat juf en kind geen goede combinatie is en dat het niet adequaat genoeg voor kind in de klas gebeurt en dat je daarom naar de volgende trap in de organisatie moet en dan blijkt daar ook eea niet goed te gaan. Dat is alles wat je daar over je zoon moet willen hoeven zeggen. Je zoon staat los van de organisatie maar het beïnvloedt elkaar wel. En juist dat is een teken dat het niet professioneel genoeg is.

Daarnaast heb ik de indruk dat school veel vastlegt (oa in lvs) en dat jij daar telefonisch op reageert en zij daar ook weer telefonisch hun excuses. Maak je daar verslagen van, hou je dat bij in een logboekje? Kortom, heb jij wel genoeg zwart-op-wit? Schrijf je dan wel eens een mail of een briefje (waar je dan weer een kopie van bewaart) met zoiets als 'u belde mij vandaar om excuses aan te bieden inzake x in lvs. Ik stel dat zeer op prijs en hoop dat (het lvs opgeschoond wordt van alle rotzooi of de communicatie intern verbeterd zodat) ..."?

Tineke

Tineke

15-03-2013 om 09:44

Paar dingen

Ritalin helpt niet echt tegen overgevoeligheid. Daar helpt wel structuur en rust tegen.
Als school dit niet kan bieden, is thuishouden dan een optie? Desnoods alleen middagen, of een vaste dag in de week. Iedere dag raakt je zoon verder overprikkeld, het zal steeds slechter gaan.
Wat doet de onderwijsconsulent nu effectief?

Anna, het advies van judith-t

Dat is een helder en doelgericht advies wat je geschreven hebt Judith-t, mijn complimenten. Zo zou ik het aanpakken Anna. Gemiesmuis over wat je zoon doet en wat de juf doet zal al gauw verzanden in loopgraafachtige toestanden en gaat je nu ook niet meer helpen. Gerichte klachten over de organisatie gaat de procedure hopelijk versnellen en verbeteren zodat je zoon komt waar hij zijn moet. Nogmaals sterkte.

skik

anna van noniemen

anna van noniemen

16-03-2013 om 15:59

Even laten bezinken

ik heb het stukje van Judith in mij opgenomen en moet dat even laten bezinken. Tuurlijk heb je gelijk. Ik vind het alleen zo verrekte moeilijk....

anna van noniemen

anna van noniemen

18-03-2013 om 21:01

Ik zit er doornheen....

ik akan echt niet meer.... Vandaag is in de pauze zoon door een schoolgenoot met een stok bewerkt, zijn oor is dik en blauw en ook bij zijn oog zit een rare rode plek, dus kennelijk is hij daar ook geraakt. Hier zijn wij pas achtergekomen toen man vanmiddag de kinderen op de BSO ophaalde. Ze bellen voor elke scheet, maar hiervoor dus niet.
Man stuurde mij een foto en omdat wij morgen al een gesprek hadden staan om over dat LVS te praten heb ik gemaild naar dhet locatiehoofd.
Daarop kreeg ik vooral weer een riedel over wat mijn zoon allemaal verkeerd had gedaan (oa dat hij woest was geworden dat hij met een stok bewerkt was.....eh ja, me dunkt, al heb ik dat niet gezegd natuurlijk, want ja, dan heb ik het weer gedaan). En dat 1 juf, die pleinwacht had en zoon beetgepakt had, een klacht heeft neergelegd omdat ze geschopt is door zoon....
En ik weet het niet meer, de pleinwacht heeft niet goed opgelet, daardoor heeft die schoolgenoot, die zowel in de lengte als in de breedte het dubbele van zoon is, met 2 takken kunnen lopen en zoon hiermee vol kunnen raken...
En ja, zelf ben ik toen ook dom geweest, heb een mail gestuurd dat ik dan een klacht neerleg dat de pleinwacht niet goed heeft opgelet en dat daardoor mijn zoon letsel heeft opgelopen. Niet handig misschien, maar ik trek dit gewoon niet meer....En zoon ook niet!

Ik weet het echt niet meer waar ik wijs aan doe op dit moment, ik ga dit ook zo aan de onderwijsconsulent mailen, dat ik er doorheen zit, het niet meer trek, en wat er op dit moment mogelijk is...

mari39

mari39

18-03-2013 om 21:18

Ach anna

wat een rot situatie. Hoe is het nu met je zoon? Ik kan me helemaal voorstellen dat het voor hem ook te veel wordt, zoveel onbegrip!
En wat er ook aan vooraf gaat: rondzwaaien met stokken/takken mag gewoon niet, dat kan (onbedoeld) zulke akelige verwondingen tot gevolg hebben. Ik hoop dat ze dat die jongen ook duidelijk hebben gemaakt. Deed hij het expres? Ik zou ook een klacht hebben ingediend: de pleinwacht is verantwoordelijk voor de veiligheid van alle kinderen, dus ook jouw zoon.

Ik kan je ook geen tips geven; je hebt alles al in gang gezet wat je in gang kan zetten, het is nu gewoon doorbijten door die hele zure appel.

