Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mari39

mari39

03-12-2012 om 14:13

Maar weer kleuterverlengen

Even een korte terugblik: voor de zomer had ik al een keer gepost over marizoon (aug 2007). Juffen hadden toen al aangekaart dat ze een kleuterverlengen voor hem zeer reeel vinden. We zijn inmiddels een half jaar verder, weer oudergesprek gehad en nu is definitief aangegeven dat marizoon niet naar groep 3 gaat. Hij blijft dus een vol extra jaar in de kleuterklas. Reden dat hij jong is en nog geen oudste kleuter.Naar groep 3 gaan, betekent op zijn tenen lopen, soc. emotioneel jonger zijn dan klasgenoten gedurende hele schoolperiode met alle frustraties en onzekerheid vandien.
Wat vind ik?: ik zie dat hij nog echt wel een jonge kleuter is, dat hij geen oudste kleuter is.
Maar een heel schooljaar in de kleuterklas lijkt me zo lang, en dat kan ook frustraties etc. tot gevolg kan hebben.
Mijn vraag: wat is wijsheid?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

03-12-2012 om 14:52

Niet nu beslissen

Mijn eerste reactie is dat je (school) dat helemaal nog niet nu moet beslissen. Kinderen van een jaar of 5 ontwikkelen zich nog heel erg schoksgewijs. Het kan best zijn dat hij in de 2e helft van het jaar ineens 'het licht' ziet en zich wel als een oudste kleuter gaat gedragen.

Nu al beslissen dat een kind niet door mag betekent in mijn ogen dat je hem in z'n ontwikkeling belemmert. Ik acht de kans dat hij vanaf nu als een jongste kleuter behandeld gaat worden levensgroot. En dat zal zijn ontwikkeling zeker niet ten goede komen.

Inderdaad!

Veeel te vroeg om daar al uitspraken over te doen, juist op deze leeftijd gaat het zo in sprongen!

Primavera

Primavera

03-12-2012 om 15:40

Wie zwijgt stemt toe

Mijn ervaring is dat als je niet heel duidelijk gelijk keihard duidelijk maakt dat kleuterverlengen geen optie is en ze zoveel last gaat bezorgen dat het hen niets oplevert, het kind wat door kleuterjuf als potentiële kleuterverlenger wordt aangemeerkt ook daadwerkelijk zal gaan kleuterverlengen.
"We kijken de zaak aan" betekent in werkelijkheid "we wachten totdat de ouder het accepteert als enige oplossing", dankzij het pygmalion-effect wordt het kind ook niet gestimuleerd en de boel zo lang getrokken dat je te laat bent om er straks nog wat aan te doen.
Ik zoe er dus gelijk bovenop springen. Vragen waarom als ze vorig jaar dan geen handeslplan hebben opgesteld en eisen dat het meteen gebeurd.
Alle redenen van sociaal emotioneel jonger zijn en op tenen lopen zijn door wetenschappelijke onderzoeken keihard weerlegt. Een kind wat niet wordt uitgedaagd gaat steeds minder presteren. Kleuterverlengen helpt niet, het zorgt er hooguit voor dat enkele mogelijk spelende problemen als dyslectie of ontwikkelingsstoornissen pas nog een jaar later worden opgemerkt en behandeld wat pas werkelijk tot een niet meer in te halen achterstand leidt.
Niet wachten, meteen handelen en ga alvast nu op zoek naar een andere school waar hij wel over kan als je niet door die botte kleuterjufhoofden door zal kunnen dringen.

mari39

mari39

03-12-2012 om 16:18

Niet ingestemd

Nou, dit kwam natuurlijk al in het oudergesprek in april ter sprake en ik ben toen ook al fel van leer getrokken over de al dan niet zinvolheid van kleuterverlengen. Maar dat zien zij gewoon anders. Ik heb toen ook al gezegd dat dat geen optie is voor ons. Nu heeft school dus besloten dat wat hen betreft marizoon niet naar groep 3 kan. Ik heb ook hun scorelijsten gezien en zoon scoort op alle punten onder zijn leeftijd.
Dat is natuurlijk ook iets wat naar andere scholen gaat, als ik dat zou overwegen.

