Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2016 om 10:04

Luizenpluizen meer iets voor laaggeletterde bijstandstrekker


Temet

Op de montessorischool hier in de buurt die bevolkt wordt door kinderen van hoogopgeleide ouders hebben ze om de haverklap een studiedag. Meer dan het wettelijk toegestane aantal zelfs. Ik vroeg me af of die hoogopgeleide mr-leden daar zou nooit eens een balletje over zouden opgooien bij de directie. Maar het blijkt dat niemand er problemen mee heeft, want het zijn overwegend kenniswerkers, ondernemers of anderszins mensen die geen hinder ondervinden van de zoveelste dag de kinderen thuis.

skik

Ach...

Marianne Zwagerman, Heleen Mees, Ebru Umar, allemaal kinderloze veertigplussers wiens voornaamste bijdrage aan de maatschappij het schrijven van bar slechte columns is, die enorm tekeer gaan tegen moeders die niet op de toppen van hun kunnen fulltime werken. Tsja...

skik

Kom er maar eens tussen

Bij ons op school is het luizenpluizen, rijden voor uitjes, activiteiten doen in de klas, handarbeidouder zijn, etc, zo gewild dat je er bijna niet tussen komt. Ivm mijn werk doe ik niks structureels, maar ik rijd graag een paar keer per jaar naar techniek of een ander uitje en daar trek ik dan rustig een ochtend of middag voor uit. Maar er zijn dus gewoon moeders (ja, alleen moeders) die elke f**ing keer willen rijden en begeleiden en weet ik wat allemaal. Dus als je een keer wilt helpen en er komt een briefje mee naar huis, dan moet je zorgen dat het binnen een uur retour gaat naar de leerkracht, anders ben je gewoon te laat. En tja, dat zijn dus ook de luizenmoeders. Daar ben ik dan eerlijk gezegd weer niet rouwig om Het zijn allemaal moeders die niet werken.

Skik

Nou, ik ben maar wat blij dat 'mijn' basisschool - veel laagopgeleide ouders - de studiedagen in elk geval ruim van tevoren plant en vastlegt in de schoolkalender zodat ik al in september weet wanneer ik in maart vrij moet inplannen.

Ik ben niet dol op die studiedagen, al ben ik dan ook een zelfstandige kenniswerker, maar zo valt er prima mee te leven.

Wel hebben wij laatst in de MR geprotesteerd toen er voor het komende schooljaar tweemaal keer twee vrije middagen achter elkaar waren gepland. In de praktijk betekent een halve dag vrij van school (vrij om 12 uur) meestal een hele dag verzuim van het werk voor de werkende ouder. Men heeft toen van de twee halve dagen een hele gemaakt.

groeten,

Temet

Jaina

Jaina

12-07-2016 om 17:33

Drietje

Wat heerlijk. Mijn kinderen hebben op een school gezeten waar ze zo vaak ouders voor alles nodig hadden en blijkbaar weinig aanmeldingen waardoor je echt zo vaak van die briefjes en dergelijke thuis kreeg. Ik verwonderde me er altijd zo over dat die school nooit een stap leek te kunnen zetten zonder de hulp van 10 ouders. Lijkt me heel fijn als er een grote ploeg ouders klaar staat die dat allemaal met vreugde willen doen.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-07-2016 om 17:36

Een aanvullende 'tsja ...' (reactie op Skik)

Vermoedelijk kunnen zij, als het hun zo eens uitkomt, ook enorm tekeer gaan tegen moeders die wèl op de toppen van hun kunnen fulltime werken.

Narcistische egotrippers ontbreekt het eenvoudig aan basaal respect voor hun medemens. Maar ... Terwijl het hun bedoeling is hun gevoel van eigenwaarde op te krikken door een ander naar beneden te trappen, duperen zij met hun valse distinctiezucht, paradoxaal genoeg, vooral ook zichzelf. Actie is reactie tenslotte. Uiteindelijk is het een weinig benijdenswaardig, eenzaam bestaan.

