Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe zien jullie het graag (weer naar de middelbare school)


Trijs

Trijs

08-05-2020 om 19:13

Een voorbeeld

Het lijkt me een enorme klus voor scholen om dit te gaan organiseren, net zoals volledig afstandsonderwijs dat was. Ik denk dat er vele manieren zijn.

De zoon van mijn oudste (4vwo) stuurde net informatie.
Vanaf 2 juni krijgt iedere jaarlaag (1 t/m 5) 1 hele dag per week op school les, verdeeld over kleinere groepen.
Verder krijgt iedere klas 1x/week buiten gym (andere locatie), niet op de dag dat ze op school moeten zijn.
Daarnaast gaat het thuiswerk gewoon door en blijft er voor ieder vak 1x/week les, online of fysiek.
De overgebleven ruimte op school wordt benut voor verbeteringstoetsen 6e, en schoolexamens + herkansingen daarvan voor de 5e.
Jaar 1 tot en met 4 heeft geen toetsweken dit jaar. Wel gaan alle vakken nog getoetst worden, online en/of tijdens de lessen op school.

Sinds 16 maart heeft hij weinig online les gehad (hooguit 1 kort moment per week per vak), maar wel serieus huiswerk + veel wat grotere opdrachten en ook online toetsen, en dat werd allemaal beoordeeld. En leraren bereikbaar voor vragen.
Ik vond dat ze daarmee extreem veel zelfstandigheid vroegen maar ik vond het wel serieus onderwijs.

Ik ben benieuwd wat school van middelste (brugklas, andere school) gaat doen vanaf 2 juni.

Zeetakje

Zeetakje

08-05-2020 om 20:43

Geen les op school tot de zomervakantie

Gisteravond een mail gekregen van school. Hier blijft alles online tot de zomervakantie, volgens het normale rooster. Lessen van 35 minuten. Is normaal 45. Gemengde gevoelens. De pta's en herkansingen van alle voorexamenklassen gaan wel door en praktijkopdrachten die nog gedaan moeten worden ook.
Een paar pta's worden ingekort en gaan minder zwaar meetellen. Op zich prima, maar die lesstof wordt opgenomen in de pta's van volgend schooljaar en die gaan daardoor zwaarder meetellen, dus volgend jaar zal pittig worden.

Ik had de kinderen graag minimaal een dag per week op school gezien. Best lastig om over 3,5 week 8 pta's te gaan maken terwijl ze al 2,5 maand geen docent irl hebben gezien. Aan de andere kant vind ik bijna alle docenten online opvallend goed benaderbaar en wordt iedere dag afgesloten met een korte mentorles.

Dochter heeft laatst naar haar scheikundedocente gemaild dat ze vragen die ze heeft liever meteen mailt, omdat ze het dan los kan laten, maar dat het niet nodig is dat de docente daar steeds in het weekend op antwoord, omdat docenten ook recht hebben op vrije tijd. Er kwam een reactie van de docente dat ze belooft dat ze als het haar niet uitkomt wacht tot maandag met antwoorden en dat ze het erg attent vindt dat onze dochter zich zorgen maakt om haar vrije tijd. Zo grappig.

Benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Dochter is een beetje Jantje lacht, Jantje huilt. De ene dag ziet ze het allemaal helemaal zitten en vindt ze het heerlijk om lekker thuis te werken en op een ander moment snakt ze naar uitleg op school op een groot digibord, en denkt ze dat ze nog minstens 10 jaar over de havo gaat doen.

Yaron

Yaron

08-05-2020 om 20:53

Afwachten

Hier is het nog afwachten, want nog geen reactie gehad van school. Ik ga ervan uit dat oudste nog wel toetsweek heeft, maar brugklasser niet. Eén dag per week naar school zou de brugklasser wel prima vinden, maar liever nog heeft ze tot de vakantie online les. Zoals bij Trijs de gymles op een aparte dag lijkt mij niet handig en ik hoop ook niet verplicht, ze moeten hiervoor een uur heen en een uur terug fietsen.

