Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Prima om een brief te schrijven om dit op te lossen. Heb je hem al gestuurd, of kan je er nog iets aan veranderen? Het kan namelijk korter en duidelijker.

Om te beginnen zou ik, als je die kanjertraining niks vindt, de bijbehorende wollige termen niet zelf gaan gebruiken. 

Daarnaast vindt ik dat je niet aardig praat over de beste vriendin van je dochter. Je kan best zeggen dat je haar gedrag in dit geval niet aardig vindt en uitleggen wat jij als oplossing ziet, maar als je stelt dat het meisje 'geen kanjer' is, ben je fout bezig. Je wil per slot deëscaleren. 

Verder begrijp ik niet wat jouw persoonlijke visie mbt moderne leiders te maken heeft met kindjes van zes. Dat stuk zou ik helemaal schrappen. Slaat nergens op.

Je oplossing voor het probleem vind ik ook bijzonder. Je stelt dat de meisjes om beurten de baas moeten kunnen zijn, terwijl de ander zonder inspraak volgt. Het zijn vriendinnen. Als je wil dat ze gelijkwaardig met elkaar omgaan, zou ik aansturen op onderling overleg. 

En tot slot: ik mis in je brief wat je van de juf verwacht. 

MoederSterretje schreef op 02-02-2022 om 08:55:

[..]

Yette, wellicht ben
ik niet duidelijk geweest. Helemaal aan het begin van de school heb
ik die vraag gesteld aan de juf (die heeft ze nu toevallig weer).
Waarom geef je de kleine geen high five. Maar ik kreeg daar geen
antwoord op. Ze ging door met mijn kind “over het hoofd te zien”,
terwijl ze voor haar neus stond bij het afscheid nemen (want dat was
de opdracht, om haar meer contact met de juf te laten leggen). De juf
kreeg steeds lieve kaartjes, maar stuurde mijn dochter steeds de gang
op om te spelen en daarna was haar klacht dat de kleine geen contact
maakte. Ja wiedes, in de hal was de juf er niet, dus hoe kon ze die
dan leren kennen. Pas de volgende juf trok dit weer wat recht en was
het contact normaal en bleek er geen probleem te zijn met onze
dochter (wij dachten aanvankelijk dat dit aan ons kind lag en
probeerden de juf juist te ondersteunen, maar alles leek averechts te
werken en nu weet ik waarom, het is niet de bedoeling zielige
kinderen aandacht te geven).

Dit is een paar jaar geleden. 

Ik heb het erover dat het fijn voor je dochter is als ze van de juf hoort dat ze echt wel getroost wordt als het menens is. 

Maar ik begrijp dat je inmiddels niet meer met dat probleem bezig bent, maar met de beste vriendin van je dochter? 

Oh ja, dat stukje in die brief waarin je zegt dat je na lange tijd weer eens met je dochter hebt gepraat, zou ik ook achterwege laten.

Ga inderdaad eerst eens voor jezelf na wat nu werkelijk het probleem is en formuleer van daaruit hoe je dochter dingen ervaart en hoe je denkt dat de juf haar kan helpen.
Ga het niet hebben over dingen van twee jaar geleden of gedrag van andere kinderen.
Ga het niet hebben over jouw beeld van modern leiderschap of jouw idee van hoe de school dat ziet. Ga ook niet opleggen dat juf zus en zo moet handelen. Probeer constructief te zijn. Hoe kunnen jullie dit samen oplossen?

MoederSterretje schreef op 02-02-2022 om 08:41:

[..]

Ik maak aannames over een systeem die de Kanjertraining creëert en kijk hoe dat invloed heeft op mijn leven.

Jij maakt aannames over mijn leven en bent boos als ik niet doe wat jij “adviseert”

PS. bij nare situaties helpt humor om deze te verwerken. Het is jammer dat je humor alleen als uitlachten ziet

betekent: vriendelijk bedoeld.

Ik ben niet boos, dat is jouw aanname. Ik vind het sneu voor je dochter. En verdrietig voor jou dat je bij alles wat je doet kanjertraining als handvat gebruikt. Zo zonde. 

