Tessa1985
26-03-2025 om 13:19
Musical groep 8
Ik ben nieuwsgierig hoe de rollen bij de musical in groep 8 bij anderen worden verdeeld.Bij dochter gaat het naar mijn idee nogal bijzonder namelijk.
Vorige week mochten iedereen bij dochter in de klas hun top 5 rollen doorgeven. Gister kregen ze vervolgens te horen waar ze auditie voor mochten doen. Nu blijkt dat dochter en 2 andere meiden geen auditie mogen doen. Twee klasgenoten mogen wel auditie doen voor de rol die bij dochter de eerste voorkeur had. Dochter en een ander meisje die dit als eerste voorkeur hadden mogen geen auditie doen. Voor de rest van de top 5 van dochter zijn er geen rollen waarvoor audities worden gedaan. De juf zei dat ze nog niet wist of dochter een rol in haar top 5 kreeg, omdat er ook rollen waren die niemand had opgegeven.
ik vind het nog een vreemd verhaal (waarbij ik natuurlijk niet weet of dochter dingen weglaat uit het verhaal). Maar was hierdoor nieuwsgierig hoe dit bij andere scholen gaat?

Tessa1985
26-03-2025 om 15:10
Bakblik schreef op 26-03-2025 om 15:07:
[..]
Tijdens zijn periode op de middelbare kon hij bij verplichte vakken als drama/muziek ook kiezen voor een rol bij de techniek. Zorgen voor goed licht en geluid tijdens de voorstellingen. Nu doet hij een opleiding tot theatertechnicus en is zonder diploma al volop aan het werk in dat vak. Hij heeft echt zijn passie ontdekt. Theater is top naar dan wel achter de schermen.
Is dat bij jouw kind op school nog een optie dat degenen zonder rol actief bezig gaan met decor, licht, geluid of kostuums?
Nee volgens mij niet. Nou wil dochter ook graag op het podium staan en ik heb van haar niet gehoord dat er in haar klas kinderen waren die dat niet op het podium willen.

Temet
26-03-2025 om 15:11
" Nu doet hij een opleiding tot theatertechnicus en is zonder diploma al volop aan het werk in dat vak."
Wat is dat voor opleiding, als ik vragen mag? En begrijp ik het goed dat er werk genoeg is? Of is dat alleen voor grote sterke jongens? Dit ivm het oriëntatieproces van mijn 16-jarige. Een slank meisje van krap 1.60m. Veel sterker dan je zou denken trouwens, maar dat zie je niet aan haar af.

Bakblik
26-03-2025 om 15:24
Temet schreef op 26-03-2025 om 15:11:
" Nu doet hij een opleiding tot theatertechnicus en is zonder diploma al volop aan het werk in dat vak."
Wat is dat voor opleiding, als ik vragen mag? En begrijp ik het goed dat er werk genoeg is? Of is dat alleen voor grote sterke jongens? Dit ivm het oriëntatieproces van mijn 16-jarige. Een slank meisje van krap 1.60m. Veel sterker dan je zou denken trouwens, maar dat zie je niet aan haar af.
Je hebt pb om niet teveel van mijn zoons leven op het forum te kwakken. Als je nog meer vragen hebt mag dat daar.

Koko67
26-03-2025 om 15:29
Bakblik schreef op 26-03-2025 om 14:47:
[..]
Gaat het erom dat er een top resultaat uit komt? Het is toch een afscheid van de basisschool en dat je als ouder kijkt naar matige acteer/zang/dans acts hoort erbij.....
De meester en juf hier hadden grote rollen opgeknipt. Dus de leidende rol werd iedere acte door een ander kind gespeeld. Zoon is na groep 7 naar de middelbare gegaan en die hoefde goddank niet mee te doen met de musical. Hij wilde echt niet een op onze school moest iedereen wat doen op het toneel.
Het resultaat was niet top. De musical was top. Ieder kind had een rol en kinderen die niet wilden, zaten in het koor. Er waren wel wat kinderen die een andere rol wilden. Die waren niet tevreden. Maar goed, de juf had de rollen verdeeld. Mijn zoon wolde niet spelen, dus zat in het koor.

Gingergirl
26-03-2025 om 15:36
Tessa1985 schreef op 26-03-2025 om 14:24:
[..]
Fijn! Hoe was dat voor de rest van de klas? Als je auditie had gedaan en de rol niet kreeg, was er dan nog een leuke rol over?
Ze moesten hun voorkeur van een paar rollen opgeven dus uiteindelijk kwam iedereen wel uit bij een rol die ze leuk vonden en bij ze past. Zo'n auditie is ook bedoeld om ze te laten ervaren wat het is en of het bij je past. Op papier kan het leuk lijken maar het doen is een tweede.

Tessa1985
26-03-2025 om 16:00
Gingergirl schreef op 26-03-2025 om 15:36:
[..]
Ze moesten hun voorkeur van een paar rollen opgeven dus uiteindelijk kwam iedereen wel uit bij een rol die ze leuk vonden en bij ze past. Zo'n auditie is ook bedoeld om ze te laten ervaren wat het is en of het bij je past. Op papier kan het leuk lijken maar het doen is een tweede.
Dat is zeker waar. Maar dochter kan dat dus niet ervaren, want geen auditie.