Rode krullenbol

Stijltje

Temet:"Maar waarschijnlijk gaat het haar niet om de inhoud van haar betoog maar om een imago als vrijdenker en bestrijder van heilige huisjes."
Ja.
Het zijn allemaal mini Theo van Goghjes tegenwoordig.
Luid kwetserend geschreven en gesproken columns vol reutelen en hopen dat er flink van getwitterd wordt.
Zo komen die mensen aan hun aandacht en inkomen.

Het gaat verder nergens over.

Overigens meen ik dat school wel degelijk een taak heeft mbt luizen vanwege het simpele feit dat besmetting een natuurlijk risico is van in grotere groepen verkeren.
Wat overigens niet wil zeggen dat het werk dan gedaan moet worden door luizenpluizers.

In economische zin is goedkoop werk doen alleen maar duur als je er duur werk voor af moet zeggen.
Luizenpluizerwerk wordt helemaal niet betaald en is in die vorm daarom voor iedereen economisch oninteressant.

taak school (we gaan ot)

"Overigens meen ik dat school wel degelijk een taak heeft mbt luizen vanwege het simpele feit dat besmetting een natuurlijk risico is van in grotere groepen verkeren."

Aangezien luizen geen volksgezondheidsprobleem zijn en alleen maar ongemak veroorzaken vind ik persoonlijk nog steeds niet dat hier per se een taak voor de school is weggelegd. Een luizenbesmetting is voor het kind in kwestie niet per se vervelender dan een muggenplaag, en daar houden we ons ook niet massaal mee bezig.

Ik snap het nut ook verder niet zo. Soms heersen er luizen en wordt je kind besmet, soms ontspringt het op wonderbaarlijke wijze de dans (tot een maand of wat geleden dacht ik dat mijn kinderen om duistere redenen niet gevoelig waren voor luizen - inmiddels weet ik beter) en als het besmet wordt neem je desgewenst maatregelen. Je kan pas ingrijpen als de besmetting zich voordoet. En dan maar hopen dat het a) helpt en b) kind niet snel weer wordt herbesmet.

In theorie zou controle moeten bijdragen aan het beperkt houden van de besmetting, maar eerlijk gezegd vraag ik me ernstig af in hoeverre dat zo is. Nog daargelaten dat er inderdaad ouders controleren aan wie je niks aan hebt. Zoals ikzelf, ik heb twee keer meegedaan en toen had ik nog nooit een luis of een neet gezien, dus ik deed maar wat. Ik had geen idee waar ik naar zocht.

Groeten,

Temet

Stel dat

"Een luizenbesmetting is voor het kind in kwestie niet per se vervelender dan een muggenplaag, en daar houden we ons ook niet massaal mee bezig."
Dat verschilt per kind hoewel de meesten er inderdaad geen last van hebben. Maar als muggenbulten vooral op school verkregen zouden worden, dan zou er beslist een RIVM muggenprotocol bestaan. Zoals er een luizenprotocol is.
Dat dan ook nog in het kader van LCI, Infectieziektebestrijding.
http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Professioneel_Praktisch/Richtlijnen/Infectieziekten/LCI_richtlijnen/LCI_richtlijn_Hoofdluis

Soms telt niet de ernst maar de bron.
Hoe dan ook: met zo'n landelijke lading van gewichtigheid kun je als school niet laconiek doen.

Maar je hebt gelijk dat amateurluizenpluizers niet zo bar veel te betekenen hebben in dat protocol.

Luizenscout

Luizenscout

12-07-2016 om 20:34

even bericht van een luizenscout met 10 jarig jubileum

In de regio waar onze basisschool staat organiseert de GGD informatie bijeenkomsten waar je als luizenouder kennis op kunt doen. Zeer nuttige, informatieve dagdelen. Heb na mijn toetreding tot de luizenscouts 2 keer zo'n bijeenkomst bezocht en er veel geleerd. Na de eerste keer samen met een andere ouder die de besmettingen helemaal zat was het luizenprotocol van onze school goed doorgelicht en aangepast aan de moderne richtlijnen.
Ook die richtlijnen goed en consequent toegepast op school. Waar ik in ons dorp van andere scholen wel eens hoorde dat er zeer langdurig veel kinderen besmet waren bleef het bij onze school meestal bij 1 of 2 kinderen in een klas en meestal hadden we ook niet meer dan 1 of soms 2 klassen waar besmette kinderen zaten.
Als de leerkrachten een kind zagen krabben kon er al iemand van het luizenteam opgeroepen worden om de hele klas te checken. Als ouders het in het weekend meldden stond er maandagochtend een team klaar om te kammen.

