Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Haags Hopje

Haags Hopje

14-01-2016 om 14:11

Loten VO Den Haag/Delft/Zoetermeer

Wie weet op welke VO scholen in de regio Haaglanden (Den Haag, Delft, Zoetermeer en alles er tussenin) er afgelopen jaar geloot is? En wat de ervaringen daarmee zijn?


Yura

Yura

03-02-2016 om 11:05

Vluchten

En de vmbo basis/kader kinderen uit Delfgauw en Pijnacker vluchten vervolgens naar het Melanchton in Berkel. Ook al moeten ze er 2 tot 3 keer zo ver voor fietsen als dat ze in Delft zouden gaan.

Haags Hopje

Haags Hopje

03-02-2016 om 11:23

Ypenburg

"Zucht. Omdat 'ze' 'natuurlijk' verwachten? Je vult zoveel in.

Het wordt een normale klas van maximaal 32 leerlingen. "

Ik vul helemaal niks in. Ik denk dat jij niet helemaal op de hoogte bent met de door jou genoemde 32 leerlingen. De Mavo klas zou er eerst helemaal niet komen en is plotseling ingevoerd (een moetje op last van de onderwijsinspectie). Het wordt een klas met 25 leerlingen. Dat noem ik een klein klasje vergeleken met de overige klassen.

Fiorucci

Fiorucci

03-02-2016 om 12:17

Haags hopje

Erasmus College, en ik dacht ook Oranje Nassau.

Ypenburg

Ypenburg

03-02-2016 om 19:23

VMBO afgeserver...

'Ik zie toch dat scholen bang zijn een zwarte school te worden of veel probleemwijk kinderen aan te trekken'

Dat zal bij het LY niet meespelen. De school zit in principe al vol met alleen kinderen uit de 'eigen' wijk (Ypenburg en Leidschenveen), dus kinderen uit andere/probleemwijken komen niet aan bod.

Oranje Nassau College

Oranje Nassau College doet niet aan loten, Erasmus college wel. Beide scholen staan in Zoetermeer.

Haags Hopje

Haags Hopje

11-02-2016 om 11:59

Veurs

Het Veurs heeft eindelijk de tekst aangepast, maar reserveert nog minder plekken voor Mavo leerlingen. Max 15! Zo voldoen ze kennelijk wel aan de eisen van de onderwijsinspectie. Evenredige verdeling amehoela.

https://www.veurslyceum.nl/Portals/0/VeursLyceum/Aanmeldingen/2016.02.02.Gewijzigde%20toelatingscriteria%20FEB%202016.pdf

Ypenburg

Ypenburg

18-03-2016 om 14:54

overaanmelding Lyceum Ypenburg

Er zijn ook dit jaar weer zoveel aanmeldingen dat er bijna alleen leerlingen uit voorkeursgebied 1 kunnen worden geplaatst. Voor de mavo kunnen misschien nog leerlingen uit voorkeursgebied 2 mét talentgroep geplaatst worden, voor de havo hetzelfde. Voor de dakplanklas havo/vwo kunnen zelfs leerlingen uit voorkeursgebied 1 niet allemaal geplaatst worden.

Haags Hopje

Haags Hopje

18-03-2016 om 16:38

en VWO?

Wil je zeggen dat VWO nu vol zit en op de Mavo (met maar 25 plekken) nog wel plek is? Dat is dan wel andersom in vergelijking met andere jaren, toen had je met een VWO advies altijd een plekje (met voorrangsgebied 1).

Moet er voor VWO geloot worden in voorrangsgebied 1?