En hij is ook nog echt jong voor zijn leeftijd, dat zie ik ook wel. Ook anderen (buitenstaanders) zien dat wel. zoon gaat graag naar school, maar vindt de werkjes (groep 2) erg moeilijk, zegt hij zelf. Hij gaat overigens wel gewoon de cito meedoen.

Maar ik vraag me ook af of zaken als werkhouding, soc em. wel wordt verbeterd als je een jaar langer kleutert.
Heeft iemand verwijzingen naar onderzoeken die de onzin of zin van kleuterverlengen aantonen?

mari39

mari39

03-12-2012 om 16:28

Overigens

lees ik ook (oa op deze site) dat elk kind zich op zijn eigen tempo ontwikkeld en ook dat het moment van klaar zijn voor groep 3 voor elk kind anders is.
Hoe verhoudt zich dat dan tot "kleuterverlengen is niet zinvol?"
ik wil natuurlijk niet dat marizoon onnodig lang in groep 2 zit maar ik wil ook niet dat hij in groep 3 een te zware dobber gaat krijgen.

P

P

03-12-2012 om 20:13

Mari

Mijn zoon was van september en heeft drie jaar gekleuterd en natuurlijk zouden ze hem van alles aanbieden in nog een jaar groep 2... Ik heb er niet veel van gezien en hem thuis wat leren lezen.

Na driekwartjaar groep 3 begon hij achter te lopen maar het ging nog zo goed met rekenen (ja op zijn vingers). Eind groep 4 liep hij een half jaar achter met lezen (dus eigenlijk anderhalf jaar) maar wat kon hij die tafels goed (stampenstampenstampen en meteen weer vergeten). Oktober groep 5 gevraagd aan de juffen van groep 4: zou hij dyslexie kunnen hebben? Nee absoluut niet.

Maart groep 5: zelf buitenschools hulp gezocht bij logopediste voor spelling en lezen.
Mei groep 5. Logopediste: als dit kind geen dyslexie heb weet ik het niet meer.
December groep 6: ernstige dyslexie bij een ietsje boven gemiddeld IQ.

Wat heeft school al die jaren hoogstwaarschijnlijk gedacht? Gewoon een 'dom' kind...

Mijn advies: als je maar half twijfelt dat je kind het cognitief moeilijk heeft: door naar groep 3, zittenblijven kan beter in groep 4! Als je je kind laat zitten in groep 2 blijven ze vergelijken met de kinderen van een groep lager en komen eventuele problemen veel te laat boven.

Als je kind het sociaal gewoon niet aan kan: daar geef ik geen adviezen over, mijn kind had dat wel gekund namelijk, dat was geen issue.

mari39

mari39

03-12-2012 om 20:27

Dat is dus ook precies waar ik bang voor ben: dat het extra jaartje niets oplevert, in ieder geval cognitief. En taal en ook rekenen blijft wat achter bij hem. Ik heb geen reden om te denken aan ontwikkelingsstoornissen, maar leerstoornissen als dyslexie? Het zou zo maar kunnen. Brusje heeft ook ernstige dyslexie.

En sociaal? Tja, wanneer ben je toe aan groep 3? En in groep 2 blijven zitten, kan ook een flinke knauw opleveren.
En natuurlijk zal hij in het 3e jaar kleuterklas emotioneel groeien, hij wordt namelijk ouder!
Maar de juffen zijn zo overtuigd; ik bracht naar voren dat ik bang was voor verveling na een aantal maanden, nou nee, dat zag ik verkeerd: hij heeft het hele extra jaar wel nodig! Ik zie zijn jong zijn wel, maar zo erg? Dacht ik niet.

