Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Musical groep 8

Ik ben nieuwsgierig hoe de rollen bij de musical in groep 8 bij anderen worden verdeeld.Bij dochter gaat het naar mijn idee nogal bijzonder namelijk.

Vorige week mochten iedereen bij dochter in de klas hun top 5 rollen doorgeven. Gister kregen ze vervolgens te horen waar ze auditie voor mochten doen. Nu blijkt dat dochter en 2 andere meiden geen auditie mogen doen. Twee klasgenoten mogen wel auditie doen voor de rol die bij dochter de eerste voorkeur had. Dochter en een ander meisje die dit als eerste voorkeur hadden mogen geen auditie doen. Voor de rest van de top 5 van dochter zijn er geen rollen waarvoor audities worden gedaan. De juf zei dat ze nog niet wist of dochter een rol in haar top 5 kreeg, omdat er ook rollen waren die niemand had opgegeven.

ik vind het nog een vreemd verhaal (waarbij ik natuurlijk niet weet of dochter dingen weglaat uit het verhaal). Maar was hierdoor nieuwsgierig hoe dit bij andere scholen gaat? 

auditie?
De rollen werden gewoon verdeeld door de meester.
Hij wist prima welke kinderen een grote of kleine rol wilden en aankonden.

Tessa1985

Tessa1985

26-03-2025 om 13:56 Topicstarter

Ysenda schreef op 26-03-2025 om 13:50:

auditie?
De rollen werden gewoon verdeeld door de meester.
Hij wist prima welke kinderen een grote of kleine rol wilden en aankonden.

Kijk dat kan ook. Hier is er dus voor de meeste auditie en voor een klein groepje niet. Ik denk dat het voor mijn dochter in elk geval duidelijker was als er of voor iedereen of voor niemand auditie was.

vraag me wel af of de meester dat echt wist of dat zo iets er toe leid dat kinderen  die in de klas het hoogste woord hebben de grootste rollen kregen? Dochter heeft overigens in haar top 5 geen hoofdrollen zitten, maar toch is er voor 1 van die rollen dus een auditie. 

Hier mogen ze een voorkeur opgeven. Als meerdere kinderen dezelfde rol willen gingen ze audities doen. Gingerboy is heel blij met zijn rol.

De juf besloot gewoon. De kinderen uit de klas van mijn kinderen mochten opgeven of ze in het koor of een rol wilden. Dat was het.

hier mochten ze destijds een voorkeur opgeven. Waren er meer voor die rol, dan werd er of auditie gedaan of geloot (in overleg met de desbetreffende kinderen). Er werd wel veel over gepraat onderling en kinderen kozen ook wel strategisch. Mijn dochter had daardoor veel mazzel, ze wilde een grotere rol met een solo en we hadden verwacht dat dit een auditie werd. Maar nee dus. Ik weet niet meer precies hoe t ging bij meerdere voorkeuren voor populaire rollen, of je dan vaker auditie moch doen of juist niet

Tessa1985

Tessa1985

26-03-2025 om 14:24 Topicstarter

Gingergirl schreef op 26-03-2025 om 14:13:

Hier mogen ze een voorkeur opgeven. Als meerdere kinderen dezelfde rol willen gingen ze audities doen. Gingerboy is heel blij met zijn rol.

Fijn! Hoe was dat voor de rest van de klas? Als je auditie had gedaan en de rol niet kreeg, was er dan nog een leuke rol over? 

Tessa1985

Tessa1985

26-03-2025 om 14:26 Topicstarter

Koko67 schreef op 26-03-2025 om 14:19:

De juf besloot gewoon. De kinderen uit de klas van mijn kinderen mochten opgeven of ze in het koor of een rol wilden. Dat was het.

En waren de kinderen een beetje tevreden met hun rollen? Hoorde bij een vriendin dat de kinderen invulden of ze een rol met veel of weinig tekst wilden, solo zingen of niet, dans of niet etc. Dat vond ik eigenlijk best een goede aanpak. Dochter hoopt vooral op rol binnen haar top 5, omdat de rollen verder of al audities voor zijn of rollen van danseressen zijn en die wil ze echt niet.

bij ons ging het exact hetzelfde als bij jou en mijn zoon had na auditie te doen geen rol samen met paar andere kinderen ! Tranen met tuiten met als reactie dit moeten ze ook leren… kwaad discussie ect helaas niks toen kwam corona en ging de musical maar half door stiekem was ik blij karma! Vind het niet normaal dat kinderen die mee willen doen dit niet mogen maar dat is mijn mening! 

Tessa1985

Tessa1985

26-03-2025 om 14:28 Topicstarter

Marit! schreef op 26-03-2025 om 14:20:

hier mochten ze destijds een voorkeur opgeven. Waren er meer voor die rol, dan werd er of auditie gedaan of geloot (in overleg met de desbetreffende kinderen). Er werd wel veel over gepraat onderling en kinderen kozen ook wel strategisch. Mijn dochter had daardoor veel mazzel, ze wilde een grotere rol met een solo en we hadden verwacht dat dit een auditie werd. Maar nee dus. Ik weet niet meer precies hoe t ging bij meerdere voorkeuren voor populaire rollen, of je dan vaker auditie moch doen of juist niet

Dat kan natuurlijk gebeuren met strategische keuzes. Leuk voor jouw dochter! 

