MoederSterretje
23-01-2022 om 03:44
Is Kanjertraining soms schadelijk?
Kanjertraining was iets wat ik als een groot pluspunt van onze school heb gezien toen ik mijn kind inschreef. 'Tot ik de negatieve kanten daarvan had ervaren. Nu weet ik het niet meer zo zeker dat deze huis-tuin-en-keuken
psychologie, waar geen wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan over
de effectiviteit en de werking, wel zo goed is.
In groep 0 (voor de kids die in januari al 4 worden) gebeurde het eerst met het
vriendinnetje van mijn dochter en daarna met mijn dochter zelf. Het meisje werd al gauw de beste vriendin van mijn dochter en de meiden speelden heel leuk en op een gelijkwaardig niveau samen. De moeder van het vriendinnetje vertelde dat het meisje last had van haar 1 jaar oudere broertje en ook het meisje klaagde over hem dat hij haar speelgoed afpakte, haar soms een mep verkocht, etc. Kortom, dat hij bazig was. Om het meisje te helpen sterker en zekerder te worden, kreeg ze op school tijdens de Kanjertraining “ik ben de baas”-lesjes. Tegen het einde van dat schooljaar werd het meisje zo bazig over mijn dochter dat mijn oppas die dat meemaakte, een klacht bij mij indiende. Het meisje pestte en kleineerde mijn dochter (en die dag ook de oppas). De oppas waarschuwde mij dat dit echt niet kon. De situatie was dusdanig ernstig dat de meisje in verschillende groepen 1 zijn geplaatst.
Toen mijn dochter,dat nogal verlegen was in de buitenwereld, maar niet op haar mondje gevallen is thuis, deze “ik ben de baas”-lesjes kreeg, gebeurde iets vergelijkbaars. Ze werd thuis brutaal en onhandelbaar en ik moest haar zelfs vaker dan gebruikelijk, time-outs geven. Met de eerder opgedane ervaring met het vriendinnetje, was ik er echter al op voorbereid dat dit niet haar gebruikelijke zelf was. Het effect op de verlegenheid van mijn kind was minimaal (als die er al was), maar de negatieve effecten waren behoorlijk, echter gelukkig tijdelijk.
Een ander groot nadeel van de Kanjertaining is het schuld geven aan het slachtoffer (je bent een bang konijntje en je moet niet zo zielig doen). Ook dit
heeft flink in gehakt op mijn kind, dat dan maar niet meer meldde dat ze gepest werd
Deze “ik ben de baas”-lesjes en “blaming the victim” zijn te simplistisch voor
woorden. Als de oplossing zo simpel lag, dan was niemand meer verlegen of onzeker. Wat een veel grotere rol heeft gespeeld bij mijn dochter, was de lieve en grappige juf in groep 1 die haar veel vrijheid gaf. In groep 2 kwam de lockdown welk onverwacht positief effect had op de verlegenheid van mijn dochter. Ze communiceerde via de tablet met de klas (omdat wij wegens gezondheidsredenen langer thuis waren dan de rest) en iedereen wilde met haar praten. Ze werd vrolijk en veel zekerder in haar contacten met de buitenwereld. Maar toen aan het einde van groep 2 ze weer naar school ging en haar (nieuwe) vriendinnetje mijn dochter bij het spel begon uit te sluiten, had ik genoeg van deze “blaming the victim”- pseudotherapie en heb ik de moeder gemeld dat mijn kind niet meer met haar kind mocht spelen. Dit had direct gewenst effect en alles is weer in orde.
Nu in groep 3 echter, keren de “Ik ben de baas”-lesjes terug, en is het weer
zwaar thuis. Mijn dochter is van mening dat zij de baas is en niet de ouders. En dit keer ben ik degene die gepest wordt. Ik heb mijn dochter voorgelicht dat dit toch echt niet waar is dat zij de baas is en dat kinderen die zich ernstig misdragen soms zelfs uit huis worden geplaatst. Dus dat uiteindelijk dan de Nederlandse staat de baas is. Ik vind het echter jammer dat door deze pseudotherapie mijn kind eerder op het slechte pad dan op de goede pad gebracht wordt. Vooral omdat haar onzekerheid weer op gaat spelen.
