Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2016 om 10:04

Luizenpluizen meer iets voor laaggeletterde bijstandstrekker


Gang

Op de school van mijn kinderen luizenpluisden ze op de gang. Ze zeiden ook niet tegen het kind of het luizen had of niet, als het wel zo was werd het aan de ouders doorgegeven.

Ik ben een jaartje luizenpluizer geweest en ik vind het een gore klus. Niet vanwege de luizen, maar dat gefrut aan muffe, vette of schilferige koppies, ieuw.

skik

bieb63

bieb63

16-07-2016 om 20:35

kaaskopje

T'is al weer een paar jaartjes geleden... Maar dat ging heel gemoedelijk: Gewoon tijdens begin van de les liep ik de kinderen na achter hun tafels. Áls ik iets constateerde, dan meldde ik dat de juf discreet. Er werd niemand naar huis gestuurd. Juf melde dit via mail of telefoon aan de betreffende ouder. Niemand werd naar huis gestuurd, niemand hoefde van school weg te blijven. Alleen ouders werden erop geattendeerd met verzoek tot actie.
En de kinderen: die wisten niet beter dat om de zoveel weken er werd geluizenpluisd. Nooit problemen of gedoe.

Inanna

Inanna

16-07-2016 om 21:34

Ik pluis

Ik vind het leuk om te doen, gezellig alle klassen langs, een kijkje in de klassen, je kent alle kinderen, in ieder geval van gezicht, beetje bijkletsen met leuke leerkrachten, met de kinderen zelf, vooraf en achteraf koffie drinken met mijn collegaluizenpluizer, bevalt me prima.

Tegenwoordig kijken we alle kinderen na terwijl ze in de klas zitten, afhankelijk van de klas ook wel eens in kleine groepjes in de gang gedaan, maar dit jaar eigenlijk niet meer.
Als we iets vinden vertellen we dat aan de leerkracht, die neemt contact op met ouders. Als we luizen vinden krijgt iedereen in de klas een brief mee dat er luizen zijn aangetroffen in de klas.
We vertellen nooit aan de kinderen zelf of we iets hebben. Dat weten ze best, maar soms vragen ze het toch, dan kunnen ze een flauw antwoord krijgen.
Er wordt nooit iemand naar huis gestuurd.

Tonny

Tonny

16-07-2016 om 22:13

Nooit gedaan

Volgens mij was dat nog niet toen mijn kinderen klein waren, die georganiseerde regelmatige pluisacties. Ik zou het eerlijk gezegd ook niet zo zien zitten, dat gepruts aan al die koppies. Vroeger ooit, deed een schoolverpleegster dat, heb ik weleens gehoord. Maar dat is natuurlijk nu te duur.
Jaja, vrijwilligers, wat moeten we zonder hen

Caesar

Caesar

16-07-2016 om 22:49

Luizenpluizen

Hoe erg zou het nou eigenlijk echt zijn als we dat luizenpluizen gewoon niet meer doen op de BS?

Eerst nog even..

http://landelijksteunpunthoofdluis.nl/default.asp?page=Luizendag_2016&pid=96

Meedoen aan de landelijke luizenpluisdag. Thuis en op school allemaal tegelijk luizenpluizen en behandelen. Om die plaag terug te dringen. Voor 2016 is die dus al geweest op 2 maart.

bieb63

bieb63

16-07-2016 om 23:11

Caesar

Geen onderbouwd antwoord van mij. Maar ik denk wel dat als een kind luizen/neten heeft ren dat snel ontdekt wordt (en natuurlijk direct thuis aangepakt, alsook de andere klssgenoten thuis gecheckt worden), het grote uitbraken kan schelen.

Caesar

Dat vraag ik me nu ook steeds af.

Ik kan me van mijn eigen basisschooltijd helemaal geen grote uitbraken herinneren. Wel dat mijn moeder toen ze mijn haar vlocht er een keer een neet uitplukte. Ze gaf me een briefje voor de meester mee, en dezelfde dag kregen alle kinderen een blauwtje mee naar huis met het verzoek om hun kinderen ook grondig te te controleren. Ik heb een uurtje een stinkend goedje onder een douchemuts laten broeien en dat was het wel weer.

Ik vind het een beetje een onsmakelijk idee om aan de hoofdjes van andermans kinderen te plukken. Privacy overschrijdend haast.

