Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2016 om 10:04

Luizenpluizen meer iets voor laaggeletterde bijstandstrekker


Caesar

Caesar

22-07-2016 om 10:30

Ginny

Zijn dat dezelfde leerkrachten die klagen over te hoge werkdruk of teveel taken?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-07-2016 om 11:45

Hier ook zo

Hier ook de school die bepaalt wat er wanneer gebeurt en de ouderraad die het, evt. met hulp van extra ouders organisatorisch mogelijk maakt.

Caesar

Caesar

22-07-2016 om 11:52

Wilgenroosje

Echt? Het team vergadert over het pepernoten bakken?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-07-2016 om 12:13

Nee

Daar gaat door de leerkrachten niet over vergaderd worden. In de week voor sinterklaas worden er standaard ieder jaar pepernoten gebakken, de donderdag voor pasen is het paasontbijt, in weeknr. zoveel gaan de kleuters naar een boerderij enz. enz. Staat gewoon vast.

Zou een mooie boel worden als de ouders zelf bepalen wat er wanneer gaat gebeuren. Misschien incidenteel eens een onverwacht uitstapje, maar de tijdstippen wat er wanneer gebeurt, wordt hier echt niet door de ouders bepaald.

Dus het komt er hier op neer dat ouderraad vergadert over dingen waarvan school wil dat het gebeurt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

22-07-2016 om 12:27

Wilgenroosje

Grappig dat je dat zegt. Hier was de OC eens heel verbolgen over het feit dat de leerkrachten hun zin wilden doordrijven over de invulling van het sinterklaasfeest. Dat vonden ze hun taak.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-07-2016 om 12:39

Vesper Lynd

Oh, echt? Hier een standaard draaiboek en de ouderraad zorgt ieder jaar voor verse pepernoten en cadeautjes. Verder ieder jaar zo'n beetje hetzelfde principe.

Nou ja, het ene jaar kwam Sint op een paard en het andere jaar per koets of op de fiets, maar dat regelde de ouderraad. Maakte de leerkrachten niets uit, als hij er maar op de geplande tijd was.

Pepernoten enzo

Beetje onduidelijk dus, of het nu de leerkrachten of de ouders zijn die zich inzetten om leukigheden op de jaarplanning te krijgen. Ben het met Ceasar eens - zijn dat dezelfde leerkrachten ( en ouders) die klagen over stress en werkdruk? In dat geval : de bezem erdoor. First things first. Het is een school he, geen vereniging of vrijetijdsclub.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-07-2016 om 12:44

Caesar

Wat reageer je vervelend.

Ik heb de juf van mijn kind nog niet horen klagen.

Jaina

Jaina

22-07-2016 om 13:01

Beiden

Mijn ervaring is dat je een groep hele enthousiaste ouders hebt die graag allerlei activiteiten willen en een groep enthousiaste leraren die dat ook wel maar die wel willen dat de ouders het organiseren.
Hier kwamen de activiteiten vooral van de school af maar er zouden nooit zoveel activiteiten zijn geweest als er niet een groep ouders klaarstond om te helpen.
Het probleem was echter dat er regelmatig te weinig ouders waren en dat de groep ouders die veel deden klaagden over de ouders die weinig deden. Zij zouden het dan maar weer doen want anders ging activiteit x niet door en dat was zo sneu voor de kinderen. Het drong blijkbaar niet tot hun door dat de ouders die niet meegingen het misschien helemaal niet erg vinden als de zoveelste activiteit van het jaar niet doorgaat. Het was niet alsof de kinderen nooit wat leuks hadden. Er waren constant extra projecten en activiteiten.
de leraren waren ook dol op alle extra activiteiten en die klaagden ook als er weinig ouders waren om hun plannen uit te voeren.
Dit klinkt verder vrij negatief en in de praktijk viel dat wel mee allemaal maar het systeem hield zichzelf in stand. Zowel leraren als ouders hechtten aan die extra activiteiten en aan de ouderhulp.
Maar hoe die ouderhulp vorm wordt gegeven bestond wel eens een meningsverschil over.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-07-2016 om 13:02

Miekemieke

Ik zie nu je reactie op de hoofdluizen pas. Moest er zo om lachen. De georganiseerde jacht op hoofdluis, haha.

Je had het over wormen. Ik ben zóóó blij dat er geen georganiseerde jacht op wormen is. Moet er toch echt niet aan denken om van een paar honderd kinderen de ontlasting uit te moeten pluizen.

