Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annieno

Annieno

12-02-2013 om 16:34

School is geen opvang...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-02-2013 om 15:10

Nee

School is geen opvang en de baas wil vooral graag dat je je werk doet.
Het is je eigen verantwoordelijkheid om alles zo te plooien dat je dat rondkrijgt. En eerlijk gezegd snap ik die problemen met school eigenlijk niet zo. Toen mijn kinderen nog naar de dagopvang gingen, was ik iedere maand een vermogen kwijt aan kosten voor de kinderopvang. Nu iedereen op school zit heb ik iedere dag al een flink aantal uren "gratis" opvang. En voor de rest daaromheen moet ik dan iets regelen.

Ik loop verder ook tegen een hoop regelproblemen aan, dat klopt. Maar het is aan mij om dat op te lossen, niet aan school. En voor verbaal en nonverbaal geweld van oudercommissieleden heb ik maar een devies: negeren. Dat is namelijk niet het soort mensen die je belangrijk moet vinden, dat doen ze zelf al veel te goed. En ook hier geldt weer: de oplossing van dit probleem ligt echt bij jezelf, niet bij hun. Als iedereen maar blijft meebuigen, zullen ook zij nooit veranderen.

Het is een kwestie van prioriteiten stellen: wanneer gaan de kinderen voor, wanneer gaat de baas voor en wanneer ben je zelf aan de beurt. En dat dan goed regelen. Als je een goeie bso hebt, met de bso. En als je een slechte bso treft, op een andere wijze. Maar wel zelf regelen.

Paal

Paal

13-02-2013 om 15:26

Wedstrijden

School is geen opvang.
Vaders kunnen ook gebeld worden, maar blijkbaar worden die niet gebeld. Kan je gewoon aangeven op school hoor.
Een onverwachte, illegale vrije dag, betekent dat de school voor opvang behoort te zorgen. School mag wel vragen of ouders hun kinderen thuis willen houden. Is vorig jaar bij de staking ook veel gebeurt.
Ouder commissie leden doen hun best om het voor kinderen gezellig te maken op school. Je hoeft geen eigen gemaakte cupcakes te komen brengen om 17 uur. Het mag vast ook iets simpels zijn. De meeste kinderen willen juist dan ook mooi aangekleed naar school gebracht worden.
Wedstrijden worden meestal maar door enkele kinderen gewonnen. De 1 heeft een geweldig pak met carnaval, de volgende kan geweldig mooi tekenen, een ander is voorleeskampioen en de laatste schoolschaatskampioen. De meeste kinderen. Winnen doen de meeste kinderen nooit. Maak je daar niet druk om.
Geniet ook van alles, dat maakt dat je er minder moeilijk mee hebt.

caton

caton

13-02-2013 om 15:55

Blijkbaar bord voor mijn kop

ik heb nog nooit last gehad van andere ouders die mij verwijtend aankijken als ik niet kan helpen op school. Ik verwijt het me zelf ook helemaal niet als ik niet kan (of wil) helpen. Doet mijn man ook niet trouwens (zichzelf verwijten). We helpen waar we kunnen en willen.
En Paal, wat die wedstrijden betreft, je hebt gelijk. Hier is het een keer per jaar gekke haren dag. Heel leuk, de mooiste creaties komen langs. Mijn dochters zullen nooit winnen, want ik heb absoluut geen aanleg voor harenkunstwerkjes. Maar we hebben 's morgens wel ontzettend veel lol als we in de badkamer een zo gek mogelijk kapsel in elkaar proberen te draaien.

Och

Je neemt het allemaal wel erg zwaar op annieno. Tja, het leven draait om keuzes maken. Sommige maak je bewust, andere worden je opgedrongen. Kunst is om er dan maar het beste van te maken.
Hier een chronisch ziek kind wat heel vaak niet naar school kan. Een kind dat echt behoefte heeft aan veel rust en nooit heeft kunnen wennen op wat voor opvang dan ook en inmiddels ook 1 kind op het VO dat net weer andere vakantie's heeft, zodat schoolvakantie's nu 2 ipv 1 week duren. Oh, en de jongste moet nog erg wennen, dus die gaat nog vaak halve dagen. Verder helaas geen vangnet, maar juist weer wel een moeder die opeens steeds meer zorg nodig heeft.
Dat had ik ook allemaal niet zo bij elkaar kunnen verzinnen. Kan ik wel op iedereen boos worden (wàt! alweer een onderbouwdag!), maar dat helpt echt niet. Maak een keuze, en sta erachter!

