Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annieno

Annieno

12-02-2013 om 16:34

School is geen opvang...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

14-02-2013 om 14:57

Balen van al die extra's

Tsja, hier op school is het ook regelmatig raak: een week vantevoren wordt aangekondigd dat er een leuk uitje gepland staat en of iedereen zich wil opgeven om te rijden. Natuurlijk zijn die uitjes eigenlijk altijd op de dinsdag of de donderdag, de dagen dat de meeste mensen werken. Ik neem geen vrij voor dit soort dingen, maar ben er al op aangesproken door de klasseouders, want er gingen uitjes niet door en zij voelden zich iedere keer verplicht om weer te rijden.
Ik heb niets tegen feest vieren, maar doe het met mate. Gelukkig hebben mijn kinderen geen leerproblemen, lopen ze eerder voor dan achter en hoef ik thuis niet aan de slag, maar ik heb liever dat ze gewoon les hebben en eens een dagje ontspanning dan dat er vreselijk naar die feestdag toegeleefd wordt en veel minder gewoon les gegeven wordt.
Overigens heb ik wat leerkrachten betreft ook een wensenlijstje: graag goed pedagogisch inzicht, boven de stof staan (goed rekenen en foutloos spellen zijn dus maar het begin) en lol in zijn/haar werk hebben. Leerkrachten die geen orde kunnen houden maar vreselijk goed kunnen uitleggen zijn beter af als rt-er of ib-er, van dat werk worden ze ook veel gelukkiger, dan kunnen ze dat doen waar ze goed in zijn zonder dat eeuwige gedonder met orde houden waar ze niet goed in zijn en wat ze waarschijnlijk ook nauwelijks meer durven.

klant

klant

14-02-2013 om 15:12

Eehhhh bibi

Niet alleen deugen je berekening van het aantal werkuren en je beweringen over de salarisstijgingen niet. Je zit ook met je uitspraken over de leerplicht, er volkomen naast. Er zitten in Nederland duizenden kinderen thuis. Omdat er geen recht op onderwijs is, maar wel leerplicht. Kijk het maar na. Ouders hebben de plicht hun kinderen naar school te sturen, maar het kind heeft daarmee geen recht op onderwijs. In een aantal andere landen is dat recht op onderwijs er wel. In Nederland niet.
Van wie heb jij nou weer les gehad? .
Wel past je houding ook weer precies in mijn beschrijving. Onvoldoende kennis van zaken, maar wel roepen dat leerkrachten tekort worden gedaan.
Wat de kinderopvangtoeslag te maken heeft met klagende leerkrachten? Heel eenvoudig, hoe langer en vaker ze de school dicht gooien en hoe meer vakantie ze willen, hoe duurder ouders uit zijn. Tegelijk willen ze meer salaris, dat betekent nog meer belasting betalen voor de ouders, ook voor ouders die toevallig niet ook zelf leerkracht zijn en dat is de meerderheid . En tegelijk gaat de kwaliteit van het onderwijs hollend achteruit, omdat de leerkrachten steeds slechter zijn opgeleid en omdat figuren die vroeger het niveau niet zouden halen, tegenwoordig vrolijk voor de klas worden gezet.
Wat dat ontslag betreft: mijn argument is dat slecht functionerende leerkrachten zelden worden ontslagen. Ik zei niet dat er teveel vaste contracten worden uitgedeeld, dat is iets anders.
En verder: eigen broek ophouden en niet overal gratis handjes voor vragen. Dus: zelf je klas een grote schoonmaakbeurt geven, zelf de schoolwas verzorgen, zelf begeleiding en vervoer regelen voor activiteiten, zelf zorgen dat de school open blijft bij ziekte en andere ongemakken enzovoort. Winkels, ziekenhuizen, you name it, zijn allemaal geen opvang. Toch houden ze zich allemaal aan hun openingstijden. Ze gaan niet dicht om het personeel bij te kunnen scholen en roepen ook niet "dan had u maar geen consument moeten worden", of "dan had u maar niet geboren moeten worden, dan werd u ook niet ziek". Je kunt niet je eigen disfunctioneren afschuiven op ouders door te roepen dat ze dan maar geen kinderen hadden moeten nemen. Sjonge jonge.