Taruh

Taruh

22-07-2016 om 13:44

en bedankt! #161

Ik was net aan het lunchen........

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-07-2016 om 13:55

Taruh

Haha, ik zie dat het inderdaad nog lunchtijd was. Hoop dat het je evengoed gesmaakt heeft.

Mams

Mams

22-07-2016 om 14:16

Verbazing...

Ik zit met verbazing dit draadje te lezen. Los van alle verschillende meningen ben ik vooral oprecht verwonderd dat zoveel basisschoolkinderen blijkbaar luizen hebben. Ik ben nu 5 jaar luizenmoeder (eerst van alleen de klas van mijn oudste kind, later ook de klas van de jongste) en controleer na elke schoolvakantie samen met nog twee of drie luizenmoeders of -vaders alle 2x 28 hoofdjes op luizen en neten. En echt nog NOOIT iets tegengekomen. Wel eens gedacht dat we een neet zagen, maar dat bleek dan zand uit de zandbak

We controleren hier met een lange sateprikker of gewoon met de vingers. En de juf of meester altijd als eerste.

Een van mijn kinderen kwam met hoofdluis bij ons (geadopteerd op haar vierde) en dat merkten we pas na een paar dagen toen ik erge jeuk kreeg op mijn hoofd. Verschillende rondes met shampoo en enorm veel kammen later waren we beiden luisvrij en vanaf dat moment heeft er nooit meer iemand luizen gehad bij ons thuis.

lieverdje

lieverdje

09-08-2016 om 15:37

ze heeft natuurlijk gewoon gelijk

Je hóeft niet luizen te pluizen als hoogopgeleide duurbetaalde moeder. Het mag wel, maar dan moet je niet gaan zuchten dat je het doet "omdat niemand anders het anders doet". Als ik het druk heb met mijn werk doe ik ook niks voor school, dat mag iemand anders die meer tijd heeft dan gaan doen. Als ik het niet zo druk heb en er komt iets leuks voorbij, help ik wel mee op school.(ik vind op school helpen namelijk wel leuk, doe ik niet om mezelf van mijn sociale kant te laten zien)

Marianne Zwagerman zegt het altijd een beetje lomp, maar ze heeft natuurlijk gewoon gelijk. Dat van die bijstandstrekkers hoeft ze niet zo te zeggen, maar mijn ervaring is dat daar wel een kern van waarheid in zit. Onze kinderen zaten op een school met bijstandsgezinnen en daar was de ouderparticipatie bijzonder laag. Wel hele hordes met ouders die al 3 kwartier voordat de school uit ging op het bankje bij het schoolplein zaten te roken.

Astrid

Astrid

09-08-2016 om 16:24

ach ja daar valt ook wat voor te zeggen

ze waren in elk geval op tijd om hun kinderen te halen.

Moet dat verborgen oordeel aan bijstandsouders nu echt gekoppeld worden aan roken om het erger te maken?

Lieverdje

Lieverdje

09-08-2016 om 17:38

Nee

Strikt genomen niet, maar dat is wel wat ze deden. Ik zei dat niet om bewust een vooroordeel te uiten overigens. Ik zou ook kunnen zeggen dat ze met zijn allen stonden te klagen over leerkrachten of op hun telefoontje te spelen.

Maar het is bij die groep ook een soort onvermogen dat ze de hele dag niks doen/niet helpen op school. De school versieren met Sinterklaas:"maar ik ben helemaal niet creatief" In de ouderraad:"daar heb ik niet voor geleerd". Wel jammer.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

09-08-2016 om 18:07

Jammer

Dat bijstandsgerechtigden meteen in het hokje "rokende pleinhangers" worden weggezet.

Ze zullen er echt wel zijn. Maar er zijn vast ook minstens zoveel bijstandsmoeders die vrijwilligerswerk (ook op school) of werk voor de participatiewet doen, niet roken, en dat soort dingen. Ze zullen niet aan de grote klok hangen dat ze in de bijstand zitten want ja, er wordt erg op neergekeken, dus zullen ze een vaag antwoord geven als je vraagt wat ze voor werk doen.

Eerlijk gezegd ken ik meer uitkeringsgerechtigden uit die groep dan uit de groep die hier wordt beschreven. Alleen vallen ze minder op.

