Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

je kind helpen

Omdat ik het draadje "koken" niet verder wil vervuilen begin ik een nieuw topic. Ik hoop dat we hier verder kunnen.

Ik beken dat ik:
-de surprises samen met de kinderen maak, maar mijn aandeel is groot.
- dochter krijgt in groep 8 pluswerk rekenen als huiswerk. Ze moet dan allerlei raadsels oplossen op rekengebied. Ik vind het zo een onzin dat ik dat zelf doe. Ze leert hier echt niks van. De juf heeft het nooit gemerkt.
- dochter, brugklas gym., kwam in tijdnood door het vele huiswerk en ik heb de gehele boekbespreking gemaakt inclusief de powerpoint. Ze haalde een 9,5.
- Ik kaft de boeken.

Ik zorg voor alles maar daar staat tegenover dat ik geen onvoldoendes wil zien.

Ik help dus vrij veel maar ik vind het leuk om te doen en de cijfers zijn goed.

Met wat helpen jullie?


lisbeth

lisbeth

12-12-2014 om 13:32

ik help

oudste groep 8
ik help totaal niet met huiswerk maken. Ook niet met pluswerk. leren doet ze ook zelf wel overhoor ik. die raadsels krijgen ze hier ook wel eens maar dat doet ze toch echt maar zelf.
bij werkstukken etc help ik bij het structureren. ze zet het zelf op papier. Ik help vooral met plannen en structureren dus.

jongste groep 5 help ik vooral met ernaast zitten en begeleiden.

Half a twin

Half a twin

12-12-2014 om 14:00

Ik help, neem het niet over

Ik help, breng structuur aan in een werkstuk, wijs handigheidjes in word aan. Help bij een surprise en het gedicht. Ik help dochter het goede antwoord vinden in het stuk theorie maar ze maakt de geschiedenisvragen zelf. Stel vragen om haar beter na te laten denken maar zeg niet voor.
Woordjes leren voor de talen (brugklas) doet ze met Wrts.nl, zij voert de lijsten in die ik wel contoleer, zodat de basis die ze gaat oefenen wel goed .

jeetje poldep

Over dat rekenhuiswerk zou ik dan toch even de juf aanspreken hoor. Jullie houden elkaar beiden voor de gek en wie heeft daar nou wat aan?

En in tijdnood komen voor een boekbespreking en toch een 9.5 scoren? Tja, had een mooi leermomentje voor je kind kunnen zijn. Ik ben van mening dat je van op je bek gaan ook kunt leren. Nu denkt kind: och, ik heb altijd mama nog

Maar back OT:
- ik maak de surprise en schrijf het gedicht (boeit kind totaal niet)
- ik help met spreekbeurt/boekbespreking/werkstuk - maar dit doen we samen en zoon moet zijn eigen woorden kiezen. Ik geef meer advies over opbouw/indeling/zoek plaatjes/etc
- help met leren van toetsen, huiswerk alleen indien nodig (tot nu toe niet)

Priscilla

Priscilla

12-12-2014 om 14:06

Begeleiden

Ik help mijn kinderen met nadenken over hoe je dingen aan moet pakken. Wat je nodig hebt. Hoeveel tijd het neemt en de planning die daar bij hoort. Ik leer ze hoe je boeken moet kaften en doe verder wat hand- en spandiensten bij het kaften.
Ik weet nu al niet waar ik de tijd vandaan moet halen, laat staan dat ik ook nog voor 3 kinderen schoolwerk etc ga doen. Ze weten wel dat ze me altijd kunnen vragen om hulp. En dat wordt steeds minder.
En een 9,5 voor een boekbespreking die ik gemaakt heb, nee, daar zouden mijn kinderen (en ik) mij niet prettig onder voelen. Ze hebben liever een zelf verdiende 7 dan een niet zelfverdiende 9,5.

de spijker op z'n kop

- dochter krijgt in groep 8 pluswerk rekenen als huiswerk. Ze moet dan allerlei raadsels oplossen op rekengebied. Ik vind het zo een onzin dat ik dat zelf doe. Ze leert hier echt niks van. De juf heeft het nooit gemerkt.

