Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annieno

Annieno

12-02-2013 om 16:34

School is geen opvang...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

15-02-2013 om 16:30

Maar dirksmama

wie gaat dat allemaal betalen??

Tineke

Tineke

15-02-2013 om 16:35

Och en ach

Ik bedoelde dus: universitair geschoold zegt niets over pedagogische kwaliteiten. Ook in zweden niet. Ook in Finland niet. Helaas, maar waar.

Fiorucci

Fiorucci

15-02-2013 om 16:48

Dirksmama

Ik wil helemaal niet dat mijn kinderen van 7 - 19 op school zitten, jakkes.

klant

klant

15-02-2013 om 17:29

Academische opleiding (lichtelijk o.t.)

maakt wel verschil. Je leert op de universiteit, als het goed is, distantie. Je leert dat post hoc - propter hoc redeneringen nogal eens niet opgaan. Dat zie je nu bij veel leerkrachten voortdurend mis gaan. "Uw kind functioneert niet in vak A, B, of C" Of: "Uw kind heeft x of y ongewenst gedrag." En dan komt er vrijwel direct een oorzaak achteraan. In een academische opleiding leer je te signaleren zonder verdere (want mogelijk foute) conclusies over oorzaken van wat je ziet. Dus dan bespreek je ook alleen wat je ziet "Uw kind functioneert niet in vak A, B, of C." En vervolgens ga je systematisch na waar dat aan kan liggen. Je komt dus niet met eigen verklaringen. Dat scheelt al veel. In Finland is dat precies wat leerkrachten wordt aangeleerd.
Een verder voordeel van een academische opleiding is dat je dan toch echt mag verwachten dat de leerkracht kan spellen en rekenen en dat men dat zelf ook belangrijk vindt. Hetzelfde geldt voor het overdragen van de stof. Zo'n leerkracht vindt het wél belangrijk dat er zo veel en zo goed mogelijk kennis wordt overgedragen, die weet dat kennis macht is. Dus niet dat getuttel dat je tegenwoordig vaak ziet over lekker lang kleuteren en kinderen veel te ver van te voren al indelen in vakjes. Zo'n leerkracht weet dat iedereen, inclusief zijzelf geneigd is er vooroordelen op na te houden en houdt daar rekening mee. Dat scheelt bijvoorbeeld een flink aantal verwijzingen van allochtone kinderen naar het VMBO ondanks uitstekende CITO-scores (ik denk als leerkracht toch dat jij het niet zal kunnen, ook al heb ik daar verder geen objectieve aanwijzingen voor, maar ik heb gehoord dat allochtonen niet worden geholpen bij hun huiswerk...) en een aantal andere ongelukken die nu aan de orde van de dag zijn.
En ja hoor, er zijn universitair opgeleide leerkrachten die het academisch denkniveau misschien toch niet in praktijk brengen. Maar dat neemt niet weg dat academische vaardigheden wel degelijk wenselijk zijn. Je vertrouwt je kinderen aan die mensen toe. En dat doe je verplicht. Er is niets mis mee dat er dan eisen worden gesteld.

Rafelkap

Rafelkap

15-02-2013 om 18:17

Annieno

Je begreep me helemaal verkeerd. Ik wilde niet met modder gooien. Ik bedoelde alleen maar: en wat met kinderen in speciaal onderwijs of kinderdagcentra, dat is al helemaal een gehannes om bso of oppas te krijgen. Niet op jou persoonlijk, ik ging er alleen maar van uit dat jouw kinderen in het reguliere onderwijs zaten, en reguliere bso. Niks over wat voor zorgen jij verder hebt.
Ok, mag ik blijkbaar niks over zeggen, maar toch kan enige relativering soms best wel eens goed doen.

Mussie

Mussie

15-02-2013 om 18:26

Hee annieno

Go Go Go! Erg goeie voornemens van je. En waarschijnlijk vallen die andere moeders je snikkend in de armen van vreugde als je voorstelt samen een netwerkje op te zetten. Ik had 3 andere ouders (ook een vader erbij voor de gelijkheid), en je wil niet weten hoe vaak we elkaar gebeld hebben. Vaak maar voor 15 minuten overbrugging, maar het gaf zo'n rust. En soms werd het dan ook nog heel gezellig als de kinderen opgehaald werden (ook een glaasje wijn?). Wat begonnen is,als een noodzakelijk netwerk, is nu nog steeds een leuke vriendschap.
Ik trek me de opmerkingen ook altijd erg aan, als iemand zegt dat ik zelf voor kinderen gekozen heb. Ik vind het ontzettend stom en kortzichtig maar toch vind ik het erg. Omdat er toch wordt gesuggereerd dat je een minder goede moeder bent. En daar raak je me natuurlijk echt mee. Aan de andere kant ben ik altijd ontzetten trots geweest op mijn werkende moeder, zelfs als kind. En je wil niet weten welke opmerkingen mijn moeder in de jaren 70 naar haar hoofd kreeg! Als zij dat kon verdragen, moet ik dit ook kunnen verdragen. En ja, wij gaan een paar keer per jaar op vakantie, en we wonen in een groot huis. Maar dat is heus niet de reden dat ik werk.

