Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 17:08 Topicstarter

Het rapport van staatssecretaris Dekker laat zien dat de Kanjertrening pestgedrag niet tegengaat. Ik kan er niets aan doen. Kinderen leren eromheen te werken en pesten alsnog. Slachtoffers zijn bang om het te melden omdat ze dan weer worden getraind in Kanjervaardigheden van sterk moeten zijn. 

Thy

Thy

28-01-2022 om 17:15

Goed. Als je je er zó obsessief mee bezig houdt, dan is school nu de enige plek waar je je vragen neer hoort te leggen. Je hebt nu toch inmiddels wel de tijd gehad om naar de leerkracht te stappen met je vragen. Wat zegt de leerkracht?

MoederSterretje schreef op 28-01-2022 om 17:08:

Het rapport van staatssecretaris Dekker laat zien dat de Kanjertrening pestgedrag niet tegengaat. Ik kan er niets aan doen. Kinderen leren eromheen te werken en pesten alsnog. Slachtoffers zijn bang om het te melden omdat ze dan weer worden getraind in Kanjervaardigheden van sterk moeten zijn.

Jeej, wat fijn je hebt officieel gelijk. 

Lost dat ook je probleem op?

Zo nee, ga dan nu eens je aandacht daar naar verleggen.

MoederSterretje schreef op 28-01-2022 om 17:08:

Het rapport van staatssecretaris Dekker laat zien dat de Kanjertrening pestgedrag niet tegengaat. Ik kan er niets aan doen. Kinderen leren eromheen te werken en pesten alsnog. Slachtoffers zijn bang om het te melden omdat ze dan weer worden getraind in Kanjervaardigheden van sterk moeten zijn.

De staatssecretaris heeft dat rapport niet laten schrijven om moeders nog verder in  een kanjertrainingsfuik te laten belanden. Dat is bedoeld om scholen te helpen de juiste keuzes te maken en daarop eventueel in te grijpen. 



MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 17:25 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 28-01-2022 om 13:19:

[..]

En ook daar zal iemand mee om moeten leren gaan, hoe vervelend de ander ook is, en hoe lief jij ook bent.

En de ander, die dominante bolleboos bv, zal ook moeten leren met anderen omgaan.

Ik heb het idee dat je niet helemaal snapt hoe het nou werkt met groepsgedrag, waar echt geen enkel kind onderuit komt.

Het is niet mogelijk om iemand die introvert is tot een extrovert om te vormen. Het tegenovergesteld wordt bereikt. Nu mijn dchter "getraind" wordt, meldt ze niets meer en kijkt ze flink uit om niet op te vallen. 

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 17:30 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 28-01-2022 om 13:21:

[..]

NEEEEEEEEEEE!!!!!


Waar kan iemand beginnen deze kronkel recht te buigen?

zie 
"Kanjerboek voor ouders en leraren" blz 74

Tabel heet: "Algemene kenmerken van de vier kanjertypen"

Ik kan er niets aan doen dat de bedenkers van Kanjertraining zo over de gele pet denken (en vervolgens verlegen gedrag als negatief benaderen).

Ja, we weten nu wel dat je heel erg veel moeite hebt met alles wat er in dat boek staat en met die training in het algemeen. Je kunt drie dingen doen:
1) leg het op school neer en bespreek je zorgen en de gevolgen ervan voor je dochter
2) zoek een andere school
3) laat die training voor wat die is en laat het hele gebeuren er omheen los

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 17:35 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 28-01-2022 om 13:27:

[..]

Je vult vanalles in op basis van….jouw aannames? Hoe weet jij nou wat de juf mbt een ander kind doet? En waarom?

Afreageren thuis is heel normaal hoor, een schooldag is heel vermoeiend, je moet met heel veel andere kinderen omgaan en dan ook nog cognitief iets leren.

In een veilige omgeving waar je jezelf mag zijn is afreageren
helemaal niet nodig. Afreageren is een afweerreactie. Hoe meer stress
hoe meer afreageren en opstandig gedrag tegen de mensen die al veilig
worden gezien. Dit kan ervoor zorgen dat de relaties thuis juist
verslechteren. Dit is volstrekt onnodig. Kinderen waar het goed mee
gaat reageren niet af. Ook verlegen kinderen die zichzelf mogen zijn
doen dat niet thuis. Dit is niet alleen theorie, maar ook mijn
ervaring.