De enige keer dat mijn kinderen luizen hebben gehad was tijdens een hele warme zomervakantie. Die extra lang duurde omdat we van een een vroege naar een late vakantieregio verhuisden.

Taruh

Taruh

17-07-2016 om 00:42

in de gang

en dan 2 kinderen te gelijk. En of ze luizen hebben of neten dat weten ze echt wel van elkaar is mijn ervaring.

Op deze school wordt de juf ook geplozen. Als eerste of als laatste.
De luizencoordinator licht de docenten in. En de ouders krijgen een mail met de resultaten van alle klassen van de locatie want de kinderen huppelen regelmatig voor een project naar de andere klassen.
Kinderen gaan niet naar huis.

Mijntje

Mijntje

17-07-2016 om 09:45

uitbraken

Ik voel mij hier niet te goed voor, ik doe dit met een andere moeder en alleen wanneer wij allebei kunnen. We zijn niet in de weer met een kam, maar checken vnl op neten, we zijn in zo'n 10 min klaar (die andere moeder is turbo, ik doe het langzamer)
Het is in de klas van mijn zoon echt een must, om uitbraken te voorkomen; er zijn teveel ouders die niet regelmatig hun kinderen checken. Als alle ouders dit regelmatig zouden doen zijn die luizenmoeders ook niet nodig.

Caesar

Caesar

17-07-2016 om 09:46

Luizenpluizen

Hoe gaat dat in andere Europese landen? En in de VS? Wordt in die landen ook geluizenpluisd op de BS? En zo ja, door wie?

Rozemarie

Rozemarie

17-07-2016 om 10:01

niet geinteresseerd

Caesar, ga het onderzoeken als je dat zo graag wil weten. Waarom wil je dat weten? Ik woon in NL, heb te maken met de NL situatie, wat ze in andere landen doen vind ik niet belangrijk/interessant? Ze doen daar ook nog heel veel andere dingen anders maar voor mij geen reden om dat hier te implementeren of om daar te gaan wonen?

Rozemarie

Rozemarie

17-07-2016 om 10:08

en verder

Als iedereen zelf zijn kinderen in de gaten houdt, eerlijk doorgeeft aan school als je ze aantreft ipv uit schaamte (?) voor je te houden en luizen goed bestrijdt, dan was dat hele luizengedoe op de basisschool overbodig. Ik ben blij dat toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten er geregeld gecontroleerd werd en dat zo toch wel wat plagen voorkomen zijn.
Verder kun je de situatie van vroeger niet vergelijken met nu. Mensen kwamen op veel minder plaatsen waar meer mensen samenkomen, zaten niet met hoofdjes tegen elkaar gebogen over ipads, telefoons etc en als ik de foto's zie van mijn basisschool valt mij op dat er veel meer meisjes zijn met kort haar dan nu. Ik weet niet of dat nou van een hele grote invloed is maar je hebt wel minder "opstapplek voor luizen", zeg maar.

Caesar

Caesar

17-07-2016 om 10:14

Rozemarie

Wat ben jij enorm kortzichtig. In Nederland denken we vaak dat we alles het beste doen en weten. Maar vaak is dat helemaal niet zo. We zouden eens wat vaker over onze landsgrenzen heen moeten kijken.
Ik ben niet overtuigd van het nut van luizenpluizen op de BS. Bovendien vind ik het maar niets dat anderen door de haren van mijn kind lopen te wroeten. Er wordt mij niet eens toestemming gevraagd.
Mijn vraag hoe dat elders is lijkt mij zeer wel relevant.

Rozemarie

Rozemarie

17-07-2016 om 10:17

Caesar

Heb je daar met de basisschool wel eens over gehad? Hoe reageerden ze? Kan je kind buiten het luizenprotocol van school blijven?

Triva

Triva

17-07-2016 om 10:24

Mijntje

'Het is in de klas van mijn zoon echt een must, om uitbraken te voorkomen; er zijn teveel ouders die niet regelmatig hun kinderen checken. Als alle ouders dit regelmatig zouden doen zijn die luizenmoeders ook niet nodig.'

Het grootste probleem zit niet in de luizenpluizers (wel of niet) maar in de bereidheid om het probleem thuis aan te pakken. Ik las wel eens een verhaal hier van een klas/school waar het gewoon niet tegen te houden was omdat er mensen waren die hun kinderen gewoon niet behandelden.