bibi63

bibi63

14-02-2013 om 15:14

Skik

Wat ik daar mee wilde zeggen (41,5 uur werken, betaald 36,86 uur, normjaartaak enz), dat het zeer ongenuanceerd is (en zeker van iemand die daar niets van weet (klant dus) en denkt dat een leerkracht 12 weken betaald vakantie heeft), dat de uren van de leerkracht worden uitgespreid over 52 weken, waarvan 40 schoolweken en 12 weken dat de school dicht is. En dat je dus niet kunt stellen dat een leerkracht zomaar 12 weken betaald vakantie heeft.
Bibi

Tineke

Tineke

14-02-2013 om 15:21

Heerlijk

Geweldige discussie. Zelden zo gezien hoe er zo langs elkaar heen gelezen wordt. Maar goed. Ik deed een poging te laten zien dat hoog opgeleid niets zegt over de kwaliteit van het onderwijs. Ik geloof dat die poging jammerlijk faalde, en slechts nieuw koren was op de molen van 'klant'. (Jammer trouwens dat je niet met je vaste nick durft)
Ik wens jullie allemaal een fijne voorjaarsvakantie, geniet ervan!

bibi63

bibi63

14-02-2013 om 15:44

Klant

"Niet alleen deugen je berekening van het aantal werkuren en je beweringen over de salarisstijgingen niet. Je zit ook met je uitspraken over de leerplicht, er volkomen naast. Er zitten in Nederland duizenden kinderen thuis. Omdat er geen recht op onderwijs is, maar wel leerplicht. Kijk het maar na. Ouders hebben de plicht hun kinderen naar school te sturen, maar het kind heeft daarmee geen recht op onderwijs. In een aantal andere landen is dat recht op onderwijs er wel. In Nederland niet."
- Hoe kóm je erbij dat er geen leerrecht is?? Uit het Internationale verdrag voor de rechten van het kind: Artikel 28 Onderwijs
Het kind heeft recht op onderwijs.
En ja, daar is uiteraard ook een leerplicht aan verbonden om het uitvoerbaar te maken, maar e.e.a. start met het leerrecht.
En mijn berekening over de werkuren en salarisuitbetalingen (o.a. verspreiding over 52 weken) kloppen absoluut.

"Wel past je houding ook weer precies in mijn beschrijving. Onvoldoende kennis van zaken, maar wel roepen dat leerkrachten tekort worden gedaan."
- Ik weet precies hoe e.e.a. in elkaar zit, o.a. ook de CAO PO. En ik heb nergens geroepen dat leerkrachten per definitie te kort worden gedaan, ik ga in op jouw aanmatigende teksten over leerkrachten. Vol met onwaarheden en vooral vol van gebrek aan kennis hierover.

"Wat de kinderopvangtoeslag te maken heeft met klagende leerkrachten? Heel eenvoudig, hoe langer en vaker ze de school dicht gooien en hoe meer vakantie ze willen, hoe duurder ouders uit zijn. Tegelijk willen ze meer salaris, dat betekent nog meer belasting betalen voor de ouders, ook voor ouders die toevallig niet ook zelf leerkracht zijn en dat is de meerderheid . En tegelijk gaat de kwaliteit van het onderwijs hollend achteruit, omdat de leerkrachten steeds slechter zijn opgeleid en omdat figuren die vroeger het niveau niet zouden halen, tegenwoordig vrolijk voor de klas worden gezet."
- Hoe meer vakantie ze willen? Heb je ooit een leerkracht horen klagen over de hoeveelheid vakantie? Hoe kóm je daar nou weer bij. De school is niet 12 weken dicht omdat leerkrachten dat willen, de school is 12 weken dicht omdat men (en 'men' is hier niet leerkracht, maar overheid) vindt dat leerlingen een dergelijk aan weken vakantie moet hebben. En wat heeft het met 'meerderheid' te maken. Een ouder is een ouder, of je nu leerkracht bent of niet. Leerkrachten hebben dat niet bedacht, dat bedenkt de overheid. Ook als je vindt dat de kwaliteit (PABO) van de leerkracht achteruit gaat (jouw mening), dan moet je ook bij de overheid zijn. Een student gaat naar de PABO omdat hij/zij een goede juf/meester wil zijn. Als de PABO, in jouw ogen, geen goede kwaliteit biedt, dan is ook die aspirant leerkracht daar de dupe van.