Wat zei de onderwijsconsulente trouwens?

Veel sterkte!!!

anna van noniemen

anna van noniemen

18-03-2013 om 21:49

Zoon heeft veel pijn aan zijn oor

Ik vind het ook echt ongelooflijk dat ze ons hier niet over gebeld hebben! Ja, hij is helemaal gefrustreerd en ik had zelfs sterk de neiging om hem dan voorlopig maar thuis te houden, hij is daar ook niet veilig meer....
Ze weten hem nu ook te triggeren, de andere kinderen, dus in die zin kunnen ze hem ook over the edge krijgen....De school heeft maar 150 kinderen, dus iedereen kent hem....

Evanlyn

Evanlyn

19-03-2013 om 00:08

Jeetje!

Hoe ziet zoon het? Voelt hij zich nog wel veilig? Ik heb dochter wel eens aangeboden haar gewoon thuis te houden tot er een oplossing was gezocht voor een bepaald probleem. Als je kind niet meer veilig is, houdt het op, vind ik. En je geeft daarmee ook een krachtig signaal af.

Fiorucci

Fiorucci

19-03-2013 om 07:07

Ziek melden

Ziek melden en eerst tot rust laten komen. Zijn ze nou helemaal....

Onderwijsconsulent?

Ik zou dit voorleggen aan en overleggen met de onderwijsconsulente.

Karmijn

Karmijn

19-03-2013 om 08:11

Ziek

Ik zou je zoon ook ziek melden en tot rust laten komen.
Want dit is een zeer negatieve spiraal en wie weet wat er anders vandaag weer gebeurt. Dit moet doorbroken worden en op school gaan ze dat niet doen.

Het lukt school niet

Het is echt vreselijk wat er is gebeurd. Een gesprek of discussie over wiens schuld of verantwoording het is, lijkt mij onvoldoende. Het lijkt op elk niveau niet adequaat genoeg te lukken. Zelfs als jij er zou werken, zou je dat niet voor elkaar krijgen, denk ik.
Misschien is dat wat zoon nodig heeft, helemaal niet zo heel veel en is dat wel mogelijk op 90% van alle basisscholen. Het lijkt er op dat ze dit op deze school structureel niet kunnen geven. Of dat is omdat ze niet capabel genoeg zijn (als mens of als professional) of niet willen of te klein zijn. Of ze zich dan weer achter het een en dan weer achter het ander verschuilen, maakt eigenlijk niet uit op het moment dat je moet besluiten dat je zoon het hoe dan ook niet zal kunnen krijgen op deze school. Hoe realistisch is het dat school geeft wat zoon nodig heeft, hoe klein en weinig dat ook (in jouw ogen) is?
Soms kom je in een patroon omdat twee partijen elkaar versterken in ongewenst gedrag en soms omdat een partij zich overvraagd voelt en zich daar eigenlijk zo voor schaamt dat ze dat nooit zal kunnen erkennen. En daarmee dus niet zullen leren hoe het ook kan, laat staan een gesprek erover kan voeren.
Als school niet professioneel genoeg is om een gesprek hierover aan te gaan (en er zijn er genoeg die zoiets niet kunnen), moet iemand anders het doen (bijv de onderwijsconsulenten, eventueel met jou). Ik zou eerst formuleren wat dan het beste is voor zoon (als het deze school definitief niet is) en het gesprek hierover hogerop voeren (zorg dat je de onderwijsconsulent mee krijgt). En dan bedoel ik niet met de het hoofd van deze locatie.

anna van noniemen

anna van noniemen

19-03-2013 om 19:53

Evanlyn

Zoon laat niet los of hij zich wel of niet veilig voelt, ik weet ook niet of hij dat kan benoemen, maar hij gaat nog steeds wel graag naar school. Het thuishouden levert als extra probleem op, zijn tweelingzus. Hoewel ik wel wat tips heb gekregen om daarmee om te gaan. Ik heb dat ook al met man overlegd...Al ben ik er geen voorstander van hoor...Want dat levert mij meteen een probleem op met opvang ivm werk....

anna van noniemen

anna van noniemen

19-03-2013 om 19:55

Fiorucci

ja, dat idee had ik inderdaad meegekregen, ik laat het heel even hangen nog, omdat ik ook met zijn tweelingzus te maken heb. En de keren dat wij hem gehaald hebben omdat het echt niet meer ging, had ik een tent met heibel met haar...Dus ik moet daar voorzichtig mee omgaan...

anna van noniemen

anna van noniemen

19-03-2013 om 19:55

Judith

ik heb hem inderdaad gemaild en ook over het gesprek vandaag verteld....

anna van noniemen

anna van noniemen

19-03-2013 om 20:02

Judith (2)

>Het is echt vreselijk wat er is gebeurd. Een gesprek of discussie over wiens schuld of verantwoording het is, lijkt mij onvoldoende. Het lijkt op elk niveau niet adequaat genoeg te lukken. Zelfs als jij er zou werken, zou je dat niet voor elkaar krijgen, denk ik.<

Nee, en in het gesprek vandaag werd ons verweten dat wij steeds maar hameren op wat er voor het gedrag van zoon gebeurt, en dat we niet voldoende meewerken om het op te lossen.