Begrijp mij goed, de oefeningen in vertrouwen die de kinderen doen zijn volgens mij prima in orde. Maar wat ik ook niet begrijp is het feit dat de ouders erbuiten worden gehouden. Alsof het effect van wat je doet zich alleen tot de school beperkt en alsof alles wat je doet oneindig goed zou zijn. Zulke wondermiddelen bestaan volgens mij niet. De onzekerheid van
mijn dochter (dat mondjesmaat weer terug begint te komen) wordt
verborgen achter bravoure (dat keiharde kanten begint te krijgen).
Soms dien je een wat bijsturen als het mis dreigt te gaan, is mijn mening. Maar hoewel de Kanjertraining de kinderen “leert” om met kritiek om te gaan (het slachtoffer moet dan een ander speelkameraadje zoeken, de pestkop is dus de baas) is kritiek op onze school uit den boze.
Ik ben heel benieuwd wat andere ouders van dit alles vinden. Naar mijn mening leert de Kanjertraining mijn kind een harteloze en keiharde opstelling aan dat de pestkop de baas is (de vlerk is goed materiaal om daar leiders van
de maken). Het leert mijn kind dat het je eigen schuld is als je slachtoffer bent van iemands vervelende of agressieve gedrag. Tot slot leert het onverschilligheid aan (“ik haal mijn schouders op”: nou en dat je iets vindt) en heeft het verborgen racistische elementen omdat de vlerk de zwarte pet op heeft en de kanjer de witte pet.
MoederSterretje
02-02-2022 om 10:50
yette schreef op 02-02-2022 om 10:26:
[..]
Vrienden doen elkaar een voorstel. Overleggen samen. Je hoeft niets te doen waar je geen zin in hebt en je hoeft ook niet per sé samen iets te doen.
Duhhh
Meen je dat nou dat je dat moet uitleggen?
MoederSterretje
02-02-2022 om 10:55
Meesje schreef op 02-02-2022 om 10:19:
Op die manieren is veel duidelijker wat je wil met je mail. En heb je ook meer kans dat je krijgt wat je wil.
Goede brieven overigens. Goed verwoord hoe jij dat ziet
Bakblik
02-02-2022 om 10:55
MoederSterretje schreef op 02-02-2022 om 10:06:
[..]
Nu breekt mijn klomp om de beurt bepalen wat je speelt is niet goed meer?
Nee dat is het nooit geweest. Toen mijn kinderen in groep 3 zaten was de oudste motorisch niet zo vaardig als haar klasgenoten, liep ze voor bij de fysio. En vriendinnetje dat voorstelde om te gaan touwtje springen in dat wel alleen maar niet samen met mijn dochter.
Jongste was juist heel vlot, die wilde met alle kinderen gaan fietsen al vanaf groep 1. Hij kon met 3 jaar fietsen zonder zijwieltjes dus die had ik niet meer paraat voor spelende vriendjes.
Dit zijn 2 extreme voorbeelden maar ook op andere vlakken kan en kind ergens nog niet aan toe zijn dus je overlegt wat je zal gaan doen en met beider instemming ga je touwtje springen, fietsen, kleuren of kleien. Het vriendje dat hier GTA wilde spelen moest ik toch teleur stellen. Mijn kind had dat ooit bij vriendje gespeeld en wilde dat nooit meer doen, wij hadden het overigens ook niet.
Met elkaar spelen is compromissen zoeken met wat er mag, welk speelgoed voorhanden is een wat beide kinderen leuk vinden en wat mag van de ouders.
De ouder die mijn kind ooit drijfnat thuis kwam brengen, omdat ze bij de sloot hadden gespeeld heb ik verbaal alle hoeken van de kamer laten zien. Hoezo spelen kinderen van 4 bij de sloot! Een stop hou op ik vind het niet meer leuk had genoeg moeten zijn naar dat was het niet, toen viel mijn kind in het water.