Wat dat ontslag betreft: mijn argument is dat slecht functionerende leerkrachten zelden worden ontslagen. Ik zei niet dat er teveel vaste contracten worden uitgedeeld, dat is iets anders.
- Ook daar weet je niets van. Een slecht functionerende leerkracht wordt wel degelijk ontslagen. Maar net als in het bedrijfsleven heeft dat heel wat voeten in aarde.

klant

klant

14-02-2013 om 16:29

Nick

Vaste nick?? Ik sta ook in andere draadjes met deze nick. Dit is mijn nick.
En verder: als je wilt betogen dat een hoge opleiding niet nodig is, moet je dat zeggen. Als je dan met 3 disfunctionerende leerkrachten aan komt zetten, inclusief een lager opgeleide, is dat wel een rare manier om je punt te maken.
En dan hebben we hier dus de situatie dat een leerkracht niet zoveel waarde hecht aan opleiding.....Boeiend.

lisa-sophie

lisa-sophie

14-02-2013 om 17:01

Onderwijs is zwaar

Al jaren lees ik mee op dit forum, maar ik voel me nu toch geroepen om een keer te reageren.
Ik doe de pabo en werk daarnaast als project manager. Wat Annieno schrijft, herken ik totaal niet. Mijn baan als project manager vind ik een stuk minder stressvol dan werken als leerkracht! En dat terwijl al een boel van mijn collega's het bij mijn bedrijf niet langer dan een half jaar vol hebben gehouden vanwege de hoge werkdruk! Op mijn werk kunnen ze soms ook erg denigrerend doen over leerkrachten en ik heb het inmiddels maar opgegeven om hun bij te brengen hoe zwaar het werk als leerkracht is en hoeveel uren je dan maakt!

En als we allemaal geweldige leerkrachten willen die én ver boven de stof staan én pedagogisch goed onderlegd zijn, zullen we toch de opleiding op een hoger niveau moeten brengen en de salarissen omhoog moeten gooien.

Daarnaast is school uiteraard geen opvang, maar vind ik wel dat studiedagen (of andere vrije dagen) ver van tevoren aangekondigd moeten worden en als dat niet gebeurt, moet school voor opvang zorgen. Dat er veel van ouders verwacht wordt, dat verschilt duidelijk per school. Dat een ouderraad/oudercommissie van alles verwacht staat natuurlijk los van de leerkrachten. Als leerkracht verwacht ik ouders die betrokken zijn bij hun kind, maar verwacht ik niet dat alle ouders continu komen opdraven bij knutselmiddagen, leuke uitstapjes of carnaval. Als ouder zou ik dan ook kijken of ik hier tijd/zin voor heb, en indien niet, zonder schuldgevoel nee zeggen!

Hoe dan ook: iedereen die denkt dat het beroep van leerkracht bestaat uit 6 uur per dag en veel vrij, heeft er niks van begrepen.

P

P

14-02-2013 om 17:11

Annieno: wil je nog even antwoord geven?

Ik (en anderen zag ik al) verbaas me enorm over het onbegrip van de ouderraad en de leerkrachten op jouw school.

Ik kan me ook niet voorstellen dat als jij een gewone baan zou hebben zonder thuiswerk dat ze dan ook zo moeilijk zouden doen, je bent toch niet de enige? Hoe deed die moeder waar je het over hebt dan met het eten?

Omdat jij zo vaak WEL mee hebt geholpen omdat je thuis werkt ben je de pineut, ze zullen jou vragen en ze zullen doorzeuren omdat je eerder ook hebt toegegeven.

Je zult echt duidelijker moeten worden, ik werk ook sinds een poosje veel meer en no way dat ik dat van die pizza zou accepteren maar doordat jij het weer hebt gedaan blijft het bestaan. Ik lees nu ook dat je ziet dat je niet de enige bent maar als iedereen maar blijft mopperen op het eigen eilandje maar wel doet wat er geëist wordt zal er niets veranderen.

Dus: voortaan zeg je NEE, of je biedt een alternatief aan wat ze maar moeten accepteren (zoals bij de pizza).

Dat schmincken snap ik nog steeds niet maar goed ik ben een Noorderling. Mijn kinderen moeten ook eens per jaar verkleed maar ik ga echt niet verder dan een harrypotter litteken of iets dergelijks. Ik heb een enorme hekel aan schminck op een kindergezichtje

Annieno

De Inspectie stelt dat school studiedagen voor aanvang van het schooljaar aan moet geven. Je hebt dus gelijk als je klaagt over een onverwachte, op korte termijn aangekondigde studiedag.