Els

Els

09-08-2016 om 20:11

Bijstandgerechtigden, hoe weet je dat?

Hier op het schoolplein van de BS veel moeders (en vaders) met veel-verdienende partners even aan de koffie en vooral veel blaten over alle nieuwe zaken die nu weer gekocht moesten worden, verbouwingen die gedaan moesten worden en niet te vergeten de problemen met de au pairs. Allemaal met bakfiets, birkenstocks en uggs. Zó hip. En natuurlijk net de opleiding styliste achter de rug, en een eigen webwinkel begonnen. Heel standaard, heel vooroordeelbevestigend.
Maar geen bijstandsgerechtigden. Denk ik dan. Want ik weet het niet, ik heb het niet gevraagd.

Lieverdje

Lieverdje

09-08-2016 om 22:13

Hoe weet ik dat....

Nouja, ik heb natuurlijk niet gezegd dat alle bijstandsgerechtigden zo zijn; wel dat ik op een zekere school de ervaring had dat daar een hele groep was die aan dat stereotype beeld voldeed. Je kunt het wel politiek incorrect vinden om dat te benoemen, maar het was gewoon echt zo.

En of ze allemaal een bijstandsuitkering hadden heb ik ze niet stuk voor stuk persoonlijk nagevraagd, dus strikt genomen weet ik het niet van allemaal (wel een paar). Wel allemaal thuiszittend, (zeer) laagopgeleid en de meerderheid van de gezinnen op die school had moeite met rondkomen. Kinderen die geen 10-uurtje kregen, die niet hadden ontbeten, kinderen die tussen de middag bij school bleven rondhangen in de naastgelegen supermarkt om voor een habbekrats een croissantje of chips te kopen (toch goedkoper dan een paar belegde boterhammen en fruit). Maar ongeveer een derde van de gezinnen betaalde bijvoorbeeld de ouderbijdrage en het schoolkamp in groep 8 was afgeschaft omdat de meerderheid van de ouders er tegen waren (het niet konden betalen). Ook kinderen die in oktober/november nog op slippertjes van 3 euro rondliepen, of met veel te kleine (of veel te grote) schoenen, of kinderen die altijd dezelfde kleding droegen. Een gezin met 2 kinderen dat op een twee-kamerflat van 25m2 woonde. Echt armoede hoor. Ik heb heel wat schrijnende dingen gezien op die school.

bieb63

bieb63

10-08-2016 om 13:17

maar lieverdje

Stereotype.... Hm.
Het zal best dat er armoegezinnen waren (misschien wel veel). De reden? Weet jij het? En wat doet dat verder ter zake wbt meehelpen met luizenpluizen of andere hulp op school??
Ik kan me voorstellen dat je het vervelend voor de desbetreffende kinderen vond, dat ze elke dag hetzelfde aan hadden, of op slippertjes in de winter liepen of weet ik wat voor 'gruwelijks'. Maar wat heeft dat met hulp op school te maken? Hielpen die (om ook maar eens in stereotypen te vervallen) niet werkende, wijn drinkende, en Prada dragende huisvrouwtjes met rijke mannetjes dan wel allemaal mee? Of hadden die het andere 'belangrijke' zaken druk?
Als je het daadwerkelijk heel druk hebt met werk en/of mantelzorg, dan heb je geen tijd. Punt. Alle andere die wel of een beetje tijd hebben, helpen als ze dat zelf willen, anders niet. Punt.

lieverdje

lieverdje

10-08-2016 om 15:14

afgedwaald

Volgens mij zijn we afgedwaald. Er werd gereageerd op mijn opmerking over bijstandsouders die al 3 kwartier voordat de school uit was bij school stonden, hoe ik kon weten of het wel om bijstandsgerechtigden ging. Dus daarom mijn verhaal over de armoede op die school.
Wat dat te maken heeft met luizenpluizen of andere vormen van hulp op school: mijn ervaring -misschien heb jij wel een andere ervaring- maar mijn ervaring is dat er bij die groep laagopgeleide werkloze ouders maar zeer weinig betrokkenheid was, ondanks dat ze ogenschijnlijk genoeg tijd over hadden (gezien het rondhangen bij het schoolplein). Het waren toch merendeels werkende ouders die op school iets bijdroegen; op de nieuwe school met merendeels hoogopgeleide ouders is de ouderparticipatie ook veel groter.

Maakt mij persoonlijk niet veel uit verder, we zitten ook niet meer bij die school, het is wel jammer.

