Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje

MoederSterretje

02-02-2022 om 10:50 Topicstarter

yette schreef op 02-02-2022 om 10:26:

[..]

Vrienden doen elkaar een voorstel. Overleggen samen. Je hoeft niets te doen waar je geen zin in hebt en je hoeft ook niet per sé samen iets te doen.


Duhhh

Meen je dat nou dat je dat moet uitleggen?

MoederSterretje

MoederSterretje

02-02-2022 om 10:55 Topicstarter

Meesje schreef op 02-02-2022 om 10:19:

Op die manieren is veel duidelijker wat je wil met je mail. En heb je ook meer kans dat je krijgt wat je wil.

Goede brieven overigens. Goed verwoord hoe jij dat ziet

MoederSterretje schreef op 02-02-2022 om 10:06:

[..]

Nu breekt mijn klomp om de beurt bepalen wat je speelt is niet goed meer?

Nee dat is het nooit geweest. Toen mijn kinderen in groep 3 zaten was de oudste motorisch niet zo vaardig als haar klasgenoten,  liep ze voor bij de fysio. En vriendinnetje dat voorstelde om te gaan touwtje springen in dat wel alleen maar niet samen met mijn dochter. 

Jongste was juist heel vlot,  die wilde met alle kinderen gaan fietsen al vanaf groep 1. Hij kon met 3 jaar fietsen zonder zijwieltjes dus die had ik niet meer paraat voor spelende vriendjes. 

Dit zijn 2 extreme voorbeelden maar ook op andere vlakken kan en kind ergens nog niet aan toe zijn dus je overlegt wat je zal gaan doen en met beider instemming ga je touwtje springen,  fietsen, kleuren of kleien. Het vriendje dat hier GTA wilde spelen moest ik toch teleur stellen.  Mijn kind had dat ooit bij vriendje gespeeld en wilde dat nooit meer doen,  wij hadden het overigens ook niet. 

Met elkaar spelen is compromissen zoeken met wat er mag,  welk speelgoed voorhanden is een wat beide kinderen leuk vinden en wat mag van de ouders. 

De ouder die mijn kind ooit drijfnat thuis kwam brengen, omdat ze bij de sloot hadden gespeeld heb ik verbaal alle hoeken van de kamer laten zien. Hoezo spelen kinderen van 4 bij de sloot! Een stop hou op ik vind het niet meer leuk had genoeg moeten zijn naar dat was het niet, toen viel mijn kind in het water.

Ik snap het niet willen communiceren van deze juffen en school zo langzamerhand heel goed....

Jippox schreef op 02-02-2022 om 11:00:

Ik snap het niet willen communiceren van deze juffen en school zo langzamerhand heel goed....

Mijn idee. 

MoederSterretje

MoederSterretje

02-02-2022 om 11:18 Topicstarter

Jippox schreef op 31-01-2022 om 15:21:

Ik ben zeker geen fan van dat hele kanjertraining gebeuren en vind sowieso niet dat leerkrachten zonder een gedegen opleiding daartoe met dit soort zaken aan de slag zouden moeten gaan.
Zelf geen vervelende ervaringen ermee gehad (ondanks 4 introverte, verlegen kinderen), maar dan nog.

Ik heb bijvoorbeeld wel ervaring met een leerkracht die heel verkeerd omging met de ADHD problematiek bij een van mijn kinderen. Dat heeft uiteindelijk opgespeeld tot het punt dat ik kind thuishield. Toen zijn er alsnog zinvolle gesprekken gekomen en is de situatie verbeterd.

En ook een kind dat door een leerkracht structureel werd genegeerd en gekleineerd. Ook hier pas na thuishouden en gesprekken met de directie tot een oplossing gekomen (overstap naar andere klas).

Mijn punt is dus, dat als er op school dingen spelen (wat dan ook) waar je kind last van heeft en/of ten nadele door verandert dan kaart je dit aan op school. Eerst bij de leerkracht en zo nodig steeds hogerop.
Als daar binnen een school geen enkele ruimte voor is (en dat heeft natuurlijk helemaal niets met kanjertraining te maken!) dan is het een bijzonder slechte school en kun je m.i. beter wegwezen.

En wie je ook verantwoordelijk acht, als het niet goed gaat met je kind pak je die verantwoordelijkheid toch direct zelf?

Ik stel de vraag maar nog een keer:

Hoefde je geen boete te betalen voor het thuis houden van je kind?



"Hoefde je geen boete te betalen voor het thuis houden van je kind?"

Nee, zo ver is het niet gekomen maar dat had natuurlijk wel gekund. Die mogelijkheid heeft ons er echter geen ogenblik van weerhouden om deze stap te zetten.
Als je niet verder komt met gesprekken op school en je ziet dat wat er gebeurt schadelijk is voor je kind, dan grijp je in. Dat is jouw verantwoordelijkheid als ouder. 