Hoi,
ik heb niet alles gelezen maar als leerkracht heb ik deze training net gevolgd, zodat ik hem in de les kan toepassen. In je openingspost vertel je over het bange konijntje.
De Kanjertraining heeft vier petten, de gele pet staat voor het bange konijntje. Maaaar in de lessen leren we de kinderen over de gekleurde petten, altijd in combinatie met de witte pet. Geel met wit is een rustig kind maar ook vaak het kind dat de rust in de groep kan brengen. Alleen de gele pet is bang gedrag, in schulp kruipen en niet altijd iets durven zeggen. 
Zwarte pet is pest gedrag, maar zwart met wit is een natuurlijke leider in de groep die vaak het voortouw neemt.
Rode pet is vaak meelopen, lachers op de hand, soms de juf of meester uitdagen met grappen en grollen en doorgaan, maar rood met wit is het kind wat sfeer in de groep brengt en vaak zin heeft in de dag en de groep positief kan meenemen.
Mocht je kind dus gedrag laten zien wat bij een kleur pet hoort dan kan je aangeven dat de witte pet er even bijgepakt mag worden. Dit wordt als het goed is ook zeker benadrukt in de lessen.

Sommige scholen gebruiken overigens een blauwe pet ipv de zwarte. Mocht je daar moeite mee hebben, zou je dit kunnen uiten bij school?

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 17:45 Topicstarter

yette schreef op 28-01-2022 om 13:28:

[..]

Ze willen je introverte kind niet veranderen in een extravert kind! Ze willen dat je kind kan overbrengen wat ze vindt. Dat heeft ze inderdaad vooral nodig als het mis gaat, maar als ze het dan pas leert, ben je natuurlijk te laat!

Dat zie je bijvoorbeeld nu jouw dochter blijkbaar niet helemaal heeft begrepen dat het prima is als je je gedraagt als 'konijntje' (empathisch, vriendelijk, netjes en inlevend), maar dat het niet goed is om aandacht te vragen als 'bang konijntje' (door je aan te stellen). Als je dochter tegen de juf had durven zeggen dat óók konijntjes wel eens echt pijn kunnen hebben en verdrietig kunnen zijn, had de juf begrepen dat ze het beter uit moest leggen. Dat had een hoop gedoe gescheeld!

Dus wees blij dat ze je dochter leren hoe ze anderen kan vertellen wat ze ergens van vindt!

Mijn dochter is een
tough guy en stelt zich niet aan op school. Ik hoor het hoogstens van
andere kinderen als er iets speelt (zoals bij het uitsluiten door
haar vriendin). Hoe intensiever de Kanjertraining hoe meer ze op haar
hoede is om het fout te doen of op te vallen. Praten komt juist op
gang als er geen druk op wordt gelegd. Nu zegt ze dus niets meer. Dus
ik begrijp de ouders van gepeste kinderen als ze zeggen dat het kind
niets meer meldt. Nee, het kijkt wel flink uit.

Op mijn introverte
kind heeft de Kanjertraining het omgekeerde effect. Omdat het haar
dwingt tot bepaald gedrag en niet stimuleert om vrij te zijn in hoe
ze is en hoe ze praat. Helaas maar het is niet anders. Degenen die
iets gedaan hebben worden daar ook niet op aangesproken. Men hoopt
dat de oefeningen hun werk doen. Maar bijvoorbeeld het liegen gaat
door. Ik heb het zelf meegemaakt. Maar ik begin mijzelf te herhalen.
Het lijkt dat je niet hebt gelezen wat ik over onze situatie heb
geschreven.

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 17:49 Topicstarter

yette schreef op 28-01-2022 om 13:49:

[..]

Wat een onzin!

Om iets goed te bekijken, moet je inderdaad beide kanten bekijken, maar wel in verhouding! Aangezien er geen enkele reden is om aan te nemen dat ouders met kritiek op de kanjertraining er meer moeite mee hebben dat hier te delen dan ouders zonder kritiek, kan je aannemen dat de meeste ouders er geen probleem mee hebben.

En we waren er al uit dat die kanjermethode niet door iedereen even goed wordt begrepen. Het is mogelijk hoor, dat de juf het ook niet snapt. Maar dat jij er zelf een rare draai aan geeft, staat vast.

Zie het Kanjerboek.
Zo moeilijk is het nou ook niet om het te begrijpen wat daarin staat.

De school gebruikt het zoals het er staat, naar de letter.



Wat betreft de les ik ben de baas over mezelf: dat is waarschijnlijk een les/oefening om het op te nemen tegen kinderen die de zwarte of rode pet op hebben. Die zijn er in de klas en is dus belangrijk dat kinderen die geneigd zijn de gele pet op te zetten hier mee om kunnen gaan. Niet om te leren dat de gele pet negatief is maar hoe ze zelf vaardigheden kunnen ontwikkelen om met dit gedrag om te gaan. Ook de kinderen met een zwarte/rode pet op krijgen te maken met lessen dat ze naar hun eigen gedrag leren kijken. Ik vind het juist belangrijk om de kinderen aan te leren om te reflecteren op hun eigen gedrag. Uiteraard is het wel belangrijk dat je als ouder weet wat er besproken wordt en welke lessen er gedaan worden.