>Misschien is dat wat zoon nodig heeft, helemaal niet zo heel veel en is dat wel mogelijk op 90% van alle basisscholen. Het lijkt er op dat ze dit op deze school structureel niet kunnen geven. Of dat is omdat ze niet capabel genoeg zijn (als mens of als professional) of niet willen of te klein zijn. Of ze zich dan weer achter het een en dan weer achter het ander verschuilen, maakt eigenlijk niet uit op het moment dat je moet besluiten dat je zoon het hoe dan ook niet zal kunnen krijgen op deze school. Hoe realistisch is het dat school geeft wat zoon nodig heeft, hoe klein en weinig dat ook (in jouw ogen) is?<

Niet, deze school gaat het niet lukken.

>Soms kom je in een patroon omdat twee partijen elkaar versterken in ongewenst gedrag en soms omdat een partij zich overvraagd voelt en zich daar eigenlijk zo voor schaamt dat ze dat nooit zal kunnen erkennen. En daarmee dus niet zullen leren hoe het ook kan, laat staan een gesprek erover kan voeren.<

Ja, dat kan heel goed...

>Als school niet professioneel genoeg is om een gesprek hierover aan te gaan (en er zijn er genoeg die zoiets niet kunnen), moet iemand anders het doen (bijv de onderwijsconsulenten, eventueel met jou). Ik zou eerst formuleren wat dan het beste is voor zoon (als het deze school definitief niet is) en het gesprek hierover hogerop voeren (zorg dat je de onderwijsconsulent mee krijgt). En dan bedoel ik niet met de het hoofd van deze locatie. <

Ik heb het gesprek van vandaag aan hem doorgemaild, wat er in grote lijnen is gezegd... Wat ik al zei, wij krijgen nu ineens allerlei verwijten toegeworpen. Op mijn vraag waarom het rugzakje dan niet is aangevraagd toen ik het vroeg vorig jaar, kwamen er allerlei smoezen en uitwegen.... Het is te triest. De onderwijsconsulent zit wel bovenop het CVI voor de indicatie-stelling hoor, het dossier was echter nog niet aan hen verzonden.....zucht... Je moet ook zoveel schijven doorlopen.
Een moeder wiens kind dezelfde weg al eens doorlopen had zei ook al, zij kregen alles op hun bord wat school verkeerd deed.
Maar, we houden de vinger aan de pols in ieder geval, zitten boven op de clusteraanvraag en ik hou de lijn naar de onderwijsconsulent kort.

School gaf wel aan dat wij bij een schoolwissel voor onze dochter in ieder geval geen negatieve beeldvorming mee zouden krijgen!! Nee, hallo, dat moest er nog bij komen!

anna van noniemen

anna van noniemen

19-03-2013 om 20:04

En alsof het gisteren allemaal nog niet erg genoeg geweest was

vandaag in de pauze mocht niemand met zoon praten of spelen....
Zelfs een moeder van een klasgenoot kwam naar me toen, haar dochter vond het zo oneerlijk en zielig!
Zoon was ook erg verdrietig en boos, maar het is niet geëscaleerd.....

Jee anna

Lekker pedagogisch verantwoord weer, niemand met je zoon laten praten of spelen. Kunnen ze nou zelf niet bedenken dat zoon in de buurt van pleinwacht met een vriendje kan spelen zodat hij in de gaten gehouden én beschermd tegen provocateurs kan worden? Oh, ik hoop zo voor je dat dit allemaal snel achter de rug is, het wordt nog een lang schooljaar als dit zo nog langer doorgaat. Ik vind dit echt heel zielig voor je zoon! Sterkte maar weer!

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-03-2013 om 22:48

Oh anna

Dit kan niet echt niet meer. Hij wordt gewoon doodgezwegen, dat is echt niet normaal meer. Ik merk dat ik van alles wil zeggen, maar ik heb er echt geen woorden voor. Zo fout vind ik dit. Dit is pesten, en dit lokt buitensluiten uit. Wat zijn dat voor mensen die zo'n straf verzinnen?

Ik vind het heel knap van je zoon dat ie stand houdt. Echt mijn petje af voor hem.

Ik weet niet wat ik zou doen. Vermoedelijk mijn kind een paar daagjes ziek melden en ondertussen een mooie brief naar het schoolbestuur en de inspectie, want dit kan dus echt echt niet in mijn ogen. Helemaal thuis houden zou ik niet doen. Ondanks dat ze zeggen van niet, kan ik alleen maar bedenken dat ze er juist wel op uit zijn om je kind weg te pesten. En als je hem nu thuis houdt, zijn zij van het probleem af en zal er helemaal niet meer hard aan getrokken worden om hem op een andere school te krijgen.

Hè bah, ik zit me hier gewoon plaatsvervangend boos te maken.

Vera*

Vera*

20-03-2013 om 08:50

Sprakeloos

Dit klinkt te erg voor woorden.
Heb je al een boksbal? (((

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.