Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Haags Hopje

Haags Hopje

14-01-2016 om 14:11

Loten VO Den Haag/Delft/Zoetermeer

Wie weet op welke VO scholen in de regio Haaglanden (Den Haag, Delft, Zoetermeer en alles er tussenin) er afgelopen jaar geloot is? En wat de ervaringen daarmee zijn?


bieb63

bieb63

28-03-2016 om 11:33

izabela

"Ik ben wel bekend met dat er in Den Haag vlak bij het centrum een hele slechte wijk is. Jaren geleden zat ik daar met een vriendin uit het buitenland in de tram op weg naar de markt, die moest lachen omdat wij de enige blanken waren in de tram."

Ik blijf het apart vinden: blijkbaar zijn slecht en gekleurd automatisch synoniemen.....

Anders

Anders

28-03-2016 om 14:07

Synoniemen

Bieb63, dat viel mij ook al op.
Eerder werd er ook al geschreven over het Rijswijks Lyceum als slechte school. Ik heb geen persoonlijke ervaringen, maar wel een vriendin die daar les geeft en het is geen slechte school, wel een zwarte school, behalve het HB-gedeelte. Het is een school die leerlingen veel kansen geeft. Dat heeft ze in het verleden wel eens een standje van de inspectie opgeleverd, omdat er te veel leerlingen doubleerden. Maar daardoor zijn er in het verleden leerlingen die met een CITO-score die goed was voor MAVO, via een HAVO kansklas uiteindelijk op het VWO terecht gekomen.

Haags Hopje

Haags Hopje

28-03-2016 om 15:36

Ypenburg

OK iets minder, maar kijk maar op de huidige lijst van geplaatste leerlingen (website). Op het gym toch bijna 40% van niet westerse afkomst en op de mavo meer dan 50%, maar dat is ook inherent aan een grote stad.

Waarschijnlijk zij die toekomstige gymnasium leerlingen ook gewoon kinderen van hoogopgeleide allochtone ouders.

Haags Hopje

Haags Hopje

28-03-2016 om 15:40

Anders

De VWO afdeling van het RL heeft nog recent het oordeel zwak van de onderwijsinspectie gehad, dus ja dan vinden mensen het al snel een slechte school. En dat oordeel zal ze nog wel even achtervolgen, hoe oneerlijk misschien ook.

Ypenburg

Ypenburg

29-03-2016 om 07:27

klopt Haags Hopje

'Waarschijnlijk zij die toekomstige gymnasium leerlingen ook gewoon kinderen van hoogopgeleide allochtone ouders.'

Dat klopt inderdaad wel, we hebben (als ouders dan) onder andere een Hindoestaanse huisarts en een Russische ingenieur die bij TNO werkt.

Stanislas Pijnacker

Weet iemand hoe het "is afgelopen" met Stanislas Pijnacker nu ze het postcodebeleid hebben afgeschaft? Hebben ze hierdoor te veel aanmeldingen gekregen dus kinderen teleur moeten stellen?

aarch

Na een bezoekje vanmorgen met school is mijn dochter toch gaan twijfelen of ze niet liever naar het dichterbij gelegen LY wil. En ik was juist zo blij met haar zekere plek op haar eerdere 1e keuze!
Ze heeft VWO advies, de afgelopen jaren is daar in voorrangsgebied 1 altijd plek geweest begrijp ik van derden. Als ik LY bel zijn ze zeer voorzichtig met uitspraken hierover, snap ik.
Maar wil toch even de kansen inschatten...
Is forummer Ypenburg nog in de buurt?

Haags Hopje

Haags Hopje

25-01-2017 om 18:36

goede kans

Ik ben Ypenburg niet maar met VWO advies heb je een hele goede kans hoor! Ik ken een kind dat daar met H/V advies toch in de VWO brugklas geplaatst werd, gewoon omdat ze plek over hadden. Terwijl ze dat 'officieel' volgens hun website niet doen.

Yeah

Hope so

vanavond

Vanavond is de voorlichtingsavond op LY, en morgen de open dag. Mss dat je op de voorlichtingsavond wat meer info hierover kan krijgen.

Dank, we gaan idd nog eens kijken.
Ze geven alleen aan dat ze de laatste jaren op het VWO alle eerste ringers hebben kunnen plaatsen, maar garantie heb je niet...
Denk dat vooral het VMBO krap is. Pff, spannende tijd.

Haags Hopje

Haags Hopje

22-02-2017 om 14:16

En?

Iemand in deze regio al ingeschreven? Wij wel en nu afwachten...

Wij ook

Bij LY. En jullie? 31 maart uitsluitsel..

Haags Hopje

Haags Hopje

22-02-2017 om 21:01

Montaigne, dat had vorig jaar al zoons voorkeur dus was duidelijk voor ons.

Maar jullie gingen toch voor Stanislas? Van waar de verandering?

Idd

Een jaar lang stanislas op 1. Echter dochter ging een paar weken geleden nog eens bij ly kijken met school, en dit x vond ze het wel heel geslaagd. Dus ging ze twijfelen. Doorslag gaf de 5 min fietsen versus 15 min fietsen. En beide prima scholen.