Tineke

Tineke

15-02-2013 om 19:52

Verheugend nieuws voor klant

De academische Pabo is een groot succes. Vooral ook voor vwo-ers die zo graag naar de Pabo willen, maar waarvan ouders willen dat ze een universitaire opleiding kiezen. Ik verwacht dat de academische pabo steeds populairder zal gaan worden. Helaas zitten (in het noorden van het land) de eerste afgestudeerden nu werkeloos op de bank, maar de intentie is er.
Overigens leidt de HBO-Pabo anders op dan jij nu vermoedt. Dit geldt in elk geval voor de Top-Pabo.

Tineke

Tineke

15-02-2013 om 19:54

Annieno

Gelukkig komt er iets goeds uit dit draadje. Heel veel succes! (en vergeet niet te genieten van deze tropenjaren)

P

P

15-02-2013 om 21:09

Klant

"En ja hoor, er zijn universitair opgeleide leerkrachten die het academisch denkniveau misschien toch niet in praktijk brengen. Maar dat neemt niet weg dat academische vaardigheden wel degelijk wenselijk zijn. Je vertrouwt je kinderen aan die mensen toe. En dat doe je verplicht. Er is niets mis mee dat er dan eisen worden gesteld. "

Hoe kunnen we nog leven met de MBO3 opleiding van mensen op een kdv, die plek waar je je kind met 13 wk brengt!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-02-2013 om 00:35

Niet te vergelijken p

Op een kdv wordt heel anders naar kinderen gekeken, dat vraagt niet het zelfde inzicht en overzicht. Een leerkracht dient vooral pedagogisch en didactisch bezig te zijn. En liefst op plusniveau zodat onze zorgenkinderen er ook nog iets aan hebben. Een pedagogisch medewerker is daar allemaal niet mee bezig. Die beoordeelt kinderen amper, is niet zo bezig met groepsprocessen en leerdoelen. Ik wil het werk van een pm-er echt niet bagatelliseren, maar het vraagt echt hele andere vaardigheden. Overigens zouden daar wat mij betreft dan eigenlijk wel die hbo-ers voor ingezet worden. Geen idee, wat die Mbo3 mensen dan nog voor werk zouden mogen doen...

Maylise

Maylise

16-02-2013 om 01:09

Ik ben een groot voorstander van een academische opleiding voor leerkrachten vanwege de argumenten die klant aandraagt. Natuurlijk is dat niet de enige factor die bepaald of een leraar wel of niet goed is maar ik vind kennis zeer belangrijk.

Natuurlijk is het prettig als een KDV medewerker iets weet van pedagogische ontwikkeling. Echter die kennis hoeft niet zo uitgebreid te zijn. Praktische vaardigheden zijn veel belangrijker. Een MBO opleiding lijkt me dan ook prima. De KDV medewerker heeft als meest belangrijke bezigheid het kind verzorgen en daarvoor is een praktische opleiding prima.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-02-2013 om 01:10

Annieno

Ik moet zeggen: het gaat er wel wat apart aan toe op de school van jou kinderen. Hier is de bso eerder op de hoogte van de studiedagen dan ik (of beter gezegd is er alerter op), worden er geen illegale vrije dagen gegeven (geen idee overigens wanneer een schoolvrije dag illegaal is...) en is er totaal geen druk bij het ophalen van een ziek kind. Ook onze oudercommissie werkt heel anders. Geen druk, geen eisen en zeker geen dwingende telefoontjes. Hooguit wat gemopper van een enkeling achter de rug van een ander.

Toch denk ik dat de oplossing wel bij jezelf ligt, maar dat had je zelf ook al min of meer geconstateerd. Al is het maar omdat je daar veel meer invloed op hebt dan op die weerbarstige school.

Qwendo

Qwendo

16-02-2013 om 09:46

Met verbazing lees ik dit stukje

A: Doet school iets wat totaal niet kan .
B: Snap ik de BSO niet, als bij ons om wat voor reden school dicht is, gepland of ongepland. Kunnen de kids naar de BSO. Dit wordt geregeld met een service dag die alle ouders krijgen. Naar geland het aantal contract dagen. Zijn je service dagen op wat ik me in febr niet kan voorstellen.

