Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2016 om 10:04

Luizenpluizen meer iets voor laaggeletterde bijstandstrekker


Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2016 om 12:58

Jaina

Uiteraard kun je ook zonder plaatselijk entertainment iets van je zondag maken. Daar hebben wij ook geen moeite mee, hoewel we door deze ervaring niet meteen staan te springen om het te herhalen. Maar voor een deel van de bewoners van Veenendaal, lijkt McDonalds toch een soort opluchting naast al die stichtelijke rust.

Luizenscout

Luizenscout

17-08-2016 om 13:14

Geen religieuze politie vind ik zelf

Als een ouder om religieuze redenen meent te kunnen bepalen hoe ik in mijn huismet mijn kinderen de woensdagmiddag inricht, geen herhalingen van het Sinterklaasjournaal aanzetten, kan erop rekenen dat ik dan op mijn manier invulling geef aan het niet laten kennismaken met Sinterklaas. Dan deel ik ook het traditionele snoepgoed niet uit. Dat past voor mij binnen de vraag niet laten kennismaken met Sinterklaas.
Ik had hier van dochter ook wel moslimvriendinnen over de vloer. Die moeders vroegen meestal of het mogelijk was dat hun dochter een boterham at zonder varkensvlees maar gebiedde niet mijn kinderen ook geen varkensvlees te laten eten.
Ik ga mee in religieuze wensen maar wel op de manier die past bij mij.

bieb63

bieb63

17-08-2016 om 14:00

je vult iets voor een ander in luizenscout

Als hier een kind zou komen spelen waarvan de ouder iets specifieks vraagt (in de discussie hier dus iets wat met hun religie te maken heeft, of evt met principes (vegetarier)), dan vind ik het prima daar rekening mee te houden (mits voor mij en mijn kinderen te doen). Maar ik ga dat verder niet zelf zitten invullen. Geen zin in, maar ook te weinig weet van. Dus als specifiek wordt gevraagd om geen sintjournaal (en ik dat acceptabel vind), dan maak ik me niet druk om evt. pepernoten (is niet specifiek om gevraagd dat niet voor te schotelen). Hoe ver wil je gaan, hoe ver wil je dat invullen? Per slot van rekening zijn speculaas, mandarijntjes, banketstaaf, warme chocomel enz enz ook dingen die bij ons Sint feest horen. En als je een mandarijntje gewoon kunt zien als fruit, dan kan je pepernoten zien als snoep/koek, dat nou eenmaal traditioneel in die periode wordt gegeten.
Net zoals wanneer hier een moslim of vegetarisch kind komt lunchen, ik geen probleem heb om naast de ham op tafel, ook de pot pindakaas te pakken of de vlokken. Dat is het dan. Maar ik ga me echt niet verdiepen in het feit of in die pot pindakaas een ingrediënt zit die een vegetarier (veganist) of moslim niet mag. Als het goed is weten dat zelf, zoniet, dan niet.

Luizenscout

Luizenscout

17-08-2016 om 14:41

Niet laten kennismaken met Sinterklaas

Is dus niet laten kennismaken met Sinterklaas. Op de zakken kruidnoten en schuimpjes staan afbeeldingen van Sint en Piet. De schuimpjes hebben vormen die bij het feest horen, de klomp met wortel, het kadootje, het hooofd van Piet dan wel Sint, het paard. Daar deel ik dus niet van als ik een kind geen kennis mag laten maken met Sinterklaas.
Ja dan vul ik in voor een ander, het was tenslotte niet gevraagd maar dan blijf ik trouw aan mijn eigen afspraak. Hoe die moeder dat thuis uitlegd dat ze geen Sinterklaas vieren maar wel zijn snoepgoed mogen eten dat zoeken ze daar maar uit daar ga ik mij niet mee be/vermoeien.

bieb63

bieb63

17-08-2016 om 16:51

tja luizenscout

Alsnog vul je het zelf in.
Niet laten kennismaken met Sinterklaas?: onmogelijk! Daar hebben ze allang kennis mee gemaakt (alleen al in de winkels en op straat). Het bestaan van het fenomeen Sinterklaas, daar ontkomen ze echt niet aan. Alsof ze daar nooit van gehoord hebben of niets van gezien. Ze komen niet uit een ei....
Een pepernoot eten is wat anders dan uitgebreid naar het Sintjournaal kijken en ondergedompeld worden in het hele Sint gebeuren. Die pepernoot heb jij op dat moment in huis, terwijl je een maand eerder wellicht een zuurtje in huis had. En met Pasen, paaseitjes.

Anna

Anna

17-08-2016 om 21:26

Luizenscout

Hoe ver ga jij daarin?
Als ik je nu zou vragen bijv om mijn kind geen agressieve games te laten spelen, ga je dan ook andere regels bedenken die bij mijn opvoeding zouden kunnen horen?

Luizenscout

Luizenscout

18-08-2016 om 07:48

Anna

Nee, dat hoeft niet. Ik was en ben op het gebied van agressieve games by far de strengste moeder van de hele school. De meeste vriendjes van mijn kinderen willen thuis gamen, omdat daar veel meer mag qua agressieve games. Allebei mijn kinderen hebben buitenshuis kennis gemaakt met GTA of vergelijkbare games.

