Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Haags Hopje

Haags Hopje

14-01-2016 om 14:11

Loten VO Den Haag/Delft/Zoetermeer

Wie weet op welke VO scholen in de regio Haaglanden (Den Haag, Delft, Zoetermeer en alles er tussenin) er afgelopen jaar geloot is? En wat de ervaringen daarmee zijn?


Ypenburg

Ypenburg

14-01-2016 om 15:07

Lyceum Ypenburg

Op het Lyceum Ypenburg is geloot, op het 's-Gravendreef trouwens ook.
Wat bedoel je met ervaringen? Sommige mensen worden ingeloot en mogen daar naar school, andere mensen niet.

Haags Hopje

Haags Hopje

14-01-2016 om 16:49

Enkele docenten van LY hebben bij een presentatie bij ons op school doodserieus staan verkondigen dat er afgelopen jaar niet geloot is onder de leerlingen uit het voorrangsgebied. Ik heb van anderen inderdaad anders gehoord. Maar waarom daarover liegen? Of is er inderdaad niet geloot en blaten ouders maar wat? Of word je alleen toegelaten als je een talentklas kiest? Hoe werkt het echt?

's Gravendreef zei overigens precies hetzelfde.

Verkooppraatjes?

Wat ik bedoel is of je alleen kans maakt als je tot de eerste lotingsgroep hoort, of dat andere groepen ook kans maken.

Ypenburg

Ypenburg

14-01-2016 om 20:05

geen verkooppraatje

'dat er afgelopen jaar niet geloot is onder de leerlingen uit het voorrangsgebied'

Dat klopt. Maar dat voorrangsgebied is relatief klein, vergeleken bij het gebied waaruit leerlingen zich (kunnen) aanmelden. Dan gaat het alleen om leerlingen die woonachtig zijn of schoolgaan in stadsdeel Ypenburg/Leidschenveen of wonen in postcodegebied 2289 (een klein stukje van Rijswijk).

In gebied 2 (Nootdorp- Pijnacker, Voorburg, Rijswijk en Delft in postcodegebied 2611, 2612 en 2616) is wel geloot. Dat zorgde voor wat frustratie, omdat Nootdorp dichter bij de school ligt dan Leidschenveen.
Van de aanmeldingen uit gebied 3 (Zoetermeer, de rest van Den Haag en de rest van Delft) is iedereen nog voor het verstrijken van de eerste inschrijftermijn duidelijk gemaakt dat er geen plaats zou zijn.

Bij het 's Gravendreef is hetzelfde gebeurd.

'Of word je alleen toegelaten als je een talentklas kiest? Hoe werkt het echt?'

Ik heb begrepen dat de afgelopen jaren voor de mavo/VBMO-t inderdaad de kinderen uit gebied 2 voorrang kregen als ze een talentklas deden. Maar het Lyceum Ypenburg biedt vanaf komend schooljaar geen VMBO-t meer aan, er komt alleen nog een dakpanklas mavo/havo.

Katrien

Katrien

14-01-2016 om 20:08

Zoetermeer

In Zoetermeer wordt nu al een paar jaar geloot voor de mavo op het Erasmus. Volgens mij wordt daar totaal niet met voorrang gewerkt. Iedereen evenveel kansen. Zo werd vriendin van dochter uitgeloot wiens broer er al op school zat en zij al jaren wist dat ze naar die school wilde. Helaas pindakaas dus. Gelukkig kon ze na het eerste jaar elders toch nog instromen.

Haags Hopje

Haags Hopje

14-01-2016 om 20:27

Ik hoorde van een collega dat haar zoon zich afgelopen jaar maar heeft aangemeld voor een talentklas omdat hij anders kansloos zou zijn (ging om Mavo/Havo brugklas). Daarmee is het hele concept om zeep gehaald, want iedereen is ineens een 'talent'.

Ze vertelden inderdaad dat ze volgend jaar alleen Mavo/Havo brugklassen hebben, een voorschotje op het wieberen van de Mavo afdeling lijkt me zo. Montaigne heeft ook maar weinig Mavo klassen, dus op dat niveau zal steeds meer geloot moeten worden.