Caesar

Caesar

17-07-2016 om 10:34

Rozemarie

Dat is de omgekeerde wereld.
School moet voor van alles vooraf toestemming vragen aan de ouders. Maar dit wordt er gewoon tussendoor gerommeld.
Overigens zijn het bij mijn kind in de klas steeds dezelfde waarbij hoofdluis wordt geconstateerd. Daar helpt geen luizenpluizer tegen. De enkele keer dat mijn kind hoofdluis had hebben we dat zelf ontdekt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-07-2016 om 10:35

Zo'n verhaal ken ik ook

En dan ben ik toch blij dat het dan ieder geval op achool nog in de gaten gehouden wordt.
Een luizenplaag die niet onder controle te houden is, is erg vervelend.

Er zullen vast wel ergere dingen zijn, maar een continu jeukend hoofd is echt geen pretje.

Rozemarie

Rozemarie

17-07-2016 om 10:49

Caesar

Ik zit je een klein beetje te voeren, Caesar, maar zonder gekheid, als jij het niet eens bent met het luizenprotocol of als je mogelijkheden ziet tot verbetering, waarom ga je niet met school praten? Ik denk dat een school blij is met alternatieven voor luizencotrole en helemaal blij is met een oplossing voor het luizenprobleem.
Verder denk ik dat we het niet eens zo heel erg oneens zijn, zie de eerste regel van mijn post 104. Helaas houdt niet iedereen zich hier aan. En luizencontrole vindt plaats na een vakantie of als iemand meldt dat er een luis of meer gevonden is om zo'n uitbraak te voorkomen. Ik neem aan dat jij gemeld hebt die enkele keer dat je hoofdluis ontdekt hebt om te voorkomen dat andere besmet zijn/worden en zo de luizenplaag in stand wordt gehouden? Prima!
En wat het buitenland betreft, ik weet wel dat vaak in andere landen meisjes verplicht het haar niet los mogen hebben maar in een staart of opgestoken.

Caesar

Caesar

17-07-2016 om 10:56

Rozemarie

Ik stel gewoon wat kritische vragen over de effectiviteit van het luizenpluizen op de BS. Ik ben bang dat dat erg tegenvalt. Net zoals dienluienzakken. Daar hebben wat handige mensen leuk aan verdiend, maar nu blijkt dat de efficectivuteit nihil is.

Rozemarie

Rozemarie

17-07-2016 om 11:00

gemeld

Dat is je goed recht, je hebt ook al veel antwoorden gehad, veel mensen zien de luiznecontrole wel zitten. Mijn vraag is wat je met die kennis gaat doen behalve roepen dat je het er niet mee eens bent. En nogmaals, heb je destijds gemeld dat je luizen aan hebt getroffen? Want dat is wel bewezen effectief in het voorkomen van een luizenplaag.

Neet

Neet

17-07-2016 om 11:26

Veel ouders controleren niet thuis. Ook niet toen de BS een uitbraak luizen had die pas na 2 jaar onder controle was.
Daar baal ik van, omdat als mijn kinderen er 1 meenemen, míjn hele hoofd vol zit.
Gelukkig is dat in die 2 jaar 1 keer gebeurd. Mijn kinderen heb ik in die tijd dagelijks even kort gecontroleerd. Kleine moeite maar voor mij persoonlijk belangrijk.

Mijntje

Mijntje

17-07-2016 om 11:51

bereidheid

De bereidheid wat aan de luizen te doen is er wel. Logisch: als ouder ben je vaak ook te klos. Maar als luizenmoeder zie je gewoon heel duidelijk neten zitten en/of grote luizen lopen, binnen de minuut. Dus we wordt gewoon niet naar gekeken kennelijk.

Caesar

Caesar

17-07-2016 om 12:15

Rozemarie

1) hij bepaalt niet war wel of niet mijn goed recht is.
2) Waar roep ik dat ik het er niet mee eens ben? Ik stel kritische vragen over de effectiviteit, dat is toch echt heel iets anders.
En wat betreft de alternatieven, als iets niet effectief is, kan je gewoon op houden het te doen. Dat lost het probleem wellicht niet op, maar dat deed plan A ook al niet (in geval aangetoond niet effectief te zijn). Je kan dan gewoon stoppen met plan A, zelfs als er nog geen beter plan B is.
3) Ja gemeld, bij BS en NSO. Maar Ik hoef jou geen verantwoording af te leggen.

Taruh

Taruh

17-07-2016 om 12:25

bewustwording vs voorkomen en genezen

Het doel van luizenpluizen op school is helemaal niet het voorkomen van luizen of luizenplagen.