Guinevere

Guinevere

03-12-2012 om 20:36

Weigeren

Wat gebeurt er als je botweg weigert? Wij hebben zelf ooit overigens geweigerd toen kleuterverlengen werd geopperd, toen moesten we een of ander document ondertekenen dat het doorgaan naar groep 3 ons eigen risico was. Nou, dat hebben we uiteraard (lachend) ondertekend, alsof de schoolpolitie voor de deur zou komen staan als het in groep 3 niet was gelukt. Doubleren kan altijd nog. Dat is hier overigens nog niet gebeurd hoewel we geen hoogvlieger in huis hebben (wil wel piloot worden ). Wij hebben nog geen dag spijt gehad van de(onze) beslissing om onze zoon door te laten gaan.
Voor jou: jij bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling van je zoon, dus jij beslist.

Primavera

Primavera

03-12-2012 om 20:38

Kleuterverlengen slecht voor werkhouding en sociaal-emotionele o

Mari:"Maar ik vraag me ook af of zaken als werkhouding, soc em. wel wordt verbeterd als je een jaar langer kleutert. "
Zelfs daar is het niet goed voor, maar juist slecht. Interessant leesvoer is het volgende proefschrift waar eerst in vogelvlucht allerlei onderzoeken over kleuterverlengen worden opgesomd, die eenduidig als uitkomst blijken te hebben dat het geen goed doet. Vervolgens worden de resultaten bekeken in een school waarbij leerkrachten en ouders wel een goed gevoel hadden over de ontwikkeling van hun verlengde kleuters.

De uitkomst is dat dat gevoel niet klopt. Kleuterverlengers in groep 5 doen het slechter dan niet kleuter-verlengers, zowel cognietief als sociaal-emotioneel.
Zie http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/chw/show.cgi?fid=12024
Kleuterverlengen een gewoon een shit-oplossing voor het niet willen/kunnen differentieren in onderwijs en geen hulp willen bieden in blinde afwachting dat het misschien zelf wel goed komt ook al zeggen ik weet niet hoeveel onderzoeken dat het niet vanzelf goed komt.
Groeten Primavera

anna van noniemen

anna van noniemen

03-12-2012 om 21:07

Niet doen

door laten gaan! Bereid je wel voor op een schoolcarriere "hij is nog zo jong" Dat hoor ik namelijk ook jaar in jaar uit over mijn septembertweeling. De IB-er vond het zelfs geen probleem om onze zoon, met ASS/ADHD, dan maar naar Speciaal Onderwijs te laten gaan en een groep lager te plaatsen, want hij is nog zo jong!! PUH! Nee, de rest is zo oud!!
Een ontwikkelingsstoornis hoef je niet altijd in de kleutergroep al te herkennen.

En dan mijn oudste, van oktober, ook 3 jaar gekleuterd, achteraf veel spijt. Die heeft ADHD, is ook naar Speciaal Onderwijs gegaan, heeft daar de "achterstand" weer ingehaald en is officieel vanuit groep 7 al naar het Voortgezet Onderwijs gegaan. En is dus nu ook de jongste Voorlopig redt hij het prima!!

mari39

mari39

03-12-2012 om 21:16

Ik zelf

ben ook zo'n jonkie: van september. Heel lang ook gezegd tegen mijn moeder dat ik toch echt een jaartje moest blijven. Was een dromertje, klein, stil etc. Op het einde zijn de leerkrachten van gedachten veranderd. Ik heb altijd de meest ijverige, serieuze werkhouding van de klas gehad (en droom nog steeds wat af), was een van de beste ll en heb moeiteloos 2 WO studies tegelijk gedaan. Soc em. te jong? Kan me er niets van herinneren.
Tja, mijn ervaring is dus gelijk aan jullie ervaringen.

Botweg weigeren heb ik ook in mijn hoofd zitten, maar uiteindelijk beslist school. Dan moet ik naar een andere school, met het betreffende onderwijskundig rapport waarin hun bevindingen staan. Vraag is of ik dan niet hetzelfde probleem krijg. En of marizoon daar gelukkiger van wordt: hij gaat wel met plezier naar school.