Bovendien denk ik dat deze vrije dag niet mag, ik meen uit de regels op te kunnen maken dat alleen de zomervakantie met maximaal twee dagen verlengd mag worden, maar andere vakanties niet, maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben.

De school waar de kinderen van mijn vriendin maakt er een potje van. Die geven 12 studiedagen per jaar, soms geklusterd als een hele week en verder voor en/of na herfst-, kerst- of voorjaarsvakantie, soms tussendoor, soms twee in 1 week. Mag allemaal niet van de Inspectie, er is een maximum van 7 vierdaagse schoolweken, maar de school doet het toch. Dan moet je als ouder in debat gaan met de directie en de mr maar je kan totdat het geregeld is toch mooi geen kant op, je kan moeilijk je kind voor een dichte school afleveren op zo'n illegale studiedag. Tel daarbij op dat de bso van haar kinderen ook nog twee of drie dagen per jaar dicht is vanwege een studiedag en je hebt, samen met af en toe een ziek kind, als werkdende ouder echt wel moeite om de boel rond te breien. Om te stellen dat je weet waar je aan begint en dat dit gedoe een keuze is als je kinderen krijgt, je maar een andere school of een andere bso moet nemen vind ik te gemakkelijk gesteld. Er verandert steeds van alles en soms heb je niet alles voor het kiezen.

skik

Mussie

Mussie

14-02-2013 om 19:28

Precies skik

Ik ben het helemaal met je eens. Je zegt het goed.
Ik vind overigens de opmerkingen met de strekking van je-hebt-er-zelf-voor-gekozen-toen-je-kinderen-kreeg echt niet te geloven. Dat kun je dan bij elk probleem op dit forum wel aanvoeren. Ik ga het eens proberen. Gewoon in elk draadje zeggen: Tsja, dat had je dan moeten bedenken voor je kinderen kreeg. Nu moet je maar dealen met de gevolgen.
Waarom mag dit tegen een moeder die werkt met opvang problemen en hier om raad vraagt, wel gewoon gezegd worden?

klant

klant

14-02-2013 om 19:33

Leerrecht en zo

Inderdaad komt Nederland de rechten van het kind niet na. Er zitten duizenden kinderen thuis, de ombudsman heeft hier een meldpunt aan gewijd. Want er is hier in de nationale wetgeving geen leerrecht geregeld. Verder heeft de regering, die nu de schuld krijgt, meerdere malen geprobeerd het aantal lesuren te verhogen en/of de vakanties in te korten. Komt ze op vreselijke protesten van de onderwijsbonden te staan. Mijn vo kinderen hadden en hebben uitval, uitval en uitval. Om het minste geringste worden ze naar huis gestuurd. De normuren worden met zekerheid niet gehaald. De leerkrachten vragen je om voor elk bespreekpuntje naar de school te komen. Nadat ik meerdere keren voor niks was gekomen omdat de leerkracht vervolgens de eigen afspraak was vergeten, of zei, "ja ik was eerder klaar met mijn lessen en ik wilde snel naar huis en ik weet wel dat we hadden afgesproken maar dan moet u maar terug komen" had ik het wel gezien. Ik maak dus geen afspraken meer onder werktijd en willen ze zelf niet in de avond of op zaterdag, is het jammer. En wij geven heel veel zelf les thuis. Omdat er beroerde leerkrachten tussen zitten, zie ook het draadje hierboven.
Als alles goed gaat, zijn we hier over een jaar van de scholen af. Dan geef ik een feest van hier tot Tokio, ik zet geen Abraham, maar een frik voor de deur. Ik stuur ze een uitdraai van hun fout gespelde emails retour, met rode pen gecorrigeerd en een twee eronder als eindcijfer. Yessss. De goede leerkrachten, die wij gedurende het hele ellendige traject op handen hebben gedragen, geef ik als finale een fraaie fles wijn of zo.
En eindelijk af van het adhocgeregel en het geschoffeerd worden " tja u moet misschien niet willen werken met kinderen", "tja, wij vinden de BSO wel lastig, als we iets eerder uit zijn zijn ze er soms nog niet, kunt u ze niet toch zelf halen?", "Iedereen moet wat doen hoor, anders gaat het niet door" , Ja ik weet dat we om half negen horen te beginnen, maar hier wordt dat nu eenmaal vaak wat later." Ja, deze studiedag is inderdaad extra en was eerst niet gepland." Het is voorgekomen dat ik om half negen op het plein stond, dat het feest niet door ging en dat ik met kinderen en al naar het werk ben gegaan. Ik voel mee met de startster van dit draadje. De minister heeft nu gezegd dat het niveau van de leerkrachten beslist omhoog moet. Ik ben benieuwd of ze iets in die richting in gang zal weten te zetten in het klimaat dat de bonden en de scholen hebben gebouwd.......

