Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2016 om 10:04

Luizenpluizen meer iets voor laaggeletterde bijstandstrekker


Amsterdamse

Amsterdamse

17-07-2016 om 19:59

Altijd luizen

Nou nou, best wel wat vooroordelen lees ik over kinderen die altijd luizen hebben. Mijn oudste was er zo een: altijd luizen, want een kop vol met heel veel krullen. Ik kamde standaard na het haren wassen (2x per week) een uur met de luizenkam. Tussendoor ook behandeld met gif, maar een paar weken zat er toch weer luis (van een ander kind). Ben na drie keer gestopt met gif. In de vakante was ze luisvrij. Luizen vonden het haar en hoofd van oudste gewoon heel lekker.
Jongste heeft 1 keer luis gehad.
Het ligt zeker niet altijd aan de ouders.

Caesar

Caesar

17-07-2016 om 20:39

Amsterdamse

Dat kan zijn, maar ook daar helpt luizenpluizen op school niet tegen.

Neet

Neet

17-07-2016 om 20:52

Flanagan

"En de kinderen die bij nacontrole weer positief scoorden, hadden te maken met ouders die thuis geen tijd/zin hadden om eens stevig de bank of andere stoffen bekleding te gaan zuigen. Die mentaliteit kan je als luizenmoeder echt niet veranderen."

Dat zuigen hoeft ook niet, want dat is niet bewezen effectief, evenals knuffels bevriezen of in een zak doen, de capes enz.

Lynn

Lynn

17-07-2016 om 21:03

Neet / Australië

Inderdaad.

Mijn kinderen zitten inmiddels op het VO.

Al jaren geleden heb ik gelezen dat in Australië (Ceasar, vind jij vast ook interessant ) het ENIGE advies is: Kammen, kammen, kammen.

Dus verder niet gif in haren doen, bank en auto stofzuigen, hele huis stofzuigen, knuffels in diepvries. Veel te veel gedoe en het leidt af van datgene wat wel helpt: Kammen!

Sindsdien heb ik dus alleen nog maar gekamd. Helaas hebben dochter en ik (beiden toen lang haar) er een paar keer last van gehad, maar met goed kammen kwamen we er steeds vanaf. De allereerste keer toen ik nog alles deed raakte ik bijna overspannen om dat allemaal te doen naast mijn bijna fulltime baan (en ik ontdekte het toen natuurlijk op een werkdag).

Nb ik weet niet meer hoe die kam heet, maar op internet heb ik een speciale metalen kam met hele lange dingen (weet even niet hoe die heten) kopen. Die werken erg prettig als je een bos met lange haren door moet.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-07-2016 om 21:03

Puur natuur en niet (echt) duur!

Als je een bewezen effectieve methode wil toepassen, dan gebruik je kokosvet of een andere spijsolie om de hoofdluis mee te verstikken. Puur natuur en niet duur!

Lynn

Lynn

17-07-2016 om 21:06

kam met lange tanden

Heet dat dus .

Inanna

Inanna

17-07-2016 om 21:15

Lynn, hier ook

"Al jaren geleden heb ik gelezen dat in Australië (Ceasar, vind jij vast ook interessant ) het ENIGE advies is: Kammen, kammen, kammen."

Dat is hier ook al jaren het advies van de GGD.
Lange tanden maakt wel veel verschil. Ik had eerst een metalen kam met korte tanden en nadat ik daarmee dochter had gekamd heeft de moeder van een vriendje mijn dochter gekamd met een kam met lange tanden en er kwam nog een heleboel uit haar haar.

Els

Els

17-07-2016 om 21:43

Geen controle

Ik weet het ook niet hoor, hoe nuttig die luizenjacht-hype is. Mijn beide zoons nooit gecontroleerd en ook nooit last van luis gehad (1x 'verdacht' door een luizenpluismoeder). Dus wat Flanagan zegt gaat in ieder geval in mijn geval niet op. Kinderen zonder luis hebben geen ouders die regelmatig zelf controleren. En bovendien. Controleren voorkomt geen luis, je constateert alleen of ze er zijn.

