Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MamaE schreef op 28-01-2022 om 09:23:

Dus eerst is er geen andere school en nu opeens wel? Dat is fijn, ik zou je dochter daarheen doen. Dan hoef je ook geen hele nachten wakker te blijven om hele epistels aan kritiek op de kanjertraining op een forum te schrijven. Wanneer slaap jij eigenlijk? Want als je altijd pas na twee uur naar bed gaat en voor vijf uur weer opstaat heb je gigantisch slaaptekort en in dat licht zou ik nog gaan geloven dat je het allemaal niet zo helder meer ziet ipv dat het allemaal aan de school ligt.
Ik snap werkelijk niet waarom je zes keer vermeld dat het een goede school is als ouders geen vragen mogen stellen en bij het minste of geringste worden verzocht om weg te gaan. Dan is het namelijk ook geen goede school.

Ik denk eerlijk gezegd dat je óók op die school gewoon terecht kan met vragen. Zolang die vragen betrekking hebben op je kind. Ze willen het vast graag weten als een van hun leerlingen denkt dat de juf haar nóóit troost omdat die juf vindt dat ze zich àltijd aanstelt. 

Maar als je een gesprek wil met een willekeurige school omdat je hun onderwijsmethode of hun levensvisie afkeurt, zal vrijwel elke school je vertellen dat je daar zelf voor hebt gekozen en dat je vrij bent om een andere school te kiezen die beter aansluit bij wat jij wil. 

yette schreef op 28-01-2022 om 10:23:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd dat je óók op die school gewoon terecht kan met vragen. Zolang die vragen betrekking hebben op je kind. Ze willen het vast graag weten als een van hun leerlingen denkt dat de juf haar nóóit troost omdat die juf vindt dat ze zich àltijd aanstelt.

Maar als je een gesprek wil met een willekeurige school omdat je hun onderwijsmethode of hun levensvisie afkeurt, zal vrijwel elke school je vertellen dat je daar zelf voor hebt gekozen en dat je vrij bent om een andere school te kiezen die beter aansluit bij wat jij wil.

Ja natuurlijk kun je als ouder niet de school gaan vertellen wat en hoe ze precies alles moeten doen. Je kunt niet je kind naar een christelijke school sturen en dan zelf besluiten dat het kind geen godsdienstonderwijs hoeft te volgen. Of dat de rekenmethode niet deugt en dat school maar een andere aan moet schaffen.
Dat bepalen ouders niet. En dat moet je ook niet willen.

Maar op het moment dat elke kritische vraag of verzoek wordt afgedaan met 'zoek maar een andere school' dan gaat er echt wat mis.

Daarnaast staat of valt de boodschap ook met de toon van je vraag en de manier waarop je vragen stelt of problemen aankaart. Vandaar dat ik ook zei 'houd het bij jezelf, vanuit jezelf'. En niet dit en dat deugt niet en daarom moeten jullie zus en zo doen.

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 11:27 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 28-01-2022 om 09:13:

[..]

Maar als dit dan zo’n vreselijke school is, waarom blijf je dan? En kan je dochter niet naar de school waar ook haar tweede taal wordt aangeboden?

Die scholen zijn er hier niet. Dat was een zaterdag schoolje voor de
taal

Eens MamaE. 

Ik denk dat vooral je laatste alinea belangrijk is voor TO. 

Als je een constructief gesprek wil voeren met school omdat je je zorgen maakt over het welzijn van je kind, is het handig om te beseffen dat de juf natuurlijk ook wil dat jouw kind zich prettig voelt. Dat gezamenlijke doel bereik je het snelst door haar te vertellen met welke verhalen jouw kind thuis komt en haar vervolgens het vertrouwen te geven dat ze daarmee op school aan de slag gaat. 

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 11:37 Topicstarter

MamaE schreef op 28-01-2022 om 09:23:

Dus eerst is er geen andere school en nu opeens wel? Dat is fijn, ik zou je dochter daarheen doen. Dan hoef je ook geen hele nachten wakker te blijven om hele epistels aan kritiek op de kanjertraining op een forum te schrijven. Wanneer slaap jij eigenlijk? Want als je altijd pas na twee uur naar bed gaat en voor vijf uur weer opstaat heb je gigantisch slaaptekort en in dat licht zou ik nog gaan geloven dat je het allemaal niet zo helder meer ziet ipv dat het allemaal aan de school ligt.
Ik snap werkelijk niet waarom je zes keer vermeld dat het een goede school is als ouders geen vragen mogen stellen en bij het minste of geringste worden verzocht om weg te gaan. Dan is het namelijk ook geen goede school.

MemeE, meestal ga ik tegelijk met mijn dochter naar bed en slaap ik
tot een uur of 5. En dan rust ik uit als mijn dochter naar school is
(vanwege mijn aandoening). Maar soms loopt het anders. En ga ik
later naar bed en sta ik later op. In dit geval kwam dit achter
elkaar voor.