Haags Hopje

Haags Hopje

23-02-2017 om 10:16

voorrangsregels

Het viel mij op dat de voorrangsregels dit jaar anders lijken. Zo maakte ML onderscheid tussen kinderen die in LY/LV naar school gingen en kinderen die in Nootdorp naar school gingen, dat is er nu niet meer. En LY geeft in voorrangsgebied 1 ineens ook voorrang aan kinderen uit Voorburg en Rijswijk (was alleen een klein deel van Rijswijk). Of heb ik het mis? Ik heb de regels van vorig jaar niet bewaard.

*&^

idd, volgens mij is dit aangepast zie ik nu. Balen zeg. Veel grotere vijver nu waar ze uit kunnen vissen, dat verkleint de kansen

Haags Hopje

Haags Hopje

23-02-2017 om 15:49

ach..

Ik verwacht niet ineens dat Voorburgse kinderen ineens massaal naar LY gaan hoor. Voorburg heeft zelf een breed aanbod en daarnaast vinden een hoop Voorburgers die niet goed genoeg en kiezen zij voor Maerlant, Haganum en HML. Iets meer op stand, zeg maar.

het LY gemaild, en volgens hun is het niet aangepast. Volgens mij wel Maar ik heb de info van vorig jaar niet meer. Laat ik ze maar geloven.

Haags Hopje

Haags Hopje

24-02-2017 om 10:53

gegoogled

Ik heb even gegoogled en vond deze voorrangsregels voor 2013-2014:
http://www.lyceumypenburg.nl/uploads/tekstblok/bijlagen/plaatsingscriteria_lyceum_ypenburg_schooljaar_2013_2015.pdf

Aangemelde leerlingen worden toegelaten in onderstaande volgorde:
- leerlingen van wie al een broer of een zus op de Lyceum Ypenburg zit of van wie een ouder op een van de locaties van de Atlas Onderwijsgroep werkt;
- Leerlingen die woonachtig zijn of schoolgaan in stadsdeel Ypenburg/ Leidschenveen of wonen in postcodegebied 2289
- Leerlingen uit Nootdorp, Voorburg en Rijswijk
- Leerlingen uit Delft en Zoetermeer en andere stadsdelen van Den Haag

Maar jullie wonen in Nootdorp toch? Wat dat betreft ga je er nu weer op vooruit.

En op de FB pagina van ouders voor eerlijke schoolkeuze staat het van afgelopen jaar en geven ze aan dat leerlingen uit LY/LV voorrang hebben. https://www.facebook.com/ouderseerlijkeschoolkeuzedenhaag/posts/1073977686003183

Als je belt kan je beter spreken met de afdelingsleider brugklassen of zo, die heeft vast kennis van zaken.

we wonen idd in Nootdorp en kind gaat naar school in Ypenburg. Dus zaten sowieso altijd al in ring 1
Maar heb nu 2 contacten gesproken bij LY, en beiden geven aan dat het voorrangsgebied niet vergroot is t.o.v. vorig jaar.
Wel t.o.v. het jaar dáárvoor (2015), maar in 2016 ging het met deze verruiming van het voorrangsgebied ook al goed op het VWO (niet hoeven loten), dus komt vast goed...

Haags Hopje

Haags Hopje

24-02-2017 om 17:29

fijn!

Dat is dan mooi nieuws toch? Ze hebben idd veel plaatsen.

Hoewel ik het ook positief in zie, heb ik de bevestiging dat kind is toegelaten toch liever vandaag dan morgen. Wij hebben nl geen plan B

Blijft ook hier spannend. En nee, plan b is ook lastig plannen het is nl maar weer afwachten of plan b na de 1e inschrijfronde nog ruimte heeft.

Haags Hopje

Haags Hopje

23-03-2017 om 11:52

nieuws

Niet Lyceum Ypenburg maar Montaigne krijgt een VMBO dependence:

http://www.telstar-online.nl/nieuws/actueel/82602/vmbo-school-in-nootdorp-als-dependance-van-montaigne

Goede ontwikkeling dat het aantal plaatsen toeneemt.

yes

dochter is geplaatst op LY

Haags Hopje

Haags Hopje

31-03-2017 om 16:16

fijn!

Gefeliciteerd! Weer een zorg minder.

Zoon is ook geplaatst op ML.

Veel teleurgestelde kinderen bij jullie? Of iedereen een plek op de school naar keuze?

volgens

mij is het wel positief dit jaar. Ik hoor tot nu toe alleen blije ouders en kinderen.

's Gravendreef

Ik hoor nu wel van dochter dat er wel een aantal kinderen bij 's Gravendreef zijn uitgeloot. Sneu.

Haags Hopje

Haags Hopje

02-04-2017 om 10:52

idd

Dat is bij ons op school ook gebeurd, met name op kader en vmbo-t

idd

Onze zoon is ook geplaats op het Novum, maar daar hebben ze niet geloot.

Wel gehoord dat twee klasgenootjes uitgeloot zijn voor 's Gravendreef, eentje met VMBO-tl en eentje met Kader/tl. Erg sneu voor ze. Ik denk dat hun andere optie dan Montaigne is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.