Neet

Neet

17-07-2016 om 22:50

toch Els

het is niet alleen constateren, het is ook (proberen) een uitbraak te voorkomen of alleen al te voorkomen dat ik het zelf zou krijgen door meteen te behandelen/kammen. Het advies van de GGD was 20 jaar terug trouwens al: kammen gedurende 2 weken.

Els

Els

18-07-2016 om 08:16

Maar

Maar voorkom je er ook echt een uitbraak mee? Zijn er inderdaad in gecontroleerde klassen geen luizen en in de niet-gecontroleerde klassen wel? En, wat ik mee ook nog afvraag (en van mezelf in elk geval niet meer kan herinneren), wordt er op het consultatiebureau aandacht aan besteed? Hoe je je eigen kind controleert, hoe vaak je dat moet doen en wat je moet doen als je luizen ziet? Dus (vlak) voordat het naar school gaat.

Taruh

Taruh

18-07-2016 om 10:09

Nee niet op consternatieburo

Op het consternatieburo valt het woord hoofdluis niet. Er wordt geen tijd aan besteed. Ook niet bij het eerste bezoek aan de schoolarts.

Els

"Maar voorkom je er ook echt een uitbraak mee? Zijn er inderdaad in gecontroleerde klassen geen luizen en in de niet-gecontroleerde klassen wel?"

Dat is dus precies wat ik me ook ernstig afvraag.

Groeten,

Temet

Sally MacLennane

Sally MacLennane

18-07-2016 om 10:50

is het niet mens-afhankelijk?

Mijn kinderen en ik hebben echt nog nooit één luis gehad en we deden ook niet aan luizenkappen om de jas, die destijds voor goudgeld werden verkocht. En dat, terwijl er soms flinke luizenepidemieën waren. Ik weet dat er zeer regelmatig gecontroleerd werd. Dat er een gelamineerd briefje met daarin een luis en een haar met neten op de deur hing zodat niemand kon zeggen "ik wist het niet".

En wij hadden niets. Nooit. En dat is geen verdienste, want we deden er niets voor. Ja, controleren als kind een kriebeltje had. Maar dat kwam dus nooit van luizen.

Er waren meer kinderen die ze nooit hadden. En kinderen waar de ouders bijna gillend gek werden, die wekenlang leefden in wolken van verdelgingsspul en tea tree spul (ik spreek nu over 10-15 jaar geleden), bij wijze van spreken de hele dag de kam in de hand hadden en niet van die krengen af kwamen.

Mijntje

Mijntje

18-07-2016 om 11:03

pure pech

Het is idd geen verdienste als je bijna of nooit luizen hebt. Het is gewoon pure pech als je luizen krijgt. Mijn zoon had ooit 1 luis, de andere 30 kwamen naar mij
In de klas van mijn zoon zijn alleen bepaalde meisjes de klos. Ze dragen allemaal hun lange haren los. Ze willen het niet opsteken, uit ijdelheid. Niet dat ze dan geen luizen kunnen krijgen, maar de kans op besmetting wordt wel kleiner als je het haar in een staart of vlecht draagt.
Het zijn idd altijd dezelfde meisjes, maar het wisselt wel, ik zie het nut van extra controle op school dus wel in.

Rozemarie

Rozemarie

18-07-2016 om 11:48

nee

Als je luizencontrole ziet als middel om te voorkomen dat er luizen in de klas zijn, dan moet ik zeggen dat luizencontrole niet helpt. Als je het ziet als middel om verspreiding te voorkomen, dan werkt het wel, mits er ook wat mee gedaan wordt.
Nou is dat natuurlijk niet het enige middel maar het kan wel bijdragen aan het geheel. Andere dingen om verspreiding of besmetting te voorkomen zijn het haar "vast" dragen, heel veel gel in het haar (de moeder van een vriendje zwoer daarbij), kort haar, niet met de hoofdjes tegen elkaar gebogen over een schermpje hangen, niet elkaars mutsen, sjaals etc dragen/passen, zelf controleren, anderen waarschuwen als er bij iemand bij jou in het gezin luis is (ik weet nog dat we bij de skilift stonden te wachten, toen we gebeld werden door de moeder van een klasgenootje dat er luis was).
En als je het dan hebt kammen met een goede kam (bv Assy maar er zijn ook andere met lange tanden) tot zeker 2 weken nadat je de laatste levende luis eruit gekamd hebt. Pff, blij dat we maar een keer zo'n gedoe hebben gehad met 3 personen.