Tineke

Tineke

13-02-2013 om 16:08

Hoho

Amieno, je draaft nu wel heel erg door. Al had je dertien kinderen op de wereld gezet, dan nog had jij gewoon mogen/ kunnen werken. Het enige wat jou dwars zit, is je eigen gevoel.
Iedereen claimt je, en je kunt het niemand echt naar de zin maken. Klopt dat, is dat je gevoel? Als dat zo is, is er veel frustrerend in je leven, en kun je het gevoel hebben op alle fronten te falen. Toch, als je jezelf ziet als je beste vriendin, weet ik zeker dat je heel wat milder naar jezelf kunt kijken.
Je bent geen betere moeder als je zorgt voor culinaire hoogstandjes op school. Je wordt er geen slechte moeder van als je duidelijk NEE zegt tegen de hyperactieve oudercommissie. Iedereen stuurt weleens een ziek kind naar school, waarbij later blijkt dat het toch niet gaat. Maakt je niet tot een slechte moeder. Dat is hooguit wat sneu voor het kind, maar verder ook geen ramp.
Je klinkt heel onzeker over jezelf, je laat je erg leiden door wat anderen misschien wel ervan zouden denken. En vervolgens maakt dat je boos op alles en iedereen.
Ik denk dat zelfvertrouwen het sleutelwoord is voor je. Geen twijfels, staan waarvoor je staat, duidelijk NEE zeggen. Dan hoef je niet zo boos te zijn, en dan hoef je niet zo paniekerig te reageren als school bijv. bedenkt dat alle ouders om half elf met zeven zelfgehaakte mutsen op school moeten komen. Dan zeg je NEE, en dan lach je erom. Klaar.

Mussie

Mussie

13-02-2013 om 16:26

En toch

En toch word ik ook wat moe van dat gedoe op school. Als school er is om les te geven, geef dan les. En kom niet met verkleedwedstrijdjes voor carnaval aan. Als ik niet op school als opvang mag rekenen, reken dan ook niet op mij met het schoonmaken, de paaseieren koken, en het versieren voor Sinterklaas. En dat je alleen pizza mag maken voor het kerstdiner vind ik ronduit belachelijk. Jullie ouderraad klinkt als veel te fanatiek.
Ik vind het allemaal makkelijk praten hoor, dat je alles maar zelf moet regelen. Die school stelt een ongeoorloofde vrije dag in, dat is dus gewoon mogelijk? En dat zelf regelen is voor sommige mensen nou eenmaal moeilijk. Niet iedereen heeft opa's en oma's in de buurt en ik heb bijvoorbeeld alleen maar vriendinnen die ook werken. Dus die kan ik moeilijk vragen als er ineens een vrije dag langsvliegt.

Maylise

Maylise

13-02-2013 om 16:32

Gewoon niet doen

Je hoeft natuurlijk niet aan dat alles mee te doen. Als de school vraagt/eist dat je tussen 16:00 en 17:00 een warme pizza aflevert dan zeg je gewoon dat je dan helaas moet werken en dat is dus niet mogelijk. Gewoon vriendelijk blijven maar wel beslist. Desnoods een alternatief voorstellen (ik kan wel 's ochtends een cake meegeven als ik Jantje breng) of als dat alternatief ook niet mogelijk is dan gewoon helemaal niks.
Sommige ouders maken van school hun hobby en dat soort fanatieke types zit vaak in oudercommissies. Die zijn dus meestal echt dolblij met al die activiteiten en kunenn zich weinig voorstellen dat er ook ouders zijn die dat niet leuk vinden of in elk geval niet mogelijk.
Je bent helemaal niks verplicht en als ze dan gaan zitten roddelen over je dan is dat maar zo. Ach dat houdt ze van de straat moet je maar denken.

Voor de kinderen kan het soms inderdaad sneu zijn. Bijvoorbeeld met dat schmink gebeuren wat hier beschreven wordt. Niet leuk als je als enige geen schmink draagt maar ja er moet 's avonds ook nog eten op tafel komen en dus zal er gewerkt moeten worden.

Geen schuldgevoel aan laten praten; als het niet kan dan het niet.