Alle vooraf bekende studiedagen zitten in het bso pakket. Belastingteruggave gebeurd dan gewoon maandelijks.

Ik zou A met school praten en B de opties van de kinderopvang bekijken.

Qwendo

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2013 om 10:24

Maylise

Een kdv medewerker voedt ook kinderen op! Lijkt me toch een heel belangrijk onderdeel van hun werk.
En verder wil ik er op wijzen dat er vroeger toch veel gewone pabo leraren waren die over veel algemene kennis beschikten. Het type leerkracht wat zo mooi kon vertellen en zoveel wist. Daar heb je dus kennelijk geen uni voor nodig....

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2013 om 10:28

Parel

Mijn oudste zoon is nu bijna 21, ik heb in de loop der jaren heel veel leerkrachten van mijn drie kinderen gezien en gesproken. Hoog geschoolden die het niet snappen en nooit zullen snappen, en net afgestudeerde pabo leerkrachten die het vak volledig in hun vingers hebben.
Ik denk dat je vooropleiding slechts een factor is van de kunst van het lesgeven. Mijn dochter heeft een wiskunde docent, hooggeschoold, maar hij kan het niet overbrengen op de jonge bruggers. De onvoldoendes vliegen om je oren sinds hij voor de klas staat....
Mijn zoon heeft op de HBO docenten wiens colleges lijken op een havo 2 presentatie en die afmaken met wat wikipedia plaatjes...

Bibi

De combinatie werkende ouders en school is WEL een probleem van de school en niet alleen een maatschappelijke kwestie. School is in de uren die zij open hoort te zijn WEL opvang. De buitenschoolse opvang is alleen open op het moment dat de school dicht is. Een school die vindt dat zij mogen afwijken van de schooltijden en ongeoorloofde dagen dicht gaat en dat het probleem van de ouders vindt is helemaal verkeerd bezig.

P

P

16-02-2013 om 12:49

Toch wel lieneke

Het is al jaren zo dat school een opvang moet aanbieden als er geen school is. Vaak is een regeling met een BSO genoeg maar dan moet school ook regelen dat de BSO open is als school dicht is.

Maylise

Maylise

16-02-2013 om 12:58

Fiorucci

Een academische opleiding is geen garantie uiteraard. Er zijn mensen die gewoon heel goed zijn als leraar. Die van zichzelf over de kwaliteiten beschikken die nodig zijn. Voor die mensen is de kwaliteit van de opleiding niet zo belangrijk. Verder heb je natuurlijk heel veel middelmatige leraren. Juist voor die groep is een betere academische vorming wel noodzakelijk. Bijna iedereen die op welk niveau dan ook wel eens een training of les heeft gegeven merkt dat het niet iets is wat vanzelf gaat.

Het onderzoekende wat een academische opleiding als het goed is met zich meebrengt lijkt me zeer waardevol voor een leerkracht.

In Finland schijnt de combinatie tussen een zware academische opleiding en veel autonomie voor de leerkracht het beroep zeer aantrekkelijk te maken en hierdoor heeft men de mogelijkheid om toekomstige leraren streng te selecteren. Dat lijkt mij een goed model.

Overigens ben ik het helemaal met je eens dat je er met alleen die opleiding nog niet bent & dat er ook vele mensen zijn die wel een academische opleiding hebben voltooid maar die alsnog geen enkele vorm van zelfreflectie kennen. Terwijl juist dat laatste me zeer van belang lijkt voor een leerkracht.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-02-2013 om 13:49

Fiorucci

En sinds wanneer heb je voor het opvoeden van kinderen een hbo-opleiding nodig?

Overigens heb ik ook liever hbo-ers op het kdv en academici voor de klas. Maar ik heb dan niet de illusie dat hbo-ers per definitie beter functioneren dan mbo-ers en academici beter dan hbo-ers. Zo algemeen kun je dat niet stellen, daar komen nog veel meer vaardigheden en karaktereigenschappen bij kijken. Wat dat je bijvoorbeel van iets heel belangrijks als geduld? Op geen enkele opleiding aan te leren....

Vic

Vic

16-02-2013 om 14:49

Fayw

Je hebt gelijk.

bibi63

bibi63

16-02-2013 om 16:21

Annieno

Je laatste bericht geeft een iets ander beeld. Ik kan me nu meer in je opstelling vinden.
Gr. Bibi

P

P

17-02-2013 om 10:30

Lienneke

Dan zul je toch moeten uitleggen waarom je het niet eens bent met wat Fay zegt want dat begrijp ik dan niet meer.

