Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

je kind helpen


Barvaux

Barvaux

17-12-2014 om 14:36

half

Nee, dat jouw dochter goed kan plannen en de baas kan spelen (grapje) ligt niet aan de basisschool maar zit in het karakter van je kind. Mijn oudste kind heeft niets gedaan aan plannen op de basisschool maar kan ook heel goed leiding geven en plannen, zit gewoon in het kind.

Nou

Plannen is grotendeels talent dat niet te leren is. Mijn kinderen deden dezelfde basisschool en zijn even intelligent, maar de heeft het planningstalent van haar ouders geerfd en de ander de wanorde van opa. Beide doen ze het overigens even goed op het VO, op hun eigen wijze.

Barvaux

Hahah we zijn het blijkbaar tegelijk eens vandaag

Half a twin

Half a twin

17-12-2014 om 14:45

aangeboren/aangeleerd

Ik ben er van overtuigd dat die vaardigheden wel aangeleerd zijn en niet aangeboren. Ze is de enige leerling in haar klas die dalton onderwijs heeft gehad en ook de enige die de vaardigheid bezit om te zorgen dat een opgeven taak in de tijd gedaan wordt die er voor staat. Die het besef heeft dat 20 minuten voor deze taak voldoende kunnen zijn maar dat daarvan dan niet eerst 10 minuten op moeten gaan aan geklets over hockey en een hoop gegiechel.

Vera*

Vera*

17-12-2014 om 14:48

Op dit moment/deze periode

Mijn dochter is al ziek sinds half september en nu gaat het weer redelijk met vermoeidheid en concentratie.

Om de energie die ze wél heeft te kunnen gebruiken voor schoolwerk help ik haar.

Mijn hulp bestaat uit het opzoeken van de woorden voor Engels, op internet op zoek naar uitleg over het gemiste natuurkunde onderwerp of het zoeken van het boekje/situatie voor het taaldorp Duits.
Kortom: ik verleen hand- en spandiensten maar het leer- en maakwerk doet ze zelf.

Mirakel

Mirakel

17-12-2014 om 15:01

Huiswerk op baisschool onzin?

Jee nou dan zou ik toch echt op zoek gaan naar een school waar ze daar niet aan doen. (zijn ze er nog?)

Hier doen ze er wel aan en nee ik vind het niet altijd nuttig, maar meestal wel. Maar dat hoeft toch niet te betekenen dat ik het ga doen? Ook niet nuttig huiswerk moeten ze van mij gewoon doen.
Oudste kreeg in de brugklas ook ineens te maken met veel huiswerk en plannen. Ze werden er ook best goed in begeleid in de mentorlessen. En ze zei zelf dat ze blij was dat ze al een beetje gewend aan huiswerk. Nou blijkbaar is het toch best nuttig.

En ja dat steeds aanhalen van "mijn hoogbegaafde dochter", ook als het niks toevoegt, daar krijg ik ook jeuk van. Er zijn meer ouders die het doen en ik kan die mensen niet serieus nemen. Alsof ze zichzelf hoger kunnen presenteren omdat ze zo'n fantastisch kind hebben. Arme kinders...

Barvaux

Barvaux

17-12-2014 om 15:01

Halve

Lachen.... weten en snappen en willen dat je in 20 min niet eerst moet gaan kletsen over hockey heeft al helemaal niets te maken met plannen maar met wel of niet puberen.

Mijn oudste zit nu in de vierde en alle klassen zijn door elkaar gegooid en tot zijn verbazing klikt het nu met sommige personen beter dan in de eerste drie jaar. Die zijn gewoon eindelijk een beetje opgedroogd en uitgepuberd. Als ze nu groepjes moeten maken of dingen moeten klaar zetten bij gym is de leerkracht nog elke keer verbaasd dat ze het al klaar hebben lang voor hij terug komt in de veronderstelling dat hij ze nog moet aansporen. Dat was vroeger wel anders. Iets wat mijn zoon wel wilde maar in zijn eentje niet voor elkaar kreeg in een grote groep. In kleine groepjes leerden ze dat hij goed kon plannen en regelen en taken verdelen maar nogmaals: dat heeft hij niet op de basisschool geleerd dat zit in hem (en dat hij niet zo pubert en overal tegenaan schopt).

Annet

Annet

17-12-2014 om 15:43

Waarom zou je niet mogen zeggen dat je kind hoogbegaafd is?

Ik zie dat niet anders als melden dat je kind dyslectisch is, adhd heeft, ass heeft.
Maar helaas wordt je kop gelijk afgehakt als je boven het maaiveld uitsteekt.

Vroeger was ik heel voorzichtig in het benoemen van hb omdat de omgeving daar niet mee om kon gaan. Daar ben ik mee gestopt. Waarom zou ik niet mogen vertellen dat mijn kind helemaal geen zwaar jaar gaat hebben in groep 5 (zoals al die ouders zuchten na de informatieavond) of dat mijn kind op kamp is met hb-kinderen. Of dat mijn kind zich zo erg verveelt in de klas omdat hij helemaal niets leert.