Jippox
02-02-2022 om 11:00
Ik snap het niet willen communiceren van deze juffen en school zo langzamerhand heel goed....
Bakblik
02-02-2022 om 11:06
Jippox schreef op 02-02-2022 om 11:00:
Ik snap het niet willen communiceren van deze juffen en school zo langzamerhand heel goed....
Mijn idee.
MoederSterretje
02-02-2022 om 11:18
Jippox schreef op 31-01-2022 om 15:21:
Ik ben zeker geen fan van dat hele kanjertraining gebeuren en vind sowieso niet dat leerkrachten zonder een gedegen opleiding daartoe met dit soort zaken aan de slag zouden moeten gaan.
Zelf geen vervelende ervaringen ermee gehad (ondanks 4 introverte, verlegen kinderen), maar dan nog.
Ik heb bijvoorbeeld wel ervaring met een leerkracht die heel verkeerd omging met de ADHD problematiek bij een van mijn kinderen. Dat heeft uiteindelijk opgespeeld tot het punt dat ik kind thuishield. Toen zijn er alsnog zinvolle gesprekken gekomen en is de situatie verbeterd.
En ook een kind dat door een leerkracht structureel werd genegeerd en gekleineerd. Ook hier pas na thuishouden en gesprekken met de directie tot een oplossing gekomen (overstap naar andere klas).
Mijn punt is dus, dat als er op school dingen spelen (wat dan ook) waar je kind last van heeft en/of ten nadele door verandert dan kaart je dit aan op school. Eerst bij de leerkracht en zo nodig steeds hogerop.
Als daar binnen een school geen enkele ruimte voor is (en dat heeft natuurlijk helemaal niets met kanjertraining te maken!) dan is het een bijzonder slechte school en kun je m.i. beter wegwezen.
En wie je ook verantwoordelijk acht, als het niet goed gaat met je kind pak je die verantwoordelijkheid toch direct zelf?
Ik stel de vraag maar nog een keer:
Hoefde je geen boete te betalen voor het thuis houden van je kind?
Jippox
02-02-2022 om 11:29
"Hoefde je geen boete te betalen voor het thuis houden van je kind?"
Nee, zo ver is het niet gekomen maar dat had natuurlijk wel gekund. Die mogelijkheid heeft ons er echter geen ogenblik van weerhouden om deze stap te zetten.
Als je niet verder komt met gesprekken op school en je ziet dat wat er gebeurt schadelijk is voor je kind, dan grijp je in. Dat is jouw verantwoordelijkheid als ouder.
En als er vervolgens nog geen oplossing gekomen was, zouden we van school zijn geswitcht.
yette
02-02-2022 om 11:43
MoederSterretje schreef op 02-02-2022 om 10:50:
[..]
Duhhh
Meen je dat nou dat je dat moet uitleggen?
Ik ben niet de enige.
Sorry hoor, maar als jij een zes-jarige leert dat vriendinnen om beurten de baas moeten zijn en als je dat zó serieus meent dat je de juf schrijft dat je dit zo doet omdat modern leiderschap volgens jou ook zo werkt, dan heb je volgens mij een paar dingen mbt bijv. leiderschap, vriendschap, sociale vaardigheden en opvoeding niet begrepen.
Bakblik
02-02-2022 om 12:02
yette schreef op 02-02-2022 om 11:43:
[..]
Ik ben niet de enige.
Sorry hoor, maar als jij een zes-jarige leert dat vriendinnen om beurten de baas moeten zijn en als je dat zó serieus meent dat je de juf schrijft dat je dit zo doet omdat modern leiderschap volgens jou ook zo werkt, dan heb je volgens mij een paar dingen mbt bijv. leiderschap, vriendschap, sociale vaardigheden en opvoeding niet begrepen.