Haags Hopje

Haags Hopje

18-03-2016 om 16:39

website

Van de website van het LY:

Over-aanmelding 2016
In verband met de overweldigende belangstelling voor onze school hebben we – tot onze grote spijt - moeten berichten dat een aantal aangemelde leerlingen niet in de brugklas van Lyceum Ypenburg geplaatst kan worden.
mavo
• uit voorrangsgebied 3 zijn geen leerlingen geplaatst
• uit voorrangsgebied 2 zonder talentgroep zijn geen leerlingen geplaatst
mavo/havo
• uit voorrangsgebied 3 zijn geen leerlingen geplaatst
• uit voorrangsgebied 2 zijn geen leerlingen geplaatst
havo
• uit voorrangsgebied 2 zonder talentgroep zijn geen leerlingen geplaatst
atheneum/havo
• uit voorrangsgebied 2 zijn geen leerlingen geplaatst
• uit voorrangsbied 1 zonder talentgroep zijn geen leerlingen geplaatst
atheneum
• uit voorrangsgebied 2 zijn geen leerlingen geplaatst

balen zeg

Voor de uitgelote kinderen. Maar gelukkig bekend gemaakt voor de sluiting van de 1e inschrijftermijn toch?

Ypenburg

Ypenburg

19-03-2016 om 09:17

femh en Haags Hopje

'Moet er voor VWO geloot worden in voorrangsgebied 1?'

Officieel is dat nog niet bekend, definitief uitsluitsel met betrekking tot loting en/of plaatsing voor alle andere aangemelde leerlingen kan de school nog niet geven. Voor plaatsing in de gymnasiumklas geldt in ieder geval een intake. Maar dat was de afgelopen jaren ook al zo.

'Maar gelukkig bekend gemaakt voor de sluiting van de 1e inschrijftermijn toch?'

Precies, alle leerlingen die sowieso niet geplaatst kunnen worden, zijn vooraf al persoonlijk geïnformeerd zodat ze op tijd een andere school konden uitzoeken.

Haags Hopje

Haags Hopje

19-03-2016 om 13:50

Ja maar

De niet geplaatste leerlingen kunnen vrijwel nooit terecht op hun 2e keus omdat die dan ook vol zit. Het wordt dan meestal een school waar je eigenlijk niet heen wil. Jammer dat je geen top 3 mag opgeven.

Ypenburg

Ypenburg

19-03-2016 om 16:13

klopt deels

'De niet geplaatste leerlingen kunnen vrijwel nooit terecht op hun 2e keus omdat die dan ook vol zit.'

Dat klopt deels, maar niet helemaal. Doordat de kinderen al vroeg te horen kregen dat er sprake was van overaanmelding, konden ze binnen de eerste aanmeldperiode nog een andere school kiezen. Die zit dan officieel nog niet 'vol', aangezien ook daar de aanmeldperiode nog niet afgelopen is. En als ze daar wel in het voorrangsgebied zitten, maken ze daar dus meer kans op toelating. Juist omdat ze nog in de eerste aanmeldronde zitten.

Haags Hopje

Haags Hopje

20-03-2016 om 12:45

Ja klopt

Ik heb het dan ook vooral over de kinderen die uitgeloot worden. dan ben je zo dichtbij maar sta je toch met lege handen

Ypenburg

Ypenburg

20-03-2016 om 20:25

klopt

'dan ben je zo dichtbij maar sta je toch met lege handen'

Ja, dat lijkt me zo frustrerend!

montagne

Heeft dit jaar ook veel kinderen teleur moeten stellen begrijp ik. Veel uitgeweken naar Stanislas Delft.

Haags Hopje

Haags Hopje

25-03-2016 om 17:13

artikel AD

In ons stadsdeel hebben Montaigne en 's Gravendreef moeten loten. Lyceum Ypenburg niet. Wellant moet wel loten maar zit officieel niet in ons stadsdeel, toch?

Het Maartens, Novum en Veurs hebben nog plekken over.

Zie ook http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/4269953/2016/03/25/Veel-leerlingen-niet-naar-school-van-eerste-keus.dhtml

Wij zijn volgend jaar aan de beurt en zoals het er nu uitziet zal het het Montaigne worden.

Ypenburg

Ypenburg

25-03-2016 om 20:29

Haags Hopje

'In ons stadsdeel hebben Montaigne en 's Gravendreef moeten loten. Lyceum Ypenburg niet.'

Die scholen zijn ook niet echt vergelijkbaar.