Lieverdje

Lieverdje

10-08-2016 om 15:15

Mijn berichten komen aldoor meerder keren in beeld, geen idee hoe dat komt ineens....

Lieverdje,

Eén keer drukken op Versturen en dan wachten!

Ik heb ooit een post 5x geplaatst.

Hier

Toen ik een tijdje werkloos was kon ik juist extra helpen op school en dus ook luizencontrole. Nu bekijk ik per keer of het te regelen is. Ik vind het geen leuk werk maar het is wel leuk om zo even op school mee te kunnen luisteren en kijken. Ik doe het al jaren vanaf groep 1, het is goed te doen en ik ben idd niet zo creatief, moet er niet aan denken een hele dag mee op schoolreis te gaan dus zo kan ik toch iets doen.

Hier op school het héle jaar door kinderen met luizen gehad. Bij onze kinderen gelukkig niet maar de tekst uit de mail als er weer luizen in de klas waren geconstateerd ken ik nu wel uit mijn hoofd.

En het valt mij op dat juist bij kinderen met hoogopgeleide en/of rijke ouders er vaak luizen waren en bleven.

bieb63

bieb63

10-08-2016 om 17:13

En? Lueverdje?

Je oordeelt nog steeds. En wat doet het er verder toe, hoelang iemand op het schoolplein zit? Mss wel een lange dag intensieve mantelzorg gehad? Die Prada laat zivh mss wel helemaal niet zien, maar zit in de tuin bij het zwembad. Wat weet je ervan en wat boeit het? Doe je ding, of doe je ding niet.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

10-08-2016 om 17:21

Ach ja, die aannames...

Prada, bijstand, whatever.

Ik werk grotendeels vanuit huis, ben tevens alleenstaande ouder, dus al gauw ging op het schoolplein het praatje rond dat ik "dus" wel in de bijstand zou zitten. Met alle bijhorende vooroordelen van dien. Ook al rookte ik niet en hing ik niet rond op schoolpleinen. Men vond mij minder en dat moest ik goed weten.

Vandaar mijn allergie.

Ook m.b.t. aannames en vooroordelen over veelverdieners (mits eerlijk verdiend), Pradadragers e.d. krijg ik rode vlekken in mijn nek. Laat elkaar toch in zijn waarde! Misschien dat die zogenaamde bijstandsmoeder heel veel tijd in andere maatschappelijk nuttige zaken steekt en blij is even te kunnen pauzeren met vriendinnen!

Jammer van dat roken, dat dan weer wel...

bieb63

bieb63

11-08-2016 om 14:04

en nog wat lieverdje

Hulp op school is meestal niet aan het eind van de schooldag. Meestal 's ochtends of direct na de lunch. Dus dat betekent niet persé dat iemand die de tijd heeft om al om half 3 op het schoolplein te zijn als de school pas om 3 uur uit gaat, 's ochtends vroeg óók de tijd heeft. Wellicht andere bezigheden in welke vorm dan ook. Daarbij is het ook nog het sociale contacten aspect. Als je het gezellig vind om met wat mede-ouders te kletsen, dan is wat vroeger op school komen hét moment. Een ander gaat ergens dure Koffie Latte nogwat drinken met wat anderen. Wat is het verschil? De ouders die niet al vroeg voor eindtijd op school zijn doen wellicht iets anders gezelligs.