Tessa1985

Tessa1985

26-03-2025 om 14:30 Topicstarter

Lotd schreef op 26-03-2025 om 14:27:

bij ons ging het exact hetzelfde als bij jou en mijn zoon had na auditie te doen geen rol samen met paar andere kinderen ! Tranen met tuiten met als reactie dit moeten ze ook leren… kwaad discussie ect helaas niks toen kwam corona en ging de musical maar half door stiekem was ik blij karma! Vind het niet normaal dat kinderen die mee willen doen dit niet mogen maar dat is mijn mening!

Die mochten dus helemaal niet meedoen? Dat is echt bizar. Daar is bij dochter geen sprake van. Maar de rollen die niet zijn gekozen in de top 5 zijn 3 dansrollen en dochter heeft helemaal niks met dans. Verder zijn er voor de rollen buiten haar top 5 bijna allemaal audities. Er zijn nog twee andere kleine rollen buiten haar top 5 die ze nog wel ok zou vinden. Maar ze snapt niet waarom ze helemaal geen auditie mag doen. 

Tessa1985 schreef op 26-03-2025 om 14:26:

[..]

En waren de kinderen een beetje tevreden met hun rollen? Hoorde bij een vriendin dat de kinderen invulden of ze een rol met veel of weinig tekst wilden, solo zingen of niet, dans of niet etc. Dat vond ik eigenlijk best een goede aanpak. Dochter hoopt vooral op rol binnen haar top 5, omdat de rollen verder of al audities voor zijn of rollen van danseressen zijn en die wil ze echt niet.

Nee, niet allemaal. Maar de juf besloot, dus dat was dat. Teleurstelling hoort bij het leven. Uiteindelijk had ze behoorlijk goed gekozen, want de musical was top.

Lotd schreef op 26-03-2025 om 14:27:

Mogen de kinderen die geen aangewezen rol hadden helemaal niet meedoen? Bij zo'n musical heb je toch ook altijd een koor waarvan iedereen 2 zin mag zeggen in de musical? Zo ging het bij ons vroeger op school,  niemand werd daardoor buitengesloten. 

Koko67 schreef op 26-03-2025 om 14:32:

[..]

Nee, niet allemaal. Maar de juf besloot, dus dat was dat. Teleurstelling hoort bij het leven. Uiteindelijk had ze behoorlijk goed gekozen, want de musical was top.

Gaat het erom dat er een top resultaat uit komt?  Het is toch een afscheid van de basisschool en dat je als ouder kijkt naar matige acteer/zang/dans acts hoort erbij.....

De meester en juf hier hadden grote rollen opgeknipt. Dus de leidende rol werd iedere acte door een ander kind gespeeld. Zoon is na groep 7 naar de middelbare gegaan en die hoefde goddank niet mee te doen met de musical.  Hij wilde echt niet een op onze school moest iedereen wat doen op het toneel. 

Tessa1985

Tessa1985

26-03-2025 om 14:53 Topicstarter

Bakblik schreef op 26-03-2025 om 14:47:

[..]

Ga at het erom dat er een top resultaat uit komt? Het is toch een afscheid van de basisschool en dat je als ouder kijkt naar matige acteer/zang/dans acts hoort erbij.....

De meester en juf hier hadden grote rollen opgeknipt. Dus de leidende rol werd iedere acte door een ander kind gespeeld. Zoon is na groep 7 naar de middelbare gegaan en die hoefde goddank niet mee te doen met de musical. Hij wilde echt niet een op onze school moest iedereen wat doen op het toneel.

Fijn voor jouw zoon. Als er kinderen zijn die niet willen vind ik ook echt dat er een optie moet zijn om alleen achterin het koor mee te staan zingen/playbacken hoor. 
maar wat goed dat de grote rollen bij jullie school werden opgeknipt.

Verder helemaal eens dat de musical niet top hoeft te worden. En persoonlijk zou ik er als leerkracht dus vooral naar streven dat iedereen een rol krijgt die ze enigzins leuk lijkt. Dus ik waar mogelijk kleinere rollen wat groter maken als veel kinderen grotere rollen willen of dus juist de grote rol opknippen of rol nog kleiner maken als daar behoefte aan is. 

Tessa1985 schreef op 26-03-2025 om 14:53:

[..]

Fijn voor jouw zoon. Als er kinderen zijn die niet willen vind ik ook echt dat er een optie moet zijn om alleen achterin het koor mee te staan zingen/playbacken hoor.
maar wat goed dat de grote rollen bij jullie school werden opgeknipt.

Verder helemaal eens dat de musical niet top hoeft te worden. En persoonlijk zou ik er als leerkracht dus vooral naar streven dat iedereen een rol krijgt die ze enigzins leuk lijkt. Dus ik waar mogelijk kleinere rollen wat groter maken als veel kinderen grotere rollen willen of dus juist de grote rol opknippen of rol nog kleiner maken als daar behoefte aan is.

Tijdens zijn periode op de middelbare kon hij bij verplichte vakken als drama/muziek ook kiezen voor een rol bij de techniek.  Zorgen voor goed licht en geluid tijdens de voorstellingen.  Nu doet hij een opleiding tot theatertechnicus en is zonder diploma al volop aan het werk in dat vak. Hij heeft echt zijn passie ontdekt.  Theater is top maar dan wel achter de schermen.

Is dat bij jouw kind op school nog een optie dat degenen zonder rol actief bezig gaan met decor, licht, geluid of kostuums? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.