Dat Nootdorp geen voorrang krijgt is omdat zij niet onder het Haagse schooldistrict vallen, maar bij Delft horen. Wel zuur voor die kinderen die tegen Ypenburg aan wonen, ik snap dat dat tot scheve gezichten leidt.

Nieke

Nieke

14-01-2016 om 21:25

CLD

Op het CLD (Delft) is de afgelopen jaren wel eens geloot voor de technasiumklas-vwo. Uitgeloot worden betekende dat je wel naar de gewone vwo-klas (of technasium havo/vwo-klas) mocht. Voor reguliere klassen wordt in Delft -zover ik weet- op geen enkele school en geen enkel niveau geloot.

bieb63

bieb63

14-01-2016 om 21:32

afhankelijk van populariteit

De meeste scholen hebben 'voorrangs'regels, zoals woonplaats, de bs waar je vandaan komt (connectie of soort onderwijs, zoals montesori), al broertje/zus op school e.d. En uiteraard het bs advies.
Of er geloot moet worden kan per jaar wisselen. Wel weet ik dat op het Haganum in Den Haag vaak geloot moet worden alsook op het Dalton in Voorburg. Het Maartens in Voorburg een enkele keer.

Vogel

Vogel

14-01-2016 om 21:58

Delft

Voor zover ik weet wordt er in Delft inderdaad niet geloot. Kom op zeg, het is maar gewoon middelbare school hoor.

oh dat vind ik ook wel interessant. Mijn dochter wil graag naar het LY. Mavo/Havo advies moet wel lukken. Ze gaat naar school in Ypenburg, dus voorrangsgebied.
Plaatsing zou dan toch wel moeten lukken?

Haags Hopje

Haags Hopje

14-01-2016 om 22:37

femh

Nou dat is nog maar de vraag. Er komen maar 2 mavo/havo brugklassen voor alle leerlingen in het voorrangsgebied. Trek daar de broertjes en zusjes van de leerlingen die er al zitten vanaf en je houdt nog maar 1 klas (28-30) plekken over. Op hoeveel basisscholen wel niet? Waarvan wel 50% dit advies gaat krijgen.

Mijn kind wil naar het Montaigne, maar ook daar werd afgelopen jaar geloot geloof ik. Misschien weet iemand anders daar meer van, zij zijn niet bij ons op school geweest voor een voorlichtingspraatje.

Volgens mij speelt dit vooral op dit niveau hoor, heeft je kind een VWO advies dan ben je veilig. Daar zijn meer klassen voor beschikbaar. Ik hoop op een H/V advies, maar wij moeten het nog horen.

Ypenburg

Ypenburg

15-01-2016 om 07:14

Lyceum Ypenburg

'Ik hoorde van een collega dat haar zoon zich afgelopen jaar maar heeft aangemeld voor een talentklas omdat hij anders kansloos zou zijn (ging om Mavo/Havo brugklas). Daarmee is het hele concept om zeep gehaald, want iedereen is ineens een 'talent'. '

De talentklassen zijn ook niet bedoeld voor echte talenten. Het is bedoeld voor kinderen die een brede interesse hebben en daarom iets extra's willen doen. De auditie is om te kijken of je echt twee jaar lang twee uur extra op school wilt rondhangen, niet om te kijken of je goed genoeg bent.

'Ze vertelden inderdaad dat ze volgend jaar alleen Mavo/Havo brugklassen hebben, een voorschotje op het wieberen van de Mavo afdeling lijkt me zo.'

Ze WILLEN de mavo niet wieberen. Maar de school groeit uit zijn jasje. Het afgelopen jaar zijn er vijf andere locaties onderzocht om de mavo te kunnen houden, maar met geen van die locaties is het gelukt. En omdat er genoeg mavo's in de buurt zitten (en minder VWO's, het 's-Gravendreef heeft bijvoorbeeld geen VWO), is door de overkoepelende organisatie gekozen voor nadruk op havo/vwo in plaats van op de mavo.

'Er komen maar 2 mavo/havo brugklassen voor alle leerlingen in het voorrangsgebied. Trek daar de broertjes en zusjes van de leerlingen die er al zitten vanaf en je houdt nog maar 1 klas (28-30) plekken over. '

Dat valt wel mee hoor, meestal gaat het maar om een paar broertjes en zusjes. Geen hele klas op 1 niveau.