Overigens: in 'mijn' tijd werkten de meeste moeders niet of nauwelijks. Waren bezig met huishouden, de andere (kleinere) kinderen thuis enz. Op school werkt toen ook nauwelijks hulp gevraagd aan ouders, dus was ook niet zozeer aan de orde. Tegenwoordig wordt er wél veel hulp gevraagd. Dit heeft deels te maken met wetgeving (vroeger ging de klas gewoon met 1 juf op pad, nu moet er per zoveel kinderen een begeleider zijn). En omdat men tegenwoordig ook vindt dat er vaker naar een museum, kinderboerderij of weet ik wat gegaan moet worden, men telkens om hulp van ouders moet vragen. En verder was vroeger lezen gewoon lezen. Je kon het goed, matig of slecht. Dat was dan gewoon zo. Daar werden geen andere ouders bij gevraagd om te helpen. School was school, en als je extra hulp wilde bieden aan je EIGEN kind, dat deed je dat, thuis.
Tijden zijn veranderd, dat snap ik, maar dat wil niet zeggen dat niet-werkende of pt werkende ouders (om welke reden dan ook) ineens wél de tijd hebben om te helpen. Als je niet werkt of pt werkt (nogmaals, om welke reden dan ook), dan vul je je dag met andere zaken (mantelzorg, in de ruime zin van het woord, vrijwilligerswerk, klussen en huishouden thuis zélf doen, ipv een betaalde kracht inhuren (voor zover je dat al kan betalen). Nog los van het feit dat ze vinden dat dat hun taak is.
Ik persoonlijk vind dat geen enkele ouder op school hoeft te helpen. Als je dat zelf leuk vind en er de tijd voor hebt, dan doe je dat, anders niet. Overigens is het eigenlijk ook zéér tegenstrijdig: In de huidige maatschappij 'vindt' men en de overheid eigenlijk dat ieder volwassen individu zich zelf moet kunnen onderhouden en dús moet werken. In dat geval zou er dus sowieso geen enkele hulp van ouders verwacht kunnen worden en moeten scholen zelf hun zaakjes regelen of anders doen of niet doen. Geldt uiteraard ook idem voor de verwachte mantelzorg...

Lieverdje

Lieverdje

12-08-2016 om 00:12

Bieb, of topic

Op zich ben ik het helemaal met je eens, iemand moet helpen op school als hij daar zin en tijd voor heeft, anders niet. Niemand is verplicht, het is niet voor niks vrijwilligerswerk.

Misschien ken jij ze niet, mensen van dit stereotype, kan best. Mijn ouders komen allebei uit een groot arbeidersgezin en ik heb zodoende een grote verzameling ooms en tantes, neven en nichten die voor een groot deel in de bijstand zitten (vroeger in de WAO). Geen school afgemaakt of alleen iets op lbo-niveau, in de tijd dat het nog mogelijk was lieten ze zich afkeuren zodat ze niet meer hoefden te werken. Intussen maar klagen over buitenlanders die komen afpakken wat zij hebben afgepakt, de overheid die de uitkeringen kort, de gezondheidszorg en alles eigenlijk en ze komen nergens voor in actie. Zij hebben geen enkele schuld aan hun eigen toestand en altijd heeft een ander het gedaan. Die bankhangers bij school waren net zo, mogelijk nog een graadje erger,als ik o.a. op het taalgebruik mag afgaan; welke schuttingtaal er voorbij kwam (over leerkrachten, de eigen kinderen, de ex-partners etc.) Ook hoe verwaarloosd sommige van hun kinderen erbij liepen (En dan is het niet alleen het slechte schoeisel maar ook dingen als ernstig overgewicht, heel slechte gebitten, kinderen van 6 die om 22.00 uur nog buiten lopen etc.). Ben zelf behoorlijk actief geweest op die school en heb echt wel geprobeerd die groep bij dingen te betrekken, maar dat ging bijna niet. Sommigen wilden zelfs ook niks met school te maken hebben, soort wantrouwen tegen alles wat met onderwijs/overheid/gezag te maken heeft.

Aan de ene kant snap ik het wel een beetje, die houding; de ongelijkheid in de samenleving is best groot en iemand van "lage komaf" heeft ook in Nederland een achterstand. Aan de andere kant snap ik niet dat ze niet een beetje proberen iets van het leven te maken en hun kinderen ook meesleuren in die ellende.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

12-08-2016 om 01:05

Lage komaf

"Aan de andere kant snap ik niet dat ze niet een beetje proberen iets van het leven te maken en hun kinderen ook meesleuren in die ellende."

Je zou al die mensen van lage komaf de kost moeten geven die wél iets van het leven proberen te maken, of in ieder geval van hun kinderen.

Maar die vallen blijkbaar minder op.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-08-2016 om 08:36

Ja die vallen minder op

Je moet het willen zien.

Ik herken de groep die Lieverdje omschrijft. Inclusief de klaagpraatjes.

Er zijn mensen die denken dat de maatschappij er voor hen is. Alles moet vanzelf en met gratis geld. Dat zijn hele andere mensen dan de degene met een minimum inkomen die sappelt om er toch nog wat van te maken. Daar zit een heel andere levensinstelling achter.
Ik snap dat dit gevoelig ligt Sally, maar ik geloof niet dat Lieverdje het over jou heeft. Verder is lage komaf ook niet hetzelfde als weinig geld hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.