Nou...

Zoals ik al eerder zei: Je kunt juist niet alles van te voren weten/voorspellen, maar je hebt wel te dealen met een situatie die er is. Maak er dan het beste van! Het hebben van kinderen vraagt nou eenmaal een hoop flexibiliteit. Als iemand dan -na allerlei nuttige bijdragen van verschillende mensen- maar blijft klagen en zeuren, dan denk ik op een gegeven moment wel: ja hallo, het zijn jouw kinderen! Je kunt toch niet verwachten dat een ander al je logistieke probleempjes oplost. Kortom: ik zeg dus juist niet meteen: 'je hebt er zelf voor gekozen', dat zeg ik pas in zoveelste instantie. Maar blijkbaar gaat die nuance verloren...

Fiorucci

Fiorucci

14-02-2013 om 20:32

Kaatje

nummer drie graag..)

Evanlyn

Evanlyn

14-02-2013 om 21:38

School en probleempjes

School hoeft mijn logistieke probleempjes niet op te lossen hoor. Het gaat erom dat school zulke problemen zelf veroorzaakt door klungelig, onprofessioneel gedrag. Natuurlijk deal je ermee, dat doe je ook wanneer er veel ergere dingen gebeuren. Draadstarter gaf al aan dat ze dat ook deed.

Maar waarom mag dit nou niet gezegd worden? Omdat er ook leerkrachten op dit forum zitten, of mensen die het zelf wel goed getroffen hebben? In dat laatste geval: tel je zegeningen en zeur niet tegen mensen die wel een probleem hebben.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-02-2013 om 22:10

Ja maar evalyn

Speelt dat hier dan?

Ik lees echt niks van klungelig, onprofessioneel gedrag van school. Ze hebben een studiedag, niet onverwacht, maar al maanden van te voren aangekondigd. Daar kun je dan vanalles van vinden, maar school doet hier echt niks fout.

Ik lees hier eerder het verhaal van iemand die sociale druk voelt, en in plaats van dat bij zich zelf te zoeken een zondebok zoekt.

Je moet eens weten hoe vaak mijn kinderen hier een studiedag hebben. En dat komt ook door het regeringsbeleid. Vroeger vielen deze namelijk allemaal op vrijdag en daar had ik mijn werkrooster op aangepast. Tegenwoordig kan dat door de maximaal 7 vierdaagselesweken eisen niet meer en nu zie je dat scholen hier creatiever mee om moeten gaan. Dus dan is het soms een donderdag en soms een dinsdag of een woensdag. Het kan allemaal, maar het wordt ieder jaar netjes van te voren gemeld. En dan heb je nog maanden de tijd om over een oplossing na te denken.

Als je die tijd liever gebruikt om je kop in het zand te steken? Tja...

En verder kunnen leden van de oudercommissie van alles vinden. Het is een vrij land. Maar ik ben net zo goed vrij om dat naast me neer te leggen. In het voorbeeld van pizza zou ik gezegd hebben: goh sorry maar dat gaat me echt niet lukken. Ik moet namelijk tot 18 uur werken. Hebben jullie ook nog dingen nodig die 's morgens al meegegeven kunnen worden. Nee? Nou dat is dan wel jammer ja... Je moet jezelf geen problemen toeëigenen die niet van jou zijn. En bovendien gaan ze wellicht nadenken over alternatieven die wel vooraf aangeleverd kunnen worden. Als je altijd maar blijft meedoen in die ratrace zal er ook niks veranderen.