Ypenburg

Lastig hoor. Heb alle hoop dat ze geplaatst wordt op LY. Maar zo niet dan ben je alweer te laat voor de 1e aanmeldingronde van andere scholen (Stanislas Pijnacker, CLD Delft etc), waardoor je kansen op plaatsing daar flink zijn geslonken.

Haags Hopje

Haags Hopje

15-01-2016 om 10:01

Nou

Ik weet dat het niet voor echte talenten is, maar als kinderen niet speciaal interesse hebben in musical, kunst, digital science of sport word je alsnog gedwongen dit te volgen. Anders heb je geen plek. Zijn toch extra uren die je wordt verplicht te doen terwijl je eigenlijk niet wilt. Vind ik een rare gang van zaken.

Wat betreft de Mavo: laten we over een paar jaar kijken wie er gelijk heeft.

Het is overigens niet waar dat er minder VWO plekken zouden zijn dan Mavo. Integendeel zelfs:

VWO
Montaigne 90
LY 120

Havo/VWO
28

Havo
Montaigne 56
LY 56
s Gravendreef 84

Havo/Mavo
LY 56

Mavo
Montaigne 52
s Gravendreef 53

Kader
Montaigne 22
s Gravendreef 25

Dat is toch een vreemde verdeling als je weet dat 50% nog steeds een VMBO advies krijgt. Dat betekent: loten!

Wat dat broertjes/zusjes verhaal betreft: afgelopen jaar was het op dit niveau bijna een hele klas.

delft

je zou je toch bijna gewoon direct in Delft aanmelden. Daar heb je gegarandeerd plek als je je de eerste ronde aanmeldt (aldus CLD / Grotius / Stanislas).
Als je je eerst bij bijv LY aanmeldt ben je na uitloting nl alweer te laat voor die gegarandeerde Delfste plek.
Zucht. Niks voor mij dit

Haags Hopje

Haags Hopje

15-01-2016 om 10:34

hangt ervan af

Hangt ervan af waar je woont femh. Woon je in Nootdorp, dan zeker. Als je kind een VWO advies krijgt is er ook niks aan de hand. Lastiger wordt het met een Mavo advies, of lager. Kader is er minimaal en basis al helemaal niet.

Je kan ook kijken naar Voorburg, Den Haag centrum of Zoetermeer. Dalton Voorburg of het Zandvliet. Zoetermeer ken ik niet zo goed, Delft al helemaal niet.

Mijn kind wil naar het Montaigne, met een h/v advies kom je daar in een VWO brugklas en daar zijn ook veel plekken beschikbaar t.o.v. het aantal kinderen dat dit advies krijgt. Dat is dan een gelukje, maar ergens voelt het allemaal heel raar georganiseerd.

mavo/havo advies

dat zal het ws worden. Maar misschien ook wel mavo. (rekenen III, begr lezen II, rest II)
Ze zit in Ypenburg op school, dus wat dat betreft voorrang.
Het lijkt mij veel logischer als ouders een 1e, 2e en 3e keuze op kunnen geven. Maarja.

Delft

Wij komen trouwens beiden uit Delft, dus vandaar Delftgericht.
Bij Z'meer, Den Haag en Voorburg hebben wij weer helemaal geen gevoel, maar daar mag je eigenlijk als ouder niet naar kijken natuurlijk.

Ypenburg

Ypenburg

15-01-2016 om 15:08

femh en Haags Hopje

'Als je je eerst bij bijv LY aanmeldt ben je na uitloting nl alweer te laat voor die gegarandeerde Delfste plek.'

Dat is ook de reden dat ze de kinderen uit gebied 3 al eerder hebben verteld dat er geen plaats zou zijn. Dus nog vóór het aflopen van de 1e termijn. Zodat ze nog mee konden in de eerste aanmeldtermijn van een andere school.

'Wat betreft de Mavo: laten we over een paar jaar kijken wie er gelijk heeft. '

Waarmee dan? Jij zegt dat de school geen mavo wil, ik geef aan dat het niet de school(directie) zelf is die dat besloten heeft, maar het overkoepelende orgaan van de middelbare scholen in de omgeving (VO Stichting Haagse scholen). Waar ook het Montaigne en het 's-Gravendreef onder vallen. De mavo verdwijnt van het Lyceum Ypenburg omdat de stichting denkt dat het beter is om dat niveau op de andere scholen aan te bieden.