Ja amateur pluizers maar niet veel te betekenen hadden we echt niet. Door onze consequente aanpak bleef de luizenplaag goed onder controle.

In ons protocol stond overigens wel dat het opsporen en bestrijden van luizen primair een taak van de ouders was. En dat zij een besmetting verplicht moesten melden bij de leerkracht. De controles op school waren een middel om verspreiding te voorkomen. Niet opgemerkte besmettingen, daarvoor konden de luizenscouts niet verantwoordelijk worden gehouden.
Als er op de controledag 1 luis op een hoofd loopt die het team niet opmerkt was dat niet onze schuld. Luizencontrole is een check op plekjes waar luizen graag zitten, geen minutieus controleren van het hele hoofd. De hoofden die vol met luizen zitten en zo dus een "gevaar" vormen voor andere kinderen die haal je er als amateurpluizer echt wel uit zeker als je zo'n hoofd al vaker gezien hebt.

Caesar

Caesar

12-07-2016 om 20:44

Luizenpluizers

Ik ben altijd bang dat de luizenpluizers zelf ook voor besmetting kunnen zorgen, met de handen van het ene koppie naar het andere koppie. Of zie ik nu spoken?

Taruh

Taruh

12-07-2016 om 21:33

ontsmetten

wij ontsmetten tussendoor onze handen en bij een 'hit' eerst handen wassen.

Luizenscout

Luizenscout

12-07-2016 om 21:40

na ieder kind

De kam door kokend water of een schoon prikkertje nemen. Na een 'hit' de kam apart leggen, handen wassen, schone kam en weer verder. Na afloop alle gebruikte kammen 5 minuten uitkoken met azijn. Klaar voor de volgende ronde.

Tango

Tango

13-07-2016 om 14:26

Kam?

Ha Zebra, ik ben dus niet de enige die het om die reden niet doet. Al een hele geruststelling. Ik vind ook, wat iemand al schreef, dat je op school moet doen waar je goed in bent. Ik help in de bieb, dat vind ik in ieder geval leuk om te doen en kan ik ongetwijfeld beter dan luizenpluizen.
Hierboven staat iets over een kam. Volgens mij gebruiken ze hier bij het luizenpluizen niet eens kammen. Ze kijken alleen maar. Zo goed georganiseerd als bij de luizenscout is het ook allemaal niet. De laatste tijd valt het gelukkig mee met de uitbraken, maar er zijn er al meerdere geweest in de tijd dat mijn kinderen er zitten/zaten. Vooral dochter zat altijd in een klas met diverse luizenplagen. Maar zij lijkt er ook gevoeliger voor. Zelfs op de middelbare school had ze ze nog. En daar controleren ze natuurlijk helemaal niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2016 om 14:29

Fijn dat scholen zich wel verantwoordelijk opstellen

Het kan 100 keer zijn dat het niet de taak van scholen is, maar sommige ouders zien nu eenmaal de noodzaak van grondig uitbannen op het hoofd van zoon of dochter niet zo en daar zit je als klasgenoot dan wel bij. Prima dus als óuders komen pluizen en school daar tijd voor beschikbaar stelt.