Sally MacLennane

Het is vast mensafhankelijk. Net zoals met muggen: mijn ene zoon werd altijd te grazen genomen en zijn tweelingbroer niet, zelfs niet toen ze als baby samen in één ledikantje lagen. Mijn ene dochter heeft maandenlang luizen gehad ondanks kammen en (toen nog) Prioderm maar ze kwamen steeds weer terug of zijn nooit echt weggeweest. Zij kroelde veel met haar broertjes maar die kregen ze dan weer niet.

Desalniettemin kan het ook zo zijn dat kinderen hardnekkig luizen hebben omdat hun ouders er niks tegen doen. In de twee jaar dat ik luizenpluizer ben geweest was het enkel en alleen die ene jongen die steeds luizen had en zelf aangaf dat zijn ouders hem weinig kamden en controleerden, wat toch niet zo moeilijk had hoeven zijn met zijn stekeltjeskapsel.

skik

Sally

Ik heb wel die indruk ja. Heel lang heb ik zelfs gedacht dat luizen mijn kinderen niet lusten, maar dat bleek helaas toch anders te liggen. Neemt niet weg dat mijn zoon pas in groep 8 voor het eerst besmet werd, en in de jaren daarvoor ongeschonden door diverse luizenplagen is gekomen.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2016 om 17:41

Mensafhankelijk

Luizen zijn voor zover ik weet vooral gevoelig voor de 'reinheid' van het haar. Schoon haar is veel aantrekkelijker dan vies haar. Ik heb zo'n 40 jaar van mijn leven luisvrij rondgelopen, tot de kinderen het kregen en ik ermee besmet werd. Niks onsmakelijk of onaantrekkelijk koppie dus, gewoon niet eerder besmet.

Het verbaast mij overigens hoe opgewonden er gereageerd wordt door sommigen vanwege het feit dat 'vreemde handen ongevraagd' aan de hoofdjes van de kinderen zitten. Ja... dus? Ook de vraag of waarom scholen ermee door zouden moeten gaan, omdat ouders het heus wel zelf in de gaten houden... De meesten wel ja, maar ik ken ook de verhalen van kinderen die bij hun voorbuurvrouw/man de luizen zien lopen tijdens de les. Niet iedereen voelt zich verantwoordelijk blijkbaar en dan is het goed dat school daar ook een steentje in bijdraagt.

Neet

Neet

19-07-2016 om 23:43

Ook fabel

De hoofdluis voedt zich met bloed en of het haar schoon of vies is maakt niet uit

Schoon haar

Da's zo'n doekje voor het bloeden, dat iemand dan geruststellend zegt dat luizen vooral van schone koppies houden.

skik

Miekemieke

Miekemieke

21-07-2016 om 08:42

nooit gecontroleerd

De scholen waar mijn kinderen op hebben gezeten deden niet aan luizencontrole. Ik ken het fenomeen hoofdluis alleen van het forum. En als het echt bestaat en een probleem is waarom controleren volwassen elkaar niet? Er zijn veel beroepen waarbij je je moet omkleden en waar de kleding of alleen al de jassen dicht bij elkaar hangen. Dat hele luizenmoeders en vaders gedoe komt een beetje hysterisch op mij over.
Ik vind sowieso dat ouders niets te zoeken hebben op de scholen van hun kinderen behalve voor het 10 minuten gesprek en de eindmusical.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-07-2016 om 09:10

Begrijp ik het goed?

"Ik ken het fenomeen hoofdluis alleen van het forum. En als het echt bestaat......"

Twijfel je aan het bestaan van hoofdluis?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-07-2016 om 09:18

"Ik vind sowieso dat ouders niets te zoeken hebben op de scholen van hun kinderen behalve voor het 10 minuten gesprek en de eindmusical."

Jouw kinderen liepen geen avondvierdaagse, hoefden nooit wat extra flitsoefeningen te doen, gingen niet op schoolreisje, hadden geen schoolbieb, geen kerstfeest, paasontbijt, sinterklaas, juffendag, kookworkshopje, museumbezoek en ga zo maar door?