Annieno

Annieno, belangrijk is dat de studiedag aan het begin van het schooljaar in de schoolgids vermeld moet staan. Als je 'm dan toch inplant, is een dag voor of na een vakantie voor de meeste ouders erg prettig. Voor jou maakt dat denk ik geen verschil met een andere dag in het jaar, want jij werkt en hebt geen vrij, wanneer die dag ook valt. Ik zou dus niet vallen over dat die dag voor de vakantie valt.
Maar goed, niet aangekondigd in de schoolgids, ongeoorloofd zelfs, ik zou dit zeker bij de MR aankaarten, of bij het bestuur. Ingezonden brieven moeten besproken worden. Komt toch in notulen te staan denk ik dan. Als de inspectie dit van school door de vingers ziet, zien ze jouw vakantie buiten de schoolvakanties dan ook door de vingers? Of krijg je daar dan problemen mee? Want dan lijkt de inspectie met twee maten te meten. Ben benieuwd hoe een inspecteur zou reageren (vrees dat ik me niet zou kunnen inhouden om dit aan te kaarten).

Elkaars kinderen opvangen doe ik ook met een vriendin, we helpen elkaar. Het is fijn maar ik realiseer me dat niet iedereen zo'n netwerkje heeft.

Hier is BSO 7,36 per uur, een extra dag van 07.30-18.30 uur is € 77,83

Persoonlijk ben ik blij dat we geen continurooster hebben, maar ja dat is voor iedere ouder weer anders. Hangt van zoveel dingen af.

Wel top van je dat je haar kinderen opvangt die dag!

bibi63

bibi63

14-02-2013 om 23:34

Leerrecht, klant

"Inderdaad komt Nederland de rechten van het kind niet na. Er zitten duizenden kinderen thuis, de ombudsman heeft hier een meldpunt aan gewijd. Want er is hier in de nationale wetgeving geen leerrecht geregeld."
- Wat bedoel je daar nou mee? Ik moet direct denken aan het 'rauw-jongetje' wat van moeder niet naar school mag omdat hij dan in de verleiding komt om 'slechte' dingen te eten. Dat jongetje zit dus thuis. En zo zijn er nog veel meer van dat soort gevallen. Heeft dat jongetje geen leerrecht? Ja natuurlijk heeft hij dat, maar het zijn de ouders die die kinderen thuis houden. Daar komt de ambtenaar aan te pas enz ivm plicht en ook recht. Het is toch niet zo dat de regering die jongen het recht tot leren ontneemt? En hoe doe je dat dan met niet willende ouders: kind aan de haren meeslepen? Boetes die ouders misschien niet boeien? Het recht is er, en bij niet opvolgen zijn er sancties. Maar of dat bij dergeijke mensen helpt is een ander verhaal, maar doet niets af aan het feit dat het recht er is.

Wikke

Wikke

14-02-2013 om 23:53

Sjonge bibi

Sjonge Bibi, wat doe jij dom en wat lees je slecht. Nee, het gaat niet over dat ene "rauw-jongetje". Het gaat over heel veel Nederlandse kinderen die wel naar school willen, en waarvan de ouders dat zeker ook willen, maar die dat niet kunnen omdat geen school ze wil helpen.

http://www.dekinderombudsman.nl/86/volwassen/nieuws/kinderombudsman-start-onderzoek-naar-recht-op-onderwijs/?id=191

http://www.dekinderombudsman.nl/86/volwassen/nieuws/kinderombudsman-opent-meldpunt-voor-thuiszitters/?id=205

http://www.dekinderombudsman.nl/86/volwassen/nieuws/veel-reacties-op-het-meldpunt-onderwijs/?id=217

Oh, en nog iets: kinderen moeten dan wel in Nederland verplicht naar school, maar dat is een aanwezigheidsplicht. Ze hebben geen recht om daar ook werkelijk iets te leren, afgestemd op hun mogelijkheden.

En als kinderen wel genoeg schoolstof leren, maar niet fysiek naar school gaan, wordt dat bestraft.

Het gaat in NL om de aanwezigheid op school, niet om het daadwerkelijke leren.

