Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe zien jullie het graag (weer naar de middelbare school)

Dag allemaal,
Volgende week heeft mijn school er 2 dagen voor uitgetrokken om met elkaar (docenten en ondersteuners + management) proberen het onderwijs vorm te geven na 1 juni: 1.5 m afstand. Ik heb zelf een paar ideeën (kernvakken en mentoruur op lokatie de rest op afstand; kortrooster en dan 2 keer op een dag draaien ipv een) maar misschien hebben jullie (collega's maar ook en vooral ouders) ideeën? Een vaste gegeven is dat er maximaal 8 leerlingen per klaslokaal aanwezig mogen zijn + 1 docent. De rest is eigenlijk aan ons om vorm te geven. Wat al gedaan is dat de 2 mavo + 3h en 3V klassen alleen doorgaan met hun profielvakken en de rest niet meer hoeven te volgen. Voor mij betekent het dat ik in mijn 3de klassen nog maar 6 a 8 leerlingen heb dus "goed" zit qua aantallen maar in de eerste en tweede heb ik 30 leerlingen en in 5 vwo 24.
Ik hoop op zinnige input van jullie!
Sini


Mijn school heeft

Nog niks gepland. Tenminste niks waar wij als docenten bij betrokken zijn. Of vanaf weten. Ze hebben ons ook nog niet gevraagd om na te denken. Ik vind t vrij slecht eerlijk gezegd.

Voor zover ik heb nagedacht vind ik dat vooral de Voorexamenklassen voorrang moeten krijgen.Daar is weinig ruimte meer om evt hiaten of achterstanden weg te werken. De rest valt in de categorie ‘nice to have’. Maar we moeten maar zoveel mogelijk dingen uitproberen om voorbereid te zijn op volgend schooljaar. Want dat is wat mij betreft de echt grote vraag / het grote probleem...wat mag er dan wel? Niet? En worden we geacht met de bestaande formatie qua personeel volwaardig onderwijs te geven aan alle leerlingen terwijl zelf maar met Max 8 in een lokaal mogen?? Want dat vind ik nogal een uitdaging eerlijk gezegd....

Ingrid

Amsterdamse

Amsterdamse

02-05-2020 om 20:38

Zwakke vakken op school

Ik vind dat de voorexamenklassen voorrang moeten krijgen.

En daarnaast dat de leerlingen die voor bepaalde vakken zwak staan, dat zij de kans krijgen die vakken op school te volgen. Bijvoorbeeld dat leerlingen maximaal de 3 zwakste vakken kiezen.

De rest online lessen volgen.

En om dat allemaal in te kunnen roosteren, de vaste klassenindeling loslaten? Zowel online als op school.

Sinilind

Sinilind

02-05-2020 om 20:50 Topicstarter

Voorexamen klassen inderdaad

Ik zie in mijn 5vwo dat sommige leerlingen voor mijn vak het opgegeven hebben. Het zijn overigens de leerlingen die er al slecht voor stonden en niet genoeg werkten. Maar het doet er niet toe, we moeten wel ze proberen allemaal op niveau te krijgen.
Sini

Dees

Dees

02-05-2020 om 21:13

Precies

Ja precies de klassen in het jaar voor het examenjaar zoveel mogelijk vakken. Daarnaast een optie voor de leerlingen om de zwakste vakken te kiezen, en voor de rest gewoon online de lessen aanbieden.

In principe verder het volledige curriculum bieden maar dan de slechtste 3 vakken op school.

Guera

Guera

02-05-2020 om 21:47

Out of box

Qua roosteren. Wellicht vaste klasse indeling loslaten en dit vanuit ander perspectief aanvliegen.
Ik zou er leerlingen bij betrekken. Niet ouders.
Alleen je zwakke vakken op school motiveert toch ook niet. Die ene inspiratie volle docent ook al is het je beste vak. Je lievelingsvak muziek ineens niet belangrijk. Alle kaders loslaten en dan opnieuw denken. Kan dat?

Amsterdamse

Amsterdamse

02-05-2020 om 22:30

Docent kiezen?

Vakken kiezen vanwege de docent lijkt me dus een slecht idee. En daarbij kunnen zwakke vakken evengoed docenten hebben die inspirerend zijn. En kunnen inspirerende docenten ook goede online lessen geven.
En hoezo muziek niet belangrijk? Mijn kind heeft dat als eindexamenvak, dus wel degelijk belangrijk.
Het lijkt me op dit moment prioriteit dat leerlingen een kans krijgen om over te gaan. Het gaat om nog een paar weken tot de zomervakantie.

En roosteren en vaste klassenindeling loslaten, ja, dat zei ik dus ook al in mijn eerste bericht.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-05-2020 om 23:13

Gaat niet gebeuren

Arie Slob heeft al gezegd dat het zeker geen uitgemaakte zaak is dat de middelbare scholen weer open mogen. Die leerlingen zorgen voor teveel toeloop in het OV.
Mijn dochter zit in een voorexamenklas. Als ze dit jaar geen les meer krijgt gaat ze volgend jaar misschien niet slagen. Ze staat er nu redelijk voor, maar leert er weinig bij met deze beperkte vorm van onderwijs.