Gescheiden werelden

Dat is juist zo jammer dat er zulke gescheiden werelden zijn. Door mee te helpen op school ben je ook meer betrokken bij de leefwereld van je kinderen en kun je er beter zicht op houden. Geen punt als je kind door het leven flierefluit, maar ik heb het toch wel prettig gevonden om betrokken te zijn op school, al is het met simpele werkjes.
Er helemaal voor gaan voor je baan klinkt ambitieus maar de keerzijde is dat je een deel uit het oog verliest.
Daar voel ik me niet prettig bij. Ik zou het ook meer mannen gunnen om meer betrokken te zijn bij school. Mijn exman en mijn vader bliezen overigens wel hun partijtje mee. Gelukkig was de carriere van mijn vader al over en die van ex kwam maar niet van de grond. Dat heeft ook voordelen.
Daar hebben de kinderen ook goede herinneringen aan. Hoe ex, onsportief als hij is, toch zwoegend en zwetend meedeed aan de sponsorloop, en mijn vader meeging naar culturele uitjes met school met de tram.
We hebben, ex en ik, heel wat schoolreisjes bijgewoond nadat bleek dat zoon al gepest werd toen hij koud binnen was en de ouder die mee was er niets mee kon. Konden we er zelf een oogje op houden.
Met schoolzwemmen kon ik tot twee keer toe voorkomen dat kinderen hun plezier in zwemmen verloren door ze te onttrekken aan fout lopende lessen door een heftig straffende en brullende sergeant majoor.
De plaatsing van dochter die ik mee kon sturen vooraf aan een MR vergadering. Dat had ik echt niet willen missen. Wat die, inderdaad kinderloze, dames er ook van vinden.
School is, naast een dienst, ook een zorg van de samenleving. Al te commercieel denken maakt het minder leefbaar.
Zelfs Mark Rutte geeft nog les op een middelbare school om voeling te houden en een bijdrage te leveren.
Ik geloof niet dat dat zijn carriere schaadt.

Werkende moeders

Op de scholen van mijn kinderen waren het vaak ook juist de werkende moeders, soms mijn directe collega's, die zich inzetten voor diverse activiteiten.
Halen we al die hotshots jaarlijks naar de bibliotheek om voor te lezen, of mag dat wel? uit hun duurbetaalde banen?
En het speelgoed moet nou eenmaal schoon, ook thuis en er is niet altijd geld om dat uit te besteden. Dus in de onderbouw kregen we van de kleuters allemaal wat mee naar huis in de vakantie.

Misschien zit er wel wat anders achter. Dat het voor de heren vaak de 'erebaantjes' zijn en de meer serieuze dingen als MR. En dat je als vrouw daar ook voor moet werven. En dat het nog wat achterblijft dat de heren der schepping zich voor de mindere werkjes, die er nou eenmaal ook altijd zijn, melden. Dat is soms nog niet erg goed verdeeld.
Maar het is al beter als een generatie of wat terug. Je ziet meer mannen meedoen, ook op school.

Luizenscout

Luizenscout

13-07-2016 om 15:48

als je het doet doe je het goed

Dat was onze insteek toen we het proces gingen optimaliseren. Als je als school zegt dat er iedere 6 weken een check is dan moet het wel een check zijn die wat voorstelt. Dat je een enkele luis op een hoofd niet vindt kan altijd gebeuren maar een hoofd vol dat niet wordt gezien dat kan je niet maken.
Ik hoop dat ik in mijn laatste jaar voldoende mensen kan vinden die het werk willen voort zetten. Eind volgend schooljaar wordt de vaste club meer dan gehalveerd door natuurlijk verloop. Na groep 8 gaat mijn jongste van school en dan stop ik ook.

Sanne

Sanne

14-07-2016 om 00:37

Lekker trollen

Natuurlijk weer, dat doet die dame graag.

Hier twee hoogopgeleide goedverdienende ouders die soms een rotklusje voor school doen en soms iets proberen te vinden wat goed bij hun capaciteiten past en soms passen.

Ik zou het zelf trouwens geen enkel bezwaar vinden om iemand te betalen om een dag schoon te maken, of wat meer geld in de pot te doen. Sommige mensen zitten krapper in hun geld, wij in onze tijd. Lijkt mij alleen maar eerlijk, maar dat is not done. Dus doe ik het niet.