Maylise

Maylise

13-02-2013 om 16:34

Opvang

Als studie dagen van te voren bekend zijn en de BSO ook op de hoogte is heb ik er geen problemen mee. Echter als een school op het laatste moment met dit soort dingen komt dan heb je zeker wel een punt. Ik zou daar ook boos over worden. Als een school echt zo onzorgvuldig omgaat met dit soort zaken dan wordt het eens tijd om een andere school te zoeken.

Tineke

Tineke

13-02-2013 om 16:36

Mussie

Het enig mogelijke antwoord op alle inzet van ouders die je teveel is, is 'nee'. Is echt effectief. Hoe meer ouders dat zouden zeggen, hoe sneller het afgelopen is met de opgeleukte tierelantijnen rondom het lesprogramma.
De vrije dag waar TS het over heeft, was al heel lang bekend. Wie geen eigen netwerk heeft, gebruikt BSO. Of zoals TS aangeeft, zij wil ook zorgen voor kinderen van een andere moeder.
School is een kleine 1000 uur per jaar. Die andere 7700 uren moet je toch echt zelf invullen.

Rafelkap

Rafelkap

13-02-2013 om 17:53

Handjes

En dan mag je nog in je handjes knijpen dat je kinderen gezond zijn en naar een normale school gaan en je geen zorgen hebt over hun ontwikkeling en gezondheid. Ik kan mijn ene kind (wordt nooit zelfstandig) niet eens naar opvang sturen of zomaar opvang inhuren, daarvoor moet ik eerst door een hele papierwinkel heen en maanden wachten, en wil ik dat niet eens vanwege zijn rust en welbevinden. Familie wenst niet op te passen op 'lastig' kind, die helemaal niet lastig is maar wel nog poept terwijl hij het niet door heeft.
Kijk alsjeblieft ook even naar wat je wel hebt! Ik ben het volledig eens met K. Heksenvet dat je onvrede voortkomt uit jezelf, dat je het te belangrijk vindt hoe anderen over je denken. En bespreek dit met je ega als je je rustig voelt en eerst eea overdenkt, mannen houden niet van zeurende vrouwen (eeeh ik ook niet, sorry)

Rafelkap

Rafelkap

13-02-2013 om 19:06

Annieno

Mijn excuses dan. Ze gaan in ieder geval wel naar een reguliere school. Dat vind ik al heel wat.

Annet

Annet

13-02-2013 om 21:17

Over die pizza

Ik ben getriggerd door de pizza die verplicht meegenomen moest worden. Ik snap best dat een indeling door anderen soms handig is (ik ken alleen de lijst waarop je kan intekenen maar sta best open voor een meer praktische benadering).
Maar als ik pizza toebedeeld zou krijgen, zou ik vriendelijk melden per mail dat ik dat natuurlijk graag wil doen maar dat het niet lukt om die pizza warm af te leveren. Daarna zou ik de keus laten aan de organisatie: wil je een gebakken maar afgekoelde pizza of geef je mij een ander ding om mee te nemen.
Ik heb geen last van verwachtingen van anderen. Ik merk ze niet op, laat ze langs me heen glijden of negeer ze bewust. Geen idee in welke verhouding.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-02-2013 om 21:22

Ook over de pizza

Ook ik ken alleen maar de intekenlijsten voor kerst. Ik vind het van de zotte dat je zomaar een opdracht krijgt van een ouderraad. Gebeurt dit vaker?

Annet

Annet

13-02-2013 om 21:46

Dendy

Zelf vind ik het kerstbuffet een erg leuke gelegenheid (hoewel lastig voor ouders). Met een beetje gevarieerde samenstelling van de klas krijg je ook nog erg leuke gerechten.
Hier vraagt de leerkracht iets mee te nemen, soms gecoordineerd door ouders (geen ouderraad). Ik ben van mening dat zij dat mogen organiseren zoals zij dat handig vinden. Als ik het daar niet mee eens ben, moet ik het zelf maar doen (als ik wel wil dat de activiteit doorgaat).
Elke keus heeft z'n beperkingen in de organisatie. Zo ook het toewijzen van gerechten. Dan loop je tegen grenzen van ouders op. Mijn grenzen laat ik gerust merken maar ik ben wel blij als anderen het organiseren.
Hier moet ik altijd lachen om de snelheid waarmee sommige ouders op de intekenlijst invullen: stokbrood met kruidenboter, bakjes appelmoes, rauwkost. Die zijn slim bezig!