Sinds ik hier wel over praat, hoor ik vaker verhalen van anderen. Niet alleen verhalen van ouders met hb-kinderen maar ook van ouders van zorgenkinderen. Die begrijpen vaak beter wat het betekent als je kind niet zomaar past in de klas dan ouders met niets-aan-de-hand-kinderen.

Ik denk niet dat mijn kind beter is dan anderen. Ik kijk ook niet op andere kinderen neer. Dat maken hun ouders ervan.

hypokriet!!!!!!!!!!!

Ik schrijf nooit mee en ben niet van plan te doen in toekomst.
Ik verbaas me over de reakties zo zeer. Ik ben niet in staat om mijn kind te helpen. Mijn kind doet het helemaal zelf. Ik ben zo boos over de reacties dat mensen met layout en spellingfouten overmaken en mooie plaatjes maken etc etc. Dat is niet echt helpen he!, DAT IS HET WERK DOEN EN CIJFER HOGER MAKEN HE!!!!!. Bah!!!! Mama zit naast kind en mama doet alles en cijfer hoger maken he!! Ook als alleen helpen met layout verdien je een 1, wat zeg ik een 0,0!!!!!! En dan zeggen ik help alleen!! bah!!
Waarom helpen met werkstuk of boekpresentatie wat zo ziet juf niet waar nog mis gaat. Mijn kind heeft niet eens computer thuis omdat we geen geld hebben. Kind maakt altijd alles op school. Zo hypocriet vindt ik sommige reakties hier.
Als echt eerlijk dan niet mee bemoeien. Kind kan zelf en anders helpt juf.

creabea

creabea

17-12-2014 om 15:57

je mag het best zeggen

maar Poldep heeft er een handje van om in bijna elk bericht een keer aan te geven dat haar kinderen hoogbegaafd zijn, het niveau op de basisschool al tijden voorbij zijn, zo goed zijn in vak x of y dat ze ook zonder hulp een 8 halen. Begrijp mij goed, ik bedoel het niet onaardig, maar als tip als ik zeg dat je dat beter niet aldoor kunt zeggen. Mensen storen zich daar echt aan (ook als je bij elke misstap zegt dat het kind IADH heeft, daar ken ik er in het echte leven ook een paar van). Een keer zeggen aan het begin van je draadje als het relevant is, is prima.

Mijn kinderen zijn misschien ook wel hoogbegaafd (ze lijken tenminste minstens zo slim te zijn als hb-geteste kinderen in de omgeving), maar dat vind ik niet zo vreselijk belangrijk.

Mirakel

Mirakel

17-12-2014 om 16:00

Je mag best zeggen als je kind HB is

Alleen wordt het er vaak nogal bijgehaald terwijl het niks met het onderwerp te maken heeft. Uit een soort trots.
En dan krijg ik vaak het gevoel bij die ouders dat ze hun kind beter vinden dan mijn kinderen.
En DAAR stoor ik me aan.

Durf bijna niet te zeggen dat mijn oudste een wiskundeknobbel van hier tot Tokio heeft.
Mijn jongste heeft geen speciale gaven (volgens de geldende normen) en dat merk je in de benadering van juffen en oma's en opa's, die het kind op het rapport en cito's beoordelen.
Daar zit ik mee, omdat het jongste kind er onder lijdt.

En Moedercoby; ik vind dat je gelijk hebt, maar je brengt het wel wat ruw.

Half a twin

Half a twin

17-12-2014 om 16:22

Moedercoby

Als jouw kind werkstukken op school maakt en een bladzijde niet goed krijgt in word/niet weet hoe hij grotere letters moet maken dan helpt de juf hem daarmee op weg. Wat is het verschil als een ouder dat doet of de juf? Hier een aantal vluchtenlingen gezinnen op school waarvan de ouders ook niet het vermogen hebben om inhoudelijk te helpen., die kinderen krijgen sturing en hulp van de juf. Ze hebben een computer thuis en laten het af en toe aan de juf zien om te kijken of ze goed op weg zijn. Als ouder die het wel kan doe ik dat zelf. Zie het verschil niet.
En wat is er fout aan om je kind nog eens van een andere kant naar de rekensommen te laten kijken? Oudste hier is een ster in rekenen zolang het geen breuken zijn. De uitleg van de meester hielp haar niet op het goede spoor. De antieke methode die haar vader en ik haar uitlegden maakt dat ze nu wel de goede antwoorden vindt. Daar is niets oneerlijks aan.

creabea

creabea

17-12-2014 om 16:43

ongelijkheid

Ik begrijp Moedercoby wel. Een kind met hoogopgeleide/goedverdienende ouders heeft in die zin altijd een voorsprong op kinderen die van huis uit niet worden gesteund en begeleid. Ik kan mijn kinderen ook beter helpen dan mijn ouders vroeger, die zelf weinig scholing hebben gehad. Ik zou wel gek zijn mijn kind niet af en toe te helpen met mijn kennis en ervaring, die ik heb opgedaan op het vwo en de universiteit.

