Tessa1985
26-03-2025 om 13:19
Musical groep 8
Ik ben nieuwsgierig hoe de rollen bij de musical in groep 8 bij anderen worden verdeeld.Bij dochter gaat het naar mijn idee nogal bijzonder namelijk.
Vorige week mochten iedereen bij dochter in de klas hun top 5 rollen doorgeven. Gister kregen ze vervolgens te horen waar ze auditie voor mochten doen. Nu blijkt dat dochter en 2 andere meiden geen auditie mogen doen. Twee klasgenoten mogen wel auditie doen voor de rol die bij dochter de eerste voorkeur had. Dochter en een ander meisje die dit als eerste voorkeur hadden mogen geen auditie doen. Voor de rest van de top 5 van dochter zijn er geen rollen waarvoor audities worden gedaan. De juf zei dat ze nog niet wist of dochter een rol in haar top 5 kreeg, omdat er ook rollen waren die niemand had opgegeven.
ik vind het nog een vreemd verhaal (waarbij ik natuurlijk niet weet of dochter dingen weglaat uit het verhaal). Maar was hierdoor nieuwsgierig hoe dit bij andere scholen gaat?

Valeria
27-03-2025 om 10:35
Is het dan de bedoeling dat de ouders allemaal al precies weten wat voor rollen er zijn (en waar het verhaal dus over gaat)?
Volgens mij was dat toen mijn kinderen op school zaten 'geheim'.

Tessa1985
27-03-2025 om 13:21
hier kregen ze de beschrijvingen van de rollen mee naar huis. Ik vind het geen probleem de rollen en essentie van het verhaal te weten. Ik zou het script niet willen lezen.

LindaH85
27-03-2025 om 14:36
Geen idee hoe het tegenwoordig gaat, maar ik weet nog wel dat het bij ons echt om populariteit ging. Je mocht wel een top 3 maken, maar alle hoofdrollen gingen naar de populaire kinderen. Ik kreeg uiteindelijk uiteindelijk 1 zinnetje van 6 woorden. Ik was super boos en verdrietig, maar al snel herpakt en mij opgegeven voor de verschillende (zang)acts. Zo konden mijn ouders mij gelukkig ook nog wat meer zien in de musical dan die 1 minuut met die ene zin. Dus als de musical dat bevat, zou ik haar zeker aanraden om dan ook op te geven voor de algemene (zang)acts.

Tessa1985
27-03-2025 om 15:10
LindaH85 schreef op 27-03-2025 om 14:36:
Geen idee hoe het tegenwoordig gaat, maar ik weet nog wel dat het bij ons echt om populariteit ging. Je mocht wel een top 3 maken, maar alle hoofdrollen gingen naar de populaire kinderen. Ik kreeg uiteindelijk uiteindelijk 1 zinnetje van 6 woorden. Ik was super boos en verdrietig, maar al snel herpakt en mij opgegeven voor de verschillende (zang)acts. Zo konden mijn ouders mij gelukkig ook nog wat meer zien in de musical dan die 1 minuut met die ene zin. Dus als de musical dat bevat, zou ik haar zeker aanraden om dan ook op te geven voor de algemene (zang)acts.
Wat stom dat het zo ging. Wel fijn dat je op kon geven voor andere acts. Zo werkt het bij de musical bij dochter niet. Iedereen doet volgens mij mee met een aantal zangnummers.
Het gaat bij haar niet eens om het formaat rol. De 5 voorkeuren die ze heeft opgegeven zijn geen hoofdrollen, maar een mix van grote (bij)rollen en (kleinere)bijrollen. Maar sommige rollen vindt ze gewoon echt niet leuk om te spelen omdat daar bijv dans in zit (is ze ook niet goed in)

kerstbeer
27-03-2025 om 21:16
Lotd schreef op 26-03-2025 om 14:27:
bij ons ging het exact hetzelfde als bij jou en mijn zoon had na auditie te doen geen rol samen met paar andere kinderen ! Tranen met tuiten met als reactie dit moeten ze ook leren… kwaad discussie ect helaas niks toen kwam corona en ging de musical maar half door stiekem was ik blij karma! Vind het niet normaal dat kinderen die mee willen doen dit niet mogen maar dat is mijn mening!
Wauw!
Dat is echt belachelijk.
Dan zouden ze een extra scene moeten schrijven zodat ze ook even kunnen schitteren.

Jonagold
27-03-2025 om 21:32
letterkoekje schreef op 26-03-2025 om 19:36:
Heeft een school geen pedagogische taak? Moet een school niet tot op zekere hoogte psycholoog zijn? Hoe kan dat nu dat er 'auditie' moet gedaan worden? Dan komen kinderen die niet zo zelfzeker zijn, niet zo haantje-de-voorste, niet zo goed kunnen zingen, acteren, ..., ... nooit aan de bak. En sommige kinderen kunnen - doordat ze een bepaalde rol krijgen - doorgroeien tot wel zelfzekere kinderen. Dit neigt ook naar favoritisme.
Het is toch niet normaal dat het er al zo 'op zijn grote mensen' aan toe moet gaan voor kinderen op de lagere school! Auditie is voor beroepsmensen.
Mwoah. Zoon hier, met autisme (en daardoor een beetje onzichtbaar in de klas) wilde graag de rol van een Chinese dame. Best een flinke rol, met behoorlijk wat tekst. Het verbaasde ons dat hij die ambitie had, maar we vonden het heel erg leuk dat hij zo enthousiast was. Maar... in de klas zat een Chinees (geadopteerd) meisje dat behoorlijk populair was in de klas. Die had direct ingeschreven op die rol. Zoon wilde daarom eigenlijk geen auditie meer doen, was bang dat hij toch geen kans maakte tegenover haar. Wij hebben toen juist gestimuleerd dat hij auditie zou doen. Maar hij had natuurlijk wel wat extra's nodig om die rol te bemachtigen, als niet-Chinees jongetje. Hij heeft toen echt serieus gestudeerd op de grappigste scene en daar met een grappige mimiek, bewegingen en uitspraak echt een karaktertje neergezet. Het meisje maakte er zich met een Jantje-van-Leiden vanaf. De klas stemde toen unaniem op zoon. Voor hem was het een enorme opsteker, en eerlijk is eerlijk, hij deed het fantastisch. Was echt de ster van de show. Was een enorme boost voor zijn zelfvertrouwen.