P

P

03-12-2012 om 21:47

Oei

Als het andere kind al ernstige dyslexie heeft: absoluut door laten gaan en na de kerst is jouw kind dus wel oudste kleuter! Hij moet alles doen wat de oudste kleuters doen.

Gebruik die dyslexie, hoe eerder hij begint met leren lezen hoe beter!!!

anna van noniemen

anna van noniemen

03-12-2012 om 22:05

Eens met p! en p.

er is in het verleden weleens een draadje over geweest, in Balans had een artikel gestaan over dyslexie en zittenblijven! Iemand had dat toen overgetiept, ik weet dat jij goed kan zoeken Misschien heeft Mari er nog wat aan, want daarin staat ook dat bij vermoeden van dyslexie kleuterverlengen juist heel schadelijk kan zijn!

Saar

Saar

03-12-2012 om 22:09

Vergelijkbaar

Hier een vergelijkbaar geval. Zoon is van November 2007, zit in groep 2 en cognitief (bijna) toe aan groep 3. Hij begint nu met lezen (Avi start) en rekent goed (loco). Dit komt vanuit hemzelf. Ook wil hij steeds dammen met papa. In het 10-minuten gesprek heeft de juf bevestigd dat zoon cognitief op schema ligt voor groep 3, maar ja, sociaal-emotioneel nog niet toe aan groep 3 volgens juf. En juf verwacht ook niet dat dit gaat gebeuren dit schooljaar, maar sluit ook niet uit dat er nog een sprongetje komt.
Juf noemt overgang naar groep 3 versnellen, terwijl ik nog een jaar groep 2 als doubleren zie. Vooralsnog zie ik nog een jaar groep 2 helemaal niet zitten. Ik ben bang dat zoon zich gaat vervelen en/of erg lui gaat worden. Juf heeft ons duidelijk een 'we kijken het nog aan' antwoord gegeven. Ik ben bang dat als ik niet nu begin met protesteren tegen deze ingenomenheid het straks te laat is. Zoon wordt volgens mij nu ook behandeld dat hij groep 2 nogmaals gaat doen. Ook twijfel ik nog over mijn tactiek. Moet ik de zaak toespitsen op mijn zoon, of gelijk het nut van kleuterverlengen in het algemeen in twijfel trekken (er lijkt genoeg wetenschappelijk onderzoek om dit te kunnen doen). Doe ik het laatste, dan stel ik daarmee gelijk het beleid van de school ter discussie.
Saar

anna van noniemen

anna van noniemen

03-12-2012 om 22:11

Bij mijn septembertweeling

heb ik vanaf oudergesprek 1 gezegd dat kleuterverlengen niet mijn voorkeur heeft. Want vanaf dat gesprek werden zij al als jong bestempeld....triest he?

mari39

mari39

03-12-2012 om 22:12

Ik ken

en heb het artikel van Balans,hoor. En mijn kind wordt wel behandeld als oudste kleuter hoor, hij doet dezelfde werkjes en gaat ook de cito doen in januari, maar de uitvoering loopt ong. een half jaar tot jaar achter op leeftijdsgenoten. Dat geldt voor alles: motoriek, inzet, zelfstandigheid etc. Marizoon is wel de 1e anderhalf jaar van zijn leven behoorlijk vaak ziek geweest. Niet doodziek, maar wel zodanig dat hij niet veel energie overhad om dingen als lopen enzo makkelijk te leren. Hij is toen ook behoorlijk onder de groeicurves geschoten.

Guinevere

Guinevere

03-12-2012 om 22:13

Nee, ik ben van mening dat dit geen beslissing is van de school, maar van de ouders. Heb je het dossier over dit onderwerp al bekeken? http://www.ouders.nl/mdos2010-kleuters8.htm

mari39

mari39

03-12-2012 om 22:15

Anna en saar

Tja, marizoon ook, vanaf het eerste gesprek in november. Dat hij altijd lekker bij moeders thuis is geweest (niet naar psz en kinderopvang) is ook niet goed gevallen.

