Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 01:20 Topicstarter

Flanagan schreef op 27-01-2022 om 17:21:

[..]

Och, wappie staat erbuiten. TO bemerkt iets bij haar kind na verandering van onderwijsprogramma, vangt bot bij school en hoopt hier een argument te vinden waarmee ze de juf weerwoord kan geven, zonder drastische besluiten als wisselen van school. Lees het als voorbereidend werk om zo de juf mee te krijgen.

Alleen werkt het op school vaak niet zo; leerkrachten staan niet gauw open voor mening van een ouder als hun baas hen de training opdraagt.

Als haar dochter zich op school niet sociaal ( bazig) gedraagt, is dat een taak voor de juf. Thuis heeft ze zich te gedragen zoals haar ouders haar geleerd hebben.

@TO, hou school en thuis gescheiden.

Flanagan, dat probeer ik dus uit te leggen. "Als mijn dochter zich niet sociaal (lees bazig) gedraagt" (zoals jij dat zegt, is dat niet omdat ze niet sociaal is en dat niet begrijpt, maar omdat ze wat introvert is. Dat is een normale staat van zijn in de menselijke natuur (zie psychologie) en daar kan zij weining aan doen. Sterker nog, wij zijn een tijd geleden eens een kijkje gaan nemen bij een schooltje waar onze tweede taal aangeboden werd en allle kleine kinderen daar gedroegen zich zoals zi. Zij was opeens niet meer opvallend. Dat was een eye opener voor mij. De juf kan hoog of laag springen, zij zal er echt geen extravert van maken.

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 01:21 Topicstarter

sorry, spellingschecker vergeten aan te zetten

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 01:46 Topicstarter

yette schreef op 27-01-2022 om 16:02:

[..]

Klopt. Ik denk ook dat kinderen het prima begrijpen zonder de beestjes en de petten: als ze met de buurkinderen speelt, krijgt Miep de leiding, want daar heeft ze meestal de leukste plannen. Maar op school is Miep de jongste van de klas. Daar is ze wat minder prominent aanwezig, maar wel sociaal. En als ze er wat aandacht nodig heeft, is ze er de grapjas. Elke situatie is anders en daar reageer je op. Zo lang het gezellig is, is elke houding prima. Dat Miep haar broer enorm kan treiteren, is alleen minder

Precies datzelfde verhaal kan je met beestjes en petten vertellen. Geen idee waarom ze daar voor kiezen.

Evan uitleg voor Yette:
Sorry, maar ik werk het beste in de nacht als het rustig is en ik niet
gestoord kan worden.

Nu antwoord op jouw vraag:
De reden is heel duidelijk: Het werken met petjes komt
van pas in heel extreme pestsituaties waardoor het makkelijker wordt
om met kinderen te werken en een duidelijke (maar overgesimplificeerde) oplossingsrichting neer te zetten: Kanjertijger is het beste en iedereen moet zich daaraan spiegelen. Dat is nodig in een situatie van extreem pesten.

Jekunt kinderen dan laten zien dat je je pet ook af kan zetten. Je kunt
een witte pet van goed gedrag dragen en een zwarte pet van slecht
gedrag dragen. Het probleem is dat een pet van extravert / dominant
gedrag en introvert / onderdaniger gedrag (in de ogen van anderen)
dus niet af te zetten zijn. Je kunt hoogstens iets extraverter worden
maar niet echt veranderen. En dat is mijn punt.

De petten worden dus niet echt afgezet, want van de gele pet kom je niet meer van af. Of je hoog of laag springt. Of zoals de zoon van Leene
zei "maak mij maar af, dan is iedereen van mijn gezeik af", want
hij had ook de gele pet op, die van meeloper.

Je laatste bericht is zo fout. Zo verkeerd die uitleg vd petjes! Een zwarte pet is niet slecht gedrag. Kunnen we ophouden met de discussie? Eerst is er geen andere school in de buurt, toen had ze thuisonderwijs en nu is er een school in de buurt waar jullie tweede taal wordt gesproken? 

