Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2016 om 10:04

Luizenpluizen meer iets voor laaggeletterde bijstandstrekker


Li

Li

14-07-2016 om 14:01

Jeuk

Net als Beertje zit ik nu te krabben! Ik zou nooit luizenpluizen (behalve bij mijn eigen kinderen) en dat heeft niets met mijn opleiding te maken. Ik doe wel andere dingen.

Ik ben de luizenmoeders wel dankbaar, dat wel. Sommigen vinden het echt wel leuk, kletsen dan even met die kindjes en elkaar en zo. Dat lijkt me het ideaal: alleen dingen doen op school als je het leuk vindt, of in elk geval niet vervelend.

Een ander verhaal zou zijn als er echt niemand te vinden zou zijn. Dan nog weet ik niet of ik het zou doen, misschien wel als de nood erg hoog was.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

14-07-2016 om 14:13

Luizen vs techniekles

Ik doe luizencontroles, dat vind ik gezellig en 'makkelijk', en zo nu en dan begeleid ik een techniekles. Dan moet je met een groepje kinderen bijv tandpasta of een brug van tandenstokers maken. Klinkt leuk, maar in de praktijk zit je met een zooitje ongeregeld dat de instructies niet leest, alvast begint zonder te weten waar ze mee bezig zijn, en niet vooraf checkt of alle benodigdheden er zijn. Zeg maar de chaos van mijn eigen jongste maal vijf. Ik vind dat ook eigenlijk meer iets voor vaders, die dan op barse toon dat tuig tot de orde kunnen roepen
Rijden naar een excursie vind ik ook wel gezellig. Tijdens de excursie ga ik dan liever een blokje om maar soms moet ik een groepje begeleiden. De meester weet inmiddels wel wie ik liever niet onder mijn hoede heb.

Luizenscout

Luizenscout

14-07-2016 om 14:17

Leuk of de nood erg hoog

Voordat mijn kinderen naar school gingen dacht ik altijd dat ik nooit luizenmoeder zou worden of als de nood erg hoog zou zijn ik alleen die schattige, nog van puberzweet vrije, kleuterkoppies zou inspecteren.
Bij een enorme luizenexplosie werd ik op een maandagochtend gebeld of ik aub kon komen helpen, er waren 2 moeders bezig met de klas van de 2 gemeldde gevallen en daar bleken heel veel kinderen besmet. Om goed in beeld te krijgen hoe wijd verspreid de explosie was moesten ook de klassen van broertjes en zusjes gedaan worden. Vanaf toen was ik luizenscout en heb carrière gemaakt tot coördinator van de luizenscouts.
Het protocol luizencontrole is na die grote explosie met mijn hulp aangescherpt en dat zorgt er tot op heden voor dat dat de laatste echt grote explosie was. Meer dan 1 of 2 kinderen tegelijk met luis in een klas hebben we niet meer gehad en dat ligt nu 8 jaar achter ons.

Leuk heb ik het nooit gevonden, wel nuttig.

@Emma

@Emma

14-07-2016 om 14:24

Calenzia

Ik snap het helemaal hoor. Als je goed leest kun je zien dat ik eerder in de discussie ook gereageerd heb. Maar dat zinnetje, ja daar val ik over

Vesper Lynd

Vesper Lynd

14-07-2016 om 14:24

Luizenscout

Onze opperluizenmoeder gaat ook weg, en de beoogde opvolgster ook. Nu dus bijna met een compleet nieuw clubje aan de slag, hopelijk blijft het vlotjes lopen. Ik heb in ieder geval al gemeld dat ik voor mijn laatste jaartje geen coördinator word. Dan is het toch wel handig als je ook eens ad-hoc kunt komen controleren.

Luizenscout

Luizenscout

14-07-2016 om 14:38

Emma

Misschien moet je het niet zo letterlijk nemen. Bij ons heeft het meer dan 5 jaar geduurd voor de eerste er was maar ik voel mij helemaal niet aangesproken.
Bij de post van Calenzia zie ik het buurgezin voor mij. Leuk huis, aangeharkt tuintje en toen was het tijd voor 2 kindjes. Papa en mama gaan lekker door met de carrière en zijn 's avonds te moe om nog wezenlijk op te voeden, eten en naar bed.
In de weekenden huis poetsen, gras maaien en kinderen moeten zichzelf vermaken. Oudste jongen gooit stenen (formaat halve baksteen) over de schutting en sloopt zo onze kweekbakken waarin 2 weken oude tomatenplantjes staan. Kind en ouders zijn niet aanspreekbaar over de ontstane schade.