Rafelkap

Rafelkap

15-02-2013 om 06:14

Ik citeer

Annieno: "Fijn dat jullie zo lekker kunnen bashen. Dat geeft ook wel aan hoe sneu jullie eigenlijk zijn."
Wikke: "Sjonge Bibi, wat doe jij dom en wat lees je slecht."
Gut wat is het weer gezellig.

klant

klant

15-02-2013 om 07:47

Bibi

Voor de sfeer inderdaad: ik heb zelf al gewezen op het ombudsman meldpunt om mijn standpunt toe te lichten. Dan vraag je eerst " wat bedoel je daar nou mee" en vervolgens ga je invullen wat ik daar dan wel mee zal bedoelen. Is het (ik bedoel dit goed) niet handiger als je dan eerst zelf even kijkt bij zo'n meldpunt, als het je niet duidelijk is? Of mij gewoon vraagt om de link of zo? Er worden verschillende getallen genoemd maar er zitten minimaal 8000 en maximaal 16000 kinderen per jaar thuis, terwijl hun ouders en zijzelf dat niet willen. We hebben echt geen leerrecht in Nedeland. Jij hebt iedere keer zo'n haast om te laten zien dat scholen uitstekend zijn, dat alle leerkrachten dat ook zijn en dat ouders problemen altijd aan zichzelf te wijten hebben, dat je vergeet na te kijken of het wel klopt wat je zelf zegt, zodat dat je in je eigen mes loopt.
Ik word heel nieuwsgierig: waarom is je er zo veel aan gelegen om het onderwijs te verdedigen?

Je moet op school kunnen rekenen

Als de basisscholen zich het hele jaar aan de vastgestelde schooltijden zou houden en de extra vrije dage ruim van te voren meld, dan is er een hoop leed voorkomen.
Ik vond het lastig die basisschool met alle uitzonderingen, vaak rond het einde van het schooljaar (schoolreisjes en sportdagen) en in december. Dan was de combinatie werk + schoolgaande kinderen weleens pittig.
Nee, een kostschool is niet nodig. Maar gewoon er van op aan kunnen dat je kind tussen half 9 en 3 uur (of andere vaste afspraak) op school zit is wel fijn.
In andere landen kan het ook. Heb wel het idee dat het steeds beter gaat in NL, maar schrik toch van opmerkingen als "dan moet je niet aan kinderen beginnen" of "dan ga je maar in een goedkoper huis wonen". Terug naar het aanrecht .

Tineke

Tineke

15-02-2013 om 11:56

Verkeerde interpretatie

Ik zeg niet zomaar: "dan moet je in een goedkoper huis gaan wonen'. Ik zeg dat in een bepaalde context: keuzes hebben consequenties. Ik vind het prima dat beide ouders werken, ook na schooltijd. Dat kan de consequentie hebben dat kind bij het kerstdiner niet aan komt zetten met zalmousse gevulde doperwten, maar met een kistje mandarijnen. Of dat de ouders niet kunnen komen versieren, knutselen, rijden, schminken, etc. Helemaal niet erg. Wordt niemand minder van. Dus mijn punt is: het is niet erg om nee te zeggen. Vind je dat echter wél echt heel vreselijk ontzettend erg en voel je je ontzettend schuldig en hopeloos falen, tja, dan moet je wellicht andere keuzes maken. Misschien voelt TS zich wel beter bij frustelknutselmoeder op school te zijn in een kleiner huis. Kan. Is ook prima.
School had in dit geval de datum gewoon aan het begin van het schooljaar verteld, ouders maakten er in dit geval van dat 'het vast niet door zou gaan'. Mij lijkt niet dat school dan in gebreke blijft.
Kijk, ik weet ook van een school die per ongeluk de verkeerde data op de website zette, en in de schoolgids. Ondanks rectificaties werd dat een zooitje. In dit geval waren ouders zeer terecht boos, je moet kunnen rekenen op wat school je in september vertelt.

klant

klant

15-02-2013 om 13:25

In gebreke blijven

"School had in dit geval de datum gewoon aan het begin van het schooljaar verteld, ouders maakten er in dit geval van dat 'het vast niet door zou gaan'. Mij lijkt niet dat school dan in gebreke blijft."

School had een illegale studiedag gepland. Dat de inspectie besluit om daar geen gevolg aan te geven, wil niet zeggen dat die studiedag ineens wel legaal was. Het is niet toegestaan aan scholen om teveel studiedagen in te plannen. School blijft dus wel in gebreke. Ze doet iets dat wettelijk niet is toegestaan. Ouders hebben het volste recht om te rekenen op een school die zich dan toch tenminste aan de wet houdt. En die zelf besluit om een studiedag af te zeggen, als blijkt dat ze die niet hadden mogen plannen. Het gaat niet aan om de eigen fouten op de ouders af te wentelen door die dag toch gewoon in te pikken.