Ff nuanceren

Volgens mij heb je pech met de ietwat starre houding van school en BSO. Hier wil de overblijf wel schminken en zijn er altijd wel enkele kinderen die 's morgens al verkleed zijn, omdat ze dat zelf perse willen, of ze dat zelf of hun ouders verkeerd begrepen hebben. Indianen en prinsessen kunnen ook gewoon sommen maken, niemand die er moeilijk over doet.

Dus niet generaliseren, niet alle scholen, feestcommissie-ouders, of juffen zijn rechtlijnig. En wat denk je te winnen door te stoppen met werken? Ik heb de verleiding kunnen weerstaande in de oudercommissie te stappen. Ging gewoonweg niet ivm mantelzorg. Mijn vriendin ging wel en we hebben ook kunnen lachen over de verhalen uit de oudercommissie. Ik waardeer ze zeer hoor, en heb groot respect voor ze. Maar ik heb dus ook de inside verhalen gehoord over ruzietjes, competitie, geroddel etc. Nu enkele jaren later stappen ouders er weer uit omdat ze het lang genoeg hebben gedaan of de ruzietjes of het gedoe zat zijn. Dus ook de huismoeders zijn geen lid voor het leven. En die ene ouder zou je er waarschijnlijk ook op aankijken als je wel volwaardig lid was, want ook dan doe je vast iets niet helemaal naar haar zin, zulke types zijn gewoon altijd kritisch.

En ja, ik sloeg ook aan op het mailtje met hulpvraag van de juf vol met hoofdletters en uitroeptekens, want zonder jullie hulp kan het echt, echt, echt niet doorgaan. Maar ik vond die activiteit waarbij ik ging helpen niet leuk. Had ik niet achter mezelf gezocht, maar ik had er ter plekke gewoon geen zin meer in. En hee, het is wel mijn eigen vrije tijd. De kinderen waren ook niet onverdeeld enthousiast, dus dat schuldgevoel had ik ook niet. Sindsdien ben ik kritisch in waarmee ik wel en niet help, los van het feit dat ik tijdens werktijden gewoon echt niet kan. Dus ga ik wel mee met de boswandeling en niet met het volleybaltoernooi. Maar als ik er wel ben, ben ik er ook 100 procent en niet als een soort plichtsgevoel.
En ja, je moet leren nee te zeggen. Ik zou kletspraatjes meteen ontkrachten. En wel grappig eigenlijk, moeders verexcuseren zich nu soms dat ze niet werken, blijkbaar is dat nu hipper dan huismoeder zijn.

Tenslotte, nee school is geen opvang. Maar er is wel een leerplicht. Je mag je kind niet zomaar thuishouden, dus tijdens schooluren kan je je eigen tijd invullen. Je kan werken, of een cursus kantklossen doen, het oordeel van de oudercommissie hoef je daarin niet leidend te laten zijn.