Inderdaad; hier leert je dochter echt niets van...

lisbeth

lisbeth

12-12-2014 om 14:08

absoluut niet

ik maak echt geen huiswerk voor mijn kinderen. met een surprise etc wil ik best helpen maar ook het gedicht heeft mijn dochter gewoon zelf gedaan. Het is toch haar huiswerk en haar taak, niet de mijne.
ik zou trouwens al niet weten waar ik de tijd vandaan moest halen

De help-fase

Aan elke help-fase komt een eind. Geleidelijk aan, geven kinderen zelf aan hoeveel je hen mag helpen want ze willen steeds meer zelf doen in hun groeiproces. Je merkt niet dat dat groeiproces aan je voorbij gaat, tot de dag komt dat de help-fase niet meer gewenst is.
Maak je niet zo druk over hoeveel je je kind helpt, het ene kind vraagt om meer en langer begeleiding dan het andere kind of het kind van je collega.
Doe je ding zoals je hart je ingeeft en zie wanneer ze het zelf wenst te doen.
Anders krijgen we weer een discussie over hoe goed ik als ouder ben..

lisbeth

lisbeth

12-12-2014 om 14:10

ja pluswerk

dochter heeft hier in het verleden wel eesn breinbrekers gehad waar ze echt niet uitkwam. ja dat is dan jammer. Je hebt het geprobeert.
het hele idee van het pluswerk is juist iets te doen wat net zomaar vanzelf gaat en waar je af en toe niet uitkomt. Juf maakt er dan ook geen probleem van als het ongemaakt of niet af mee naar school gaat.

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 14:14

heel anders

Pluswerk zou bij mij het pand niet binnenkomen, dat moeten ze juist op school doen, het zelf doen van pluswerk komt al helemaal niet in mijn hoofd op, het idee zeg... en dan volgend jaar roepen dat ze niet hebben geleerd te leren?

Ik help mijn jongste met bijna al zijn huiswerk maar wel zo dat HIJ de goede cijfers op school haalt, niet ik.

Mijn oudste weet waar hij tekortkomingen heeft en daar help ik hem bij en biologie leren we samen alleen al omdat ik dat leuk vind. Natuurkunde, scheikunde, wiskunde heb ik dit jaar nog niet gezien.

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 14:16

oja en dan?

Je zorgt voor 'alles' maar je wil daarvoor geen onvoldoendes zien... en wat als ze wel eens een onvoldoende halen? Mijn jongens leren meer van een keer een 5 dan van alle keren een 8.

lisbeth

lisbeth

12-12-2014 om 14:19

Barvaux

hier wordt een gedeelte van het gewone huiswerk vervangen door plushuiswerk.. ze krijgen dus in principe dezelfde hoeveelheid alleen wat anders. Ik heb geen problemen ermee.

poldep

poldep

12-12-2014 om 14:22 Topicstarter

onzin

Ik vind dat pluswerk rekenen echt volstrekte onzin. Het zijn rekenraadsels waar ze dan een uur mee zoet is op vrijdagmiddag. Nou nee. Liever niet. Ik heb het besproken op school maar ze willen geen wiskunde geven van de brugklas. Want, zo zeggen ze, dan gaat een kind teveel voor lopen. En dus houden ze mijn kind al heel lang bezig met puzzels op school. Het is al erg genoeg dat ze die dingen verplicht moet maken op school maar thuis hoeft het wat mij betreft echt niet. Het huiswerk niet maken is geen optie want dan heeft een kind "geen goede werkhouding" volgens hen omdat ze het huiswerk niet maakt. Ze zit in groep 8 dus de leerlingen staan hier momenteel onder een vergrootglas.

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 14:22

lisbeth

Nou ja, als het te moeilijk is voor je kind ga je dat toch inderdaad niet zelf doen? Ik liet mijn kind vorig jaar ook niet te moeilijk huiswerk doen.