Saar: ik heb ook met onderzoeksresultaten gegooid, maar die worden weggewuifd. Ik gooi het nu op de persoonlijke situatie van zoon en het feit dat er zomaar wat aan ten grondslag kan liggen, gezien zijn brusje.

anna van noniemen

anna van noniemen

03-12-2012 om 22:20

Ok, dat wist ik niet

dat je het al had. Maar omdat ze vanaf het begin al vinden dat hij zo jong is, is er nu wel een soort van Self fulfilling prophecy ontstaan....Hij voldoet precies aan datgene wat er van hem verwacht wordt....

mari39

mari39

03-12-2012 om 22:23

Guinevere

Ja, ik heb het dossier bekeken. Ik lees het als: als school argumenten van ouders niet hoort, dan kun je naar de rechter. Die besluit bij twijfel het voordeel van de school.
ik heb aan de juffen al deze argumenten al laten weten, zij zijn daar niet gevoelig voor. Ik zou het geweldig moeten vinden dat marizoon nog een jaartje mag blijven.
Ik heb een brief geschreven, met daarin nogmaals de argumenten, oa. dat nu doubleren wellicht problemen voor later oplevert, dat er ook een andere reden kan zijn voor zijn achterstand en dat wel een plan van aanpak willen.
Morgen lever ik hem af.

Rafelkap

Rafelkap

04-12-2012 om 06:13

Maar

als marizoon achterloopt, waarom dan op grond van zijn leeftijd pushen om maar niet aan kleuterverlenging te doen? Voor sommige kinderen is dat wel beter.
Ik vind het alleen wel onzin om dit in december te beslissen. Mei lijkt me vroeg genoeg.

P

P

04-12-2012 om 07:14

Klopt

Hier viel de echte beslissing rond mei/juni. Als juffen nu al weten dat kind gaat blijven zitten zien ze alleen maar de redenen die dat bevestigen, ze kijken nooit meer naar positieve dingen die er op wijzen dat hij wel door kan.

Primavera

Primavera

04-12-2012 om 07:22

Omdat rafelkap

Omdat Rafelkap juist kinderen die om één of andere reden achterlopen zoals bijv. dyslectie veel schade ondervinden voor hun ontwikkeling door kleuterverlengen. Aangezien Marizoon een broertje heeft met ernstige dyslectie is de kans groter dat hij dat ook heeft.
Verder ontwikkelen kinderen zich niet standaard, maar grillig. Dat is helemaal niet erg als ze daar de ruimte voor krijgen, maar door kleuterverlengen wordt de kans om weer een dood normaal sprongetje te maken voorgoed ontnomen. Ze worden om een half jaar of enkele maanden achterstand op het gemiddelde ( wat niet gek is als je enkele maanden later geboren bent) voor de hele school carriere op een jaar achterstand gezet, die nooit meeee in te halen is.

mari39

mari39

04-12-2012 om 08:07

Wat zijn

jullie er vroeg bij zeg, om 6.13 al Rafelkap. Echt heel vroeg, maar dit is natuurlijk volledig ot.

Ik zie ook wel iets in wat jij zegt, Rafelkap, natuurlijk wil ik niet pushen ten koste van alles. Maar ergens in mij voel ik toch iets dat er zomaar iets zou kunnen zijn. Broer is al dyslectisch en wij doen echt best veel om taal en rekenen te stimuleren, spelenderwijs, maar er wordt ook thuis veel aandacht aan besteed. Misschien nog wel meer als toen bij oudste (toen zag ik nog niet zo dat hij daarin een tragere ontwikkeling had). Waarom blijft hij dan toch achter lopen en zo veel? Ergens klopt dat niet, althans die kans is er. Tijdsorientatie is ook zo'n punt waarop hij achter blijft, kleuren leren ging moeizaam. Kunnen allemaal signalen zijn.
En dan gaan de argumenten van (oa) P en Primavera voor mij wel heel zwaar wegen.