klant

klant

14-02-2013 om 08:03

Er vroeg iemand

In dit draadje of de leerkrachten hun studiedag soms op zaterdag moeten doen. Dat lijkt mij een fijn plan. He-le-maal niets mis mee. Of in een van de vele vakanties, ook goed. Achtereenvolgende ministers van onderwijs proberen leerkrachten ertoe te brengen eens een wat normaler aantal uren te gaan draaien. Leerkrachten gaan de straat al op als de vakanties worden terug gebracht naar 3 volle maanden per jaar.
De mentaliteit om alles op ouders af te wentelen hoort bij die houding. Zo kreeg ik brieven en emails van sommige juffen die rimmelden van de spelfouten. En nu, op de middelbare school van hetzelfde laken een pak. Als je daar vriendelijk wat van zegt krijg je te horen dat ze er zelf geen probleem in zien dat ze niet kunnen spellen. Net nog een oudergesprek gehad met een juf die geen orde houdt. De kinderen klagen dat het lastig toetsen maken is als er een groepje loopt te klieren en herrie te maken. Juf stelt dat het naar probleem niet is, want de leerlingen maken zelf herrie. Ik heb haar uitgelegd dat ik zelf les geef aan heel wat oudere figuren en dat zelfs die komen klagen als ik te weinig ingrijp bij een rommelige sfeer. Onderling er wat van zeggen is prima, maar soms moet degene die les geeft, aangeven wat wel en niet kan. En de leiding nemen.
Kortom, ze zijn nergens verantwoordelijk voor en er als de kippen bij om elk hobbeltje op de weg over de schutting te gooien. Het ligt aan de ouder, die moet.......Het ligt aan de leerling, die moet......de jaarlijkse dreigbrief dat je je portemonnee weer moet trekken om aan te vullen wat ze tekort komen, hoort ook bij die houding.
Bij dat moeten hoort ook het hand- en spandiensten verlenen en wel op afroep. Tot en met schoonmaken toe. Ik vind het zo onprofessioneel allemaal. Er wordt ook vrijwel nooit een leerkracht ontslagen, ook niet als ze volgens zowel ouders als collega's opzichtig disfunctioneren.En dan maar klagen dat ze niet worden gewaardeerd. Nee, vreemd zeg.
Ik kijk jaloers naar het Finse systeem. Hoog opgeleide leraren, eisen stellen aan het gilde en dat levert een heel ander plaatje op.
De Nederlandse situatie levert twee vormen van ellende op. Die van de starter van dit draadje: dat van jou wel wordt verwacht dat je extra uren draait naast je werk om de leerkrachten te ontlasten. En dat je de school verlost van allerlei logistieke probleempjes. En dat je op de middelbare school je portemonnee gaat trekken. Voor de ouderbijdrage, die niet verplicht is, ook al suggereert school dat wel. Betaal je niet, zijn er allerlei manieren om je onder druk te zetten. En bijlessen gaan ook geld kosten. Voor de vakken waar een leerkracht op zit die niet kan uitleggen, die niet gemotiveerd is, die de klas niet aankan of wat er dan ook maar mag zijn.
Natuurlijk, je moet als ouder de beroepsgroep zeker niet bevestigen in dit gedrag. Dus alsjeblieft, zeg nee. Deden wij (ook werkend) ook. Geeft scheve gezichten, van leerkrachten en ook van moeders (bijna altijd moeders) die niet of weinig werken en hun lollige dagbesteding gefrustreerd zien. Stel dat ze geen leuke Halloween meer kunnen organiseren voor, (vooral hun) kind op school. Voor het overige zit er niets anders op dan het disfunctioneren van veel leerkrachten zoveel mogelijk te ondervangen. En ja, dat is belastend en vermoeiend.

Tineke

Tineke

14-02-2013 om 10:18

Uitersten

Omdat 'klant' een lekker stigmatiserend en generaliserend stukje schreef, even een reactie over uitersten. En ik ken deze mensen persoonlijk, dus niet zomaar verzonnen.
Leerkracht 1 is een zeer hoog opgeleide leerkracht, na twee academische studies de Pabo ook nog afgerond. Hoog denkniveau, veel kennis, nooit taalfouten, goed hoofdrekenen, etc. Werkt hard voor de klas, en heeft in de vakanties nog andere baantjes (natuurschool, vakantieschool, etc.). Een probleempje: ze kan geen orde houden. Dit leidt tot erger, ze is zo krampachtig bezig met orde houden, dat ze alle groepsprocessen verder geen aandacht meer kan geven. Er wordt gepest en getreiterd, en ze kan er niets aan doen.
Leerkracht 2 is ook hoogopgeleid. Twee bachelors, een master, de Pabo, en nog een Master SEN. Uitstekende leerkracht, goede analyses van resultaten, goed klassenmanagement. Alleen is ze 'allergisch' voor verlegen, bange kinderen. Die kinderen hebben het echt heel zwaar bij haar.
Leerkracht 3 is door hard werken, via praktijkonderwijs en mbo, op de Pabo terecht gekomen. Met wat vertraging afgestudeerd, maar hij heeft het gehaald. Zijn spelling is tenenkrommend slecht, zeker als hij er niet de tijd voor neemt. rekenen is op het randje. Maar hij is een groot pedagoog. weet een zeer veilige sfeer in de klas te scheppen, hij heeft een goede band met alle kinderen, hij krijgt ze allemaal mee. Ook de zorgenkinderen, de kinderen met gedragsproblemen. Zijn onderwijs is flitsend, uitdagend, inspirerend, vol enthousiasme. De kinderen in zijn klas hebben de tijd van hun leven, ze leren heel veel, op alle gebieden. En tja, in briefjes van de meester gaat weleens wat fout.
Welke leerkracht wil je het liefst voor je kinderen?