Ik vermoed dat poldep dat doet omdat ze bang is dat als ze aangeeft dat het te moeilijk is haar dochter een lager advies krijgt

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 14:23

ziejewel

Dus poldep maakt het omdat haar kind anders een lager advies krijgt... Waarom moet het overigens op vrijdagmiddag?

poldep

poldep

12-12-2014 om 14:25 Topicstarter

Barvaux

Hier 2 weken geleden de eerste onvoldoende, een 4. Dochter had het verkeerde hoofdstuk geleerd. En je hebt gelijk hoor, dat zal haar niet snel meer gebeuren. Ze leert er wel van.

Minthe

Minthe

12-12-2014 om 14:26

Franje

Ik help mijn kinderen ook. Vooral met de franje, zodat zij zich kunnen concentreren op de inhoud. Hier op het VO maken docenten het soms erg bont, en dan met name als ze het vak 'leuk' willen maken. Fijn hoor dat ze dat proberen, maar ze zien niet hoeveel extra tijd het kost... ('even' 'n boekje maken voor Frans, of een collage voor informatica... en dan het liefst binnen 2 dagen af. Zucht.).

Ik help mijn oudste vooral zodat hij de dingen die hij nu naast school doet, die veel leerzamer en nuttiger zijn, kan blijven doen. Het gaat dus ook om het verlichten van z'n werklast. En nee, ik maak me geen zorgen om z'n toekomst

Jongste help ik juist meer met structureren, en ik ben zijn klankbord. Hij vindt de meeste extraatjes wel aardig om te doen, dus vraagt hij zelden om hulp. Maar als hij het vraagt dan kan hij het ook krijgen.

poldep

poldep

12-12-2014 om 14:28 Topicstarter

schooladvies

Ik ga ervan uit dat ze een VWO advies krijgt. Eind januari zijn hier de definitieve adviesgesprekken. Ze heeft een geheel I LVS.

amk

amk

12-12-2014 om 14:39

helpen / beschermen

Hier help ik ook met de franje zoals Minthe schrijft. Surprises vind ik franje.
Maar het is ook een vorm van beschermen tegen overvragen. Dochter is nu weer helemaal de mist in gegaan met haar werkstuk. Ze heeft het echt geprobeerd, juf heeft ook ondersteund maar dit was duidelijk een verkeerd onderwerp.
Dan ben ik best bereid er naast te gaan zitten en veel te sturen. Dus ik heb voorgesteld een ander onderwerp te mogen kiezen en versneld dat werkstuk er door te jassen. Ze heeft een top juf! Die vond het zonde van het werk dat ze er duidelijk aan besteed had en nu hoeft het geen werkstuk te worden maar een poster of powerpoint met een extra, korte spreekbeurt. Alleen krijg je dan weer geen richtlijn wat ze daar van verwacht.

Dat werkstuk gaan we wel maken, maar dan voor de lol en het oefenen en voor het voelen dat ze het best wel kan.

Het helpen verder zit vooral in het plannen en organiseren, concentreren en stimuleren

zeggen

Maar dan zeg je toch gewoon dat je het onzin vindt? Geen wiskunde en geen bluswerk. Gewoon lekker niks doen op vrijdagmiddag. Haar LVS is goed genoeg dus je hoeft echt niet bang te zijn voor het 'werkhouding argument', dat is voor twijfelgevallen. Bovendien kijken VO scholen bij ons puur naar het LVS.

b=p

pluswerk uiteraard, stomme autocorrect

Tja vrijdagmiddag...

Linda K

Linda K

12-12-2014 om 15:24

Voornaamste

De voornaamste 'hulp' die ik geboden heb is emotionele ondersteuning. School was niet altijd een fijne plek voor mijn jongens en zeker in die periodes heb ik mijn uiterste best gedaan om thuis wel een veilige plek te maken. Ik heb ze de ruimte gegeven voor niet-standaard oplossingen zoals scholen op flinke reisafstand, versnellingen, bij jongste het rekken van de basisschool met twee jaar, e.d.

Inhoudelijk heb ik weinig gedaan. Oudste kwam soms met vragen: bedoelen ze deze zin zus of zo? Meestal kwamen we daar wel uit door met het gezin democratisch te besluiten.
Jongste heb ik in het begin veel herinnerd aan dingen. Hij had het wel moeilijk met de overgang naar het VO. Ik heb hem heel veel vragen gesteld. "Wat is er fout gegaan bij de toets?" "Hoe heb je dit de vorige keer aangepakt?" "Werkte dat?" "Hoe zou je dat kunnen verbeteren?"