Niet

Op onze school staan het online onderwijs en alle aanverwante zaken behoorlijk goed op de rit. Zes leerlingen les laten krijgen (zoveel passen er met 1,5 meter afstand in onze lokalen) is ontzettend inefficiënt en gaat ten koste van het online onderwijs. Maar het zal uitdraaien op voorexamenklassen en kinderen bijspijkeren die het echt nodig hebben, net zoiets als de zomerschool die we normaal gesproken hebben.

Voor het sociale aspect voor de leerlingen brengt het trouwens ook niet veel. Je kan met 6 in een klas, je bent er maar kort, geen pauze, niet samen reizen. Er in en er uit.

skik

Aagje Helderder

Aagje Helderder

03-05-2020 om 00:23

Die 1,5 meter

is op school niet genoeg, volgens mij. Willen er nog mensen tussen de tafels doorlopen (docenten die eens rond lopen, leerlingen die naar de wc moeten of om een andere reden moeten opstaan) dan moet er toch zeker 3 meter tussen de tafels zitten.

Triva

Triva

03-05-2020 om 00:46

inderdaad

Met 6 in een klas, wat voegt dat toe terwijl je op dat moment de rest niet kan lesgeven.

Bedenk goed wat je in de klas doet, dat moet veel meer toevoegen dan een lesuur online. Eigenlijk 4-5x zoveel als je 4-5x minder leerlingen in de klas hebt zitten.

Ik neig ook naar de zwakste vakken op school maar dan wel een beetje gestapeld dus 1 dag die vakken volgen en dan weer een paar dagen thuis verder? Zodat je niet hebt dat elke leerling elke dag voor 2 uur naar school moet.

Pluk

Pluk

03-05-2020 om 01:06

Kaders

Hebben de scholen al kaders meegekregen van de overheid of de vo-raad? Bv dat alleen de profielvakken nog gevolgd worden in de derde? Of bepaalt elke school dat zelf? Kan het ook nog zo zijn dat kinderen onderling geen 1,5 meter afstand hoeven te houden. Zoals op de basisscholen?

Voor mijn jongste zou vooral het sociale aspect belangrijk zijn. Dat hij zijn clubje schoolvrienden weer ziet. Verder vindt hij het belangrijk dat hij weer cijfers kan halen, want die heeft hij nodig om over te kunnen gaan. Hij wilde net aan de jaarlijkse eindspurt beginnen toen de scholen dicht gingen.

Wat ik fijn zou vinden is wat meer structuur in de dag en wat meer controle op het huiswerk. Dat is er nu weinig, er is weinig online les en huiswerk wordt niet gecontroleerd. Kinderen moeten zelf nakijken. Dus toch wel regelmatig een paar uur naar school, liefst met een deel van de eigen klas, daar dan verkorte instructie (20 min of zo) met daarna thuiswerk dat online wordt gecontroleerd. En dan ook weer eens wat toetsen of opdrachten voor cijfers.

Leerlingen blijven in de klas, leraren wisselen van lokaal. Vakken als muziek, handvaardigheid, levensbeschouwing, drama hoeven van mij niet in die paar weken. Of bv online. Gym wel. Dat zou ook een vak kunnen zijn dat met de hele klas kan, in de buitenlucht.

Zonne

Zonne

03-05-2020 om 08:15

Slechtste vakken

Bij mij zoon zijn dat een 7 en twee 8'en. En wat doe je als je maar een bepaald aantal in je lokaal wil en de klas bestaat uit twee mensen die een 5 staan en 10 die een 6 staan? Lijkt me nog lastig kiezen.

Ik denk dat de 1,5 meter of niet te doen is of versoepeld moet worden voor momenten in de fietsenstalling, bij de kluisjes, in de gang en het 2 seconden langs een tafel lopen. Deze leeftijd houdt als ze vrij zijn buiten ook geen afstand.

Maar ook al staat mijn zoon er goed voor en heeft hij thuis goed gewerkt en is er al gemaild dat hij over is, hij heeft wel al die tijd geen vriendje gezien en zou hij het toch erg fijn vinden om weer eens klasgenoten te spreken. Ik hoop dat ze op school iets bedenken waardoor er zoveel mogelijk naar school kunnen.

Hier

Het is hier na 1 juni nog 6 weken tot de vakantie, dus wel meer dan een paar weken.
Bij ons is al wel besloten dat de laatste toetsweek niet door gaat. Elk vak mag nog maximaal 3 meetmomenten doen, waarvan eentje een inzetbeoordeling moet zijn. Als er straks weer leerlingen op school mogen komen gaan we waarschijnlijk focussen op leerlingen die nu net tekort komen om over te gaan. De hele anderhalvemetersamenleving is een gedrocht trouwens, een noodoplossing voor korte tijd maar zeker geen nieuw normaal. Wie die term verzonnen heeft...
Ik zou er trouwens voor pleiten om in ieder geval gym te doen, lekker buiten op de sportvelden.