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 17:57 Topicstarter

Plantenbak schreef op 28-01-2022 om 13:57:

". Dit
zit als het ware ingebakken in de Kanjertraining die bedoeld is voor
extreme pestsituaties en daarom heel duidelijk de dominante goede
Kanjertijger als voorbeeldgedrag stelt Niets mis mee hoor, maar als
je ervan uitgaat dat zowel de zwarte pet als de gele pet een
“vijandige mening over anderen hebben” dan geldt dat alleen in
die situatie van extreem pestgedrag en niet in de gewone fijne klas.
Dat is dat geen goed uitgangspunt voor de gewone klassen die geen
problemen hebben, zelfs als je doel is om een veilige situatie te
creëren. Vooral dan niet, want dan blijf je de gele pet als “gevaar”"

Hoe kom je hierop?

De kanjertraining is er niet voor extreme pest situaties. Ook is het er niet om introverte kinderen extravert te maken.

Nogmaals, vraag het op school na. De ervaring van mijn kinderen met de kanjertraining was wel goed. En ze zijn nog steeds introvert maar dat ben ik zelf ook en daar is niks mis mee.

En dat er een boek is verbaast mij niks. Er is vast ook studie materiaal en er zijn vast ook filmpjes maar dat interesseert mij niet want ik geef die cursus niet en ik ben ook geen lerares. Als ouder ben ik een keer naar een bijeenkomst geweest over de kanjertraining en als iets met een van mijn vier kinderen aan de hand was dat ging ik daarover in gesprek met de school. En met vier kinderen maak je heus wel eens een en ander mee.

Zie het Kanjerboek.
Zo moeilijk is het nou ook niet om het te begrijpen wat daarin staat.

De school gebruikt het zoals het er staat, naar de letter.

Kanjerboek voor ouders en leraren blz 74



Tabel heet: "Algemene kenmerken van de vier kanjertypen"



Vertrouwen:

Kanjertijger:
ik vertrouw en ben te vertrouwen

Gele pet konijn:
Ik wil te vertrouwen zijn, maar durf niet verantwoordelijk te zijn.
Daardoor ben ik niet te vertrouwen.
(dit is niet waar in een fijne klas)

Zelfbeeld:

Kanjertijger:
Positief

Gele pet konijn: Slecht
(dit is niet waar in een fijne klas)

Meningover anderen:

Kanjertijger: Positief

Gele pet konijn: vijandig
(dit is niet waar)


Dit zijn de aannames van de kanjertraining over de gele pet konijn.
En dus als het konijntje huilt, dan stelt het zich aan. Het is ook niet te vertrouwen, dus wat het zegt klopt niet. En het houdt niet van de juf want eigenlijk heeft het een vijandig beeld van de mensen. 

Dat staat letterlijk in de handleiding voor leraren. Te bizar voor woorden, maar de gele pet konijntjes kunnen niet verwoorden wat met ze gebeurt.

MoederSterretje schreef op 28-01-2022 om 17:03:

[..]

Dit is zeer zeker waar in een extreme pestsituatie waar de leraar geen controle meer heeft. Dit gebeurt door een strikte hiërarchie van petten. De Kanjerpet is het beste gedrag (dat is positief dominant). In in externe pestsituatie wordt de gele pet als volgt gezien en benaderd:

Kanjerboek voor ouders en leraren blz 74

Tabel heet: "Algemene kenmerken van de vier kanjertypen"

Vertrouwen:

Kanjertijger: ik vertrouw en ben te vertrouwen Gele pet konijn: Ik wil te vertrouwen zijn, maar durf niet verantwoordelijk te zijn. Daardoor ben ik niet te vertrouwen. (dit is niet waar in een fijne klas)

Zelfbeeld:
Kanjertijger: Positief Gele pet konijn: Slecht (dit is niet waar in een fijne klas)

Mening over anderen:

Kanjertijger: Positief Gele pet konijn: vijandig (dit is niet waar)

Gepest

Kanjertijger: Wordt niet gepest Gele pet konijn: zoekt erkenning bij pester
(terwijl ze in de tekst toegeven dat konijntjes niet echt gepest worden dus dit klopt ook niet)

Dit betekent dat gele lieve konijntjes niet zo gezien en benaderd worden. Ze moeten veranderen.

****sammekrakke, nee! Dat gaat niet over extreme pestsituaties waar de leerkracht geen controle heeft. En hou nou eens op met dat gele konijn uit de context te trekken en er een eigen sausje overheen te gieten. ‘x5=35’. Is het nou negen of zeven?

Verder is het praten tegen een blinde muur ofzo. Je wil het niet zien en ik ga er nu maar vanuit dat dat expres is om ons te stangen ofzo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.