Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Haags Hopje

Haags Hopje

14-01-2016 om 14:11

Loten VO Den Haag/Delft/Zoetermeer

Wie weet op welke VO scholen in de regio Haaglanden (Den Haag, Delft, Zoetermeer en alles er tussenin) er afgelopen jaar geloot is? En wat de ervaringen daarmee zijn?


Ypenburg

Ypenburg

29-01-2016 om 08:08

femh en haags hopje

'Mijn dochter zit in ypenburg op school. Volgens mij telt dat, en niet de woonplaats?'

Ze tellen alletwee in positieve zin. Je valt in de eerste categorie als je in Ypenburg woont of op school zit.

'Maar was te verwachten, want de bezwaren waren inmiddels ingediend.'

Welnee, dat had er niks mee te maken. Wat een probleem oplevert, is dat ze alleen kinderen met een MAVO/HAVO advies wilden inschrijven voor een (in beginsel) MAVO-klas. Dát mocht niet van het Ministerie van Onderwijs, omdat MAVO/HAVO geen officieel niveau is. Ze hadden dan of de hele MAVO-afdeling moeten laten vallen (selecteren op minimaal HAVO-advies mag dus wél) of teruggaan naar het aanbieden van ook een MAVO-niveau. Er is gekozen voor dat laatste omdat, zoals ik al vaker heb aangegeven, de school zélf helemaal niet persé van de MAVO af wilde.

Haags Hopje

Haags Hopje

29-01-2016 om 09:09

Maar Ypenburg

Maar je kan toch niet ontkennen dat het een onzinnige zet was? Het is toch ook logisch dat je geen hoger advies mag vragen dan het niveau waar kinderen uiteindelijk heen kunnen gaan? Stel je voor: we vragen voor iedereen minimaal Havo en we delen ze na afloop wel in, hebben we in elk geval goede leerlingen... serieus: what were they thinking??!!

En wat zou er gebeuren met de 'afvallers' van de Havo/Mavo brugklas? Er komt echt geen Mavo klasje met 10 leerlingen, da's te kostbaar. Daarom hebben ook ouders van de huidige Mavo en Havo/Mavo brugklas hiernaar geïnformeerd want ook zij maakten zich zorgen.

Dit speelde ook bij een zoon van mijn collega, die was er helemaal niet gerust op terwijl ze afgelopen jaar nog zo bewust voor deze school hadden gekozen en hier niets over is gezegd. Ook onder de ouders waren veel vragen. Je kiest een school niet voor een jaar, maar voor de lange termijn.

bieb63

bieb63

29-01-2016 om 10:26

Ypenburg

Natuurlijk mogen ze wel een dakpanbrugklas MAVO/HAVO hebben. Maar als je dat alszodanig aanbiedt dan moet je ook leerlingen met MAVO advies toelaten én uiteraard een MAVO afdeling vanaf klas 2.

klein klasje

Toelating brugklas 2016-2017
We kunnen volgend schooljaar maximaal 260 nieuwe leerlingen in de brugklas plaatsen: circa 25 plaatsen voor mavo, circa 115 plaatsen voor de havo en circa 120 plaatsen voor het vwo.

Bovenstaand staat op de site van Ypenburg. Wel een heel klein mavo gedeelte vergeleken met de have en het vwo...

Haags Hopje

Haags Hopje

29-01-2016 om 10:59

Het was ook een moetje. Die Mavo gaat eraf, binnen nu en een paar jaar. Als ik een ouder was met een kind met Mavo advies zou ik hier heel nadrukkelijk naar vragen: kan mijn kind zijn opleiding hier afmaken?

Maar deze verhouding Mavo/Havo/VWO zie je meer gebeuren. Ondanks dat de meeste kinderen dit advies krijgen, is het de kleinste afdeling op de scholengemeenschappen. Wat scholen willen geen gedoe. Ook bijv. op het Montaigne en het Maartens is de Mavo het kleinst.