Goed, ik ga onze schriftelijke reactie afleveren en ook gezellig in de klas meehelpen pepernoten bakken!

Rafelkap

Rafelkap

04-12-2012 om 10:20

Nuance

Mijn broer (van juli) heeft ook een jaar langer gekleuterd, niet iedereen is even snel. Dat zegt iets over de ontwikkeling, niet over de intelligentie. Net zoals een dreumesje dat hoogbegaafd worden bevonden als het vroeg loopt en babbelt. Die kan ook gewoon een puttenschepper worden (bestaat dat nog??)
Hier op ool roept iedereen altijd meteen dat kleuterverlenging zo schadelijk is, vandaar nog even een nuance Maar soms is het wel goed, dat verschilt per kind. En het is geen schande. Het is idioot dat dit al zo vroeg in het schooljaar wordt besloten, daar kan je de school wel op aanspreken.
Wel prettig die ervaring met in het gezin, zaak om dit ventje extra goed in de smiezen te houden! De achterstand nu hoeft ook weer niets met dyslexie te maken te hebben, maar gewoon met z'n ontwikkeling.

Mijn man moet er belachelijk vroeg uit, dus ik ook. En dan kan ik net nog even op de computer kijken voordat ik de kinderen wakker maak. Vandaar

Niet te vergelijken

Rafelkap, je kunt nu niet vergelijken met toen jouw broer de kleuterklas deed. Er was in die tijd sowieso geen belangstelling voor doubleren en laatbloeiers konden altijd nog alle kanten op.
"Maar soms is het wel goed, dat verschilt per kind."
Ik weet nog niet wanneer, maar ik sluit het niet uit. Vast staat dat het niet helpt tegen 'jong' zijn en dat het bovendien nadelig uitpakt voor kinderen bij wie - door het doubleren verlaat - dyslexie, dyscalculie of andere leerproblemen worden vastgesteld.
Bovendien staat vast dat van leerlingen steeds meer gemeten wordt en dat die metingen bovendien steeds meer rigide als voorspeller voor de toekomst worden gebruikt.
"En het is geen schande."
Het is een op papier aanwijsbare deuk in de doorlopende ontwikkeling.
Met het aannemen van de wet passend onderwijs, is voor leerlingen die ondersteuning nodig hebben het stellen van een ontwikkelingsperspectief verplicht geworden. Dat perspectief telt dat ene jaar gewoon mee. Elk kind dat blijft zitten krijgt daardoor op de meetlat vanzelf een jaar achterstand, zelfs als het kind gewoon met de klas mee hobbelt.
De kinderen die dat zouden kunnen ontstijgen, zijn kinderen die zich sneller ontwikkelen. Die het leren niet op school doen maar er buiten.
Het zou anders kunnen zijn als er in de kleuterklas wel intensief begeleid zou worden, maar dat zit nu eenmaal niet in de standaard oplossingen op school.
Het is bovendien een dure omweg.
Kinderen bij wie signalen van taal- of rekenachterstand waar te nemen zijn, hebben het meest aan inbedding in een taal-/ rekenrijke omgeving. Groep 3 vormt die omgeving vanzelf en doet dat per definitie beter dan wat je ook maar verzint aan kunstwerken in een leeromgeving van groep 2.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap

Rafelkap

04-12-2012 om 11:54

Streepje voor?

Ja ja Mirjam, ik weet dit wel. Ik ben alleen niet zo panisch over dat kleuterverlengen. Mijn zoon heeft genoeg laatbloeiers zonder etiketjes of problemen in de klas. En ik denk niet dat mijn zoon van februari een streepje voor heeft op deze kinderen.
Verder vraag ik me af: als het lang gekleuterde kind later solliciteert en zijn cv instuurt, is er dan iemand die gaat uitrekenen hoe lang zijn leertraject was en hem om die reden afwijst? Is dit aangetoond?
Of is het meer dat de opleidingen (universiteiten/hogescholen) moeilijk kunnen doen. Zijn die niet vooral geinteresseerd in de cijfertjes?