Als oudgediende herken ik iemand van vroeger....

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 02:03 Topicstarter

P.S.
Ik hoef niet steeds te googlen naar de theorie (die op internet niet
volledig is en soms verdraaid) maar heb gewoon het “Kanjerboek voor
ouders en leerkrachten” waar de Kanjertraining uitgelegd staat.

PS
2. De school heeft natuurlijk al jarenlange ervaring met “lastige”
ouders en weet daar heel efficiënt mee te dealen en lastige ouders
buiten de deur te houden. Ik heb hier al 2 jaar geleden uitgebreid
ervaring mee gehad toen er ondersteuning nodig was vanwege de
chronische aandoening van mijn dochter en wij verzocht werden een
andere school te zoeken. Ik hoorde toen ook hoe andere ouders behandeld werden op deze school en moesten vertrekken. Er zijn nog meer voorbeelden van hoe de school te werk gaat (mailtjes met vragen niet beantwoorden bijvoorbeeld, een klacht over je indienen bij de clustermanager als je een vraag stelt aan de juf, etc.) maar het voegt niets toe om deze verhalen aan te halen.

PS 3. Ik merk ook dat extra uitleg dan hier een eigen leven gaat leiden en mensen een reden krijgen om keihard aan te vallen. De andere deelnemers met relevante ervaring zijn al afgehakt en reageren
niet meer, merk ik. Ook op dit berichtje zal er weer flink worden
ingehakt en worden gescholden, denk ik. Ik ben zelfs een trol genoemd
(ha, ha, ha). Dat is flink gevoelloos. Ik denk dat andere dan echt
niet met hun nare ervaring meer durven te komen. Dat vind ik jammer, want het is nuttig dit onderwerp van beide kanten te bekijken. Voor en
tegen.

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 02:19 Topicstarter

Suusje. schreef op 28-01-2022 om 02:02:

Je laatste bericht is zo fout. Zo verkeerd die uitleg vd petjes! Een zwarte pet is niet slecht gedrag. Kunnen we ophouden met de discussie? Eerst is er geen andere school in de buurt, toen had ze thuisonderwijs en nu is er een school in de buurt waar jullie tweede taal wordt gesproken?

Als oudgediende herken ik iemand van vroeger....

Goh, ben je ook wakker? Gezellig, kom erbij

Punt 1. Ik weet niet
hoe je extreem pestgedrag (door de zwarte petten) wilt noemen waarbij de hele klas ontregeld raakt, de leraar niets meer te zeggen heeft en er kinderen zwaar het slachtoffer zijn. Dat is waar de Kanjertraining voor bedoeld is en waar het Kanjerboek over gaat, dat heb ik niet verzonnen. Dan heb je natuurlijk de invulling van de scholen die een milde variant op proberen te maken en denken dat dit geen
probleem zal zijn.

Punt 2. Kinderen oversimplificeren indelingen, wellicht heb je dat wel eens meegemaakt. Leraren doen dat ook wel eens. En wat dacht je van het “Kanjerboek” waar de school zich op baseert. Die stelt dat zowel
de gele als de zwarte pet een “vijandige mening over anderen
hebben”.
Punt 3. Als niets slecht is, waarom wordt het introverte gedrag van mijn kind “behandeld” en is het “werk voor de juf”, zoals Flanagan het
zegt?

Gescholden? Niemand scheld je uit maar ik begrijp echt niet wat je aan het doen bent. Lappen tekst met jouw interpretatie over de kanjertraining. Totaal niet boeiend. Ik heb geen flauw idee welke petjes mijn kinderen ooit gedragen hebben of hoe ze dat precies deden. Ik vond dat ook niet belangrijk. Het was een klein onderdeel van school. Ik heb nooit gehoord dat er gepest werd op school (in tegenstelling tot hun vorige school). Mijn introverte kinderen waren daar echt geen rare dodo's. 