Ik hoop voor je dat je ergens een advies krijgt wat wel bij je past maar je ook echt verder helpt. Want blijven uitleggen wat die kanjertraining is en zou doen, leidt echt af van de oprechte zorg die je hebt voor je dochter. 

MoederSterretje

MoederSterretje

02-02-2022 om 10:01 Topicstarter

Flanagan schreef op 02-02-2022 om 09:21:

[..]

Zucht....

Ik wilde dit draadje laten rusten, maar moet nu wel even diep zuchten.

Op OO is er nog een wijze uitspraak die vaak voorbij komt:’

‘Bijen vang je met honing, niet met azijn.’

Je brief komt m.i. zurig over. Goed mogelijk dat je dat zelf niet in de gaten hebt, hoe zurig. Wanneer je weer iets naar school stuurt, zou je er slim aan doen die brief van te voren aan je vriend of een andere bekende te laten lezen. Deze brief gaat je dochter niet erg helpen.


Nee, joh. Ik denk dat de juf er niet eens op reageert. Ik verwacht ook niet dat zij er iets mee doet. Maar ze weet nu dat ik mijn dochter instructies heb gegeven hoe in dat soort situaties te reageren

MoederSterretje

MoederSterretje

02-02-2022 om 10:06 Topicstarter

yette schreef op 02-02-2022 om 09:27:

Prima om een brief te schrijven om dit op te lossen. Heb je hem al gestuurd, of kan je er nog iets aan veranderen? Het kan namelijk korter en duidelijker.

Om te beginnen zou ik, als je die kanjertraining niks vindt, de bijbehorende wollige termen niet zelf gaan gebruiken.

Daarnaast vindt ik dat je niet aardig praat over de beste vriendin van je dochter. Je kan best zeggen dat je haar gedrag in dit geval niet aardig vindt en uitleggen wat jij als oplossing ziet, maar als je stelt dat het meisje 'geen kanjer' is, ben je fout bezig. Je wil per slot deëscaleren.

Verder begrijp ik niet wat jouw persoonlijke visie mbt moderne leiders te maken heeft met kindjes van zes. Dat stuk zou ik helemaal schrappen. Slaat nergens op.

Je oplossing voor het probleem vind ik ook bijzonder. Je stelt dat de meisjes om beurten de baas moeten kunnen zijn, terwijl de ander zonder inspraak volgt. Het zijn vriendinnen. Als je wil dat ze gelijkwaardig met elkaar omgaan, zou ik aansturen op onderling overleg.

En tot slot: ik mis in je brief wat je van de juf verwacht.

Nu breekt mijn klomp om de beurt bepalen wat je speelt is niet goed meer? 

MoederSterretje schreef op 02-02-2022 om 10:06:

[..]

Nu breekt mijn klomp om de beurt bepalen wat je speelt is niet goed meer?

Uhh, mijn kind zit ook in groep 3 en hier is het inderdaad vrij gebruikelijk dat kinderen overleggen over wat er gespeeld gaat worden en niet vandaag bepaal jij, morgen bepaal ik. Als er niks is wat ze beiden leuk vinden, snap ik niet waarom ze vriendinnen zijn. 
Of ze doen twee dingen; eerst wat de een het liefst wil en daarna wat de ander het liefst wil. Maar niet in de zin van 'ik bepaal en jij moet volgen' of andersom.

MoederSterretje schreef op 02-02-2022 om 08:18:

Mailtje naar de juf

Beste juf,

Ik
heb aan mijn dochter weer eens, na lange tijd, gevraagd hoe het op
school gaat en naast wie zij zit, etc. (de beste vriendin en mijn dochter werden door de juf aan heb begin van het schooljaar uit elkaar gehaald en ik moest interveniëren in deze kwestie).