En als er vervolgens nog geen oplossing gekomen was, zouden we van school zijn geswitcht. 

MoederSterretje schreef op 02-02-2022 om 10:50:

[..]

Duhhh

Meen je dat nou dat je dat moet uitleggen?

Ik ben niet de enige. 

Sorry hoor, maar als jij een zes-jarige leert dat vriendinnen om beurten de baas moeten zijn en als je dat zó serieus meent dat je de juf schrijft dat je dit zo doet omdat modern leiderschap volgens jou ook zo werkt, dan heb je volgens mij een paar dingen mbt bijv. leiderschap, vriendschap, sociale vaardigheden en opvoeding niet begrepen.


yette schreef op 02-02-2022 om 11:43:

[..]

Ik ben niet de enige.

Sorry hoor, maar als jij een zes-jarige leert dat vriendinnen om beurten de baas moeten zijn en als je dat zó serieus meent dat je de juf schrijft dat je dit zo doet omdat modern leiderschap volgens jou ook zo werkt, dan heb je volgens mij een paar dingen mbt bijv. leiderschap, vriendschap, sociale vaardigheden en opvoeding niet begrepen.


Volgens mij heb je dan het hele leven niet begrepen.  Om beurten de baas zijn dat gebeurt toch nergens?  Dan maak je het wel heel makkelijk om een ander over jouw grens te laten gaan in welk opzicht dan ook.  

Nee ik wil niet in de boom klimmen,  straks val ik eruit!

Jawel we gaan wel in de boom klimmen, vandaag ben ik de baas!

Ik durf niet.

Jawel ik durf het dus jij moet ook.

Kind valt uit de boom en breekt een arm en heeft een hersenschudding. 

Heel fijn dat om de beurt de baas zijn 

Dan kunnen ze die nieuwe wet over grensoverschrijdend gedrag ook wel op de plank laten liggen.  Jammer dat Marietje geen seks wilde met Pietje,  omdat hoofdpijn had.  Maar ja vandaag was de dag dat Pietje binnen hun relatie de baas was dus hij heeft genomen waar hij "recht" op had. 

MoederSterretje schreef op 02-02-2022 om 10:44:

[..]

(Verbaasd, niet boos):

En je reageert alleen op het boos zijn? En niet op het feit dat je iemand anders aanvalt? Alleen om een training te verdedigen? Gaat dat niet op zijn minst wat ver?

En dan steeds beweren hoe sneu mijn dochter is met "zo'n moeder", maar niet als haar vriendinnen haar slecht behandelen? Of dat de school daar niets aan doet? (Ja, het is mijn schuld want ik doe daar niets mee. Dat heb ik hier wel tientallen keren gelezen. Maakt niet uit hoe vaak ik dat reeds heb aangekaart op school en dat hier heb verteld, want dan moet je weggaan en niet kijken naar wat er aan de hand is).

Maak je echt geen zorgen over de zorg die mijn dochter van mij krijgt Dat is dik in orde, ik word daar echt niet van afgeleid. De meeste moeders kunnen multitasken

Maar ik snap dat je het goed bedoelt.

Je hebt al vaak genoeg (ook van mij) gehoord dat school voor je dochter niet fijn klinkt en dat je haar echt moet helpen. Alleen op het middel, continue kanjertraining gebruiken en uit zijn verband tikken, heb ik commentaar. Maar daar gaat het niet meer om. Ik val je ook niet aan, ik geef je aan wat je in mijn ogen onhandig doet. Dat valt niet altijd fijn, maar merk je dat eigenlijk iedereen min of meer dezelfde boodschap aan je heeft?

Ik herhaal mezelf; is er een spookrijder, of zijn er wel 100? 

MoederSterretje schreef op 02-02-2022 om 10:48:

[..]

Zie mijn reactie op Flanagan. Het is handig om wel te lezen anders weet je niet waar het gesprek gebleven is

Ik had je reactie op Flanagan gelezen. Daarin geef je aan dat je niks verwacht  maar dat je wil dat juf weet dat je dit tegen dochter gezegd hebt. Nou, als dat alles is dan kun je dat ook zeggen. Daarvoor gaf ik ook een optie. 

Jij schrijft een heel verhaal over leiderschap door vrouwen, wie naast wie mag zitten enz. Dat werkt alleen verwarrend. Ik schreef mijn reactie niet vanuit vijandelijk oogpunt oid hè. Meer om je te laten zien hoe het ook kan. Om daar een volgende keer je voordeel mee te doen. Want de manier waarop je communiceert speelt ook mee in het resultaat. Je kunt alle gelijk van de wereld hebben, maar als je toon bij de ander te veel weerstand oproept zal degene de inhoud niet eens horen.