Motivatie

Iets bijdragen aan school heeft niets te maken met geld, een goed of mindergoed betaalde baan of geen baan, maar met motivatie. Ik ben werkende mensen zien bijdragen met het opbouwen van een podium door hun werk zo in te plannen dat ze konden helpen. ik heb thuisblijvende moeders vanwege een baby zien bijdragen in een avondactiviteit omdat hun mannen dan thuis waren.
Vaak zoekt men een reden om niet te kunnen of het af te schuiven want dat kunnen de nietwerkenden prima doen.
Het gaat niet om wie kan, maar of je zelf gemotiveerd bent om het te doen.

Zo was er een man met een goede functie die zijn baan zo plande dat hij 4 dagen per week werkte. Om de week ging hij een morgen meedraaien met begeleid paardrijden voor verstandelijk gehandicapte kinderen. Die ochtenden werkten relativerend en ontspannend, als tegenhanger van zijn drukke baan.
Nogmaals, het gaat om de motivatie waarom je iets voor een ander doet.

Vroeger was ik luizenmoeder. We hadden een vast team dat ook flexibel genoeg waren om een dag op te schuiven als dat voor het team beter uit kwam. Als je met meerdere nakijkt, is dat in voordeel van de leerkracht. Die kan dan sneller aan het dagprogramma beginnen zodat je eigen kind er uiteindelijk ook voordeel aan heeft. Dat was mijn motivatie.
Nu werk ik vrijwillig in een zorgcentra voor ouderen. Het helpt mij bij het realtiveren van dagelijkse beslommeringen en het loslaten hiervan. Ook een motivatie om daar zelf iets mee te bereiken. Win-win situatie.

Luizenscout

Luizenscout

14-07-2016 om 09:30

Motivatie en waardering

Buiten het luizenpluizen doe ik op school ook de avondvierdaagse van A tot Z organiseren. Brieven maken voor de leerlingen, de retourstrookjes innemen en van daaruit alle kinderen bij het lokale comité inschrijven. Zorgen dat er iedere avond ergens langs de route een kraampje staat met limonade, water, iets te snoepen en de broodnodige verbandtrommel, bemand door 2 ouders.

Ergens vroeg dit voorjaar kreeg ik van de directeur de enveloppe die het lokale comité naar school gestuurd had. Toen sprak hij zijn waardering uit. Na volgend jaar gaat hij mij missen. De organisatie van de avondvierdaagse, de planning en het uitvoeren van de luizencontroles; hij heeft er geen omkijken naar. Het overhandigen van de enveloppe avondvierdaagse of 1 telefoontje om te vragen om een extra controle ivm een luizenbesmetting en het komt voor elkaar.
Dat voelt als hulpouder toch fijn dat mijn werk zo gewaardeerd wordt en dat ik ook gewoon het vertrouwen krijg om geld van anderen te beheren tijdens die inschrijfprocedure van de avondvierdaagse zonder dat er continue iemand mij in de gaten houdt.

Die waardering bleek zonder woorden al veel langer en dat motiveerde mij ook om door te gaan. Als je niet wordt gewaardeerd stop je veel sneller met die lang niet altijd leuke hulp dingen op school.

Kinderen

Als je wel de tijd kan nemen om kinderen te maken, dan kun je ook de tijd nemen om voor ze te zorgen. Bijna alle kinderen hebben wel eens luizen, dus ja dan hoort dat er ook bij.

Natuurlijk hoef je geen luizenmoeder te worden, maar er voor zorgen dat je eigen kinderen luisvrij rondlopen dat is wel je plicht. Een beetje respect voor degene die dan wel de moeite neemt om niet alleen haar eigen kinderen, maar ook die van een ander op luizen te controleren en dan heb je natuurlijk nog de:
-Klassenmoeder
-Biebmoeders
-Computermoeders
-En nog een hoop andere moeders die op school helpen

Naast dat ik hoop dat de vrouw waar in het topic over gesproken wordt geen kinderen heeft. Die kosten tenslotte geld en tijd. Vind ik het behoorlijk arrogant overkomen. Hoezo we hebben het een beetje hoog in onze bol.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-07-2016 om 10:09

arrogantie

Dat neerkijken op lager opgeleiden, het in hokjes plaatsen, zichzelf beter voelen vanwege het feit dat je een hoge opleiding hebt kunnen doen...