Zielig voor het kind, het is gemaakt om het idyllische plaatje compleet te maken maar ouders willen er niet teveel voor opgeven.

Ik denk dat Calenzia zoiets voor ogen had toen ze haar post tikte.

rode krullenbol

rode krullenbol

14-07-2016 om 15:15

Volgens mij ...

Volgens mij is het de hoogste tijd dat ouders de haren van hun kinderen niet langer slechts (laten) wassen, maar eveneens één keer in de week een nachtje in het kokosvet zetten. Dat doet de luizen uitsterven en is heel gezond voor zowel de hoofdhuid als het haar, alsook voor het sociale klimaat op school. Niks geen beschuldigingen meer over en weer tussen de kinderen en ouders/verzorgenden!

Wie iets tegen kokosvet heeft, kan vrijwel iedere andere spijsolie gebruiken. Desgewenst kan men etherische oliën gebruiken als parfum. Een mooie bijkomstigheid: deze hebben vrijwel allemaal - zij het de één wat meer dan de ander - een desinfecterende werking.

Ik kan me geen betere wereld voorstellen.

Rode krullenbol

@Emma

@Emma

14-07-2016 om 17:00

Luizenscout

Ik snap het wel hoor, maar bij mijn weten doet er helemaal niet zo iemand mee met deze discussie. Iedereen hier doet wat hij/zij wil of kan. Het gaat helemaal niet over mensen die voordat ze een kind kregen volgens anderen een verkeerde keuze maakten.
Dat is voor mij alleen maar makkelijk roeptoeteren ("had je maar beter moeten nadenken" en "jij zorgt niet goed voor je kind").

En om bij de inhoud te blijven: ik controleer nooit luizen bij mijn dochter. Alleen als de school iets meldt. Een nacht in het kokosvet? Brrr...dan maar een slechte moeder . Ik lig totaal niet wakker van luizen, ik heb me er ooit eens voor aangemeld maar voor mij stonden 10 andere moeders te trappelen. Verder ben ik niet hoog- of laaggeletterd, dat gaat niemand wat aan, maar de school van mijn kind kan me toch bijzonder veel schelen en ik doe aardig wat ouder-dingen. En dat heb ik allemaal niet bedacht voordat ik een kind kreeg

Wilgenroosje

Wilgenroosje

14-07-2016 om 17:10

Haha, beertje

Grappig, hoe langer ik lees, hoe meer aannames ik hier ontdek.

Calenzia

"Als je wel de tijd kan nemen om kinderen te maken, dan kun je ook de tijd nemen om voor ze te zorgen.

Natuurlijk hoef je geen luizenmoeder te worden, ... en dan heb je natuurlijk nog de:
-Klassenmoeder
-Biebmoeders
-Computermoeders
-En nog een hoop andere moeders die op school helpen"

Ehm, kinderen maak je doorgaans niet alleen, die kinderen hebben meestal ook een vader. Of hoeven die niks te doen op school? Is het nog 1950?

skik

Een niet-mee-bemoeien moeder

Kan dat ook?

Het thuisfront is al druk genoeg. Ik zie niet heel veel opvoedkundig toegevoegde waarde in dienstverlening op school.

Ik controleerde veel op luizen. Eigenbelang, extreme reactie op luizen- en muggenbeten. Waar anderen een plekje hebben, heb ik een grote rode jeukende schijf die er een week over doet om te krimpen. Tijdens de zwangerschappen helemaal extreem, de littekens gaan nooit meer weg.

Extra risico lopen om op school een gratis luis te adopteren? No way.

Maan

Maan

14-07-2016 om 19:33

Over de titels

Ik lees luizencoordinator en luizenscout. Toen ik op de school waar je jongste nu zit voor het eerst kwam maakte ik kennis met degene die alle luizenpluizers ( zo heet het bij ons) coördineert, en die functie heet: de hoofdluis ))
Ik blijf m grappig vinden.

Verder goed nieuws; ik zit in twee commissies waarvan de één voor de helft en de ander voor meer dan de helft uit vaders bestaat.
Geen 1950 hier dus.