bibi63

bibi63

14-02-2013 om 10:34

Nou nou klant

Ik geloof dat jij totaal geen idee hebt hoe de uren en vakanties van leerkrachten in elkaar zitten. De officiele werkweek van een leerkracht is 41 uur: dit zijn de les- en niet lesgebonden taken. Een lesdag die om 3 uur eindigt, is niet de werkdag voor de leerkracht die om 3 uur eindigt. Na de les is er opruimen, voorbereiden, teambesprekingen enz enz. En dan thuis nakijkwerk- voorbereiden, lessen in elkaar draaien. Dat kan ook in het weekend uiteraard. Hoe dan ook, de totale uren die een leerkracht per week maakt is becijferd op 41 uur per week. Echter, er wordt maar 36,86 uur per week uitbetaald. Dit komt door compensatie van de gemiddeld langere vakantie. Overigens is die vakantie geen 12 weken voor een leerkracht: sowieso is de laatste week van de zomervakantie gewoon weer werken op school (zonder leerlingen). Verder hebben leerkrachten (en het overige onderwijspersoneel) al meer dan 10! jaar geen prijscompensatie gehad. Dat betekent hetzelfde salaris als ruim 10 jaar geleden.
En verder vond ik je posting sowieso vreselijk denigrerend.

En Kaatje: leerkracht 3 graag voor mijn kind!!!

bibi63

bibi63

14-02-2013 om 10:41

Annieno

"Hier klagen de juffen (en de meester)ook steen en been dat ze zo druk zijn en het zo zwaar hebben"...... Tjongejonge, en jij klaagt niet? jij hebt het niet 'zwaar' omdat je meegevraagd wordt om een uitje te begeleiden? Of dat je een pizza moet bakken. Jouw mails zijn 1 grote klaagzang over hoe zwaar jij het hebt en hoe moeilijk dat toch is om school en werk te combineren. En dan ook nog een boze baas omdat je een ziek kind hebt (tja, die worden wel eens ziek en bazen vinden dat niet altijd leuk). Overigens, vele leerkrachten zullen ook (kleine) kinderen hebben. Hoe doen zij dat dan???
Bibi

Klant en annieno

Als ik jullie berichten lees, heb ik het idee dat ik in een totaal andere wereld leef dan jullie. En gelukkig maar!
Ik vind jullie allebei overkomen als nogal zeurderige, kortzichtige types, eerlijk gezegd.

elsje78

elsje78

14-02-2013 om 10:43

Klant

Wat moet het geweldig zijn om jou te zijn!! Zoveel alwetendheid in 1 posting heb ik nog niet vaak gelezen.

Rem op werk

"Al die vakanties en dat tussendemiddag is voor veel (voornamelijk) moeders toch een rem op hun werk. Dat is gewoon een feit"
Nou nee: het hebben van kinderen is de rem op je werk.
Maar het is dan ook niet verplicht om kinderen te hebben, dat is een keuze. Als je de gevolgen daarvan niet goed heb overdacht, kun je dat hooguit jezelf kwalijk nemen, in plaats van maar te klagen en mopperen over hoe slecht alles toch geregeld is.

bibi63

bibi63

14-02-2013 om 11:50

Annieno

Het woord 'zeikwijf' heb ik niet in mn mond genomen, maar het komt toch wel heel apart over als jij over van alles klaagt wat je allemaal moet regelen en tegenaan loopt, en vervolgens meldt dat de leerkrachten zo klagen en dat je dat raar vindt. Net zo goed als die leerkracht niets te maken heeft en niets weet van jouw prive/werk, weet jij dat ook niet van die leerkacht. En zoals ik al zei: die leerkrachten hebben vaak óók kinderen en zitten met precies dezelfde situaties. En verder: dat jij van 1 persoon weet (je neef) hoe hij het ervaart en heeft ervaren, zegt natuurlijk totaal helemaal niets! Wellicht heeft hij nu wel een zeer stressvolle baan.
Overigens denk ik dat jij door een schuldgevoel en je eigen interpretatie de druk van school zo ervaart. Ik kan me niet voorstellen dat een school, anno 2013, niet zou snappen dat ouders werken en dus ook niet altijd beschikbaar zijn. Als een leerkracht wordt gevraagd om op de school van haar kind mee te helpen, maar zelf die dag werkt, dan zal die leerkracht dat ook niet kunnen, die werkt nl zelf ook..... Dus het lijkt mij volstrekt onlogisch als school dat van de werkende ouders wel zou verwachten. Jij voelt je blijkbaar klem gezet door de vraag, maar dat doe je zelf. De school mag dat rustig vragen, en zijn altijd ouders die wel willen en tijd hebben. En zo niet, dan is het jammer. Jij ervaart het blijkbaar als moeten/verwachten, maar dat ligt dan toch echt aan jou. Niet aan een vraag die school stelt.
Bibi