Academisch

Van iemand met een opleiding op academisch niveau kun je meer verwachten, zo simpel is het.
Dus krijg je dan geen domme opmerkingen van een juf als je zegt dat je graag een pedaalharp wilt over of er dan ook versnellingen op zitten. Dan is de kans op spelfouten op het rapport kleiner, is de kans dat leerkracht zelf kan rekenen groter. Kun je verwachten dat iemand de zaken analytischer benadert, zonder meteen na een cursus van een dag de helft van de klas van een drie/vier-letteracroniemstempel te voorzien. Kun je meer zelfreflectie verwachten. Kun je verwachten dat er geen huh-blik op het gezicht komt als iets niet letter voor letter in de handleiding staat uitgespeld. Kunnen leerlingen die vragen stellen ook een antwoord verwachten dat ergens op slaat. Kun je een leerkracht die zoiets niet levert daar ook op aanspreken, omdat die zich niet kan verbergen achter 'weet niet beter'.
Ik ken mensen die via mbo in onderwijs zijn gekomen die dat ook kunnen. Vroeger had je ook al mensen die na de kleuterkweek doorleerden. Maar ik ben ook exemplaren tegengekomen (hbo, mbo) die vooral opvielen door nauwelijks algemene ontwikkeling en weinig skills.

bibi63

bibi63

17-02-2013 om 16:13

Opleiding

Wat overwegingen mbt opleidingsniveau leerkracht basisschool (met nadruk even mbt basisschool, want VO is weer een heel ander verhaal, alleen al bijv. docent frans in brugklas versus docent frans 5 VWO).:
- absoluut mee eens dat een leerkracht BS volledig op de hoogte moet zijn van taal- en rekenkunde op basisschool niveau.
- naast dat soort 'technisch-kunde' moet er ook voldoende pedagogische-kunde zijn. Deels heb je dat evt 'van je zelf', maar los daarvan moet dat in de opleiding (PABO) dusdanig aanwezig zijn, dat de afgestudeerde daar iets mee kan.
- feit is dat niet iedereen die de PABO doet omdat dat hem/haar in eerste instantie leuk lijkt, geschikt is om dag in dag uit met een grote klas springende kleuters of pre-puberende kinderen om te gaan. Daar zit een probleem: ook al heb je voldoende technische/pedagogische kennis opgedaan, dat wil nog niet zeggen dat je als persoon geschikt bent voor het vak.
- Bovenstaande geldt net zo goed voor academisch opgeleiden: je denkraam en kunde is waarschijnlijk groter, maar ben je als persoon dan sowieso geschikt?
- En wie gaat dat betalen? Het salarisniveau van een BS leerkracht komt niet overeen met een salaris wat een academisch geschoolde na enige tijd zou moeten/kunnen verdienen. Die wil dus toch wat anders. En zo niet, dan moeten de salarissen omhoog, en dan komen we in een volgend probleem.
Bibi

Ja maar

Waarom kan het in Finland dan wel? Dit zijn gewoon keuzes die een samenleving maakt.

Elk volk krijgt het onderwijs dat het verdient, zoiets.

Tinus_p

Tinus_p

17-02-2013 om 21:26

Duh

Fayw:
"De combinatie werkende ouders en school is WEL een probleem van de school en niet alleen een maatschappelijke kwestie. School is in de uren die zij open hoort te zijn WEL opvang. De buitenschoolse opvang is alleen open op het moment dat de school dicht is. Een school die vindt dat zij mogen afwijken van de schooltijden en ongeoorloofde dagen dicht gaat en dat het probleem van de ouders vindt is helemaal verkeerd bezig."
hear hear. School is wel opvang. Duh

bibi63

bibi63

18-02-2013 om 21:01

Chris

Ik heb geen idee waarom het in Finland wel kan / anders gaat, daar kunnen honderd en één redenen en combinaties van redenen voor zijn.
bibi

bibi63

bibi63

18-02-2013 om 21:01

Chris

Ik heb geen idee waarom het in Finland wel kan / anders gaat, daar kunnen honderd en één redenen en combinaties van redenen voor zijn.
bibi

Fiorucci

Fiorucci

18-02-2013 om 21:29

Dirksmama

Ach, er zijn ook academici die alleen op hun vakgebied uitblinken en ook niet behept zijn met veel algemene ontwikkeling of enige skills...zie mijn eerdere bijdrage.
Ik hou niet zo van op voorhand neerkijken op MBO/HBO, zonder de persoon werkelijk te kennen, omdat je dus op voorhand al een groot deel van de bevolking te min acht.

Tineke

Tineke

18-02-2013 om 21:35

Fiorucci

Als dit FB was: 'vind ik leuk'.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.