Marit!
27-03-2025 om 22:20
kerstbeer schreef op 27-03-2025 om 21:16:
[..]
Wauw!
Dat is echt belachelijk.
Dan zouden ze een extra scene moeten schrijven zodat ze ook even kunnen schitteren.
Helemaal eens, erg sneu. De eind musical is voor iedereen. Hier werden wel echt aanpassingen gedaan, kinderen die niet mee wilden spelen kregen een rol achter de schermen en zongen (achterin) wel mee met de gezamenlijke liedjes.
Bij kind 2 schreven de kids zelf iets. Dat vond ik dan zelf weer wat minder, omdat de verhaallijn wat onduidelijk was, maar ze hadden een paar zelfgeschreven liedjes en zij hadden de grootste lol

Tjod22
27-03-2025 om 23:03
hier mochten ze zelf een voorkeur aangeven, maar de juf heeft de rollen uiteindelijk verdeeld. De oudste twee wilden het liefst helemaal niet meedoen dus die kregen een klein rolletje.
Jongste wilde dolgraag de hoofdrol en heeft die ook gekregen. Was ook echt iets voor hem, ik ben nog niet vaak zo trots geweest als toen hij alle moeders in de zaal aan het huilen kreeg tijdens zijn treurige solo, haha

Plantenbak
28-03-2025 om 11:34
kerstbeer schreef op 27-03-2025 om 21:16:
[..]
Wauw!
Dat is echt belachelijk.
Bij ons op school werden grote (en soms ook kleine) rollen door meer personen gespeeld. Dus stonden er 2 verstrooide professoren op het podium. Of wel drie danseressen. Werkte altijd prima. Rollen werden verdeeld. Ik heb nooit gehoord dat er gedoe was over de rolverdeling voor de musical (inmiddels hebben wij er 4 achter de rug).

Mevrouw75
28-03-2025 om 11:38
Plantenbak schreef op 28-03-2025 om 11:34:
[..]
Bij ons op school werden grote (en soms ook kleine) rollen door meer personen gespeeld. Dus stonden er 2 verstrooide professoren op het podium. Of wel drie danseressen. Werkte altijd prima. Rollen werden verdeeld. Ik heb nooit gehoord dat er gedoe was over de rolverdeling voor de musical (inmiddels hebben wij er 4 achter de rug).
Ik weet nog van mijzelf dat ik echt tot tranen toe verontwaardigd was over de minieme rol die ik had. Vervolgens wist niemand van mijn tranen en gefrustreerdheid.
In klas 1 deed ik op de middelbare mee aan schooltoneel en kreeg een van de hoofdrollen ik weet nog dat ik een ‘sliep uit’ momentje had toen ik mijn meester van de basisschool in het publiek zag.
Het was kinderlijk drama, maar ik wil maar zeggen: helemaal niemand wist er van.

Moederkareltje
28-03-2025 om 11:41
Wij hadden vroeger niet eens een musical. Als Kareltje zo graag op toneel wil staan zou ik hem op een hobby doen waarbij dat kan wanneer er een uitvoering is. Niet alle paarden op 1 musical wedden.. je begrijpt wat ik bedoel.

Decembermamma
28-03-2025 om 20:36
Hier waren de rollen trouwens wel.geheim tot de avond van de musical.

Mugske
29-03-2025 om 07:33
Decembermamma schreef op 28-03-2025 om 20:36:
Hier waren de rollen trouwens wel.geheim tot de avond van de musical.
Beetje lastig oefenen als je niet weet welke rol je hebt 😉
Vertellen kinderen dan niks hierover aan hun ouders? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je daar niet met je kind over praat aangezien het best een groot iets is waar ze mee bezig zijn.
Dochter zit nu in groep 8, maar met de musical zijn ze nog niet bezig.

Valeria
29-03-2025 om 09:21
Mugske schreef op 29-03-2025 om 07:33:
[..]
Vertellen kinderen dan niks hierover aan hun ouders? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je daar niet met je kind over praat aangezien het best een groot iets is waar ze mee bezig zijn.
Nee, het was 'geheim'. Dus behalve dat ze hadden geoefend, zeiden ze niks.
Ik weet ook niet waarom ik er over had moeten praten. Zo belangrijk vonden ze het hier helemaal niet. Ik ook niet; ik kon prima wachten tot de opvoering.

Decembermamma
29-03-2025 om 09:38
Mugske schreef op 29-03-2025 om 07:33:
[..]
Beetje lastig oefenen als je niet weet welke rol je hebt 😉
Dochter zit nu in groep 8, maar met de musical zijn ze nog niet bezig.
Het was inderdaad niet geheim voor de kinderen maar wel voor de ouders. De kinderen was verteld er niet thuis over te praten. Sommige kinderen kunnen dat niet maar de meesten hielden het keurig geheim. Oefenen deden ze inderdaad op school.