Tessa1985
26-03-2025 om 13:19
Musical groep 8
Ik ben nieuwsgierig hoe de rollen bij de musical in groep 8 bij anderen worden verdeeld.Bij dochter gaat het naar mijn idee nogal bijzonder namelijk.
Vorige week mochten iedereen bij dochter in de klas hun top 5 rollen doorgeven. Gister kregen ze vervolgens te horen waar ze auditie voor mochten doen. Nu blijkt dat dochter en 2 andere meiden geen auditie mogen doen. Twee klasgenoten mogen wel auditie doen voor de rol die bij dochter de eerste voorkeur had. Dochter en een ander meisje die dit als eerste voorkeur hadden mogen geen auditie doen. Voor de rest van de top 5 van dochter zijn er geen rollen waarvoor audities worden gedaan. De juf zei dat ze nog niet wist of dochter een rol in haar top 5 kreeg, omdat er ook rollen waren die niemand had opgegeven.
ik vind het nog een vreemd verhaal (waarbij ik natuurlijk niet weet of dochter dingen weglaat uit het verhaal). Maar was hierdoor nieuwsgierig hoe dit bij andere scholen gaat?

Thy
26-03-2025 om 20:11
Hier verdelen de kinderen de rollen zelf. Als ze er echt niet uitkomen ( en meestal lukt het eigenlijk wel gewoon ) ondersteunt de leerkracht daarin. Dan kan het zomaar zijn dat de groep besluit om de rollen opnieuw te verdelen, een rol in tweeën splitsen of ze verzinnen er gewoon een rol bij. Het is ook hún musical. Leuk proces altijd.

Gingergirl
26-03-2025 om 20:13
letterkoekje schreef op 26-03-2025 om 19:36:
Heeft een school geen pedagogische taak? Moet een school niet tot op zekere hoogte psycholoog zijn? Hoe kan dat nu dat er 'auditie' moet gedaan worden? Dan komen kinderen die niet zo zelfzeker zijn, niet zo haantje-de-voorste, niet zo goed kunnen zingen, acteren, ..., ... nooit aan de bak. En sommige kinderen kunnen - doordat ze een bepaalde rol krijgen - doorgroeien tot wel zelfzekere kinderen. Dit neigt ook naar favoritisme.
Het is toch niet normaal dat het er al zo 'op zijn grote mensen' aan toe moet gaan voor kinderen op de lagere school! Auditie is voor beroepsmensen.
Ik vind dat je het veel te groot maakt. Het is niet zo dat het een wedstrijd is, wie de beste is. Juist door zo'n auditie komen de kinderen die niet haantje de voorste zijn aan de bak. Velen hebben nog nooit iets van een musical gedaan en zo kunnen ze ook ervaren wat het inhoudt. Hier leverde het in ieder geval geen problemen op in de klas.

Tessa1985
26-03-2025 om 20:28
letterkoekje schreef op 26-03-2025 om 19:36:
Heeft een school geen pedagogische taak? Moet een school niet tot op zekere hoogte psycholoog zijn? Hoe kan dat nu dat er 'auditie' moet gedaan worden? Dan komen kinderen die niet zo zelfzeker zijn, niet zo haantje-de-voorste, niet zo goed kunnen zingen, acteren, ..., ... nooit aan de bak. En sommige kinderen kunnen - doordat ze een bepaalde rol krijgen - doorgroeien tot wel zelfzekere kinderen. Dit neigt ook naar favoritisme.
Het is toch niet normaal dat het er al zo 'op zijn grote mensen' aan toe moet gaan voor kinderen op de lagere school! Auditie is voor beroepsmensen.
Ja dat ben ik eigenlijk wel met je eens. Goed punt wel, ik had daar nog niet eens zo over nagedacht. Ik zou het liefst hebben gezien dat de juf met zo’n formulier met voorkeuren had gewerkt en ernaast kinderen dan hadden kunnen aangeven wat ze wel graag en niet graag willen (veel/weinig tekst, wel/niet solo, wel/niet dans etc).
Maar nu bij dochter vindt ik t helemaal gek. Deel wel auditie, deel niet. En dan? Degene die wel auditie heeft gedaan maar t niet wordt wat krijgt die voor rol? En de kinderen die geen auditie mochten doen?