Haags Hopje

Haags Hopje

29-01-2016 om 11:08

Veurs

Overigens staat het op de website van het Veurs nog steeds verkeerd.

Het Veurs Lyceum kent 3 soorten brugklassen:

Type brugklas
Minimaal advies basisschool
atheneum/gymnasium (AG) - vwo
havo/atheneum (HA) - havo óf havo/vwo
mavo/havo (MH) - mavo(vmbo-tl)/havo

- Leerlingen met een vmbo-k , vmbo-bb, vmbo-gt of vmbo-tl basisschooladvies kunnen wij niet plaatsen.
- Leerlingen met een vwo-advies geven bij inschrijving aan of zij het vak Latijn gaan volgen

Er staat dus gewoon dat ze leerlingen met een TL advies niet kunnen plaatsen?? En vervolgens 1 alinea later weer mooie praatjes: "Het Veurs Lyceum biedt volop kansen aan leerlingen om te laten zien wat ze kunnen."

bieb63

bieb63

29-01-2016 om 12:39

Haags Hopje: Veurs

Dat klopt dus niet. Dat moet aangekaart worden bij het Min.van Onderwijs, want ze MOETEN kinderen met VMBO-TL advies aannemen, als ze MAVO/HAVO brugklassen hebben.

Haags Hopje

Haags Hopje

29-01-2016 om 13:41

Ja bieb

Ik ben bang dat dit soort fratsen die scholen uithalen ertoe gaat leiden dat BOVO Haaglanden over een paar jaar alle dubbele adviezen gaat verbieden. Dat is in sommige regio's al zo, er mag dan alleen een enkel advies gegeven worden. Juist zo mooi dat dat bij ons nog wel kan. Want wie zijn weer de dupe: de kinderen.

Niemand is gebaat bij zulke vroegtijdige uitsortering en het lijkt steeds erger te worden. Kansen, amehoela.

bieb63

bieb63

29-01-2016 om 14:55

Haags Hopje

Denk dan ook eens aan het Dalton in Voorburg. Daar hebben ze heterogene brugklassen: alles zit bij elkaar in de brugklas (mavo t/m gym) met als visie dat het werkelijke niveau nog uitgekristalliseerd moet worden, dus alles kan nog.

Dalton

Dalton

29-01-2016 om 15:41

Bieb63

Op het Dalton in Voorburg wordt wel geloot sinds dit schooljaar. Daar kom je niet zo makkelijk tussen.

bieb63

bieb63

29-01-2016 om 23:11

Klopt

Er is daar regelmatig loting (maar meestal gaat dat maar om een enkele plek), maar heeft niets met niveau te maken.

Dalton

Dalton

29-01-2016 om 23:41

Bieb63

Ik kan de cijfers zo snel niet terugvinden. Maar ik dacht dat de overaanmelding op het Dalton Voorburg afgelopen jaar enkele tientallen was, niet enkelen.

Ypenburg

Ypenburg

30-01-2016 om 09:43

Dalton

'Maar ik dacht dat de overaanmelding op het Dalton Voorburg afgelopen jaar enkele tientallen was, niet enkelen.'

Maar als je een bepaalde school graag wilt, ga je je toch niet laten tegenhouden door het feit dat er een loting kan zijn? Hier in de regio hebben bijna alle scholen een loting of een een voorrangsregeling, dan zit je meteen aan een school in Zoetermeer vast. Dat kan altijd nog, als je uitgeloot blijkt te zijn. Maar toch niet meteen?

ypenburg

Nou ja toch wel. Delft is hier momenteel keuze 2. In delft heb je bijv gegarandeerd plek als je je inschrijft voor 15 maart ofzo. Wanneer we dan bij keuze 1 pas na 15 maart hoort dat je bent uitgeloot, kun je misschien zelfs niet meer terecht bij keuze 2 of 3. En kom je noodgedwongen uit in idd Zoetermeer ofzo. Dat zou voor mij een reden zijn om niet voor keuze 1 te gaan, maar voor het veilige en ook heel leuke keuze 2.

bieb63

bieb63

30-01-2016 om 14:19

femh

Dat is inderdaad een dilemma.