Ik heb zelf net de mavo afgemaakt zonder iets te doen. Mijn schoolervaringen zijn niet positief en ik heb er helaas ook weinig vaardigheden opgedaan. Qua studievaardigheden waren mijn kinderen mij dus ook snel voorbij (en gelukkig maar, want anders waren ze niet zo ver gekomen). Het begint wel steeds meer te kriebelen om toch iets van een studie op te pakken. Ik heb sindsdien ook wel wat cursussen gedaan. Ook met de oudste samen, toen school niet voldoende kon bieden.

Wat betreft surprises heb ik wel eens iemand meegesleurd naar de winkel omdat ik niet vind dat uitstelgedrag ten koste moet gaan van een klasgenoot.

bibi63

bibi63

12-12-2014 om 15:40

reactie op poldep

"-de surprises samen met de kinderen maak, maar mijn aandeel is groot."
Niks mis mee, zolang jij daar geen probleem mee hebt.
"- dochter krijgt in groep 8 pluswerk rekenen als huiswerk. Ze moet dan allerlei raadsels oplossen op rekengebied. Ik vind het zo een onzin dat ik dat zelf doe. Ze leert hier echt niks van. De juf heeft het nooit gemerkt."
Begrijp ik niet helemaal. Waarom zou ze daar niet van leren? En verder heeft ze niet voor niets pluswerk, dus m.i. geen enkele reden op je je daar mee te bemoeien. Hooguit helpen als ze ergens niet uit zou komen.
"- dochter, brugklas gym., kwam in tijdnood door het vele huiswerk en ik heb de gehele boekbespreking gemaakt inclusief de powerpoint. Ze haalde een 9,5."
Helpen of wat overnemen lijkt mij geen probleem, maar het geheel overnemen lijkt mij toch echt niet de bedoeling. Als ze in tijdnood komt, kan je uiteraard bijv. typewerk overnemen, evt. powerpointpresentatie (maar eigenlijk vind ik dat ze daar zelf vaardigheid in moeten krijgen, hebben ze alleen maar profijt van, want dat zullen ze wel vaker moeten doen...).
"- Ik kaft de boeken."
Kan. Ik smeer de bammetjes.

"Ik zorg voor alles maar daar staat tegenover dat ik geen onvoldoendes wil zien."
Een stevige stelling. Is jouw hulp inherent aan voldoendes? Daar moet je dan eens over nadenken m.i. Het lijkt nu net of jijzelf alles wat niet op school gebeurt overneemt en dat ze daardoor voldoendes heeft. Hoe moet dat dan op het examen? Helpen oke, maar overnemen??? Op het gym??

"Ik help dus vrij veel maar ik vind het leuk om te doen en de cijfers zijn goed."
Deels zijn dat dus jouw cijfers (zoals boekbespreking). Wat wil je daarmee? Gaat ze zo wel het examen redden? Zal ze toch echt zelf moeten doen... daar ben jij niet bij.
En verder lijkt het er op alsof jij het gewoon leuk vindt om te doen. Prima, maar daar help je m.i. je dochter niet mee.

Bibi

Katniss

Katniss

12-12-2014 om 16:11

Wisselend

Oudste help ik wel eens (een keer per maand) als de druk hoog is. Dat beperkt zich tot Duits en Nederlands want in de rest is zij toch beter
Met jongste heb ik de surprise gemaakt, maar het meeste heeft ze zelf gedaan. Haar bijdrage aan het gedicht bestond uit het goed- dan wel afkeuren van de suggesties van oudste en mij. Spreekbeurten en boekbesprekingen maakt ze zelf, maar het werkstuk kwam niet zelfstandig van de grond. Ze heeft alle plaatjes zelf uitgezocht, de meeste feitjes uitgezocht en een alinea zelf geschreven. Het is een prachtig werkje geworden dus ik ben benieuwd naar ons cijfer Mijn uitgangspunt is dat ze het zelf doet maar het niet moet leiden tot onvoldoendes en een onnodig laag schooladvies. Ik ga ervan uit dat haar zelfstandigheid nog wel gaat groeien.