Suus

Suus

08-05-2020 om 21:59

Zittenblijver

https://www.ad.nl/binnenland/hoop-voor-zittenblijver-middelbare-scholen-laten-meer-leerlingen-overgaan~a7790f12/

Ik ben erg benieuwd hoe ze bij ons hiermee om zullen gaan.
Mijn zoon is een zittenblijver op dit moment (4H). Ik slinger enorm tussen gevoelens. Enerzijds denk ik dat het voor hem beter is om te blijven zitten, hij heeft (denk ik) best een onderwijsachterstand waar deze crisis geen goed aan gedaan heeft. En om op deze manier met slechts een half voorbereidingsfase je examenjaar in te gaan is ook niet ideaal, je hebt PTA’s die nog niet afgerond zijn (geen idee of die nog ingehaald moeten worden tegen welke weging. Dan even een jaar extra bijspijkeren is niet verkeerd. En dan hopelijk goed je examenjaar afronden. Daar ben ik niet op tegen en ik zie de voordelen er wel van in. Wel jammer natuurlijk, zeker omdat je niet weet....wat áls...
Aan de andere kant: je hebt dus geen kans meer gehad om het op te halen. En je dan zult nooit weten of hij dat gedaan zou hebben. Of hij een spurt gemaakt zou hebben of bijv. net met een verslag/werkstuk zijn cijfer naar een voldoende hebben getild.

Ik houd hem voor dat er nu vast extra op hem gelet wordt, net als andere mede-gevallen, hoe de inzet nu thuis is geweest. En die is redelijk geweest, wel online aanwezig geweest, maar ook geen stap teveel. Hij doet wat ie moet doen en dat is het wel. Hij is geen erg gemotiveerde leerling. Had naar mijn idee veel meer inzet kunnen en moeten tonen de afgelopen periode door zelf te gaan herhalen, teksten oefenen, docenten te bevragen en eens extra oefenstof te vragen enzo. Maar dat komt werkelijk niet bij hem op. Of hij heeft er gewoon geen zin in. Dus met die houding ben ik realistisch genoeg om te weten dat het nog maar zeeeeer de vraag was of hij het in het normale ritme wél opgehaald zou hebben. Enkele tienden omhoog was weliswaar genoeg geweest, hij staat nu voor twee vakken een 5.3. Ruim is het allemaal niet maar het zou weer net genoeg zijn geweest om over te gaan en net geen officieel bespreekgeval te zijn.

Ik neig ernaar om, als school besluit tot doubleren, dit te accepteren en geen discussie over gemiste kansen aan te gaan. Zoonlief is ook makkelijk en gelaten en zegt ‘als school dat wil, dan is dat zo...tja...., daar kan ik niks aan veranderen’. Hij zal de discussie niet opzoeken, is hij geen type voor.
Als school besluit hem over te laten gaan en voordeel vd twijfel te geven, heb ik daar ook mijn bedenkingen bij omdat ik diep van binnen weet dat hij achterloopt en hoe komt hij volgend jaar dan door? Maar dan gaan zeuren dat ik vind dat hij moet blijven zitten? Dat doe je als ouder toch ook niet, of wel ?

Ik ben erg benieuwd naar de komende periode. Hoe gaat het onderwijs zijn, is er nog redelijk fysiek les of nog steeds zeer beperkt, gaan de geplande toetsweken door en vooral: hoe zijn de overgangsnormen?
Ik ben blij dat ik niet in de schoenen van de VO-scholen sta....pfftttt.

Al meer mensen hier die info over het overgangsprotocol hebben en dit willen delen?
Andere ouders met kids die ook op zitten blijven staan en hoe denk jij erover ? Overgaan of doubleren, wat is beter in deze gevallen in deze bijzondere tijden ?