Haags Hopje

Haags Hopje

30-01-2016 om 14:35

loten

Ik ken een klas waarvan vorig jaar 9 kinderen zich hadden ingeschreven op het Dalton Voorburg en er maar 1 is toegelaten. Ging om een basisschool uit Leidschendam wat ook onder voorrangsgebied zit. Bij de 2e ronde zaten alle andere populaire scholen vol en moesten ze bijv. naar het Maartens en het Veurs. Dat is ook nog een heel ander type onderwijs dan waar de voorkeur naar uitging.

Ik hoor nu van meerdere mensen met een M/H advies in Lveen/Ypenburg dat ze strategisch gaan kiezen. De kans op een plek in de ene M/H klas op LY is zo klein, max 30 plekken waarvan 1/3-1/2 naar broertjes en zusjes gaat.

Bij het Montaigne wordt juist weer op het VWO geloot. Kennelijk hebben die leerlingen behoefte aan meer autonomie.

Net als Amsterdamse ouders zouden ook Haagse ouders moeten streven naar een schoolaanbod dat aansluit bij de behoefte. Scholen zouden zich meer daarmee bezig moeten houden ipv zich te richten op profilering middels TTO, sport- en kunstklassen. Zorg eerst maar dat iedereen naar de school kan gaan die hij/zij wil.

Haags Hopje

Haags Hopje

30-01-2016 om 14:38

Bovendien

betalen we daar tenslotte allemaal met z'n allen voor, dus zouden we ook inspraak mogen hebben.

stanislas pijnacker

Vanmorgen met dochter op zowel open dag stanislas pijnacker als lyc ypenburg geweest. Ypenburg is voor haar toch afgevallen. Ze vond het binnen groot en ongezellig. Pijnacker knusser. Ondanks dat pijnacket 5km fietsen is en ypenburg 5 min. Daar is tot nu toe altijd plek geweest voor alle inschrijvers dus maakt het weer wat makkelijker
dat mini mavo klasje op LY heb ik ook een slecht gevoel over.
volg week cld delft bezoeken.

Fiorucci

Fiorucci

31-01-2016 om 10:25

Zoetermeer

In Zoetermeer vinden ook lotingen plaats, dus lijkt me niet vanzelfsprekend voor mensen buiten Zoetermeer.

Haags Hopje

Haags Hopje

31-01-2016 om 11:26

Fio

Welke scholen zijn dat? Ik weet dat er elk jaar een aantal leerlingen van onze basisschool naar het Alfrink gaan, zonder gedoe met lotingen.

Mooie praatjes

Onlangs stond er in de krant dat universiteiten en hogescholen vaak rare slogans hebben die nergens op slaan
Dat zal voor middelbare scholen ook wel zo zijn. Op de kreet van bv het veurs lyceum in Leidschendam zou ik niet teveel gaan letten. Het is en blijft reclame.

Wassenaar

Overigens heb ik zelf familie waarvan de kinderen schoolgaande in Wassenaar. Je hebt daar het Rijnlands en het Adelbert. Rijnlands heeft enkele jaren geleden de mavo afgestoten omdat het leerlingenaantal terugliep en het algemeen bekend zou zijn dat ouders liever kinderen naar een havo/vwo school sturen dan naar mavo/havo/vwo
Het Adelbert daar heeft nog wel een mavo en die school kampt met een afname van het aantal leerlingen wat zou komen doordat Rijnlands nu aantrekkelijker is geworden voor Wassenaarse kinderen, (veel kinderen daar schoolgaande wonen overigens helemaal niet in Wassenaar)

Hierbij wel de kanttekening dat het adelbert ook last zou hebben van dat het stedelijk gymnasium in leiden is gaan uitbreiden en dus aantrekkelijk is voor kinderen die anders naar Wassenaar zouden gaan, of het Rijnlands door het afstoten van de mavo beter loopt weet ik niet, maar het is niet ondenkbaar dat een school een betere reputatie wil door de mavo af te stoten

Ypenburg

Ypenburg

02-02-2016 om 08:08

femh

'dat mini mavo klasje op LY heb ik ook een slecht gevoel over.'