Volgens mij heb je dan het hele leven niet begrepen. Om beurten de baas zijn dat gebeurt toch nergens? Dan maak je het wel heel makkelijk om een ander over jouw grens te laten gaan in welk opzicht dan ook.
Nee ik wil niet in de boom klimmen, straks val ik eruit!
Jawel we gaan wel in de boom klimmen, vandaag ben ik de baas!
Ik durf niet.
Jawel ik durf het dus jij moet ook.
Kind valt uit de boom en breekt een arm en heeft een hersenschudding.
Heel fijn dat om de beurt de baas zijn
Dan kunnen ze die nieuwe wet over grensoverschrijdend gedrag ook wel op de plank laten liggen. Jammer dat Marietje geen seks wilde met Pietje, omdat hoofdpijn had. Maar ja vandaag was de dag dat Pietje binnen hun relatie de baas was dus hij heeft genomen waar hij "recht" op had.
Biebel
02-02-2022 om 12:06
MoederSterretje schreef op 02-02-2022 om 10:44:
[..]
(Verbaasd, niet boos):
En je reageert alleen op het boos zijn? En niet op het feit dat je iemand anders aanvalt? Alleen om een training te verdedigen? Gaat dat niet op zijn minst wat ver?
En dan steeds beweren hoe sneu mijn dochter is met "zo'n moeder", maar niet als haar vriendinnen haar slecht behandelen? Of dat de school daar niets aan doet? (Ja, het is mijn schuld want ik doe daar niets mee. Dat heb ik hier wel tientallen keren gelezen. Maakt niet uit hoe vaak ik dat reeds heb aangekaart op school en dat hier heb verteld, want dan moet je weggaan en niet kijken naar wat er aan de hand is).
Maak je echt geen zorgen over de zorg die mijn dochter van mij krijgt Dat is dik in orde, ik word daar echt niet van afgeleid. De meeste moeders kunnen multitasken
Maar ik snap dat je het goed bedoelt.
Je hebt al vaak genoeg (ook van mij) gehoord dat school voor je dochter niet fijn klinkt en dat je haar echt moet helpen. Alleen op het middel, continue kanjertraining gebruiken en uit zijn verband tikken, heb ik commentaar. Maar daar gaat het niet meer om. Ik val je ook niet aan, ik geef je aan wat je in mijn ogen onhandig doet. Dat valt niet altijd fijn, maar merk je dat eigenlijk iedereen min of meer dezelfde boodschap aan je heeft?
Ik herhaal mezelf; is er een spookrijder, of zijn er wel 100?
Meesje
02-02-2022 om 13:33
MoederSterretje schreef op 02-02-2022 om 10:48:
[..]
Zie mijn reactie op Flanagan. Het is handig om wel te lezen anders weet je niet waar het gesprek gebleven is
Ik had je reactie op Flanagan gelezen. Daarin geef je aan dat je niks verwacht maar dat je wil dat juf weet dat je dit tegen dochter gezegd hebt. Nou, als dat alles is dan kun je dat ook zeggen. Daarvoor gaf ik ook een optie.
Jij schrijft een heel verhaal over leiderschap door vrouwen, wie naast wie mag zitten enz. Dat werkt alleen verwarrend. Ik schreef mijn reactie niet vanuit vijandelijk oogpunt oid hè. Meer om je te laten zien hoe het ook kan. Om daar een volgende keer je voordeel mee te doen. Want de manier waarop je communiceert speelt ook mee in het resultaat. Je kunt alle gelijk van de wereld hebben, maar als je toon bij de ander te veel weerstand oproept zal degene de inhoud niet eens horen.
Ik kan me jouw weerstand over die kanjertraining namelijk goed voorstellen. Semi-psychologische groepstraining door leraren (dus geen psychologen), lijkt me duidelijk dat daar veel mis kan gaan. En ik ervaar ook dat extraversie hoger wordt gewaardeerd dan introversie, ook los van die training. Men lijkt er al snel vanuit te gaan dat iedereen extravert is en dat een introvert een extravert met een communicatiegebrek is.