Feit blijft dat er nu al meer kinderen op die school zitten dan er in het gebouw passen en dat de brandweer dat niet goed vindt. Je zult dan toch iets moeten doen. Je kunt toch geen kinderen op het dak les geven?

Ypenburg

Ypenburg

15-01-2016 om 15:15

bovendien

'Dat is toch een vreemde verdeling als je weet dat 50% nog steeds een VMBO advies krijgt'

Welnee, er zijn veel meer scholen hier dan de drie die jij noemt. Juist voor het VMBO zijn er veel in de regio (naast het Montaigne en het 's-Gravendreef), zoals het Wellant College, Veurs, Stanislas, Corbulo. En als je kind iets verder wil fietsen, ergens tussen de 5 en 10 km, zijn er nog minstens 5 VMBO's te kiezen. Voor gymnasiasten is het aanbod veel beperkter.

Ypenburg

"De mavo verdwijnt van het Lyceum Ypenburg omdat de stichting denkt dat het beter is om dat niveau op de andere scholen aan te bieden."

Bedoel je dat de Mavo afdelingen van de andere scholen groter worden?

Ik hoorde nu van een contact op Lyceum Ypenburg, dat ze volgend jaar ws alleen nog ll met een havo advies zullen aannnemen.
Dat wordt dus ws kijken naar een andere school dan keuze 1

Ypenburg

Ypenburg

15-01-2016 om 18:14

femh

'Ik hoorde nu van een contact op Lyceum Ypenburg, dat ze volgend jaar ws alleen nog ll met een havo advies zullen aannemen.'

Nou, dat klopt niet helemaal. Ze nemen alleen leerlingen aan met een mavo/havo-advies. Die komen dan in een dakpanklas en krijgen les op havo-niveau. Voor leerlingen die het niet lukt om direct naar 2 havo over te gaan (na de brugklas), bieden ze een 6-jarige havo aan. Dus wel een diploma op havo-niveau, maar de kinderen doen een jaar langer over de stof dan de havisten.
Overigens biedt het Montaigne iets vergelijkbaars aan, alleen heet het daar anders (een doorstroomprogramma HI6 van twee jaar om van de mavo naar de havo te gaan, waarbij de kinderen vanaf het derde jaar al extra Nederlands, Engels en Wiskunde krijgen).

Als je voor je kind een mavo/havo-advies verwacht, zou ik zeker de gok nemen.

dank

voor je info!
Ik houd het in de gaten. Ze zit nu in groep 7 en neigt naar een mavo/havo advies. Taal is ruim havo, maar rekenen is net aan III.
Daar gaan we dan maar aan werken. Met een eenduidig havo advies maak je denk ik meer kans op toelating...

Ypenburg

Ypenburg

16-01-2016 om 09:23

femh

Overigens staat het 's-Gravendreef ook erg goed aangeschreven, juist voor mavo/havo. Ik heb alleen zelf geen ervaring met die school, alleen met die andere twee (Ypenburg en Montaigne).

stanislas Pijnacker?

Weet iemand hoe het met de plaatsingskans daar zit?

Yura

Yura

21-01-2016 om 14:31

Stanislas Pijnacker

Woon je in het Nootdorpse deel van Ypenburg of in het Haagse deel? Het Nootdorpse deel heeft gegarandeerde plaatsing. Overige moeten eventueel loten indien meer dan 250 aanmeldingen (voor alle brugklassen samen), maar volgens mij is dit de afgelopen jaren niet nodig geweest.

yura

Het Nootdorpse deel Maar volgens mij is die voorrang obv postcode nu opgeheven.

Haags Hopje

Haags Hopje

22-01-2016 om 12:27

Ypenburg

"De mavo verdwijnt van het Lyceum Ypenburg omdat de stichting denkt dat het beter is om dat niveau op de andere scholen aan te bieden.