Hoe bedoel je? Er komt één MAVO-klas, daar is toch niks mini aan? Er is ook al jaren één gyymnasiumklas, daar hoor je niemand over klagen.

Haags Hopje

Haags Hopje

02-02-2016 om 08:40

klein klasje/Izabella

Het is wel een klein klasje, omdat ze natuurlijk verwachten dat er in het 2e jaar extra instroom is vanuit de M/H klas. Maar een klein klasje zou ik juist als een voordeel zien. Zeker in het 1e jaar als kinderen nog erg moeten wennen, is elk beetje extra aandacht meegenomen.

Alleen voel je je als een van de weinige Mavo leerlingen op zo'n grote school niet helemaal op je plek.

Izabella wat jij zegt geloof ik ook. En meerderen met ons, het is een algemene trend die al een paar jaar gaande is en waar al volop over geschreven is.

Ik denk iedereen het er wel over eens is dat de invoering van het VMBO geen goede zet is geweest. Het is belangrijk om het imago van het VMBO op te poetsen en door afdelingen af te stoten bereik je m.i. juist het tegenovergestelde. Ik vind het oneerlijk en eigenlijk schandalig hoe zo 60% van de kinderen afgeserveerd wordt. Kinderen die zich door opmerkingen van volwassenen schamen voor hun schooladvies, hoe erg wil je het hebben... en wie moeten zich eigenlijk schamen.

Vmbo

Ik ben het daar helemaal mee eens dat vmbo niet afgeserveerd moet worden. In Wassenaar is het zelfs zo dat kinderen die vmbo-t moeten doen of naar Adelbert moeten en als ze daar niet heen willen niet meer kunnen kiezen voor het Rijnlands sinds enkele jaren. Arme kinderen van 12 en hun ouders die dan voor omliggende gebieden moeten kiezen.
Van mijn familie begreep ik dat in Wassenaar ook tientallen kinderen een lager niveau vmbo doen en allemaal elke dag naar Katwijk, leiden of den haag moeten fietsen.
Lijkt me ook niet goed voor het zelfvertrouwen van het kind als het halve dorp gewoon in de eigen woonplaats naar school mag en de rest ver moet fietsen of veel voor de bus moet betalen.
Ik vind dat die scholen dan ook gewoon tegemoet zouden komen door te kijken of er toch vmbo kader en basis aangeboden kan worden in Wassenaar als zoveel kinderen dat niveau doen. Kinderen uit omliggende gebieden kunnen daar tenslotte ook terecht.

Ik snap ook niet dat er vrijwel geen scholen zijn waar gewoon alle niveaus aangeboden worden. (Behalve het hier genoemde montaigne dat kader tot vwo biedt) dan kan een kind altijd nog een niveau lager of hoger doen en blijft die op dezelfde vertrouwde school.
Het lijkt alleen maar te gaan om reputatie: havo/vwo alleen zou goed ziin omdat vmbo een slecht imago heeft

Van mijn familie en de media begreep ik ook dat het roc in leiden grote problemen heeft onder andere door de kwaliteit van het onderwijs. Ik weet niet of roc leiden een uitzondering is waar mbo slecht aan staat geschreven maar op inholland na hoor je over hbo en universiteit zulke dingen niet en dat is ook niet echt fijn voor kinderen en ouders die vmbo gaan doen. (En die mensen hebben we nodig denk aan kappers en de kinderopvang, prima banen waar niks mis mee is maar onterecht is er een idee in Nederland dat vmbo niet goed genoeg zou zijn en iedereen maar havo of vwo moet doen)

