Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Rouleren is zo alledaags in het basisonderwijs. Een soort leren sociaal met elkaar om te gaan. Dat gaat door tot en met groep 8. En ieder jaar zijn er ouders die klagen over de keuze van de leerkracht want hun kind wordt zo afgeleid en hun kind gaat zo in niveau er op achteruit. Frappante was wel dat in die tijd die ouders vaak nog hun zin kregen ook. Grrr.

Zo was er eens een schoolreisje waarbij kind zat vriendje zat. Een jongetje met een drammerige moeder, had niemand naast hem. Ze eiste dat er iemand naast hem ging zitten, anders ging hij niet mee. Dus werd vriendje bij kind weggehaald en naast dat jochie gezet. Dat het rot voor mijn kind was, was niet belangrijk. TO zal zodoende wel snappen hoe ik over ouders denk die al gauw over andere kinderen klagen.

Je hebt als ouders niet te bepalen naast wie of waar je kind zit of met wie het moet samenwerken. Twee uitzonderingen: veiligheid (als het kind naast je dochter haar pijn doet of pest) en medische redenen (bijvoorbeeld bord niet kunnen lezen of minder goed kunnen horen). Niet, ik vind M. niet leuk en wil liever met vriendinnetje X samen doen.
Over dat soort dingen ga je trouwens op een andere school ook niet altijd je zin krijgen.

MoederSterretje

MoederSterretje

23-03-2022 om 08:25 Topicstarter

MamaE schreef op 22-03-2022 om 11:19:

[..]

Jij vindt het min of meer logisch dat jouw kind agressief wordt doordat ze met M en J aan een tafeltje zit. Dat is niet logisch. Als er voor jou in de supermarkt bij de zelfscan iemand de helft van de producten niet scant is het niet logisch dat jij dat dan ook niet doet.

Maar als die school werkelijk zo onveilig is als jij beschrijft, zou ik echt een andere zoeken. Dan maar niet in de buurt. Ik woon in een klein dorp met één school, dus echt keuze was er niet. Maar als we dat heel graag hadden gewild, had ik haar op elke school in de omgeving kunnen inschrijven. En ik vind het heel fijn dat ze in de buurt op school zit, dat vriendinnetjes in de buurt wonen, dat ze er zelfstandig heen kan etc. En tuurlijk zijn er wel eens dingen waar je niet per se achter staat of die je liever anders zou zien, maar dat heb je op elke school. Maar er zit wel een grens aan wat je hoeft te accepteren voor je kind.

Ik vind het
niet logisch. Het geeft mij wel inzicht in de wending die de situatie
heeft genomen. Om het jongetje socialer te maken is hij naast twee
zachtaardige meisje gezet, mijn dochter en nog een kind uit de klas.
Dat is heel nobel, maar het is naïef om te denken dat dit totaal
geen invloed heeft op mijn dochter, die de acties van de juf opgevat
heeft als een voorbeeld voor haar gedrag. Ze dacht dat het jongetje
door de juf werd geprezen en dat zij het niet goed deed. Dat heb ik
dus moeten rechtzetten. Erg jammer dat dit zo gelopen is en het
getuigd alweer van het feit dat je niet zo maar psychologie moet
toepassen, maar echte deskundigen nodig hebt.

Ik zal
waarschijnlijk inderdaad een alternatief voor deze school moeten
zoeken. Een school op afstand is geen optie voor ons vanwege onze
gezondheid en het missen van de sociale contacten die mijn kind nu
heeft.

waarom is dat naief? Ik was vroeger een heel stil en verlegen meisje. Heel braaf ook. Ik zat heel vaak naast de ergste rouwdouwers. Ik ben daar nooit andere kinderen van gaan slaan. Ook werd ik niet agressief, brutaal of vervelend. Geen enkel kind zit de hele dag achter het tafeltje. Je dochter heeft nog steeds alle tijd om op school met haar vriendin te spelen. 

Ik begrijp wel dat het heel fijn moet zijn om als ouder al het negatieve gedrag van je kind te koppelen aan school want dan hoef je zelf niet in te grijpen. Het ligt immers niet aan je kind maar aan de school. Eigen schuld moeten ze het daar maar anders doen.

Ik zat ook regelmatig naast een druktemaker en ben daar nooit agressief of brutaal van geworden. Je hoeft ook niet per se naast je vriendje of vriendinnetje te zitten.
Is er geen andere school in de buurt waar je dochter heen kan?
Je doet nu net alsof dit de enige optie is en je min of meer vastzit in een soort wurgcontract met deze school. 

MoederSterretje

MoederSterretje

23-03-2022 om 10:19 Topicstarter

Flanagan schreef op 22-03-2022 om 13:49:

Rouleren is zo alledaags in het basisonderwijs. Een soort leren sociaal met elkaar om te gaan. Dat gaat door tot en met groep 8. En ieder jaar zijn er ouders die klagen over de keuze van de leerkracht want hun kind wordt zo afgeleid en hun kind gaat zo in niveau er op achteruit. Frappante was wel dat in die tijd die ouders vaak nog hun zin kregen ook. Grrr.

Zo was er eens een schoolreisje waarbij kind zat vriendje zat. Een jongetje met een drammerige moeder, had niemand naast hem. Ze eiste dat er iemand naast hem ging zitten, anders ging hij niet mee. Dus werd vriendje bij kind weggehaald en naast dat jochie gezet. Dat het rot voor mijn kind was, was niet belangrijk. TO zal zodoende wel snappen hoe ik over ouders denk die al gauw over andere kinderen klagen.

Dankjewel
voor de informatie over het rouleren. Fijn dat je weer meekijkt. Dat
over het rouleren heb ik deze week ook te horen gekregen van de IBer.
Vreemd echter dat dit niet reeds in het najaar met ons besproken is,
toen ik aangaf dat mijn kind rapporteert het niet zo leuk te vinden
op school omdat ze niet naast haar vriendinnen mag zitten. Ze mocht
toen weer aanschuiven bij haar vrienden en nu begon het probleem weer
op te spelen. Behalve dat ik dit keer te horen kreeg dat mijn dochter
juist naast de bullie werd gezet samen met nog een zachtaardig
meisje.
Het
rouleren is begrijpelijk. Maar ik denk dat je ook in de gaten moet
houden wat de signalen zijn. Men is bezig met psychologische
beïnvloeding zonder deskundig te zijn en zonder acht te slaan op de
negatieve gevolgen (althans op onze school).

Esther-Forumbeheer

Esther-Forumbeheer

23-03-2022 om 10:26

Na beraad is besloten dat alles nu wel gezegd is hier. We sluiten deze discussie. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.