Lieverdje

Lieverdje

22-08-2016 om 09:56

even weggeweest

Nog even terug naar #206, Bieb. Met die buren, die echt ontzettend lief en aardig zijn en voor iedereen de deur open hebben staan, gaf ik een voorbeeld van mensen die toch in dat 'ei' zitten zoals jij het noemt. Ik zie zo vaak, ik zou haast zeggen, dagelijks, opmerkingen voorbij komen die spottend of neerbuigend zijn naar het laagopgeleide deel van de bevolking. De andere buren die een 'mannetje' laten komen voor het dak. Hoezo, een 'mannetje', waarom geen man of meneer? Mijn vader die laatst bijna niet werd geloofd toen hij zei dat zijn dochter had gestudeerd. Hoe er wordt gepraat door mensen over de zwart betaalde werkster. Je wil niet weten hoe vaak er nog wordt neergekeken op mensen van een 'lagere komaf', ook al zitten ze niet in de bijstand. Op mensen in de bijstand wordt ongetwijfeld ook enorm (nog meer) neergekeken, alhoewel daar ook een verschil zit tussen afkomst (hoog/laagopgeleid, autochtoon/allochtoon etc). Mensen van hogere komaf (sorry voor de term, maar ik weet even niks beters) worden vaker gezien als mensen die tegenslag hebben gehad en daardoor in de bijstand zijn beland, in tegenstelling tot de laagopgeleide of allochtone steuntrekkers die te beroerd zijn om te werken.

En natuurlijk mag iedereen zelf weten of en wat hij bijdraagt op school. Scholen vragen soms ook belachelijke dingen van ouders (persoonlijk vind ik dat luizenpluizen door ouders eigenlijk een beetje onzin). Ik ben het wel met mevrouw Zwagerman eens dat vrouwen die 'te duur' zijn voor luizenpluizen daar niet moeilijk over moeten doen. Ik denk dat zij het heeft over de groep moeders die zich heel moeilijk in allerlei bochten wringen om al hun 'verantwoordelijkheden' na te komen en geen keuzes kunnen maken. Tegelijkertijd heb dat groepje, voor het gemak even de 'bijstandstrekkers' op mijn netvlies, die gezellig bij elkaar zaten te klagen over al het onrecht dat hun werd aangedaan. Daarvan vind ik het wel jammer dat ze zich dan niet eens in de school verzamelden; dan ze ook samen kunnen kletsen en iets kunnen doen, enige waardering kunnen krijgen etc. Ik zie bij die groep, als ik ze vergelijk met mijn eigen familie, een soort slachtoffergedrag waar ze graag zwelgen. Toch een soort comfortzone waar je niet makkelijk uitkomt, ook al is die zone niet zo comfortabel.

Triva

Triva

22-08-2016 om 15:21

Moedermop

'Wie op zondag een pak melk moet lenen heeft in de bijbel Mattheus 25:1-13 toch niet helemaal goed begrepen. Het waren toch de dwaze maagden die niet genoeg olie hadden ingeslagen.'

Voor zover ik heb geleerd heeft die gelijkenis niets te maken met kopen of lenen op zondag.

Hoogopgeleide

Hoogopgeleide

22-08-2016 om 18:55

Over een mannetje

Dit is een algemene term voor iemand die je inhuurt voor bepaalde klussen rond je huis. Meestal wordt diegene zwart betaald.
Het zegt niets over het niveau van iemand. Iemand die je ICT regelt, is ook een mannetje.

Ik herken de andere voorbeelden niet. Als ik mensen hoor praten over de werkster, dan hoor ik vooral dat ze erg blij zijn met de werkster. Uitzonderingen daargelaten want er zijn natuurlijk ook werksters die het niet zo goed doen.

Persoonlijk heb ik ervaringen die precies andersom gaan dan jij vertelt. Oh, jij gaat naar het VWO, dan ga jij op ons neerkijken (dat werd me al verteld in het laatste jaar van de basisschool). Oh, jij zit op de universiteit, wat doe je hier? Ik ben ooit naar een rugby feest geweest met een vriend. Ik heb daar verteld dat ik achter de kassa zat in een andere plaats. Ik ben nog nooit zo makkelijk geaccepteerd door laag opgeleiden als die avond.
En dat terwijl mijn vader alleen lagere school heeft. Niet echt een bekakt gezin dus.

Als je genoeg melk op zaterdag inslaat...

Hoef je zondags niets te lenen...

bieb63

bieb63

22-08-2016 om 22:37

lieverdje

ik heb het niet over laag of hoog opgeleiden met al hun evt. vooroordelen.

Triva

Triva

22-08-2016 om 23:08

Moedermop

Ja dat snap ik maar nogmaals: de gelijkenis heeft niets te maken met de zondag dus ik begrijp niet waarom je met die passage aan kwam zetten. Je kunt een pak melk ook laten vallen op zondagochtend, dan heb je ook niets.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.