Ik vind het trouwens gewoon heel leuk om af en toe te kunnen bijdragen op school, kijkje te hebben in het leven van de kinderen daar.

bieb63

bieb63

14-07-2016 om 21:58

tja

Bijdragen aan klusjes op school (of het nou luizenpluizen is of iets anders) is niet vanzelfsprekend, maar voorál je moet niet oordelen over wat een ander wel of niet bijdraagt.
Ouders die ft werken hebben geen tijd. Logisch. En punt. Ouders die niet werken of niet ft werken hebben wellicht wel andere redenen om geen tijd te hebben of niet te kunnen/willen: mantelzorg?? Vrijwilligerswerk?? Zeer aandacht vragend of problematisch jonger kind??? Zelf ziek of wat voor probleem dan ook??? Wat weet je ervan?
Mij boeit het TOTAAL niet. School is school en daar hoeft niemand als ouder verplicht een bijdrage aan te leveren in de zin van 'hulp'. Ik deed waar ik zin/tijd voor had en/of wat ik leuk ofwel nuttig vond. Zo is dat ook voor een ander. Ik bemoei me er niet mee en ik oordeel er verder niet over (geen IDEE hoe iemand anders z'n leven, in de ruime zin van het woord, eruit ziet).

Skik

"Ehm, kinderen maak je doorgaans niet alleen, die kinderen hebben meestal ook een vader. Of hoeven die niks te doen op school? Is het nog 1950?"

Was het maar waar, in dit opzicht. In 1950 deden moeders vziw ook helemaal niks op school. Volgens mij kwamen ouders in die tijd alleen maar op school om kinderen in te schrijven en verder tijdens de ouderavonden. En tussendoor gingen de kinderen alleen naar school en alleen (nou ja, met vriendjes/broertjes/zusjes) naar huis.

Moeders moesten natuurlijk wel tussen de middag klaar zitten met het eten, dat dan weer wel.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2016 om 02:08

@Emma

Van zo'n opmerking gaan mijn hakken in het zand. Ik controleerde mijn dochter nooit, alleen als er een melding uit school kwam.===

En daarom is het zo belangrijk dat er luizenmoeders/-vaders zijn. Ik wil niet beweren dat ik dagelijks tussen de haren van mijn dochters zat te struinen, maar het is toch wel de omgekeerde wereld als je pas in actie komt als een ánder het hoofd van je kind heeft gecontroleerd. Ik zie die controles als éxtra maatregel, om te voorkomen dat een hele school onder komt te zitten.

Ik denk dat Calenzia je niet bewust wilde kwetsen wat betreft de moeite die het kan kosten om kinderen te krijgen. Ik heb het systeem van hulpouders altijd verdedigd en dat blijf ik ook doen. Het is nuttig wat zij doen en het kan geen kwaad af en toe de handjes te laten wapperen op school. Kinderen vinden het vaak ontzettend stoer als mam of pap ergens mee helpt. Maar het mag natuurlijk nooit van je geëist worden. Ik zou bepaald chagrijnig worden, als ik gebeld zou worden met de melding dat ik volgende week zou moeten luizenpluizen. Wacht even... dat bepaal ik altijd zelf nog! Maar wat mij vooral opvalt aan de uitspraken van Marianne Zwagerman en waarom ik het bij Algemeen gezet heb, is dat iets waarvan ik dacht dat dat in Nederland ondertussen wel eens uitgestorven zou zijn, bij sommigen blijkbaar nog wel leeft: klasseverschil. De goedverdienende dus erg dure bovenklasse en de ongeletterde bijstands'trekkers' als nietsnuttige onderklasse. Iets waar je op neer mag kijken en die de luizen uit het haar van je kind mogen plukken.

@Emma

@Emma

15-07-2016 om 07:57

O lieve kaaskopje

Ik zeg toch ook niet dat luizenouders verboden zouden moeten worden?
Ik begin zo langzamerhand wel door te krijgen dat sommigen hun rol erg overschatten en tegen andere ouders, die andere dingen doen in school, gaan lopen roepen dat het slechte ouders zijn die te makkelijk kinderen "maken".
En ja, dan krijg je weer van die reacties als die van mevrouw Zwagermans. Ik geloof dat ik afhaak. Ik ben geen luizenmoeder en ik zal het niet worden ook ieder het zijne.