Katniss

Katniss

12-12-2014 om 16:13

Boeken kaften

Dat vind ik het leukste klusje van het jaar! Dochter vindt er geen bal aan maar helpt mee door te bepalen welk boek in welk papier moet en de etiketten te schrijven. Ze kan later vast haar eigen kinderen niet leren kaften, maar die stuurt ze dan maar door naar oma.

boekverslag

Hier moesten ze op het VO elk kwartaal een boekverslag maken. En toen opeens wel een boek lezen maar het daarna meenemen naar de les waar ze er een toets over kregen. Die toets bleek het maken van.... een boekverslag te zijn (in een uurtje dus, met de hand geschreven).
Toch lullig als mams altijd negens voor je gehaald heeft en je daar dan zit... Ik denk maar zo: die docenten op het VO zijn ook niet helemaal achterlijk

het blijft

Leuk dit draadje, weer herkenbaar. Help je, hoeveel, gaat ook vanzelf over, samen cijfers halen.
Volgens mij gaat het ook nooit echt over. Ik realiseerde me ineens dat ik met mijn vader en broer ook over mijn werk praatte, vooral als er zaken speelden.
Zoon heeft namelijk zijn popplan teruggekregen. Slecht cijfer. Heeft het nu met aanwijzingen weer ingediend. Weer niet goed ga ik er samen met zoon voor zitten. Weer.

En ja, ik maak hier ook nog meestal brood klaar voor zoon.

Maartje

Maartje

12-12-2014 om 17:26

helpen en ondersteunen, maar o die "zogenaamd leuke werkstukken"

Zoon zit in 2-VWO-TTO. Hij plant zelf en wij stellen vragen over die planning (heb je X al gedaan). Wij overhoren veel, m.n. de talen en vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en biologie (in het engels). Ook lees ik werkstukken en stelopdrachten vaak door en bespreek opbouw van het stuk, spelling en grammatica (zoon is officieel net-niet dyslectisch, maar schrijft en spelt vaak "heel bijzonder" en talen gaan beslist niet vanzelf). Engelse presentaties oefent hij voor ons. Hierdoor staat hij voor de talen gelukkig wel ruim voldoende en dat vindt hij zelf een heel fijn gevoel.

Soms moeten ze werkstukken maken voor "leer"vakken die bij handvaardigheid niet zouden misstaan. Vaak is de tijd kort (minder dan een week)en de hoeveelheid werk heel groot. Dan help ik wel eens met knip- en plakwerk.

Ja, als ik het lijstje zo zie, helpen wij vrij veel. TTO is voor een net-niet dyslectisch kind misschien niet de meest logische keuze, maar hij wil erg graag, dus bieden wij nu hulp wanneer nodig en dat geeft goede resultaten.We gaan hem niet koste wat kost door het engels heenslepen. Als het hem op een gegeven moment te veel tijd en energie kost en wij zijn huiswerk met hem moeten gaan maken houdt het op. Dan maar geen TTO-VWO. Daar wordt hij dan ook niet gelukkiger van.

geslaagd

Poldep: 'Ik ga ervan uit dat ze een VWO advies krijgt.' Je bedoelt: 'dat ik een VWO advies krijg". Je hebt het wel verdiend zo te zien.

Tsjor

Katniss

Katniss

12-12-2014 om 17:53

Hoe gaat dat op de havo?

Zijn hier mensen met kinderen op vwo en havo? Ik ben wel benieuwd of er op de havo duidelijk minder zelfstandigheid nodig is én er minder werkstukken/spreekbeurten e.d. gemaakt moeten worden. En op tl, een of enkele keren per jaar? De hoeveelheid die oudste op het vwo te verstouwen krijgt zou echt niet leuk zijn voor jongste (en voor mij!).

Linda K

Linda K

12-12-2014 om 18:03

havo

Hier in de onderbouw geen verschil tussen havo en atheneum. Wel een groot verschil tussen atheneum en gymnasium. Op het gym krijgen ze allerhande 'leuke' projecten en opdrachten erbij. Heel wat extra knutsels en werkstukken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.