Ik bedoelde een goede school op de punten die ik heb genoemd. Dat wil
zeggen goed onderwijs. Ik wist niet dat de Kanjertraining er zo
intensief werd gegeven. Zelfs na het lezen van het Kanjerboek dat de
school gebruikt, had ik nog niet door hoe het het wordt gebruikt. De
bedoelingen zijn goed, maar zoals gezegd is de Kanjertraining bedoeld
voor extreme pestsituaties. Ik had niet gedacht dat mijn dochter
steeds haar best zal moeten blijven doen, terwijl de extraverte,
gezonde kindjes (die ondeugend zijn en daar is niets mis mee) het
makkelijker hebben.

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 11:47 Topicstarter

Flanagan schreef op 28-01-2022 om 09:02:

Met ‘werk voor de juf’ bedoelde ik dat een leerkracht gedrag van een leerling met de leerling bespreekt als het bazige gedrag de spuigaten uit loopt en voor andere leerlingen een onveilig leerklimaat oplevert.
Dit staat los van welke training of innerlijk karakter leerling dan ook.

In dat geval heeft de juf geen werk aan mijn kind. Ze gedraagt zich
voorbeeldig, hoor ik. Behalve dat durven, en extravert zijn, daar
wordt ze op “getraind”. Overigens is dat bij de juf dat ze
verlegen is, want met de kids heeft ze geen probleem om mee te praten
en mee te spelen (tenzij het een bolleboos is die erg domineert doet,
dat wordt het lastiger).

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 11:57 Topicstarter

yette schreef op 28-01-2022 om 09:53:

[..]

Inderdaad. En bij een goede aanpak, blijft het niet alleen bij het aanspreken van degene(n) die pest(en) en nazorg voor het slachtoffer. Je wil een veilige sfeer op school en daarom is het belangrijk dat alle kinderen leren om hun doelen (zoals erbij willen horen of een vervelende situatie oplossen) op een positieve manier te bereiken.

Begrijp mij goed, ik zie ook wel de goede bedoelingen van de school.
Ze willen ook dat het goed gaat met de kids. Maar volgens mij zien ze
zelf niet dat je introversie niet kan veranderen in extraversie. Dit
zit als het ware ingebakken in de Kanjertraining die bedoeld is voor
extreme pestsituaties en daarom heel duidelijk de dominante goede
Kanjertijger als voorbeeldgedrag stelt Niets mis mee hoor, maar als
je ervan uitgaat dat zowel de zwarte pet als de gele pet een
“vijandige mening over anderen hebben” dan geldt dat alleen in
die situatie van extreem pestgedrag en niet in de gewone fijne klas.
Dat is dat geen goed uitgangspunt voor de gewone klassen die geen
problemen hebben, zelfs als je doel is om een veilige situatie te
creëren. Vooral dan niet, want dan blijf je de gele pet als “gevaar”
zien of iets waaraan gewerkt moet worden.

Maar heeft jouw kind last van die kanjertrainingen of heb jij er last van?

To zoek hulp,  dit is voor niemand goed zo obsessief als je hiermee bezig bent. Ik heb medelijden met je dochter. 

MamaE schreef op 28-01-2022 om 11:59:

Maar heeft jouw kind last van die kanjertrainingen of heb jij er last van?

Of heeft kind last van moeder die belast is door kanjertraining?

Biebel schreef op 28-01-2022 om 11:59:

[..]

Of heeft kind last van moeder die belast is door kanjertraining?

Dat kan ook nog.

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 12:02 Topicstarter

yette schreef op 28-01-2022 om 07:48:

De mensen met relevante ervaring reageren niet meer?!

Als je ergens een objectieve mening over wil vormen, is elke ervaring belangrijk.

Mijn kinderen hebben kanjertraining gehad. Alle vier.

Excuses, ik bedoelde
relevante, negatieve ervaring, want om iets goed te bekijken heb je
dat ook nodig. De positieve kanten zijn natuurlijk ook belangrijk.
Maar de voorstanders zijn niet bereid om zelfs te erkennen dat er een
Kanjerboek is waar een school les uit geeft en dat dit te ver kan
gaan op een rustige school.

Biebel schreef op 28-01-2022 om 11:59:

[..]

Of heeft kind last van moeder die belast is door kanjertraining?

Niet alleen belast,  OVERBELAST als je het mij vraagt.  Hele nachten doorhalen om ons te overtuigen. 

Ik heb straks een uitje tot ik weg moet is dit even grappig tijdverdrijf. Morgenochtend ga ik niet meer alles lezen.  We komen toch geen steek verder. 

MoederSterretje

MoederSterretje

28-01-2022 om 12:06 Topicstarter

Biebel schreef op 28-01-2022 om 11:59:

[..]

Of heeft kind last van moeder die belast is door kanjertraining?

Ha, ha, ha, toch altijd weer de schuld bij de moeder zoeken. Grappig.

MoederSterretje schreef op 28-01-2022 om 12:06:

[..]

Ha, ha, ha, toch altijd weer de schuld bij de moeder zoeken. Grappig.

Nee. Het is niet meer grappig. Je bent veel te veel bezig met buiten proportioneel te reageren. Niemand ontkent dat kanjertraining zijn pro’s en con’s heeft. Maar jij gaat te ver. Overleg met school en laat dat boek los. Je conclusies kloppen niet en je hangt er álles aan op. 

Al was je de vader, de broer, de oma of de langsvliegende buurvrouw, je belast je kind met je eigen overbelasting. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.