Tja, dat is hun praatje pot en dat verhaal mag jij geloven. Ik vind dat erg naief. Ik denk dat de realiteit gewoon is dat ze de Mavo willen wieberen. Als ze een H/V school worden, zijn ze de enige in de wijk en zal dat goed zijn voor hun imago. Heel veel scholen willen van de Mavo af en stoppen alle VMBO's bij elkaar. Ik vind dat geen goede zaak en dat zorgt er alleen maar voor dat het VMBO als geheel een slechtere naam krijgt.

"Welnee, er zijn veel meer scholen hier dan de drie die jij noemt. Juist voor het VMBO zijn er veel in de regio (naast het Montaigne en het 's-Gravendreef), zoals het Wellant College, Veurs, Stanislas, Corbulo. En als je kind iets verder wil fietsen, ergens tussen de 5 en 10 km, zijn er nog minstens 5 VMBO's te kiezen. Voor gymnasiasten is het aanbod veel beperkter."

Ik heb het nadrukkelijk over scholen in dit stadsdeel. Als je Ldam/Voorburg mee gaat tellen komen er inderdaad VMBO scholen in beeld, maar ook scholen met een gymnasium afdeling. Ik zou niet weten waarom het aanbod voor het gymnasium beperkt zou zijn, er is zelfs een categoraal gym en het Veurs, Maartens en Dalton bieden ook gymnasium aan.

Overigens hebben alle categorale VMBO scholen die ik ken, afgezien van het Wellant, allemaal een slechte naam. Waarom zou je die kant op willen en nog zo'n school creeeren?

Ik zeg dit overigens niet uit eigen belang, mijn kind gaat waarschijnlijk naar het Montaigne of LY (alwaar hij in een VWO brugklas mag instromen), maar ik vind het gewoon oneerlijk naar deze kinderen toe. Moet ik dan zeggen dat ik blij ben dat mijn kind geen VMBO advies krijgt, ja wellicht.. maar het voelt zo unfair.

Haags Hopje

Haags Hopje

22-01-2016 om 12:34

femh

Als je in het Nootdorpse deel woont wordt plaatsing op het LY heel lastig vrees ik, zeker in de M/H brugklas. Op het Montaigne zou het misschien moeten lukken. Ik hoorde gister dat ze daar afgelopen jaar alleen op het VWO hebben moeten loten. Op het 's Gravendreef maak je net zoveel kans als leerlingen uit Leidschenveen, dus dat is ook het overwegen waard en heeft als voordeel dat het een kleinere school is. Verder gaan ook best veel Nootdorpse leerlingen naar Voorburg.

Yura

Yura

22-01-2016 om 12:49

Loting pijnacker

Ik zie inderdaad niet maar op hun site staan dat het zo is als ik het omschreef. Ze zeggen alleen dat broers en zussen voorrang hebben en daarna de bovo-procedure. Ik heb dat even bekeken, maar daar word je niet wijzer van. Hoe dan ook ik ken veel kinderen uit die omgeving en nog nooit iemand gehoord die afgewezen/uitgeloot is, sowieso niet dat er geloot is. Het laatste jaar dat iedereen geplaatst is is het schooljaar 2011/12 geweest, toen hadden ze opeens 350 brugklassers ipv de gewenste 250, die zijn toen allemaal geplaatst en daarna had men bedacht dat ze dus iets moesten doen. Toen is de procedure in het leven geroepen die ik eerder omschreef. Dit heeft veel kinderen en ouders dusdanig afgeschrikt dat het nooit nodig is geweest. Als je dan niet ingeloot werd werd je automatisch op een andere vestiging van Stanislas in Delft geplaatst. Voor velen was dat echter niet de 2e keus en op het moment dat je uitgeloot wordt ben je te laat om je voor je 2e keus in te schrijven, waardoor velen hebben besloten zich dan maar gelijk voor hun 2e keus in te schrijven.

Ypenburg

Ypenburg

22-01-2016 om 14:57

tja Haags Hopje

' Ik denk dat de realiteit gewoon is dat ze de Mavo willen wieberen'

Ik heb je al eerder gezegd dat ik van zeer nabij weet dat dat niet het geval is. Als jij dan perse wilt vasthouden aan je eigen standpunt, moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten. Maar voor mij is de 'discussie' wel klaar dan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.