Ik kan me jouw weerstand over die kanjertraining namelijk goed voorstellen. Semi-psychologische groepstraining door leraren (dus geen psychologen), lijkt me duidelijk dat daar veel mis kan gaan. En ik ervaar ook dat extraversie hoger wordt gewaardeerd dan introversie, ook los van die training. Men lijkt er al snel vanuit te gaan dat iedereen extravert is en dat een introvert een extravert met een communicatiegebrek is. 

Alleen, door zo'n bozige mails te sturen heb je kans dat je je boodschap juist niet overbrengt. En dat de juf denkt 'zie je wel, weer zo'n verongelijkt konijn'....

MoederSterretje

MoederSterretje

02-02-2022 om 15:04 Topicstarter

Bakblik schreef op 02-02-2022 om 10:55:

[..]

Nee dat is het nooit geweest. Toen mijn kinderen in groep 3 zaten was de oudste motorisch niet zo vaardig als haar klasgenoten, liep ze voor bij de fysio. En vriendinnetje dat voorstelde om te gaan touwtje springen in dat wel alleen maar niet samen met mijn dochter.

Jongste was juist heel vlot, die wilde met alle kinderen gaan fietsen al vanaf groep 1. Hij kon met 3 jaar fietsen zonder zijwieltjes dus die had ik niet meer paraat voor spelende vriendjes.

Dit zijn 2 extreme voorbeelden maar ook op andere vlakken kan en kind ergens nog niet aan toe zijn dus je overlegt wat je zal gaan doen en met beider instemming ga je touwtje springen, fietsen, kleuren of kleien. Het vriendje dat hier GTA wilde spelen moest ik toch teleur stellen. Mijn kind had dat ooit bij vriendje gespeeld en wilde dat nooit meer doen, wij hadden het overigens ook niet.

Met elkaar spelen is compromissen zoeken met wat er mag, welk speelgoed voorhanden is een wat beide kinderen leuk vinden en wat mag van de ouders.

De ouder die mijn kind ooit drijfnat thuis kwam brengen, omdat ze bij de sloot hadden gespeeld heb ik verbaal alle hoeken van de kamer laten zien. Hoezo spelen kinderen van 4 bij de sloot! Een stop hou op ik vind het niet meer leuk had genoeg moeten zijn naar dat was het niet, toen viel mijn kind in het water.

De meiden zijn heel vergelijkbaar en kunnen echt wel met elkaar spelen. Fijn dat je dit uitlegt, maar dat is hier niet aan de orde

Soms gaat overleg niet en dat werkt om de beurt prima

MoederSterretje

MoederSterretje

02-02-2022 om 15:05 Topicstarter

Jippox schreef op 02-02-2022 om 11:00:

Ik snap het niet willen communiceren van deze juffen en school zo langzamerhand heel goed....

ha, ha, ha. Maar kreeg je nou een boete voor het thuishuden van je kid?

MoederSterretje

MoederSterretje

02-02-2022 om 15:08 Topicstarter

Jippox schreef op 02-02-2022 om 11:29:



"Hoefde je geen boete te betalen voor het thuis houden van je kind?"

Nee, zo ver is het niet gekomen maar dat had natuurlijk wel gekund. Die mogelijkheid heeft ons er echter geen ogenblik van weerhouden om deze stap te zetten.
Als je niet verder komt met gesprekken op school en je ziet dat wat er gebeurt schadelijk is voor je kind, dan grijp je in. Dat is jouw verantwoordelijkheid als ouder.

En als er vervolgens nog geen oplossing gekomen was, zouden we van school zijn geswitcht.

Hoe bedoel je, zover is het niet gekomen. Heeft de school het niet gemeld? Dan heb je mazzel gehad, volgens mij. Een zomaar switchen is een droom. Scholen hebben een beleid dat ze kinderen van naburige scholen niet opnemen. Want dan blijven ze wel bezig

MoederSterretje

MoederSterretje

02-02-2022 om 15:08 Topicstarter

yette schreef op 02-02-2022 om 11:43:

[..]

Ik ben niet de enige.

Sorry hoor, maar als jij een zes-jarige leert dat vriendinnen om beurten de baas moeten zijn en als je dat zó serieus meent dat je de juf schrijft dat je dit zo doet omdat modern leiderschap volgens jou ook zo werkt, dan heb je volgens mij een paar dingen mbt bijv. leiderschap, vriendschap, sociale vaardigheden en opvoeding niet begrepen.


Niet zo flauw doen Yette, ik had meer van je verwaxht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.