Guera

Guera

08-05-2020 om 22:41

School zoveel meer

Een vriendin van mij geeft les op VO. Zij geeft aan dat dit echt niet goed is voor de lange termijn. Ik zie het zelf ook bij mijn kinderen. Ze vragen niks.
Vriendin zegt ook: je ziet niet of ze echt opletten. Je ziet niet aan hun gezicht of ze het echt snappen. Je kunt niet rondlopen en over een schouder meekijken waardoor je denkt: mmm volgens mij snapte je het toch niet.
Ik merk ook met mijn eigen werk dat digitale overleggen zoveel missen. Oogcontact alleen al. Dus ik hoop echt niet d a t dat digitale de norm gaat worden. Wat een verarming

Suus

Ik heb minstens 7 van dit soort kinderen in mijn h4 mentorklas. Je zoon is zeker niet de enige. En wat je/ jullie/ school ook besluit( en)...je weet nooit of dat de beste optie was. Een stevige basis heeft zeker voordelen, en als er toch gedoubleerd moet worden dsn liever in H4 dan H5 denk ik persoonlijk. Maar soms pakt doubleren ook vreselijk uit. Raken kinderen helemaal uit de ‘werk’ flow, en krijgen alsnog een naar jaar in havo 5. Het blijft koffiedik kijken.....

Lichtere noit: wat maKt het uit. Een Jaar op een mensenleven. Als je van jullie school de ruimte krijgt om te kiezen, overgaan of doubleren, praat er dan open eerlij’ en realistisch over met je kind, en doe whatever hij zich daarna het beste bij voelt. En dan ga je daarvoor. Klaar. Ook niet groter maken dan het is.

Ingrid

Guera

Helemaal waar.

MC

MC

09-05-2020 om 00:17

Suus

Hoi Suus,
Bij mij hetzelfde. Zoon is gedwongen naar mij verhuisd. Heel snel nog met heel veel moeite op de eerste schooldag dit schooljaar ingeschreven. Toonde geen enkele inzet in het maken van huiswerk (wel altijd netjes naar school).
4 HAVO. Veel vakken onvoldoende. Uiteindelijk zwaar tegen zijn zin bij huiswerkbegeleiding aangemeld. Ging hij wel naartoe. Haalde plotseling weer goede voldoendes (voor wiskunde ipv een 3 plots een 8,6)
En toen kwam Corona. 3e toetsweek is vervallen en er is geen enkele toets meer afgenomen. Huiswerkbegeleiding probeert online te zijn, maar daarbij wordt hij natuurlijk niet zo goed in de gaten gehouden. En zelf ziet hij het nut er niet meer van in, omdat er toch niet meer getoetst wordt. 3 HAVO is al gedoubleerd, dus dit jaar doubleren zou dus volgens de regels betekenen afstromen naar MBO.
Hij verdiend het niet, maar hoop toch dat hij op de 1 of andere manier over kan gaan. Hij heeft al zoveel voor zijn kiezen gekregen.

Ik denk niet dat er in h4 leerlingen verplicht gaan afstromen. Kan het me niet voorstellen dat een school daarvoor kiest. Ik denk dat je sowieso mag doubleren. Hou er wel rekening mee dat ( als overgaan wel zou mogen, je weet het niet) havo 5 een extra zwaar jaar wordt. Sowieso harder moeten werken dan eerder. Daarbovenop nog eens de achterstanden wegwerken, en dan wsch ook nog niet eens normaal naar school kunnen volgend schooljaar. Je kunt iedereen alkes gunnen, maar t moet dan natuurlijk wel gebeuren.....
Als ik jou was ( ik heb dat als mentor een paar weken terug al gedaan) zou ik DAT gesprek voeren met je zoon. Stel dat t allebei mag..wat zou je dan willen/ aankunnen?

En als ie voor overgaan kiest...dan kan ie mooi de komende X weken nog even laten zien ( ook aan zichzelf) dat hij het in zich heeft. De intrinsieke motivatie om voor dat havo diploma te gaan. Dat vergroot ook nog eens zijn kansen dat hij ueberhaupt de kans krijgt om te laten zien dat hij h5 inderdaad aankan. Want de overgangsvergaderingen zullen zeker rekening houden met dingen als inzet en werkhouding.....dus het Mes snijdt dan aan 2 kanten....