Luizenmoeder versus leesmoeder

Het is best zwak dat mevrouw Zwagerman de luizenmoeders als voorbeeld stelde. Ze had ook de leesouders als voorbeeld kunnen stellen. De activiteit als leesouder doet in feite nog meer beroep op het inkomenverlies van de hoogbetaalden. Meedraaien als leesouder, voornamelijk moeders, is vaak een wekelijks gebeuren. Een wekelijks gebeuren die 3à4 moeders een halve ochtend, (lees 2 uur onbetaald) opbrengen. Terwijl de luizenteams na de vakanties in actie komen ( ca 6x per jaar).

Maar juist de luizencontrole wordt naar voren gehaald als een geschikte taak voor laagbetaalden en werkelozen. Een taak als leesouder is blijkbaar meer geschikt voor de hoogopgeleiden onder ons. Als mevrouw Zwagerman zich te goed voelt voor een luizencontrole, kan ze zich aanmelden als een ochtendje leesmoeder. Door de luizencontrole aan te halen probeert ze haar houding goed te praten. Mevrouw Zwagerman is m.i. gewoon een beetje Lui. Zo van: luizen zoeken is voor de domme onder ons en in lezen heeft ze geen zin.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2016 om 09:08

Emma

Ik rolde van het een naar het ander in mijn reactie, dus ik bedoel jou niet met 'sommigen' ivm klasseverschil.

Ik ben ook nooit luizenmoeder geweest, wel lees- en knutselmoeder. Ik griezel van alles wat meer dan vier pootjes heeft om eerlijk te zijn).

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2016 om 09:12

Emma o.t.

Wat betreft kinderen 'maken'... ik heb daar over nagedacht, want mij stoorde het woord maken ook, maar ik besloot dat het op de schaal van erg tot erger, minder erg was dan 'nemen'.

Mevrouw Zwagermans

Iedereen weet wat er werkelijk staat over luizenmoeders? Dat ze de smeerolie zijn en de wereld een beetje makkelijker laten draaien?

De dames in de rubriek "Vrouw" provoceren graag. Dat is in ieder geval geslaagd. Binnenkort weer een item over vaccinaties, of te zorgzame ouders of een andere 'vreselijke' ontboezeming.

Missie geslaagd!

Maan

Maan

15-07-2016 om 15:01

Bieb

Ook al snap ik wat je wil zeggen, ik kan het toch niet laten: ik werk fulltime én doe vanalles op en voor school. Ik heb bij het solliciteren gezocht naar een werkgever met flexibele werktijden en gevonden. Wel met wat minder salaris genoegen genomen dan ik bij het andere bedrijf waar ik solliciteerde kon krijgen. Maar daar waren ze dus ouderwetser qua voorwaarden. Ik heb geluk gehad, weet ik heus en ik werk er hard voor. Vaak savonds nog even als de kinderen op bed liggen. Ik vind het heel fijn maar -als gezegd - weet dat niet iedereen zo'n werkgever treft.

bieb63

bieb63

15-07-2016 om 15:19

daar gaat het om Maan

Om mee te helpen op school met je wel de tijd hebben. Heeft niets te maken met hoog of laag opgeleid. Een hoog opgeleide kan een baan hebben van 3 dagen in de week en een laag opgeleide een baan van 5 dagen in de week om de broodnodige centjes binnen te halen.
Flexibele werktijden zijn fijn, maar er zijn talloze beroepen waar dat simpelweg niet mogelijk is, ook al wil de 'baas' graag flexibel zijn. En ook parttimer kan het om wat voor reden dan ook heel druk hebben met andere belangrijke dingen. En een fulltimer is sowieso al druk.
Ik heb van alles gedaan op de bs (ik werkte 3 dagen), van luizenmoeder, overblijfmoeder, leesmoeder, knutselmoeder tot de schoolkrant. Maar.......... puur en alleen omdat ik dat leuk vond en NIET omdat ik me er om wat voor reden dan ook verplicht toe voelde. En als ik er geen tijd voor had gehad, om wat voor reden dan ook, dan had ik ook net zo makkelijk NIETS gedaan. En moeilijk doen met werktijden (hoe flexibel baas dan ook zou zijn), er zou geen haar op m'n hoofd over nagedacht hebben om me dan in bochten te gaan wringen. Het komt uit, of het komt niet uit. Klaar. En dat bepaal ik zelf.