klant

klant

14-02-2013 om 11:58

Illustratief

Is de posting van Kaatje. Ik zou niet moeten hoeven kiezen uit deze werkelijk bestaande brekebenen. Ik wil een leerkracht die voldoet aan de normale eisen: 1. de stof zelf voldoende beheersen en 2. voldoende pedagogisch inzicht en overwicht om de klas aan te kunnen 3. Wijs genoeg zijn om te beseffen dat een klas bestaat uit allerlei soorten leerlingen en dat iedereen een plek onder de zon verdient.
Ik zie de ambtenaar al voor me die weigert mij een paspoort te verstrekken omdat mijn karakter hem of haar niet aanstaat. Die juf die niet tegen verlegen kinderen kan moet maken dat ze wegkomt. De twee anderen moeten hun vaardigheden met spoed opvijzelen of anders iets anders gaan doen waar ze wel geschikt voor zijn.
Dat deze tekortschieters worden gepresenteerd als een 'fact of life' zegt alles.
Er is geen leerrecht er is leerplicht. Juist omdat ik mijn kinderen verplicht moet blootstellen aan de kunsten van deze figuren, mag ik verwachten dat de professionele standaard wordt gehandhaafd. In Finland wordt eveneens gehandhaafd op de pedagogische vaardigheden. Zo hoort het. Het gaat namelijk om onze kinderen en om een verplicht arrangement waar we bovendien veel geld voor moeten betalen.
Dat je dan genoegen moet nemen met wat Kaatje presenteert, geeft geen pas. Dan moet je je kind dus maar verplicht inleveren bij mensen die of het ene, of het andere aspect van het vak niet beheersen. Als het kind niet goed leert spellen of rekenen, heeft het daar de rest van zijn of haar leven last van. Als het kind last heeft van pesten of van een juf die het niet heeft op verlegen kinderen, geldt hetzelfde.
Ik wil er wel op wijzen dat het niveau waarop men kinderen aflevert aantoonbaar ernstig achteruit is gegaan. In plaats van zich dat aan te trekken, blijft de beroepsgroep vragen om meer inzet van ouders, meer salaris, minder lesuren......
De opmerking over de misgelopen prijscompensatie van de andere poster is dan ook eveneens illustratief. Het is crisis. Veel mensen worden ontslagen. Vrijwel iedereen heeft de afgelopen jaren moeten inleveren. Ouders van schoolgaande kinderen zijn enorm gekort op de kinderopvangtoeslag. Maar er moet wel belastinggeld worden opgehoest om de leerkrachten prijscompensatie te geven. Tuurlijk. Hoezo jengelend gilde?

bibi63

bibi63

14-02-2013 om 13:04

Sorry haar klant

Maar de crisis bestaat niet al langer dan 10 jaar! Ik en met mij velen hebben de afgelopen 10 jaar heel wat procenten erbij gekregen, conform de verschillende CAO's. En wat is dat voor idiote opmerking over gekort worden op kinderopvangtoeslag? Dat geldt voor een leerkracht toch net zo hard? Iedereen voelt het in zn portemonaie, maar wij niet-leerkrachten (of beter gezegd, niet vallenden onder de CAO van het onderwijs), hebben pas de laatste korte periode last van beperkingen in loonsverhoging. Dat heeft de leerkracht al meer dan 10 jaar. Heb je enig idee hoeveel dat is?
Ook je opmerking over ontslag slaat kant nog wal. ALLE leerkrachten met een tijdelijke aansteling werden ontslagen per 1 aug afgelopen jaar, omdat (behalve bij vervangingsaanstellingen, want die hebben altijd een eind), een leerkracht na een eerste reguliere aanstelling per 1 aug een aanstelling voor onbepaalde tijd moeten krijgen (als je voor 1 jan in dienst bent gekomen). Dus allemaal eruit. Ander persoon weer aannemen, zodat die er na een jaar ook weer uit kan. Zo gaat dat. Als je klachten hebt over het onderwijs moet je niet bij de leerkracht zijn, maar bij de overheid.