Suus

Begrijp ik nou dat 2 x 5,3 de enige onvoldoendes zijn van jouw zoon? Of zijn dat degene die makkelijk op te halen zijn en zijn er nog veel meer?

In beide gevallen is er een heel reële kans dat hij gewoon over mag en ik zou dat ook gewoon doen dan. Als er ooit een jaar is dat er vervolgens veel wordt gedaan om achterstanden in te halen wordt dat volgend jaar. Zakt hij alsnog dan zal hij ook de enige niet zijn. Doubleren is, blijkt uit onderzoek, toch al niet heel erg effectief.

Ben ik nou de enige...

Ben ik nou de enige die echt niet gelooft dat de scholen ook in het nieuwe schooljaar nog op halve kracht moeten gaan draaien?
Nog los van het feit dat nog helemaal niet zeker is dat het virus tegen die tijd nog steeds een groot risico is, die prijs is toch veel te hoog? Leerlingen lopen zelf weinig risico om ernstig ziek te worden en zijn als het goed is helemaal geen grote verspreiders. Ik zou het schandalig vinden als de niet-kwetsbare groep nog zo lang ernstig beperkt moet blijven.

Geloof ik ook niet Alison

September is nog best ver weg. Als het qua besmettingen, opnames en doden helemaal uit de hand gaat lopen de komende weken of maanden zal de school wel dicht blijven of op halve kracht draaien, maar als het virus beheersbaar blijkt verwacht ik ook wel dat het nieuwe schooljaar business as usual is. Hoogstens wat aanpassingen op het gebied van hygiëne in het kader van het nieuwe normaal.

skik

Skik

Ja dat had ik er even bij moeten zeggen, die voorwaarde dat het niet tussen nu en dan weer volledig uit de hand moet lopen. Dan wordt het een ander verhaal. Hoewel de vraag “Wie bescherm je ten koste van wie en wat” natuurlijk wel steeds urgenter wordt naarmate het langer duurt.

Precies

Ik denk dat we 'gewoon' door dat virus heen moeten. Je kan het volgens mij niet de wereld, of in elk geval Nederland, uitkrijgen. Tot er een vaccin is zullen mensen corona krijgen en er aan overlijden. Dat proberen zo veel mogelijk in de hand te houden lijkt me de meest opportune strategie. En daarvoor hoef je denk ik niet de scholen dicht of op halve kracht te houden na de zomervakantie. En dan ben ik niet van de Jort Kelder die de dagelijkse gang van zaken belangrijker vindt dan de gezondheid van risicogroepen.

skik

MC

MC

09-05-2020 om 09:39

IngridT

Och het is zo'n puzzel met die lieve jongen.
Op zijn vorige school hebben ze hem van HAVO2 naar HAVO3 laten overgaan met 6 tekorten. Hij denkt nu dat dat normaal is. Hij vindt dat dat een goede school is.
Aan de huidige school is van alles aan te merken, omdat ze hem niet aan zijn handje meenemen. Deze school gaat inderdaad (teveel voor hem) er vanuit dat leerlingen een eigen verantwoordelijkheid hebben.
Ik heb wel eens gelezen dat een HAVO leerling slimmer is dan een VMBO leerling, maar eigenlijk dezelfde (individuele) begeleiding nodig heeft.
Zijn inzet is nul. Hij weet niet welke beroepsrichting hij op wil en wil daar ook niet over nadenken. Ik heb hem meegenomen naar opendagen van zowel MBO, als HBO. Op websites gekeken naar welk studiemogelijkheden er zijn, maar hij zit erbij alsof hij op strafkamp is. Weigert erover na te denken.
Gesprek met de mentor gehad voor Corona, die eigenlijk zegt dat hij het niveau niet aan kan. Zoon denkt daar anders over en haalde toen ook prompt betere cijfers mbv huiswerkbegeleiding.
"Komt allemaal wel goed" zegt hij vaak.
Als hij over mag naar HAVO5 geeft mij dat vooral de motivatie om er nog maar een klein jaar bovenop te hoeven zitten