Mijn dochter heeft (bijna huilend) aan mij verteld dat haar beste vriendin altijd de baas speelt en dat zij daarom niet meer naast haar wil zitten.
Ik heb mijn dochter uitgelegd dat als haar beste vriendin altijd de baas
speelt zij dan geen Kanjer is.
Altijd de baas spelen is geen witte-pet gedrag. Ik heb mijn dochter
aangeraden dat wanneer dit zich nogmaals voordoet, mijn dochter dit tegen haar vriendin zegt:
Je bent geen Kanjer. Kanjer zijn betekent dat de ene keer jij kiest wat er gespeeld wordt en de andere keer ik weer mag kiezen.

Beste juf, dit is wellicht geen leiderschap zoals het Kanjerboek
propageert, met "natuurlijke leiders" (wat in tegenspraak is met de
bewering dat de petten voor gedrag staan en niet voor wie je bent) maar wel de realiteit van de moderne leiders.
Zeker van vrouwelijke leiders wordt dominant (ouderwets) gedrag niet geaccepteerd.
Graag hoor ik hoe je dit verder oppakt.

PS. Misschien had ik moeten toevoegen: moderne leiders kunnen niet altijd voorra

Dat lijkt me niet zo'n handige brief Moedersterretje. Wat is jouw doel met deze mail? Wil je de juf laten weten wat jij vindt van kanjertraining en leiderschap? Wil je dat juf de meiden helpt om beter samen te spelen? Wil je juf laten weten wat jij met dochter hebt afgesproken? Of iets anders? Schrijf dat dan.

Dus voor alle opties één: 

Beste juf,
Dochter vertelde gisteren dat haar vriendin altijd de baas speelt. Dochter heeft het daar erg moeilijk mee en de vriendschap lijdt er onder. Zou u op school aandacht kunnen besteden aan beter samen spelen en beslissen.

Of
Beste juf,
Dochter vertelt thuis soms over de kanjertraining. Als moeder heb ik moeite met deze methodiek. Bazig gedrag lijkt in mijn ogen beloond en aangemoedigd te worden. Terwijl het rustige gedrag van mijn dochter negatief wordt beoordeeld. Zij wordt een bang konijn genoemd. Als zij troost nodig heeft krijgt ze het niet. Dit gaat mij aan mijn moederhart en ik zou graag van u horen wat uw mening is. 

Of 
Beste juf,
Mijn dochter vertelde gisteren over bazig gedrag van haar vriendin. Dit lijkt gerelateerd te zijn aan de kanjertraining waarin bazig gedrag als positief wordt gezien. Zoals u weet heb ik hier grote moeite mee. Ik heb mijn dochter nu gezegd dat dat gedrag niet goed is. Ik heb haar gezegd dat ze om de beurt de baas moeten zijn. Hierover wilde ik u even informeren omdat u dit wellicht in de klas terug ziet.

Op die manieren is veel duidelijker wat je wil met je mail. En heb je ook meer kans dat je krijgt wat je wil.

En ik wil nog even een lans breken voor Biebel. Uit ervaring weet ik dat haar analyses soms in eerste instantie weerstand op kunnen roepen, maar later blijkt er toch een kern van waarheid in te zitten. Zeg maar een soort blinde vlek die je eerder zelf niet zag of niet wilde zien. Dat is geen boosheid naar jou toe, maar een handreiking.

MoederSterretje schreef op 02-02-2022 om 10:06:

[..]

Nu breekt mijn klomp om de beurt bepalen wat je speelt is niet goed meer?

Vrienden doen elkaar een voorstel. Overleggen samen. Je hoeft niets te doen waar je geen zin in hebt en je hoeft ook niet per sé samen iets te doen. 


MamaE schreef op 02-02-2022 om 10:22:

En ik wil nog even een lans breken voor Biebel. Uit ervaring weet ik dat haar analyses soms in eerste instantie weerstand op kunnen roepen, maar later blijkt er toch een kern van waarheid in te zitten. Zeg maar een soort blinde vlek die je eerder zelf niet zag of niet wilde zien. Dat is geen boosheid naar jou toe, maar een handreiking.

Dank je. Echt heel lief.

MoederSterretje

MoederSterretje

02-02-2022 om 10:44 Topicstarter

Biebel schreef op 02-02-2022 om 09:59:

[..]