En verder vlieg je volledig uit de bocht met deze opmerking: "Er is geen leerrecht er is leerplicht". Nou, dan heb je het volkomen mis.In NL hebben kinderen recht op onderwijs. Om dat recht te waarborgen is de leerplichtwet ingevoerd, waarin de regels rond dat recht en de plichten worden omschreven.

bibi63

bibi63

14-02-2013 om 13:46

Hihi lienneke

dat dacht ik ook al

Bibi

"de totale uren die een leerkracht per week maakt is becijferd op 41 uur per week. Echter, er wordt maar 36,86 uur per week uitbetaald. Dit komt door compensatie van de gemiddeld langere vakantie. Overigens is die vakantie geen 12 weken voor een leerkracht: sowieso is de laatste week van de zomervakantie gewoon weer werken op school (zonder leerlingen)"

Het is het een of het ander. Leerkrachten werken 1659 uur per jaar. Dat is ofwel 41,5 uur per week met 12 weken vakantie, of ze werken in de vakantie ook, maar dan de andere weken minder uren. 1659:40 weken is 41,475 uur per week. Als je 1659 uur deelt door 47 werkweken (zoals in andere beroepen gebruikelijk, waar je 5 weken vakantie per jaar hebt) dan kom je op 35,29 uur. Leerkrachten die 41,5 uur per schoolweek werken en ook nog in de vakantie werken, werken meer uren dan ze betaald krijgen en dus ook meer uren dan op hun normjaartaak staan. Dan is ofwel hun normjaartaak niet realistisch ingevuld of ze doen te lang over hun werk. Maar je kan niet zeggen dat leerkrachten standaard 41,5 uur per week werken en ook nog in de vakantie moeten werken, dat klopt niet.

Tussen 1999 en 2003 waren de leerkrachtsalarissen net 10% gestegen, dus alles wat er na kwam zal een beetje tegengevallen zijn als je die stijging gewend was, maar ook de afgelopen 10 jaar hebben de leerkrachten er minstens 7% bijgekregen. Ook is er een jaarlijkse uitkering van 110 euro bruto i.v.m. de Dag van de Leraar bijgekomen en een eenmalige nominale uitkering van 200 euro in 2008. Ook zijn de salarisschalen ingekort van 18 naar 15 jaar zodat je eerder in een hogere schaal komt. Voor leerkrachten aan het einde van hun schaal is een schaaluitloopbedrag ingesteld zodat zij ook meer kregen ook al zaten ze aan hun max. Je kan dus echt niet stellen dat leerkrachten nog steeds hetzelfde bedrag krijgen als 10 jaar geleden.

skik

Evanlyn

Evanlyn

14-02-2013 om 14:09

Wat mij opvalt....

Zodra iemand scholen bekritiseert, beginnen er mensen te roepen dat je toch zelf voor kinderen hebt gekozen. Dat vind ik een drogreden. Ik kies er ook zelf voor op straat te lopen. Betekent dat dat ik niets meer mag zeggen over gevaarlijke verkeerssituaties?

Evanlyn

Nee hoor, ik ga zeker niet meteen roepen dat je toch zelf voor kinderen hebt gekozen zodra iemand scholen bekritiseerd. Dat doe ik pas wanneer iemand volkomen ongenuanceerd maar door blijft mekkeren en alles af blijft schuiven op anderen.

Evanlyn

Evanlyn

14-02-2013 om 14:56

Mij maakt het niet uit hoor

Klant gooit de knuppel wel in het hoenderhok, maar ik vind niet dat de ongenuanceerde opmerkingen in dit debat maar van één kant komen hoor! En ze komen zeker niet van de draadstarter, die gewoon ergens mee zit, zoals we allemaal wel eens ergens mee zitten. Zij heeft haar antwoord nu al binnen: als je niet kan, kan je niet, klaar. Als iemand daar een probleem mee heeft, of als een van de veel te vele uitjes niet door kan gaan, is dat niet aan jou om op te lossen.

Natuurlijk ben ik me na de kinderopvang ook wezenloos geschrokken van het feit dat ik opeens als onbetaalde werkkracht werd beschouwd. Maar ik leerde snel dat van me af te laten glijden. Dan maar een dysfunctionerende onbetaalde werkkracht, haha. Met name toen de school het op andere, veel belangrijkere gebieden volledig liet afweten. Maar bij de topjuf verleen ik wel hand- en spandiensten. Daar kies ik helemaal zelf voor. Het moet namelijk wel van twee kanten komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.