Suus

Suus

09-05-2020 om 11:04

Och ja

Herkenbaar hoor MC.
Wij hebben ook open dagen HBO bezocht in de hoop dat ie daardoor gemotiveerd zou raken. Nou, over 1 school is ie erg enthousiast maar heeft echter niks veranderd in zijn werkhouding. Maar dat de interesse uit hemzelf kwam? neuh.
Ik had tegen em gezegd dat hij ook zich moest verdiepen in mbo opleidingen omdat dat wellicht beter bij hem past, maar geen interesse verder om ook maar iets van toekomstbesef te creëren en zich in te lezen in de wereld van vervolgopleidingen. En toen vervielen ook nog alle open dagen door Corona, dus tja....
Jouw zoons mantra hoor ik hier ook vaak en is ook zoons lijfspreuk “komt wel goed, maak je niet druk”.

Oh, het zijn 5.4 zie ik (geen 5.3, scheelt weer een tiende
Daarnaast nog een 4.8 en 4.1. Die vakken zijn al lang een probleem dus zal hij niet ophalen. Dat is nu eenmaal zo.
Dus afgerond staat hij nu een vier, en 3x een 5 waarvan er dus twee met een tiende naar een krappe voldoende op te halen zijn.
Zou hij die twee 5.4-en ophalen dan staat hij afgerond een 4 en een 5 en dat is hier genoeg om over te gaan met compensatie en dat heeft hij. Oja, en het gemiddelde van de kernvakken is net een 0.1 te weinig geloof ik. Lastig hoor.
Kortom; het houdt niet over maar hij staat ook geen TIG tekorten.

Ik heb het al es kort met zoon over gehad wat zijn voorkeur zou hebben: doubleren in 4e of zakken in de 5e.
Dat laatste zei hij. Want dan heeft hij al een beetje idee wat je kunt verwachten met de examens. Zijn visie erop.
En tja....daar zit ook weer wat in he.
Dat hij bij overgaan harder zal gaan werken in de 5e is een illusie, daar reken ik allang niet meer op. Het is geen intrinsieke gemotiveerde leerling. Denkt niet vooruit, kan niet plannen, doet hij wat moet doen maar geen zin in stappen extra zetten of zelf iets uitzoeken.
Het is geen rotjoch in de zin dat hij spijbelt, huiswerk nooit af heeft, werkstukken niet inlevert, grote mond tegen docenten of uit de les wordt gestuurd etc. Dat speelt allemaal niet, maar is gewoon een luie leerling. Wat ook al gezegd werd; ik betwijfel of hij de stof met dit thuisonderwijs écht snapt, hij stelt nauwelijks vragen, luistert netjes online en gelooft het wel. Ik weet niet of hij zijn huiswerk wel goed nakijkt. En als ie daarin fouten heeft, gok ik dat hij er niet meer achteraan gaat om na te vragen waarom hij het fout heeft. Dat zal allemaal wel. Docenten kunnen nu niet zien of je écht oplet en de stof snapt. Ik waardeer de inzet van docenten in deze tijden maar het onderwijs op afstand is niet geschikt voor die puber van mij. Die moet in de klas zitten en aangejaagd worden.

Suus

Ik heb precies zo’n figuur thuis zitten, ook in Havo-4, en ook nog jong (eind december 15 geworden) en met licht autisme. Komt van het Vwo maar daar liep hij helemaal vast. Ook hij volgt keurig zijn online lessen, maar als ik hem niet achter de vodden zit levert hij huiswerk niet in, vergeet verslagen en opdrachten en gooit alles wat hij niet direct snapt meteen aan de kant. Ik ben nu dus naast mijn werk ook nog huiswerkcoach. Gelukkig accepteert hij dat blijmoedig.

Suus.