Misschien zijn de lage cijfers die ik kreeg voor werkstukken op het gymnasium hiermee ook gelijk verklaard, bedenk ik mij nu! Voor stelopdrachten op school en proefwerken haalde ik altijd redelijke tot goede cijfers, maar voor werkstukken die thuis moesten worden gemaakt kreeg ik meestal tegenvallende zesjes. Het zou best kunnen dat anderen van hun ouders de nodige hulp gehad hebben, en dat daarmee de normering ook strenger werd.

amk

amk

17-12-2014 om 17:09

plannen is een te leren vaardigheid

waarom zouden er anders timemanagement cursusen zijn?

En de basis kan gelegd worden op de basisschool. Sommige scholen gaan daar serieus mee om.

En ook op de basisschool heb je te maken met wisselende les tijden tenzij je een continu rooster hebt. Er zijn ook onverwachte dingen, je kunt zelf ook ziek worden, je leraar kan ziek zijn. Maar ook het plannen van je gewone werk is belangrijk.

Karin

Karin

17-12-2014 om 17:57

Hoezo eerlijk?

Het is toch geen wedstrijd? Het gaat toch niet om eerlijk? Ik wil mijn kinderen zo goed mogelijk opvoeden. Dat is behoorlijk subjectief. Ik zoek naar manieren die (hopelijk) zullen leiden naar een opvoeding zoals ik denk dat 'zo goed mogelijk' is. Daar hoort voor mij bij het helpen met schoolwerk op zo'n manier dat ik niet overneem maar wel help. Dat het niet eerlijk zou zijn ten opzichte van ouders die hun kind niet kunnen helpen (zelf geen opleiding of geen geld) is je reinste flauwekul. Mijn moeder verzucht nog bijna wekelijks dat zij voor mij niet hebben kunnen doen wat ik nu voor mijn kinderen kan doen. Maar, de belangrijkste overeenkomst: zij heeft alles voor mij gedaan naar beste weten en kunnen. En dat doe ik nu ook. Dat ik andere dingen weet of kan dan zij vroeger is nu eenmaal een feit.
Ik heb geleerd dat je alles kunt als het moet. Mijn moeder (nu 80) was voor haar tijd een zeer zelfstandige vrouw en deed alles in huis (behangen, witten) zonder mijn vader. Er was geen geld en zij maakte van veiligheidsspelden en stuk gescheurde kleding en lakens elk jaar weer een carnavals outfit waar ik trots op was. En bovenal: ik kon goed leren dus dat mocht ik ook. Ze hebben er krom voor moeten liggen. Dus, moedercoby als jij nu vindt dat ik mijn kind niet mag helpen omdat dat oneerlijk zou zijn, dan gaan al mijn haren overeind staan. We leven allemaal met bagage en ik hoef die van mij niet weg te doen omdat jij andere bagage hebt en liever die van mij zou willen hebben.

poldep

poldep

17-12-2014 om 19:05 Topicstarter

gratis computer

De pc-voorziening is een regeling van de gemeente Amsterdam waardoor alle middelbare scholieren in Amsterdam thuis een computer met internet kunnen hebben. Hebt u een laag inkomen en kinderen die naar de middelbare school gaan of al op de middelbare school zitten? Dan kunt u voor uw gezin een gratis computer aanvragen.

De pc-voorziening bestaat uit:

een gratis laptop
een bedrag van € 200,- voor een internetabonnement
Eerst computercursus, dan laptop
Uw kind moet eerst een computercursus volgen. Daarna kunt u de laptop komen ophalen.

http://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7b23D1B6FA-2934-4346-A6CD-4DFCE7D7AF74%7d&id=vraag_1

Ook in Den Haag: http://www.leergelddenhaag.nl/computers

Ik weet niet in welke regio jullie wonen Coby. Voor eventueel hulp bij aanvraag kun je mijn emailadres vragen aan de moderator (de forumbeheerder) van deze website.

Half a twin

Half a twin

17-12-2014 om 21:24

Karin

Inderdaad als niemand zijn kind mag helpen, omdat dat oneerlijk zou zijn gaan mijn haren ook overeind. Als niemand zijn kind vroeger vooruit had willen helpen dan woonden we nu nog in holen, kleedden ons in een berenvel en aten van een kampvuur.
Ik ben er blij mee dat velen voor mij hun kinderen hebben geholpen en gestimuleerd en dat we nu zijn waar we zijn.

sw4

sw4

20-12-2014 om 11:39

hoorde net een voorbeeld

Zojuist hoorde ik een voorbeeld van je kind helpen: een nichtje van mij moet regelmatig op het werk werkstukken van de kinderen van de baas nakijken, lay out maken en printen en inbinden ...

Half a twin

Half a twin

20-12-2014 om 14:37

sw4

Dat zou ik als werknemer echt weigeren. Daar ben ik niet voor aangenomen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.