Dat komt omdat het LY voorafgaand aan het loten al leerlingen heeft afgewezen en zelfs in voorrangsgebied 1 voor havo/vwo alleen leerlingen heeft aangenomen uit voorrangsbied 1 mét talentgroep. Strenge selectie aan de poort dus.

Het Montaigne heeft een veel groter voorrangsgebied 1, dus daar worden kinderen uit Leidschenveen en Ypenburg uitgeloot ten gunste van kinderen uit bijvoorbeeld Pijnacker.

'Het Maartens, Novum en Veurs hebben nog plekken over.'

Aan het Novum hebben kinderen die op het 's-Gravendreef zijn uitgeloot niks.

Rijswijk

Ik wist tot ik de reactie van "vmbo afgeserveerd" las niet dat Rijswijkse scholen zwart zijn. Er is in Rijswijk een winkelcentrum waar ik al lang geleden voor het laatst ben geweest, maar ik kan me niet herinneren dat de omgeving daar geheel buitenlands is. In Rijswijk zitten ook overheidsinstanties als de IND dus het lijkt me niet dat daar veel goedkope woningen staan waar bijna alleen buitenlandse gezinnen wonen. Als ik op Google Maps kijk, zie ik ook gewoon veel (koop?)woningen.
Ik heb op youtube een filmpje gevonden van het "Rijswijks Lyceum" (TV West, beetje een vreemd filmpje maar de jeugd zal het prachtig vinden) en verbaas me zelf dat deze mavo/havo/vwo school nagenoeg alleen zichtbaar buitenlandse leerlingen heeft.

Erg triest dat in een gemeente de leerlingen massaal naar scholen in een andere gemeente gaan omdat de enige school voor vwo en havo in Rijswijk "zwart" is en slecht bekend staat.
Vreemd ook dat dit in Nederland kan.
Ook erg vreemd dat de leerlingen van die Rijswijkse school blijkbaar zelf niet in Rijswijk woonachtig zijn, waarom kiezen zij niet voor scholen in de eigen omgeving, zijn die allemaal slecht of wordt daar gediscrimineerd, voelen zij zich er niet welkom, waarom kiezen ze voor Rijswijk? (Enige redenen die ik kan bedenken, is dat ze graag met andere buitenlandse kinderen op school willen zitten, of dat ze op andere scholen gediscrimineerd of gepest zijn vanwege hun afkomst. Mijn man en ik zijn ook buitenlands, maar wij voeden onze kinderen op als Nederlanders zoals de meeste buitenlandse ouders hier in de omgeving ook doen, en zouden ook niet willen dat ze op een school zitten waar geen enkele Nederlander op zit)

Veurs Lyceum

Beetje rare manier van werken inderdaad.

* We plaatsen in onze MH brugklassen: 15 leerlingen met een vmbo-tl schooladvies en maximaal 40
leerlingen met een vmbo-tl/havo schooladvies.

Ik zie nergens staan dat er een mavo brugklas is. Maar waarom zouden er in een mavo/havo brugklas een maxium moeten zijn aan leerlingen die een mavo-advies hebben? Moet de mavo kleinschalig blijven, mag er beslist niet meer dan één vmbo klas komen omdat dat slecht is voor de reputatie van de school?
Uit folders van scholen die mijn dochter heeft bezocht, begrijp ik dat kinderen die een havo advies hebben ook gewoon naar havo/vwo mogen. (zonder eisen als: maar wel maximaal 15 leerlingen!) (een enkele school hier heeft wel een brugklas havo, maar de meeste niet!)

Ypenburg

Ypenburg

27-03-2016 om 11:14

Izabella

'Er is in Rijswijk een winkelcentrum waar ik al lang geleden voor het laatst ben geweest, maar ik kan me niet herinneren dat de omgeving daar geheel buitenlands is'

Kijk eens op tv west naar de uitzending waarin de tijdelijke heropening van de VenD in de Bogaard wordt besproken. Daar zie je een enorme menigte, waarvan een groot deel met een kleurtje en/of hoofddoek.

'In Rijswijk zitten ook overheidsinstanties als de IND dus het lijkt me niet dat daar veel goedkope woningen staan waar bijna alleen buitenlandse gezinnen wonen'

Als je inderdaad vaak in de Bogaard bent geweest, dan weet je toch dat de woonwijk eromheen helemaal bestaat uit sociale flatjes?