Klopt allemaal. Ik herken het ook helemaal. Heb er tig in mijn mentorklas die er precies net zo in staan. En dat echte aanjagen ( wat sowieso al best lastig is) is online idd nog veel moeilijker. Waar ‘die van mij’ zich nog t drukst om maken zijn dingen als onterechte absentmeldingen, of huiswerk-te-laat notities Die in hun ogen onterecht waren omdat de WiFi raar deed, en het dus niet hun schuld was. Alkes om te zorgen dat ze er ‘op papier’ goed voorstaan. Ik had vorige week zelfs een meisje ( van t zelfde type als jouw zoon) dat zich keurig per app excuseerde..,ze zou niet bij de verplichte online les aanwezig zijn, want ze moest werken bij de jumbo....tja. wat moet je daar nou mee???? Ik weet het soms ook niet. Toen ik reageerde met de opmerking dat ik haar dan ongeoorloofd absent zou melden kreeg ik een ‘duimpje omhoog’ terug. Snap jij het nog?

Enfin. Wat ik ook uit ervaring weet: het komt bijna altijd goed. Op wat voor manier dan ook. Echt.

Ingrid

Suus

Suus

09-05-2020 om 11:32

Druk maken

Maakte die van mij zich maar es ergens druk om ! Ja over die stomme telefoon of als je een potje niet kan winnen.
Maar voor school ? Nie boeiuh.

Zoon zou zich niet zijn hoofd halen om te gaan werken terwijl hij online les heeft, dat dan weer niet. Moet ook bekennen dat ik dat ook niet zou laten gebeuren. Dat houd ik dan nog wel in de gaten. Voor de rest..wat ie boven doet weet ik niet, maar zal niet veel zijn.
En hij laat zich niet helpen, want ik moet me er niet mee bemoeien en het komt allemaal wel goed. Denkt ie. Totdat ik eens een keer fijntjes informeer of dat verslag nu ook af is. Jahaaaaaa mam, is af. Oké jongen, en is het ook ingeleverd? Neeee...dat nog niet... ZUCHT. Dus maar weer net op tijd ingeleverd omdat ik erover begin.

Maar dat meisje.... echt he, die denkt vast nog goed bezig te zijn want heeft zich toch keurig netjes en op tijd afgemeld???

Maar als we voor de keuze komen te staan? Ik weet echt niet waar we goed aan doen. Tuurlijk, ooit komt net allemaal goed.
En een jaar nu in de 4e overdoen is ook geen probleem. Kan goed voor hem zijn qua basiskennis. Maar nadeel daarvan is dat je niet twee achtereenvolgende jaren mag doubleren. Dus in de 4e doubleren én zakken in de 5e betekent van school af. Dat is ook weer niks.

MC

MC

09-05-2020 om 11:58

sturing

Ik denk zelf dat hij het niveau wel aan kan, maar hij heeft niet de zelfstandigheid die ze eisen.En als iets vrijblijvend is doet hij het niet.
Na ruim 2 maanden kwam ik er dit schooljaar achter dat hij geen toegang had tot de ELO omgeving, waar ook huiswerk staat. Hij had die een paar keer proberen te verkrijgen, maar was hem niet gelukt en had het er toen maar bij laten zitten. Kennelijk is er niemand op school die even checkt of iedereen een account heeft.
Bij wiskunde hadden ze een afwijking op de regels en mochten leerlingen kiezen om 1 van de 3 gemaakte toetsen te herkansen. Niet gecommuniceerd aan ouders dus kom ik er later achter dat zoon een toets had herkanst die 1x meetelde en niet een andere die 2x meetelde. Lerares gaf aan dat zij het niet als haar taak zag leerlingen hierin te adviseren.
Mocht zoon 4HAVO nogmaals mogen doen ga ik wel op zoek naar een school met meer begeleiding. Er is hier een MAVO met een HAVO4 en 5. Lijkt erop dat ze daar meer begeleiding geven. Ga er eerst maar eens een gesprek over aan met zoon.

Suus

Suus

09-05-2020 om 12:10

Gemak

Oohh ze zijn zó gemakzuchtig he die pubers!
Lukt het niet, is iets er niet of kunnen ze het niet vinden dan is het algauw “laat maar”.
En gevolgd door “komt vast wel goed”🤦🏼‍♀️. Of dat lost een ander vast wel op en zo niet, dan niet.
Het interesseert ze gewoon echt niet.