Ik snap niet dat de media dit soort mensen een podium geven.

Beertje

Beertje

14-07-2016 om 11:43

wilgenroosje

Hahahaha je kon mij wegdragen net.... Maxima, ik ken haar niet persoonlijk dus dat is een aanname ik vond het zo grappig bij mij binnen komen.

Overigens vind ik het een zinloze discussie. Die mevrouw is erg triest en eenzaam denk ik want wie voldoet er toch allemaal aan haar standaard.( maar dat is een aanname ik ken haar niet persoonlijk Krijg er wel jeuk van op mijn hoofd hahaha.

@Emma

@Emma

14-07-2016 om 13:14

Calenzia

"Als je wel de tijd kan nemen om kinderen te maken, dan kun je ook de tijd nemen om voor ze te zorgen."

Van zo'n opmerking gaan mijn hakken in het zand. Ik controleerde mijn dochter nooit, alleen als er een melding uit school kwam. Het verwekken van een kind heeft bij mij meer tijd gekost dan jij je kunt voorstellen, en ik zie geen enkel verband met de tijd die ik in de opvoeding steek. Ik hoop toch dat verder de nuance in de discussie blijft.

Emma

Lijkt mij een beetje overdreven reactie, tenzij jij het normaal vind om een kind op de wereld te zetten zonder er verder naar om te kijken. Daar gaan mijn hakken van in het zand.

Mijn opmerking heeft niets te maken met hoeveel tijd iemand erover gedaan heeft om een kind te krijgen en ja ik weet dat het niet vanzelf gaat. Beetje jammer om op zo'n manier iets uit zijn verband te trekken.

Marianne Zwagerman

http://www.npo.nl/de-wandeling/09-07-2016/KN_1682140
Niet echt zo'n yuppenleven. Het succespad bleek niet door te gaan.

@Emma

@Emma

14-07-2016 om 13:32

Ja hoor Calenzia

heel jammer. Ik ben niet zo gediend van opmerkingen als "had je maar geen kinderen moeten nemen, of beter nadenken". Hakken blijven in het zand.

Jaina

Jaina

14-07-2016 om 13:38

Vrijwilligerswerk

De correlatie tussen welk vrijwilligerswerk en welke opleiding is een stuk zwakker lijkt mij dan de correlatie tussen werk en opleiding.
Ik ben hoogopgeleid en ga inderdaad niet luizenpluizen. Maar als ik laagopgeleid zou zijn dan zou ik ook niet gaan luizenpluizen. Dan vind ik het namelijk nog steeds niet leuk. Het lijkt me gewoon geen fijn werk en ik heb respect voor de mensen die het wel doen maar ik zou me er niet vrijwillig voor opgeven. Maar dat staat volkomen los van de opleiding die ik heb gedaan.

Emma

Sorry hoor, maar wat is jou probleem??? Heb je het openingstopic uberhaupt wel gelezen? Weet je waar dit topic overgaat?

Ik vind het niet nodig om op zo'n manier persoonlijk in de aanval te gaan. En nogmaals, je trekt mijn opmerking uit zijn verband. Heeft niks te maken met hoe lang iemand bezig is geweest met kinderen. Heeft ook niks mee te maken of je een werkende ouder bent of thuis blijft om voor je kinderen te maken.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je het gewoon eens bent met Marianne Zwagerman en dat je het heel normaal vind dat jij als hoogopgeleide toch echt niet betrokken hoort te zijn bij je kinderen door bijv luizenmoeder te zijn. Kost teveel van je vrije tijd en tijd kost geld. Klopt dit niet? Kijk zo snel kun je een reactie uit zijn verband trekken.

Probeer op zijn minst de content te snappen van een reactie ipv er 1 zinnetje uit te halen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.