Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Haags Hopje

Haags Hopje

14-01-2016 om 14:11

Loten VO Den Haag/Delft/Zoetermeer

Wie weet op welke VO scholen in de regio Haaglanden (Den Haag, Delft, Zoetermeer en alles er tussenin) er afgelopen jaar geloot is? En wat de ervaringen daarmee zijn?


Haags Hopje

Haags Hopje

03-04-2017 om 21:10

Klopt

Klopt, maar het Novum had al van tevoren aangegeven dat iedereen zou worden aangenomen. Zij hebben nog ruimte om te groeien.

Dit is de laatste stand van zaken, alle scholen in ons stadsdeel vol:
https://wegwijzerapiprod.digitaal-leren.nl/report/brugklassenpub

Montaigne heeft moeten loten op VWO niveau (en waarschijnlijk ook kader)
's Gravendreef op kader en TL niveau

Bijzonder dat Wellant nog plekken over heeft, dat was vorig jaar de school met de meeste uitlotingen. Kennelijk hebben kinderen strategisch gekozen.

Haags hopje

Hoe moet je die tabel lezen? In het geel een getal van uitgelote leerlingen?

In dat geval: voor sommige klassen 1 leerling uitgeloot - in één woord schandalig. Alsof je die ene leerling niet zou kunnen plaatsen. En hoe kan het dat kinderen uitgeloot zijn voor de praktijkschool? Is er voor die kinderen wel een alternatief? Ik hoop dat ik de tabel verkeerd lees en/of er een betere uitleg is.

Klopt het dat er in Den Haag voor vwo atheneum en vwo gymnasium apart geloot wordt? Opvallend dat er vooral op vmbo niveau is geloot. In Amsterdam is loting juist vooral op vwo niveau (atheneum en gymnasium ineen) en havo niveau. Vorig jaar werd op vmbo niveau vrijwel iedereen binnen de top 3 geplaatst.

Haags Hopje

Haags Hopje

03-04-2017 om 22:02

oeps nee

Nee zo moet je het niet lezen. De tabel geeft het aantal nog beschikbare plaatsen aan per niveau/klastype.

De eerste lotingsronde is net geweest en dit zijn in ronde 2 de nog beschikbare plekken. Zo zie je gelijk welke school je (snel) moet benaderen als je kind is uitgeloot. Want nu geldt: wie het eerst komt... (tabel wordt overigens niet real time bijgewerkt).

Wat dit jaar opvalt is dat ouders strategisch hebben gekozen en 'lotingsscholen' hebben geprobeerd te vermijden. Toch zitten de overgebleven plekken vooral op de minder goed bekend staande scholen.

Zie ook hier: http://www.ad.nl/den-haag/loten-voor-school-schrikt-ouders-af~a7d522da/

Haags Hopje

Haags Hopje

03-04-2017 om 22:03

Haaglanden

Deze tabel bevat niet alleen scholen in Den Haag, maar ook in Voorburg, Ledschendam en Rijswijk. Regio Haaglanden dus.

Haags Hopje

Haags Hopje

03-04-2017 om 22:10

aantal uitgelote leerlingen

Het aantal uitgelote leerlingen per school en niveau zal eind deze week bekend worden. Ik weet alleen niet of dat ook wordt gepubliceerd.

Haags hopje

Dank voor je uitleg, ik ben gerustgesteld

Strategisch kiezen is uiteindelijk ook een keuze. Met het nieuwe centrale lotingssysteem in Amsterdam moest iedere strategische keuze worden uitgebannen. Dat is gelukt. Maar nu de 'echte voorkeuren' dan bekend zijn en blijkt dat die voorkeuren niet matchen met het politiek gewenste aanbod van brede scholengemeenschappen, geeft de politiek niet thuis en zit men met de handen in het haar.

Haags Hopje

Haags Hopje

04-04-2017 om 08:30

Dat is zuur. Dan wil je liever een goede strategische keuze dan een school die je eigenlijk niet wilt.

Volgend jaar gaat de procedure hier (en in andere steden) veranderen, maar ik hoop niet naar Amsterdams voorbeeld. Een top 3 kunnen indienen zou wat mij betreft prima zijn. Met daarbij de garantie op een plek uiteraard.

Haags Hopje

Haags Hopje

04-04-2017 om 08:36

loten VMBO

Hier moet inderdaad in sommige wijken juist op VMBO niveau worden geloot. Best veel scholengemeenschappen kiezen bewust voor een 'omgekeerde opbouw' zoals ik dat noem.

Ze nemen bijv. 1 klas VMBO-t aan en vervolgens 3 klassen Havo en 3 klassen VWO. Ik denk dat ze dit doen om imagotechnische redenen al zullen ze dat nooit zo zeggen. Bij navraag zeggen ze dat dit nodig is om de financiering rond te krijgen.

Gevolg is loten voor VMBO-t en voor basis en kader moet je dan helemaal ver reizen en kom je terecht op scholen waar je je kind liever niet wilt hebben.

omgekeerde opbouw

Die omgekeerde opbouw was mij ook al opgevallen. Zag het al bij bv LY.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.