Je vindt de kanjertraining duidelijk niks. Ouders die aangeven dat het op acholen echt anders kan gaan en (introverte) kinderen geen petjes zijn, zien het volgens jou verkeerd of hebben blijkbaar geluk gehad.

Wegwezen daar dat is toch nu wel duidelijk. Jij vind die school niks en wellicht hebben jullie gewoon een verkeerde keuze gemaakt en past deze school niet bij jullie. Je wil het er niet met ze over hebben want zij hebben ervaring in praten met "lastige" ouders. 

Zoek een school zonder kanjertraining en laat het analyseren van het gedrag van je dochter wat meer los. Bijna alle kinderen vinden dat ze op een gegeven moment de baas zijn in huis. Kinderen ontwikkelen zich en soms gaat dat tijdelijk gepaard met bijzonder gedrag. 

MoederSterretje schreef op 28-01-2022 om 01:20:

[..]

Flanagan, dat probeer ik dus uit te leggen. "Als mijn dochter zich niet sociaal (lees bazig) gedraagt" (zoals jij dat zegt, is dat niet omdat ze niet sociaal is en dat niet begrijpt, maar omdat ze wat introvert is. Dat is een normale staat van zijn in de menselijke natuur (zie psychologie) en daar kan zij weining aan doen. Sterker nog, wij zijn een tijd geleden eens een kijkje gaan nemen bij een schooltje waar onze tweede taal aangeboden werd en allle kleine kinderen daar gedroegen zich zoals zi. Zij was opeens niet meer opvallend. Dat was een eye opener voor mij. De juf kan hoog of laag springen, zij zal er echt geen extravert van maken.

De kanjertraining probeert introverten ook niet extravert te maken. 

En ik geloof er niks van dat de juf dat wel doet, maar als de juf dat wel doet, stel dat, dan moet je het dáár met de juf over hebben. 

Want introverten worden hier in Nederland gewoon prima geaccepteerd hoor. 

De mensen met relevante ervaring reageren niet meer?! 

Als je ergens een objectieve mening over wil vormen, is elke ervaring belangrijk. 

Mijn kinderen hebben kanjertraining gehad. Alle vier. 

yette schreef op 28-01-2022 om 07:48:

De mensen met relevante ervaring reageren niet meer?!

Als je ergens een objectieve mening over wil vormen, is elke ervaring belangrijk.

Mijn kinderen hebben kanjertraining gehad. Alle vier.

En daaraan toegevoegd: 

Mijn kind is net als to’s kind behoorlijk introvert in de klas en thuis wat bazig. Dat laatste was ze al, dus hele kanjertraining heeft daar niks mee te maken. Daarnaast hebben jaar vader en ik hetzelfde.

Mijn kind krijgt ook kanjertraining in de klas. Volgens haar zetten ze nooit die petten op, maar wijzen ze aan. 

Nu kan ik uit professionele hand ook nog wel wat vertellen over veilig en onveilig groepsgedra en hoe je tekst leest en toepast, hartstikke relevante ervaring. 

Met ‘werk voor de juf’ bedoelde ik dat een leerkracht gedrag van een leerling met de leerling bespreekt als het bazige gedrag de spuigaten uit loopt en voor andere leerlingen een onveilig leerklimaat oplevert.
Dit staat los van welke training of innerlijk karakter leerling dan ook.

MoederSterretje schreef op 28-01-2022 om 02:03:

P.S.
Ik hoef niet steeds te googlen naar de theorie (die op internet niet
volledig is en soms verdraaid) maar heb gewoon het “Kanjerboek voor
ouders en leerkrachten” waar de Kanjertraining uitgelegd staat.

PS
2. De school heeft natuurlijk al jarenlange ervaring met “lastige”
ouders en weet daar heel efficiënt mee te dealen en lastige ouders
buiten de deur te houden. Ik heb hier al 2 jaar geleden uitgebreid
ervaring mee gehad toen er ondersteuning nodig was vanwege de
chronische aandoening van mijn dochter en wij verzocht werden een
andere school te zoeken. Ik hoorde toen ook hoe andere ouders behandeld werden op deze school en moesten vertrekken. Er zijn nog meer voorbeelden van hoe de school te werk gaat (mailtjes met vragen niet beantwoorden bijvoorbeeld, een klacht over je indienen bij de clustermanager als je een vraag stelt aan de juf, etc.) maar het voegt niets toe om deze verhalen aan te halen.