Ik ben niet boos, dat is jouw aanname. Ik vind het sneu voor je dochter. En verdrietig voor jou dat je bij alles wat je doet kanjertraining als handvat gebruikt. Zo zonde.

Ik hoop voor je dat je ergens een advies krijgt wat wel bij je past maar je ook echt verder helpt. Want blijven uitleggen wat die kanjertraining is en zou doen, leidt echt af van de oprechte zorg die je hebt voor je dochter.

(Verbaasd, niet boos):

En je reageert alleen op het boos zijn? En niet op het feit dat je iemand anders aanvalt? Alleen om een training te verdedigen? Gaat dat niet op zijn minst wat ver? 

En dan steeds beweren hoe sneu mijn dochter is met "zo'n moeder", maar niet als haar vriendinnen haar slecht behandelen? Of dat de school daar niets aan doet? (Ja, het is mijn schuld want ik doe daar niets mee. Dat heb ik hier wel tientallen keren gelezen. Maakt niet uit hoe vaak ik dat reeds heb aangekaart op school en dat hier heb verteld, want dan moet je weggaan en niet kijken naar wat er aan de hand is).

Maak je echt geen zorgen over de zorg die mijn dochter van mij krijgt Dat is dik in orde, ik word daar echt niet van afgeleid. De meeste moeders kunnen multitasken

Maar ik snap dat je het goed bedoelt.

MoederSterretje

MoederSterretje

02-02-2022 om 10:45 Topicstarter

MamaE schreef op 02-02-2022 om 10:17:

[..]

Uhh, mijn kind zit ook in groep 3 en hier is het inderdaad vrij gebruikelijk dat kinderen overleggen over wat er gespeeld gaat worden en niet vandaag bepaal jij, morgen bepaal ik. Als er niks is wat ze beiden leuk vinden, snap ik niet waarom ze vriendinnen zijn.
Of ze doen twee dingen; eerst wat de een het liefst wil en daarna wat de ander het liefst wil. Maar niet in de zin van 'ik bepaal en jij moet volgen' of andersom.

Ja, normaal gesproken overlegt mjin kind. Maar als het gedrag erg bazig is, dan is dat niet altijd mogelijk

MoederSterretje

MoederSterretje

02-02-2022 om 10:48 Topicstarter

Meesje schreef op 02-02-2022 om 10:18:

[..]

Dat lijkt me niet zo'n handige brief Moedersterretje. Wat is jouw doel met deze mail? Wil je de juf laten weten wat jij vindt van kanjertraining en leiderschap? Wil je dat juf de meiden helpt om beter samen te spelen? Wil je juf laten weten wat jij met dochter hebt afgesproken? Of iets anders? Schrijf dat dan.

Dus voor alle opties één:

Beste juf,
Dochter vertelde gisteren dat haar vriendin altijd de baas speelt. Dochter heeft het daar erg moeilijk mee en de vriendschap lijdt er onder. Zou u op school aandacht kunnen besteden aan beter samen spelen en beslissen.

Of
Beste juf,
Dochter vertelt thuis soms over de kanjertraining. Als moeder heb ik moeite met deze methodiek. Bazig gedrag lijkt in mijn ogen beloond en aangemoedigd te worden. Terwijl het rustige gedrag van mijn dochter negatief wordt beoordeeld. Zij wordt een bang konijn genoemd. Als zij troost nodig heeft krijgt ze het niet. Dit gaat mij aan mijn moederhart en ik zou graag van u horen wat uw mening is.

Of
Beste juf,
Mijn dochter vertelde gisteren over bazig gedrag van haar vriendin. Dit lijkt gerelateerd te zijn aan de kanjertraining waarin bazig gedrag als positief wordt gezien. Zoals u weet heb ik hier grote moeite mee. Ik heb mijn dochter nu gezegd dat dat gedrag niet goed is. Ik heb haar gezegd dat ze om de beurt de baas moeten zijn. Hierover wilde ik u even informeren omdat u dit wellicht in de klas terug ziet.

Zie mijn reactie op Flanagan. Het is handig om wel te lezen anders weet je niet waar het gesprek gebleven is

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.