Ehm...

Ik moet inderdaad toegeven dat ik ook zo was. “Wiskunde? Snap ik toch niet. Duits? Die docent controleert toch geen huiswerk. Engels? Kan ik ter plekke wel antwoord op geven als ze me iets vragen.”
Het enige wat ik wel deed was economie want dat vond ik leuk, alleen Latijn en Grieks want we zaten maar met 12 in de klas dus je vloog er altijd in als je huiswerk niet af was.
En nu ben ik zelf leraar, en een van de minst gemotiveerde leerlingen die ik zelf ooit in de klas heb gehad is nu mijn zeer gewaardeerde collega!

Chrono

Chrono

09-05-2020 om 12:32

Kinderen die niet kunnen komen

Ik zit nog steeds met het dilemma dat ik eigenlijk mijn kind niet kan laten gaan. Hij zou ook niet hoeven, omdat ik met stip in de risicolijst sta.
Maar de online lessen stellen niks voor, sowieso voert ie nu weinig uit en staat er miezerig voor.
Echt, ik weet niet wat ik hiermee moet.
Idem voor zijn verenigingsleven. Hij teert normaal nogal op zijn sociale contacten, is een echt sociaal dier. Ik doe hem zwaar tekort als ik hem thuishoud en mezelf als ik hem naar school/club laat gaan. Ook al zeggen ze 1,5 m aan te houden (lastig met zo'n stel "jonge honden" bij elkaar, die.elkaar lang niet hebben gezien).

Chrono

Is het een optie om zelf 1,5 meter afstand van je zoon te houden? En heb je al eens met je huisarts overlegd hoe groot het risico nou echt is voor jou? Want het gaat echt nog wel even duren voor er een vaccin is, en als het virus niet uit zichzelf uitdooft zou dat dus betekenen dat je hem nog minstens een jaar alles moet ontzeggen. Dat kan je die arme jongen niet aandoen - maar een doodzieke moeder ook niet.
Wat een ellendig dilemma voor je.

Chrono

Chrono

09-05-2020 om 14:27

Afstand

Alison, ik kan best afstand houden maar we maken gebruik van dezelfde voorzieningen...
Ja ik spreek maandag mijn behandelaars, maar verwacht als antwoord dat ik echt heel zwaar risico loop, in elk geval tot en met september heel erg en daarna gewoon erg.
Ik vraag me echt af welke scenario's scholen voor dit soort situaties hebben. Wij zijn vast niet de enigen.

Ik kan een jaar in de caravan op de oprit gaan zitten, maar ik moet deze jongeling ook nog proberen op te voeden.

Chrono

Ik kan me voorstellen dat scholen dezelfde faciliteiten gaan bieden die je normaal biedt aan langdurig zieken: live je lessen filmen zodat de leerling in real-time vanuit thuis meedoet, antwoord geeft, vragen kan stellen etc. Daarmee zou je onderwijsprobleem aangepakt kunnen worden, maar de rest zou voor een jongen van die leeftijd ook heel heftig zijn. Als het probleem de faciliteiten zijn: je kunt kleine, maar adequate badkamers met douche, wc en wastafel krijgen die je neer kunt zetten in bijv. een bijkeuken als je die hebt. Dan zou dat alleen voor jou zijn. In een unit die mijn zus bij een verbouwing heeft gebruikt zat een wc met een soort vermaler zodat je hem kon aansluiten op een gewone afvoer ipv een brede afvoer.
Ik probeer alleen maar mee te denken hoor, fluit me maar terug als het allemaal niks helpt. Kan ik hebben.

Chrono

Chrono

09-05-2020 om 15:11

Alison

Heel fijn dat je meedenkt. Helemaaaal geen gek idee zo'n unit. En ja ik heb een bijkeuken (even inpikken van de kat dan).
Ik ga gelijk naar zoiets kijken, wie weet. Misschien niet genoeg voor de eerste maanden (heel zwaar aan de medicatie) maar daarna wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.