Jannie2005
26-03-2025 om 20:33
dit schooljaar dochter in groep 8 in november had de meester de leerlingen keuze gegeven voor een eind musical of een eind film zelf gemaakt door de leerlingen van groep 8 ze hebben gekozen voor een eind film dus de leerlingen filmen zelf en de montage word gedaan met behulp van de leerkracht dus ben benieuwd aan einde van het schooljaar hoe de eind film is geworden

MMcGonagall
26-03-2025 om 20:46
Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat op onze basisschool ging. De kinderen hadden beide geen voorkeur voor een hoofdrol en jongste wil ook niemand horen zingen. De hoofdrollen gingen naar kinderen die zich zichtbaar op hun gemak voelden op het podium en die zelf het meest overtuigd waren van hun zangkwaliteiten

Tessa1985
26-03-2025 om 20:51
Jannie2005 schreef op 26-03-2025 om 20:33:
dit schooljaar dochter in groep 8 in november had de meester de leerlingen keuze gegeven voor een eind musical of een eind film zelf gemaakt door de leerlingen van groep 8 ze hebben gekozen voor een eind film dus de leerlingen filmen zelf en de montage word gedaan met behulp van de leerkracht dus ben benieuwd aan einde van het schooljaar hoe de eind film is geworden
Ook erg leuk!

Tessa1985
26-03-2025 om 20:54
MMcGonagall schreef op 26-03-2025 om 20:46:
Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat op onze basisschool ging. De kinderen hadden beide geen voorkeur voor een hoofdrol en jongste wil ook niemand horen zingen. De hoofdrollen gingen naar kinderen die zich zichtbaar op hun gemak voelden op het podium en die zelf het meest overtuigd waren van hun zangkwaliteiten
Hier heeft dochter vooral gekeken op wat haar inhoudelijk de leukste rollen leken. Daarbij is 1 hoofdrol afgevallen, omdat die een solo had. En dat zag ze niet zitten. De andere hoofdrollen vond ze geen leuke rollen. Voor de hoofrollen en een aantal bijrollen worden audities gedaan.

Zeespiegel
26-03-2025 om 21:33
Bij ons was er middag (voor lagere groepen) en een avond voorstelling (voor de ouders). Waarbij voor de grote rollen voor de beide voorstellingen andere personen werden gekozen. Zo was er een invaller in het geval 1 van de 2 ziek werd. En kan je meer kinderen een grote rol toebedelen.
Je kon voorkeuren opgeven maar de leraar koos zelf. Ik heb niemand serieus horen klagen.
Ik was verlegen, maar heb wel een hoofdrol gekregen, dat leek de leraar juist een goede uitdaging voor mij. En hij had gelijk.

Zonnetje2021
26-03-2025 om 21:44
Bij mijn kinderen werden de rollen door de leerkracht verdeeld. Mijn zoon had toen een zeer kleine rol: hij mocht 1 woord zeggen. Hij wilde graag een grotere rol. Andere kinderen kregen 2 rollen…… even navragen bij de leerkracht leverde geen veranderingen op. Mijn dochter kwam daarna bij dezelfde leerkracht, die verkondigde dat er altijd ouders zijn die zich ermee denken te bemoeien. Maar ze kreeg wel de hoofdrol. Bij mijn derde kind ging het wel eerlijker, die leerkracht was toen weg…

Happyapple
26-03-2025 om 22:00
Zeespiegel schreef op 26-03-2025 om 21:33:Je kon voorkeuren opgeven maar de leraar koos zelf. Ik heb niemand serieus horen klagen.
Ik was verlegen, maar heb wel een hoofdrol gekregen, dat leek de leraar juist een goede uitdaging voor mij. En hij had gelijk.
Hier een soortgelijke manier van verdelen en gelukkig een musical met veel verschillende, vergelijkbare rollen en niet specifiek een paar hoofdrollen en wat bijrollen.
Ik vind wat TO beschrijft wel echt raar dat er kinderen zijn die dan helemaal geen auditie mogen doen.

Mevrouw75
26-03-2025 om 22:01
Gingergirl schreef op 26-03-2025 om 20:13:
[..]
Ik vind dat je het veel te groot maakt. Het is niet zo dat het een wedstrijd is, wie de beste is. Juist door zo'n auditie komen de kinderen die niet haantje de voorste zijn aan de bak. Velen hebben nog nooit iets van een musical gedaan en zo kunnen ze ook ervaren wat het inhoudt. Hier leverde het in ieder geval geen problemen op in de klas.
Auditie, je opgeven voor een auditie is een selectiemethode waar bepaalde kinderen echt door onderuit gaan, terwijl ze wél wat leuks op het podium kunnen neerzetten.