Gingergirl
26-03-2025 om 16:03
Tessa1985 schreef op 26-03-2025 om 16:00:
[..]
Dat is zeker waar. Maar dochter kan dat dus niet ervaren, want geen auditie.
Als je daar mee zit; vraag het na bij de leerkracht waarom de een wel en de ander dat niet mocht doen. Zit wellicht een goede reden achter. Kan me niet voorstellen dat ze het om te pesten zo doen.

Bakblik
26-03-2025 om 16:04
Koko67 schreef op 26-03-2025 om 15:29:
[..]
Het resultaat was niet top. De musical was top. Ieder kind had een rol en kinderen die niet wilden, zaten in het koor. Er waren wel wat kinderen die een andere rol wilden. Die waren niet tevreden. Maar goed, de juf had de rollen verdeeld. Mijn zoon wolde niet spelen, dus zat in het koor.
Dat had ik dan verkeerd begrepen, sorry.

Tessa1985
26-03-2025 om 16:06
Gingergirl schreef op 26-03-2025 om 16:03:
[..]
Als je daar mee zit; vraag het na bij de leerkracht waarom de een wel en de ander dat niet mocht doen. Zit wellicht een goede reden achter. Kan me niet voorstellen dat ze het om te pesten zo doen.
Dat denk ik ook niet. Resulteert overigens wel in klasgenoten die laten weten dat zij lekker nog wel kans maken op hun eerste voorkeur en dochter niet.
Ga even kijken of dochter er zelf nog over begint en dan haar eerst aanraden het zelf aan de juf te vragen. Mocht ze dat niet zien zitten maar er wel weer over beginnen dan vraag ik het.

Jynta1981
26-03-2025 om 16:12
Ysenda schreef op 26-03-2025 om 13:50:
auditie?
De rollen werden gewoon verdeeld door de meester.
Hij wist prima welke kinderen een grote of kleine rol wilden en aankonden.
Dit precies zo. Ze mochten een top 3 doorgeven en de meester verdeelde de rollen.

PolderGeek
26-03-2025 om 16:51
Het lijkt erop dat er verschillende manieren zijn om de rollen te verdelen voor een musical in groep 8. Sommige scholen doen dit door een auditieproces, terwijl andere de rollen verdelen op basis van voorkeuren of door de leerkracht, afhankelijk van wat de kinderen kunnen en willen. In het geval van je dochter is het begrijpelijk dat ze zich in een lastige situatie bevindt als ze geen auditie mag doen voor haar favoriete rol. Het zou inderdaad goed zijn om de juf ernaar te vragen om duidelijkheid te krijgen over de redenen achter deze beslissing, en wellicht biedt dat inzicht in een andere manier van verdeling.

Koko67
26-03-2025 om 17:43
Bakblik schreef op 26-03-2025 om 16:04:
[..]
Dat had ik dan verkeerd begrepen, sorry.
Geen probleem hoor. Ik had het niet helemaal goed opgeschreven.

duizel
26-03-2025 om 19:20
Ik hoor hier dat kinderen hun voorkeuren op mogen geven. Kinderen mogen ook aangeven echt niet het toneel op te willen. Ook niet in het koor. Dan gaan ze dingen doen als licht/ geluid/ attributen klaarzetten. Helemaal prima. Dat zijn er sinds geen. Andere jaren 1 of 2.
Ze gaan overigens wel het podium op om het applaus mee in ontvangst te nemen. Ook hun bijdrage is belangrijk en verdient waardering

Bakblik
26-03-2025 om 19:26
Koko67 schreef op 26-03-2025 om 17:43:
[..]
Geen probleem hoor. Ik had het niet helemaal goed opgeschreven.
Ik sta soms wat scherp afgesteld in dit soort zaken. Mijn buurvrouw heeft ooit dagen tegen mij aan staan zeuren dat het zo onterecht was dat mijn dochter (bij het op school georganiseerde theaterfestival) de solo mocht zingen. Haar dochter had een betere zangstem en dat zou het zoveel mooier maken! Ook ooit in een theater gezeten bij een amateurgezelschap waarbij mijn buurvrouw voor dat moment zat te zeuren dat Romeo zijn tekst met weinig gevoel voor het voetlicht bracht.
Bij beide situaties heb ik dan het gevoel: Ga niet naar amateurvoorstellingen als je professionals wilt zien. Het zijn kinderen/amateurs die dit leuk vinden om te doen. Dan moet je je verwachtingen een beetje naar beneden bijstellen. Vooral door dat gekift op mijn eigen kind als ik altijd aan als ik iets meen te lezen dat het goed moet zijn en er altijd gestreefd moet worden naar perfectie.

letterkoekje
26-03-2025 om 19:36
Heeft een school geen pedagogische taak? Moet een school niet tot op zekere hoogte psycholoog zijn? Hoe kan dat nu dat er 'auditie' moet gedaan worden? Dan komen kinderen die niet zo zelfzeker zijn, niet zo haantje-de-voorste, niet zo goed kunnen zingen, acteren, ..., ... nooit aan de bak. En sommige kinderen kunnen - doordat ze een bepaalde rol krijgen - doorgroeien tot wel zelfzekere kinderen. Dit neigt ook naar favoritisme.
Het is toch niet normaal dat het er al zo 'op zijn grote mensen' aan toe moet gaan voor kinderen op de lagere school! Auditie is voor beroepsmensen.