Van mijn familie hoorde ik dat de kinderen een boek hadden gevonden van een schrijfster die haar kinderen op het Rijnlands in Wassenaar heeft zitten en daarin verteld over ouders die tot het uiterste gaan om hun kind een vwo diploma te laten halen omdat de havo al niet goed genoeg meer is. Ik heb het boek niet gelezen maar het geeft wel aan dat er kritiek is op het feit dat iedereen maar havo of vwo moet doen en vmbo maar niks is.

Haags Hopje

Haags Hopje

02-02-2016 om 17:03

boek

Ja dat is het boek 'Havo is geen optie'. Niet gelezen, maar wel veel over gelezen.

https://www.bol.com/nl/p/havo-is-geen-optie/9200000015494028/

Ypenburg

Ypenburg

02-02-2016 om 17:55

valt wel mee

'Het is wel een klein klasje, omdat ze natuurlijk verwachten dat er in het 2e jaar extra instroom is vanuit de M/H klas.'

Zucht. Omdat 'ze' 'natuurlijk' verwachten? Je vult zoveel in.

Het wordt een normale klas van maximaal 32 leerlingen. En er komt ook een klas voor M/H, ook van maximaal 32 leerlingen. En minimaal 1 klas HAVO. Die klassen samen worden na het eerste jaar, waar nodig, herverdeeld over 2Mavo en 2Havo. Afhankelijk van hoe de verdeling van de M/H-klas na het eerste jaar is, komen er in het tweede jaar twee MAVO-klassen en 1 HAVO-klas of andersom.

Haags hopje, scholen regio Den Haag

Helemaal eens met je opmerkingen over afserveren vmbo. Pluspunt van Dalton Voorburg is dat de brugklassen heterogeen zijn (vmbto-tl -vwo). Het was mij niet opgevallen dat er geloot werd. Dat was in ieder geval drie jaar geleden niet het geval. Het schijnbaar minder in aanzien staande Maartenscollege bevalt hier trouwens ook goed.

Ypenburg

Ik bedoelde niet zozeer een klein klasje, maar een klein mavo gedeelte.

Toelating brugklas 2016-2017
We kunnen volgend schooljaar maximaal 260 nieuwe leerlingen in de brugklas plaatsen: circa 25 plaatsen voor mavo, circa 115 plaatsen voor de havo en circa 120 plaatsen voor het vwo.

Het staat een beetje gek als je het bovenstaande zo op de site ziet. Misschien goed als ze er wat uitleg bij plaatsen. Dit "schrikt" mavo leerlingen misschien af.

VMBO afgeserveren.....

VMBO afgeserveren.....

03-02-2016 om 09:30

School probleemwijk kinderen vrij houden.

Ik zie toch dat scholen bang zijn een zwarte school te worden of veel probleemwijk kinderen aan te trekken. Als je zorgt voor een hoger niveau krijg je minder zwarte en leerlingen en trek je ook minder leerlingen uit probleemwijken aan. Wees nou eerlijk, de meeste mensen willen hun kinderen niet op een school waar veel kinderen uit probleemwijken zitten en zeker niet op een zwarte school. Dus wat doen de scholen, het laagste niveau afserveren. Probleem opgelost? Ze kunnen natuurlijk ook wat strenger zijn met het toelaten van leerlingen. Dit doet het Montaigne Lyceum met het Kader onderwijs sinds ze hebben ontdekt dat er wel erg veel probleem leerlingen uit probleemwijken (niet Ypenburg) op af kwamen. De middelbare scholen in Rijswijk daar zitten de zwarte kinderen uit Den Haag op en de Rijswijkse kinderen vluchten naar Delft want willen niet het enige blanke kind zijn in een klas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.