Kaatje (ot)

Even off topic, maar ik word zo moe van de suggestie dat beiden ouders werken om een duur huis te kunnen kopen. Valt mij mee dat je niet zegt dat je dan maar niet drie keer op vakantie moet gaan, ook zo'n dooddoener. Bovendien gaat het hier in dit voorbeeld ook nog eens over een alleenstaande moeder, die werkt waarschijnlijk niet om in een duur huis te kunnen wonen.
Ik had het geluk dat ik toen mijn kinderen de basisschoolleeftijd had kon kiezen voor minder uur werken, tegenwoordig ben je al blij als je werk hebt.
Ben het met je eens dat je nee moet kunnen zeggen. Maar ik weet van collega's dat zij er weleens moeite mee hebben, al die ouderhulp op school waarbij hun kind laat merken het ook weleens leuk te vinden als hun moeder komt helpen.
Ik ben niet tegen ouderhulp, ik ben niet tegen middagpauzes of schooltijden tot 15.00 uur. Maar hou de ouderhulp binnen de perken, hou zoveel als mogelijk de vaste schooltijden aan, en hou je aan de regels (dus geen ongeoorloofde vrije dagen, mogen ouders ook niet) en zorg dat er een goede overblijf is.

Tineke

Tineke

15-02-2013 om 13:57

Maar fay

Dat dure huis, dat gaf TS zelf aan. Had ik zo niet bedacht.

Even teruggelezen

De draadjesstartster zegt ergens dat als zij stopt met werken dat zij dan hun huis moet verkopen. Niet dat zij in een duur huis woont. Voor een huurhuis kan je huursubsidie krijgen.

bibi63

bibi63

15-02-2013 om 15:14

Klant

Je hebt wellicht gelijk als je stelt dat ik me niet ingelezen heb over situaties waarin kinderen niet naar school gaan. Oke. Maar feitelijk heeft dat niets te maken met de aversie die jij en beginposter uiten over school. Want daar gaat deze discussie over.
Verder stel ik helemaal niet dat alle leerkrachten en alle scholen en het gehele systeem perfect is. Het gaat om jullie enorme aversie over alles wat met school te maken heeft. En uiteraard snap ik dat je tegen vervelende dingen kunt aanlopen. Maar de manier waarop jullie overal tegenaan schoppen wekt dan weer bij mij aversie op.
Wat je laatste vraag betreft: ik heb helemaal geen speciale behoefte op het onderwijs te verdedigen (ben zelf geen leerkracht), maar heb wel de sterke behoefte bij het op de wereld zetten van kinderen, om met een positieve blik te kijken naar wat daar allemaal bij komt kijken. Ik zou er niet aan moeten denken tig-jaar zuur te moeten zijn over het dagelijkse leven van mijn kind en wat daarbij komt kijken. Dat betekent niet dat ik het nooit ergens mee oneens ben, of dat ik nooit een leerkracht heb meegemaakt waar ik m'n bedenkingen over had. Dat komt voor. Maar vooral ergerlijk vind ik jullie, en vooral jouw, stellingname: leerkrachten zijn figuren die niet gemotiveerd zijn, willen nóg meer vakantie (terwijl het vakantiesysteem voor leerkrachten lang niet zo rooskleurig is als je denkt, nadelen heeft, en gecompenseerd wordt in salaris). Het zijn net mensen.
Bibi

bibi63

bibi63

15-02-2013 om 15:17

Fay

"terug naar het aanrecht". Dat is een stelling die niet de leerkracht van je kind heeft (werkt immers zelf ook (als leerkracht...), en grote kans met kids). Dat is een maatschappelijke kwestie, waar niet school of leerkracht voor verantwoordelijk is.
Bibi

bibi63

bibi63

15-02-2013 om 15:19

Weer helemaal eens met heksenvet

je verwoordt het goed, precies wat ik bedoel.
Bibi

Absoluut niet eens met heksenvet

Ben zelf juf, maar erger me aan de middelmatigheid op Nederlandse scholen. De 3 voorbeelden van Heksenvet illustreren die middelmatigheid alleen maar.

Ik vind dat school school hoort te zijn en werk hoort werk te zijn.
Buiten de schoolvkanties hoor je er gewoon van op aan te kunnen dat je kind op school zit. Zweeds systeem is mooi, alle dagen van het jaar is school open van 7-19 uur. En leerkrachten zijn universitair geschoold.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.