Alleen, door zo'n bozige mails te sturen heb je kans dat je je boodschap juist niet overbrengt. En dat de juf denkt 'zie je wel, weer zo'n verongelijkt konijn'....
MoederSterretje
02-02-2022 om 15:04
Bakblik schreef op 02-02-2022 om 10:55:
[..]
Nee dat is het nooit geweest. Toen mijn kinderen in groep 3 zaten was de oudste motorisch niet zo vaardig als haar klasgenoten, liep ze voor bij de fysio. En vriendinnetje dat voorstelde om te gaan touwtje springen in dat wel alleen maar niet samen met mijn dochter.
Jongste was juist heel vlot, die wilde met alle kinderen gaan fietsen al vanaf groep 1. Hij kon met 3 jaar fietsen zonder zijwieltjes dus die had ik niet meer paraat voor spelende vriendjes.
Dit zijn 2 extreme voorbeelden maar ook op andere vlakken kan en kind ergens nog niet aan toe zijn dus je overlegt wat je zal gaan doen en met beider instemming ga je touwtje springen, fietsen, kleuren of kleien. Het vriendje dat hier GTA wilde spelen moest ik toch teleur stellen. Mijn kind had dat ooit bij vriendje gespeeld en wilde dat nooit meer doen, wij hadden het overigens ook niet.
Met elkaar spelen is compromissen zoeken met wat er mag, welk speelgoed voorhanden is een wat beide kinderen leuk vinden en wat mag van de ouders.
De ouder die mijn kind ooit drijfnat thuis kwam brengen, omdat ze bij de sloot hadden gespeeld heb ik verbaal alle hoeken van de kamer laten zien. Hoezo spelen kinderen van 4 bij de sloot! Een stop hou op ik vind het niet meer leuk had genoeg moeten zijn naar dat was het niet, toen viel mijn kind in het water.
De meiden zijn heel vergelijkbaar en kunnen echt wel met elkaar spelen. Fijn dat je dit uitlegt, maar dat is hier niet aan de orde
Soms gaat overleg niet en dat werkt om de beurt prima
MoederSterretje
02-02-2022 om 15:05
Jippox schreef op 02-02-2022 om 11:00:
Ik snap het niet willen communiceren van deze juffen en school zo langzamerhand heel goed....
ha, ha, ha. Maar kreeg je nou een boete voor het thuishuden van je kid?
MoederSterretje
02-02-2022 om 15:08
Jippox schreef op 02-02-2022 om 11:29:
"Hoefde je geen boete te betalen voor het thuis houden van je kind?"
Nee, zo ver is het niet gekomen maar dat had natuurlijk wel gekund. Die mogelijkheid heeft ons er echter geen ogenblik van weerhouden om deze stap te zetten.
Als je niet verder komt met gesprekken op school en je ziet dat wat er gebeurt schadelijk is voor je kind, dan grijp je in. Dat is jouw verantwoordelijkheid als ouder.
En als er vervolgens nog geen oplossing gekomen was, zouden we van school zijn geswitcht.
Hoe bedoel je, zover is het niet gekomen. Heeft de school het niet gemeld? Dan heb je mazzel gehad, volgens mij. Een zomaar switchen is een droom. Scholen hebben een beleid dat ze kinderen van naburige scholen niet opnemen. Want dan blijven ze wel bezig
MoederSterretje
02-02-2022 om 15:08
yette schreef op 02-02-2022 om 11:43:
[..]
Ik ben niet de enige.
Sorry hoor, maar als jij een zes-jarige leert dat vriendinnen om beurten de baas moeten zijn en als je dat zó serieus meent dat je de juf schrijft dat je dit zo doet omdat modern leiderschap volgens jou ook zo werkt, dan heb je volgens mij een paar dingen mbt bijv. leiderschap, vriendschap, sociale vaardigheden en opvoeding niet begrepen.
Niet zo flauw doen Yette, ik had meer van je verwaxht.