Renmuis
26-03-2025 om 23:41
Bij ons op school lezen ze met de kinderen de musical door, oefenen een paar van de koorstukken en doen een stukje choreografie, en laten dan de kinderen hun voorkeuren opgeven. Daarna cast de juf of meester het stuk. Bij ons hebben ze wekelijks drama- en muziekles, dus we kunnen eigenlijk altijd goed inschatten welke kinderen welke rollen aankunnen. Audities zijn niet nodig en ik denk dat het bij ons alleen maar voor extra spanning en teleurstelling zou zorgen (maar dat hangt er wellicht vanaf hoe je het aanpakt).
Natuurlijk gaat het vooral om het proces en de traditie, en is het verre van professioneel, maar wij (en de kinderen!) vinden het ook belangrijk om iets neer te zetten om trots op te zijn. Dus als er bijvoorbeeld een uitdagende zangsolo in zit, kiezen we daarvoor het kind dat echt mooi kan zingen, en niet het kind met een zwakke stem dat het gewoon graag wil. De musical wordt ook gekozen of aangepast op basis van de talenten in de klas. Het is leuk om te zien dat in de musical vaak andere kinderen kunnen schitteren dan normaal; daarin worden uiteraard ook wel pedagogische keuzes gemaakt.

Gingergirl
27-03-2025 om 06:27
Mevrouw75 schreef op 26-03-2025 om 22:01:
[..]
Auditie, je opgeven voor een auditie is een selectiemethode waar bepaalde kinderen echt door onderuit gaan, terwijl ze wél wat leuks op het podium kunnen neerzetten.
Nee hier niet want zoals eerder geschreven, het is geen wedstrijd. Bij audities valt voor velen het kwartje wat het nu daadwerkelijk inhoudt en kiezen ze nav de auditie zelf of ze voor een rol door willen gaan of niet. Als de leerkracht zelf kiest zonder auditie is dat net zo goed een selectie waarbij kinderen onderuit gaan terwijl ze wel wat leuks op het podium kunnen neerzetten. Nu maakt iedereen kans.

Decembermamma
27-03-2025 om 08:51
Bij zoon werd toen ook geïnventariseerd wat ze willen en dan beoordeelde de juf of dat ook wel echt een rol is wat ze zou passen. En had ze twijfels dat ging ze even kijken hoe het ging, dat kan een auditie genoemd worden. Mijn zoon had zich ingeschreven voor een grote rol en die kreeg hij niet, de rol die hij wel kreeg paste absoluut bij hem maar ja hij vond dat zelf niet zo leuk.
Zou dat bij jouw dochter ook kunnen spelen TS? dat je dochter iets heeft gekozen waarvan de docent dacht "dat gaat hem niet worden" ?

Tessa1985
27-03-2025 om 10:11
Decembermamma schreef op 27-03-2025 om 08:51:
Bij zoon werd toen ook geïnventariseerd wat ze willen en dan beoordeelde de juf of dat ook wel echt een rol is wat ze zou passen. En had ze twijfels dat ging ze even kijken hoe het ging, dat kan een auditie genoemd worden. Mijn zoon had zich ingeschreven voor een grote rol en die kreeg hij niet, de rol die hij wel kreeg paste absoluut bij hem maar ja hij vond dat zelf niet zo leuk.
Zou dat bij jouw dochter ook kunnen spelen TS? dat je dochter iets heeft gekozen waarvan de docent dacht "dat gaat hem niet worden" ?
Het kan dat de docent dat denkt, dat weet ik natuurlijk niet. Op basis van de beschrijving van de rol zie ik dochter deze zeker doen. Bij 1 rol in haar top 5 zie ik het dochter overigens niet doen. Van de rollen die ze niet in haar top 5 heeft zie ik de meerderheid ook echt niet als rollen die bij haar passen, op 2 rollen na.
Het zou kunnen dat de juf haar dus ziet in 1 van de andere top 5 rollen. Dat weet ik niet. Opvallend is wel dat de 3 rustigste meiden uit de klas geen auditie mogen doen. Terwijl ik van dochter en 1 ander meisje weet dat ze buiten de klas veel aanweziger zijn (bijv in de groep bij sport en optreden bij muziek) en geen problemen hebben met in het midden van de belangstelling staan.
Dochter begon zelf nog dat ze het oneerlijk vond dat ze geen auditie mocht doen. Ik heb haar aangeraden aan de juf te vragen waarom ze geen auditie mag doen. Dat wil ze niet omdat ze het beeld heeft dat ze toch geen duidelijk antwoord krijgt en ze wil zelf nu maar afwachten tot de rollen waarschijnlijk eind volgende week bekend worden.