Haags Hopje

Haags Hopje

27-03-2016 om 13:41

Ja

Dat verhaal over de V&D in de Boogaard zegt genoeg lijkt me. Maar veel kinderen van het Rijswijks Lyceum komen ook uit Laak en Moerwijk, niet per se alleen uit Rijswijk. Rijswijkse kinderen gaan ook veel naar het Maartens of naar Delft.

Dat de IND, Shell en EPO er gevestigd zijn betekent natuurlijk niet dat die medewerkers er ook wonen.

Wat betreft loten op LY had ik het ook over voorrangsgebied 1, de andere kinderen waren vooraf al geïnformeerd. Hier maken kinderen uit Rijswijk ook geen kans. Binnen voorrangsgebied 1 had iedereen met talentgroep een plek.

Wat ik heb gehoord zijn er vooral problemen voor leerlingen met kader advies. Ik ken 2 kinderen die nog steeds op zoek zijn naar een plek. Het moeten leuren met je kind zou toch niet nodig moeten zijn. Alle kinderen hebben in groep 7 immers al een pre-advies gehad dus het moet geen verrassing zijn wat de uitstroom ongeveer is. Maar ja die scholen he, die denken meer aan het eigen belang dan aan het algemeen belang.

Zo ken ik een meisje die uitgeloot is op het Wellant en naar het ONC wilde in Zoetermeer. Ook vol. Moeder raakt inmiddels redelijk in paniek.

Haags Hopje

Haags Hopje

27-03-2016 om 13:46

Izabella

"Ik zie nergens staan dat er een mavo brugklas is. Maar waarom zouden er in een mavo/havo brugklas een maxium moeten zijn aan leerlingen die een mavo-advies hebben? Moet de mavo kleinschalig blijven, mag er beslist niet meer dan één vmbo klas komen omdat dat slecht is voor de reputatie van de school?"

Wat denk je zelf? De vraag stellen is hem beantwoorden. Hoe hoger het instroomniveau, hoe hoger de kans dat deze leerlingen hun opleiding zonder vertraging doorlopen.

Ik vraag me ook af of het loten overal wel zo transparant gebeurt. Kiezen ze toch niet liever die leerling met een stevig VWO advies, of geven ze de net-aan leerling een kans? Onderwijs zou m.i. over het geven van kansen moeten gaan.

Scholen dienen m.i. een algemeen belang en moeten zich, voor zover mogelijk uiteraard, aanpassen aan het aanbod. Is er dus een jaar met veel leerlingen met een H/V advies, dan moet daar een extra klas voor komen. Wordt er een grotere Mavo instroom verwacht, dan moeten zij zorgen dat er genoeg plekken zijn.

Maar daar denken scholen heel anders over.

bieb63

bieb63

27-03-2016 om 14:32

gebeurt inderdaad wbt rijswijk

De meeste kinderen uit oud-rijswijk (de wat chiquere buurt) gaan naar de bs in Voorburg omdat de bs scholen in rijswijk meer 'gekleurd' zijn. Ook daarna gaan ze niet naar een VO in Rijswijk, maar naar Voorburg (of Zandvliet, HML wbt scholengemeenschappen). En ja, zo krijg je die dingen en wordt het in stand gehouden. Zo krijg je 'kak'scholen en 'zwarte'scholen. Jammer.

Haags Hopje

Haags Hopje

27-03-2016 om 15:31

AC?

Niet alleen in Rijswijk hoor. Recent hadden we toch zo'n duidelijk voorbeeld: het Aloysius College. Gelegen in het chique Benoordenhout, maar geen Benoordenhouts kind ging er meer naartoe. Zo werd het ineens het Allochtonen College.

Maar hoe voorkom je dat? Postcodebeleid? Dat staat weer haaks op het vrije schoolkeuze principe.

Het is overigens niets dat alleen aan VO scholen voorbehouden is. Op basisscholen zie je het ook.