Het is vooral om de ouders bewust te laten zijn dat die beestjes regelmatig voorkomen en overlast kunnen veroorzaken in de vorm van jeuk. En dat ze relatief makkelijk op te sporen zijn met een korte check. En dat er dan behandeld dient te worden om ze weer weg te krijgen.

Een briefje is dan niet effectief genoeg, daar krijgen ze er veel van maar dat je kind er zelf thuis over praat zegt meer.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-07-2016 om 13:07

Caesar

Wat reageer jij onaardig zeg! Als je niet wilt dat er vreemde vingers op de hoofden van jouw bloedjes voelen, moet je daartegen protest indienen bij het bestuur. Laat ze de procedure maar aanpassen.

Caesar

Caesar

17-07-2016 om 13:20

Vesper

Volgens mij heb je mijn punt niet helemaal goed begrepen.
Ik stel kritische vagen het nut van het luizenpluizen. Indien het inderdaad biet bewezen effectief is, moeten we daar maar mee ophouden.
Overigens gaat het schoolbestuur hier helemaal niet over, de schooldirectie wel.

Eens met Ceasar

Ten dele ben ik het met Ceasar eens omdat op een VO ook luizen worden waargenomen en de ouders het zelf moeten oppakken; na melding van mentor is het de taak van de ouder om de puber controleren.

Tijdens de luizencontrole, ben ik genoeg kinderen tegen gekomen waarbij de geur van lotion waar te nemen was.
Bij navraag bleek de ouders zelf al actie te hebben genomen. De melding bij ouders van kinderen met luis maar zonder herkenbare geur, was ook vaak geen verrassing. Die ouders waren tegen lotion en gaven aan reeds begonnen te zijn met het frequent kammen van de haren. Ik denk dat de meeste ouders het zelf wel degelijk in de gaten houden. Helemaal als een kind begint te krabben.
Een luizencontrole voorkomt niets en zal alleen maar bevestigen wat grotendeels al bekent was. Dus ergens is de controle overbodig.

Maar een school wilt graag laten zien goed bezig te zijn in belang van het imago. Dus laten zien dat ze bijzaken zoals lezen of luizen of avondvierdaagse kunnen organiseren. Dat schept het beeld dat de ouders betrokken en dus tevreden zijn. Punten scoren bij de schoolinspectie.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

17-07-2016 om 14:19

Ik zie het belang wel

Het is nog steeds zo dat niet alle ouders hun kinderen geven wat ze nodig hebben en waar ze recht op hebben.

Tijdens mijn "loopbaan" als luizenpluizer heb ik het ieder jaar wel een keer meegemaakt dat er overduidelijk luizen waren, het kind aangaf jeuk te hebben en dit kennelijk thuis toch niet was opgevallen. De halve klas ontwijkt zo'n kind, met alle gevolgen van dien.
Door die regelmatige controles op school kon school aandringen op behandeling.

Niets doen is m.i. alleen een optie als alle ouders hun taak als ouder serieus nemen. En helaas is dat nog lang niet het geval.

Wilgenroosje,

Ik deed ook jaren luizencontrole. Maar ik heb mij wel eens afgevraagd waarom.
De kinderen zonder luizen waren iedere keer luizenvrij. Die kon je bij wijs van spreken over slaan. Die kinderen hadden vaak ouders die goed opletten of hun haren gekamd waren enzovoort. Maar je keek je ze na voor de zekerheid en om te voorkomen dat andere kinderen/ouders gingen mopperen waarom hun kind wel en anderen niet.
Ik vroeg mij ook af wat de functie van de capejes bij de kapstok van de klas voorstelde als de kinderen bij gym of de naschoolse opvang ( diverse jaargangen) hun jassen toch op een kluit belandden.
En de kinderen die bij nacontrole weer positief scoorden, hadden te maken met ouders die thuis geen tijd/zin hadden om eens stevig de bank of andere stoffen bekleding te gaan zuigen. Die mentaliteit kan je als luizenmoeder echt niet veranderen.

Soms leek het alsof ouders de controles gingen afwachten ipv zelf checken. Ook ouders gehoord die aangeven niet te weten waarop ze moesten letten en daarom de controles af wachtten.

Maar, een leerkracht hoeft niet te wachten op de controles van het luizenteam. Als er reden genoeg is, frequent krabben, kan de leerkracht de ggd inschakelen. Een luizenteam is niet heilig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.