Rozemarie

Rozemarie

15-07-2016 om 15:23

leuk

Je moet het doen, inderdaad, omdat je het leuk vindt. Maar als je het niet doet om welke reden dan ook, kijk dan niet neer op anderen die het wel doen en zeg niet dat jij te duur bent om dat te doen, zoals waar TS dit draadje om is begonnen.

Maan

Maan

15-07-2016 om 19:48

Eens hoor Bieb

Het gaat om de wil én om de tijd. Bij ons op school zijn er ook zat mensen die echt niet willen helpen, lijkt mij ook beter als ze t dan niet doen. Persoonlijk is één van de redenen dat ik doe wat ik doe omdat het zo gezellig is.

bieb63

bieb63

15-07-2016 om 20:40

Klopt (en rozemarie)

Ik vond het leuk om af en toe een beetje mee te kijken op school en hoe kind daar in bewoog. Die mogelijkheid had ik met dergelijke activiteiten. Dus uiteindelijk zelfs een beetje eigen belang.... (én ik had af en toe de tijd).
Maar verplicht opdraven terwijl je ft werkt of om wat voor andere reden dan ook weinig tijd hebt, nee daarvoor hoeft niemand zich voor mij in bochten te wringen.

En Rozemarie: inderdaad, hoog of laag opgeleid, wat dóet het ertoe? Alleen al het feit dat anderen daar zgn iets van zouden weten of moeten vinden over hoe of wat je opgeleid bent, wat voor werk je (evt) doet én hoe je leven, naast werk/opleiding, eruit zit. Brrrrr.

Temet

Je hebt gelijk, toen ik 1950 typte en op verzenden drukte dacht ik, dat was de tijd dat de leerkracht (toen nog vaker een meester) geen inmenging van ouders duldde en nog een autoriteit was. Maar vorige-eeuws is het wel, alleen maar moeders aanspreken voor klusjes. Iets van de jaren '90, toen moeders vaker gingen werken maar de papadag nog niet was uitgevonden.

skik

Triva

Triva

15-07-2016 om 22:19

'Je moet het doen, inderdaad, omdat je het leuk vindt. '

Zullen echt alle luizenpluizers dit leuk vinden? Volgens mij vinden ze het gewoon nodig. Ik ken iemand die dat ging doen omdat ze dochters had met allebei een enorme boos dik haar, ze wilde dus zo min mogelijk kans lopen dat haar kinderen luizen kregen op school.

bieb63

bieb63

15-07-2016 om 23:25

Ja trivia

Of luizenpluizen nou op zich zo leuk is.........mwah. ,maar IK vond het WEL leuk even in de klas te zijn terwijl er gewoon les was, en dasr dus iets van kon meebeleven. Eigen belang dus. En dat ik iets zinnigs deed was mooi meegenomen. Meer moet je er niet van maken wmb. Als ik geen tijd gehad zou hebben, of het vreselijk gevonden zou hebben, zou ik het heel simpel niet hebben gedaan. Als voorbeeld: mee met een schoolreisje? Moet er niet aan denken!.......ik zou kapot zij aan het eind van de dag. Dus nooit gedaan.
Overigens heeft kind 2x luizen gehad. Niet leuk, maar is nooit mijn motivatie geweest om te gaan luizenpluizen.

Leuk?

Ik vond het gewroet tussen de strakingevlochten vlechten of zwaargegelleerde koppies ook geen leuke bezigheid. Net zo min vond ik de taak als leesouder matig omdat er geen geschikte plekjes waren waar je rustig met een kind kon oefenen aan het hardop lezen. Maar toezien hoe iemand in zijn eentje een hele klas na keek of met kinderen las, terwijl die activiteiten het programma van de leerkracht vertraagde, was een reden om de armen uit de mouwen te steken.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2016 om 19:55

Bieb

Ik heb nog nooit geluizenpluisd dus ik ken de normale gang van zaken niet, maar doen jullie dat gewoon met alle kinderen erbij in de klas? Hoe vinden die kinderen dat? Als kinderen naar huis gaan, omdat ze luizen hebben, weet je heus ook wel wie de klos waren, maar dat is toch anders dan dat je tussen alle kinderen te horen krijgt dat het feest is op je hoofd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.