Ypenburg

Ypenburg

27-03-2016 om 19:32

inderdaad

'Zo ken ik een meisje die uitgeloot is op het Wellant en naar het ONC wilde in Zoetermeer. Ook vol. Moeder raakt inmiddels redelijk in paniek.'

In de klas van mijn dochter op de basisschool zat ook een jongen die uitgeloot was op de school van zijn eerste keuze en vervolgens nergens binnen de wijk meer terecht kon. Hij kon toen alleen nog naar een school in Voorburg, ik dacht het Veurs. Maar dat wilde zijn moeder niet, omdat het zo'n slechte school was (?). Nou was die jongen zelf ook niet bepaald een lieverdje, maar ik snap wel dat die moeder er de zenuwen van kreeg.

rijswijk

Zo vaak ben ik niet in de Boogaard geweest, en het is ook al een tijd geleden. Ik kan me niet herinneren dat ik van Rijswijk een negatief beeld heb. Hier in de buurt zijn ook wel een paar flats, maar het is zeker niet zo dat de hele buurt zwart is.
Ik ben wel bekend met dat er in Den Haag vlak bij het centrum een hele slechte wijk is. Jaren geleden zat ik daar met een vriendin uit het buitenland in de tram op weg naar de markt, die moest lachen omdat wij de enige blanken waren in de tram.

Het Aloyisius College heb ik wel eens over gelezen in de media. Ik vraag me toch af hoe het mogelijk is dat een school ineens "overspoeld" wordt met allochtonen en de kinderen uit de buurt allemaal de school gaan vermijden en naar andere scholen verder weg gaan.
Hoe je het moet voorkomen zou ik ook niet 1 2 3 een oplossing voor weten. (behalve misschien dat de desbetreffende school massaal reclame gaat maken op de omliggende basisscholen...)

Betreft het uitloten: is het niet toegestaan om je op meerdere scholen aan te melden? Als je op een school niet binnen komt, op de ander misschien wel?

Haags Hopje

Haags Hopje

27-03-2016 om 21:55

Izabella

Van scholen die 'ineens overspoeld' raken is natuurlijk geen sprake. Het is een geleidelijk proces en duurt enkele jaren, maar lijkt onomkeerbaar.

Geldt overigens ook voor het LY hoor, zelfs de gymnasium klas is daar voor 50% buitenlands. Is ook gewoon een realiteit van de grote stad en hoeft niet perse negatief te zijn. Maar is in mijn optiek waarschijnlijk wel een van de redenen dat ze de mavo wilden afstoten. Als ouders eenmaal denken dat het een 'allochtonen school' is, is het lastig om die mening om te draaien

Wat betreft het uitloten: nee het is niet toegestaan om je voor meer dan 1 school in te schrijven. En aangezien dat digitaal gebeurt, gaat het je ook niet lukken. Het zou mooi zijn als je een top 3 zou kunnen indienen, maar niet als het tot Amsterdamse toestanden leidt.

Haags Hopje

Haags Hopje

27-03-2016 om 22:02

Ypenburg

De moeder van dit meisje dat op het Wellant was uitgeloot vroeg aan mij welke scholen nog meer Kader + LWOO aanbieden. Ik zei probeer het Francois Vatel (horeca, toerisme, sport), maar denk dat deze ook vol is want populair. Zegt die moeder: nee dat publiek past mijn kind niet tussen....
Tja, de populaire scholen op dit niveau zullen nu vol zitten en wat overblijft daar wordt je sowieso niet vrolijk van. Maar veel te kiezen heb je niet als je als moeder je kind op een 'nette' school wilt hebben.

Wat dat betreft is het gewoon jammer van Montaigne en 's Gravendreef geen LWOO aanbieden voor de kinderen uit de wijk. Eigenlijk zouden alle kinderen een plek in de wijk moeten kunnen krijgen, behalve als je iets heel uitzonderlijks wilt.

Ypenburg

Ypenburg

28-03-2016 om 08:24

huh?

'Geldt overigens ook voor het LY hoor, zelfs de gymnasium klas is daar voor 50% buitenlands.'

Zeker weten van niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.