Streepje tegen

Je hoeft helemaal niet panisch te zijn. Alleen maar realistisch.
Het gaat ook niet om een streepje voor bij andere kinderen, maar om het streepje tegen bij zittenblijvers. Zat dat streepje voorheen vooral tussen de oren, tegenwoordig is het geformaliseerd en is het ook echt een streepje tegen.
"Verder vraag ik me af: als het lang gekleuterde kind later solliciteert en zijn cv instuurt, is er dan iemand die gaat uitrekenen hoe lang zijn leertraject was en hem om die reden afwijst? Is dit aangetoond?"
Hier mis je echt het punt.
Als een kind door zittenblijven de achterstand vergroot, dan leert dat kind slechter lezen, schrijven en rekenen. Dat, plus eerder genoemd streepje, heeft direct invloed op de schoolcarriere (ontwikkelingsperspectief) en de diploma's die nog te behalen zijn en dus ook op het werk waar gesolliciteerd kan worden.
Ja, werkgevers letten op diploma's (ook al meer dan vroeger).
Jouw vraag gaat uit van de veronderstelling dat zittenblijven geen invloed heeft. Of dat nog voor komt, weet ik niet. Dat is zo slecht te onderzoeken met steeds verdere verscherping van eisen in het onderwijs. Maar voor kinderen die vanwege taal- of rekensignalen blijven zitten, is die invloed er wel. En die is negatief.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap

Rafelkap

04-12-2012 om 12:35

Sociaal emotioneel

Ja. maar er zijn ook genoeg kinderen die niet om taal- en rekenproblemen blijven zitten (langer kleuteren), maar om hun sociaal/emotionele ontwikkeling, die wat achterloopt. Voor die NAH (niets aan de hand) groep is 'zitten blijven' niet zo kwalijk.
Voor die andere groep (met taal/rekenproblemen) ben ik het helemaal eens, hoe eerder hulp hoe beter.

guera

guera

04-12-2012 om 12:36

Blijft lastige discussie

onze school is niet zo scheutig met doorstromen. Wat krijg je dan? dat het gat tussen een jonge herfstkleuter en de reguliere doorstroom kinderen alsmaar groter wordt. Leerkracht sprak bij ons echt uit niet te zitten wachten op jonge kinderen in groep 3 omdat het al zoveel aandacht vergt ze aan het lezen te krijgen. Als ze dan nog te stuiterballerig zijn....
Ik was het daar niet mee eens en heb tot op het laatst erop gestaan dat herfstkleuter wel zou doorstromen. Ze deed ook oudste werkjes maar ze had er echt geen zin an. Ze was erg teruggetrokken, voelde zich geen oudste, sprak weinig in de kring etcetc. Op het allerlaatste moment hebben we alsnog besloten dat ze toch nog zou blijven kleuteren. In dat jaar is ze enorm gegroeid. Ze pakte toen veel beter de oudste rol. Had meer zitvlees. Kwam meer uit haar schulp. Ze zit nu in groep 3 en heeft daar wel profijt van. Al met al nu terugkijkend ben ik tevreden dat ze kleuter verlenging heeft gedaan. Al weet ik nooit hoe het was als ze wel doorgestroomd was.
Ik baal wel enorm dat de school hierin zo terughoudend is waardoor het gat qua leeftijd in stand gehouden blijft.
Nogmaals je kunt nooit weten hoe het was als het anders gelopen was.
Ik weet van enkele kennissen met zomerkinderen dat hun kind van begin tot eind altijd op de tenen heeft gelopen en met de hakken over de sloot zijn gegaan waardoor ze nu het gevoel hebben dat er meer in had gezeten als ze steviger in hun schoenen hadden gestaan. Tja wie heeft de wijsheid? wie weet hoe het anders was geweest.....
Veel wijsheid met je beslissing

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.