PS 3. Ik merk ook dat extra uitleg dan hier een eigen leven gaat leiden en mensen een reden krijgen om keihard aan te vallen. De andere deelnemers met relevante ervaring zijn al afgehakt en reageren
niet meer, merk ik. Ook op dit berichtje zal er weer flink worden
ingehakt en worden gescholden, denk ik. Ik ben zelfs een trol genoemd
(ha, ha, ha). Dat is flink gevoelloos. Ik denk dat andere dan echt
niet met hun nare ervaring meer durven te komen. Dat vind ik jammer, want het is nuttig dit onderwerp van beide kanten te bekijken. Voor en
tegen.

Maar als dit dan zo’n vreselijke school is, waarom blijf je dan? En kan je dochter niet naar de school waar ook haar tweede taal wordt aangeboden?

Dus eerst is er geen andere school en nu opeens wel? Dat is fijn, ik zou je dochter daarheen doen. Dan hoef je ook geen hele nachten wakker te blijven om hele epistels aan kritiek op de kanjertraining op een forum te schrijven. Wanneer slaap jij eigenlijk? Want als je altijd pas na twee uur naar bed gaat en voor vijf uur weer opstaat heb je gigantisch slaaptekort en in dat licht zou ik nog gaan geloven dat je het allemaal niet zo helder meer ziet ipv dat het allemaal aan de school ligt.
Ik snap werkelijk niet waarom je zes keer vermeld dat het een goede school is als ouders geen vragen mogen stellen en bij het minste of geringste worden verzocht om weg te gaan. Dan is het namelijk ook geen goede school.

Flanagan schreef op 28-01-2022 om 09:02:

Met ‘werk voor de juf’ bedoelde ik dat een leerkracht gedrag van een leerling met de leerling bespreekt als het bazige gedrag de spuigaten uit loopt en voor andere leerlingen een onveilig leerklimaat oplevert.
Dit staat los van welke training of innerlijk karakter leerling dan ook.

Inderdaad. En bij een goede aanpak, blijft het niet alleen bij het aanspreken van degene(n) die pest(en) en nazorg voor het slachtoffer. Je wil een veilige sfeer op school en daarom is het belangrijk dat alle kinderen leren om hun doelen (zoals erbij willen horen of een vervelende situatie oplossen) op een positieve manier te bereiken. 

Beste To, ken je de uitdrukking ‘1 spookrijder? Ik zie er wel 100?’ 
Dat is een beetje wat mensen je proberen duidelijk te maken. Er zijn genoeg mensen die zich gemeld hebben om je hun minder fijne ervaringen te vertellen met kanjertraining. Alleen probeert iedereen, ook de mensen met die ervaring, je te vertellen dat de manier waarop jij obsessief álles aan die training relateert, zónder een ópen en lúisterend gesprek aan te gaan, een heilloze weg is. 
Als mensen je een trol, of in mijn geval een don Quichot, noemen, is dat geen pest gedrag. Het is om je te wijzen op je verlies aan realiteit. Het is haast dat we met zijn allen een manier zoeken om jou te helpen beseffen dat je een ander pad moet gaan bewandelen. 
Nog een keer dan. Je interpretatie klopt niet. Je brein is haast overspannen allerlei zaken met elkaar aan het verbinden die niet verbonden zijn. En dat maakt dat je niet goed voor je dochter zorgt. Echt niet. 

(en er zijn meerdere oudgediende waar ik aan denk. De ene zou hier een hele nuttige opmerking over vt maken, daarin soms doorschieten maar die kon nog wel luisteren en had soms gewoon gelijk. De ander was toch weer terug naar de Baltische Staten waar ze vandaan kwam?)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.