Ideaal een school die alles kan, zonder af en toe een handje extra nodig te hebben, maar ook wel heel saai. Op de school van mijn kinderen hadden heel veel dingen niet door kunnen gaan als niemand bij had willen springen.

Maar goed, die discussie is genoeg gevoerd.

@Wilgenroosje en O.t.

Ik ken best leerkrachten die graag wat minder opleukerij en wat meer effectieve leer/werktijd zouden zien op school.

Van het lijstje activiteiten dat je opnoemt waarbij vrijwilligers (ouders dus) nodig zijn, zijn er heel wat die ook prima passen op de BSO, scouting of ander clubwerk. Al die leukigheid verhogen ook onrust en vergroten de werkdruk. Niet alleen voor leerkrachten, ook voor ouders - kijk maar eens naar het terugkerende 'stress einde schooljaar'-draadje.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-07-2016 om 10:38

Bromvlieg

Het zijn niet de ouders die besluiten dat het leuk is om pepernoten te gaan bakken. Dat initiatief komt van school. Zolang dit soort activiteiten er zijn, is er hulp nodig en heb je als ouder, indien je mee wilt/kunt helpen dus af en toe wel iets op school te zoeken. Ik vind de opmerking van Miekemieke daarom nogal kort door de bocht.

Ik denk dat misschien de ouders nog wel blijer zijn als al die tierelantijn afgeschaft wordt dan de leerkrachten. Die zijn er toch. Ouders nemen er vrij voor, moeten onderdak zoeken voor hun andere kinderen en ga zo maar door. Ik denk dat er maar een paar ouders per school zijn die er genoegen in scheppen hun hele ziel en zaligheid in die activiteiten te stoppen.

Maar, als er dan iets (door school) georganiseerd wordt, en ze vragen om hulp, ben ik de beroerdste niet en rij ik ook af en toe auto, of schrijf de punten op tijdens de sportdag.

En inderdaad, dit soort dingen kunnen dus ook en misschien wel beter ergens anders gedaan worden, maar ja...school besluit dat het leuk is en zet het op de agenda.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-07-2016 om 10:40

En...

Ik kreeg de indruk dat Miekemieke hoofdluis een fenomeen vindt, waarvan ze twijfelt aan het bestaan.

bieb63

bieb63

21-07-2016 om 21:31

ik heb het altijd toch als geheel vrijwilllig gezien

allerlei activiteiten waar ouders bij gewenst waren, en wat een andere ouder c.q. school er van vond, zou mij echt worst wezen.
Als ik in de bs tijd ft had gewerkt, tja, dan hadden ze weinig aan mij gehad. Heel simpel. En áls ik ergens aan had mee willen doen, dan had ik dat alleen gedaan als IK daar zin in zou hebben EN de mogelijkheid om daar eens vrij voor te nemen.
Echter, ik werkte pt, en dus had ik af en toe wel eens tijd. EN omdat ik sommige dingen wel leuk vond, deed ik dat.
Maar ook met pt werk: ALLEEN als ik daar zin en tijd voor had c.q. leuk vond.
Dus tja, waar maakt iedereen zich druk om? Als je geen zin/tijd hebt (om welke reden dan ook), dan doe je het niet. Klaar.

Caesar

Caesar

22-07-2016 om 08:56

Wilgenroosje

Het initiatief van veel van deze activiteiten komt vaak vanuit de OR of OC, ouders dus..

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-07-2016 om 09:35

Op de school van mijn kinderen niet Caesar

Wordt allemaal door het team van leerkrachten bepaald. Ouders worden ingezet om het mogelijk te maken. Ik vind dat dat soort activiteiten het juist leuk houden. Prima dus dat school daar ruimte voor maakt. En help graag, als het mij past.

Miekemieke

Miekemieke

22-07-2016 om 09:41

Wilgenroosje

Nou ik weet wel dat het bestaat net zoals er zwemmerseczeem bestaat en wormen e.d. De georganiseerde jacht op de luizen kende ik niet en ik begrijp het nog steeds niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.