Hier

Heeft school besloten geen fysieke lessen te geven, dus online lessen gaan volledig door tot aan de zomervakantie.

Leerlingen moeten net als examen kandidaten in kleine groepjes naar school voor toetsen, aan ouders wordt gevraagd te surveilleren.

Pluk

Huiswerk inleveren, nakijken door docenten en cijfers geven kan ook allemaal prima online. Jammer dat de school van jouw kind dat niet doet.

De overheid geeft geen kaders over hoe je les op school zou moeten invullen. Welke klassen of vakken (alleen kernvakken of alleen profielvakken) je aanbiedt, dat mogen scholen zelf weten.

skik

Duidelijkheid

Ik zou het wel heel fijn vinden als er meer duidelijkheid komt. Niet zozeer of ze wel of niet naar school kunnen.
Maar ook over toetsen en normering. Net na de lockdown zou er een toetsweek zijn, die ging niet door. Er is geen cijfer meer gegeven sindsdien.
Mijn dochter stond er slecht voor, maar had de toetsweek goed voorbereid. En is ook heel goed aan het werk gebleven ( dat valt zelfs docenten op). Vlak voor de meivakantie brak ze, ze wil echt niet blijven zitten. Ze mist perspectief, wil weten hoe de normering wordt, ze wil duidelijkheid. En ze wil niet op basis van haar Kerstrapport blijven zitten.

Hoe communiceren andere scholen hierover? Het lukt me zo belangrijk om hierover in gesprek te blijven. En om er iets over te melden. Nu blijft het zo stil vanuit school.

Zonne

Zonne

03-05-2020 om 09:04

Karin

In maart hebben we een mail gehad waarin stond naar welke klas mijn zoon gedacht werd te gaan volgend jaar (nu brugklas). We moesten aangeven of we het ermee eens waren. Later is er nog een algemene mail gekomen waarin stond dat van kinderen die op het randje van overgaan stonden werd bijgehouden of ze aanwezig waren bij online momenten en actief meededen (en degenen die goed stonden gingen waarschijnlijk gewoon over, maar degenen die zeker bleven zitten werd gevraagd toch nog online mee te doen, etc). En kortgeleden een mail van de mentor dat mijn zoon als hij goed mee blijft doen gewoon over is. Ik heb geen idee hoe er gecommuniceerd wordt met degenen die er slecht voor staan. Ze hebben geen cijfers meer gehad, dus alleen degenen op het randje kunnen waarschijnlijk het voordeel van de twijfel krijgen, was mijn interpretatie.

Zonne

Mooi, dat contact. Was dat met de ouders, of ook rechtstreeks met leerlingen?
Wij hebben zelf contact gezocht met school. Zij worstelen met overgangsprotocollen en hebben nog geen besluit genomen. Ik denk dat het er minder somber voor staat dan dochter denkt of vreest. En steun mijn dochter natuurlijk!
Maar het zou zo fijn zijn als zij ook via school (en dan niet alleen in een gesprekje met de mentor) iets zou horen.

Pluk

Pluk

03-05-2020 om 09:17

Karin

Hier horen wij ook niets, zelfde situatie. Hij heeft de mentor gevraagd of er niet wat meer toetsen konden komen, toen was het antwoord dat de scholen wel weer open zouden gaan en er dan vast nog wel toetsen zouden komen. Online toetsen is op school verboden. Maar goed, ook dan kun je best wel opdrachten geven voor een cijfer lijkt me. Werkstukken en zo.

Ik zeg maar tegen zoon dat het is zoals het is, net als ik dat zeg tegen mijn zoon in de eindexamenklas, die helemaal op de eindexamens had gemikt. Dit zijn uitzonderlijke maanden en niemand heeft in de hand dat het gaat hoe het gaat. Sommigen hebben geluk, anderen pech. Zuur als het je een jaar kost, dat zeker, maar het is niet het einde van de wereld. We kunnen er alleen maar het beste van maken thuis en dat lukt wel goed.

Tegelijkertijd vind ik wel dat de school flink door de mand valt, maar dat zeg ik maar niet tegen mijn kind. Als inzet een grote rol zou spelen vind ik dat niet zo’n goed idee. Ik heb zo’n kind dat over het hoofd wordt gezien. Hij is al twee keer afwezig gemeld, terwijl hij gewoon hij de les was en ook nog vragen had gesteld. Bij een ander vak heeft hij lessen gemist omdat hij niet was toegevoegd aan teams en er ook niets in magister stond. Kreeg hij geen melding van de les. Bij nog een ander vak kreeg ik een mail dat hij een opdracht niet had ingeleverd, terwijl die in magister op twee dagen later stond. Ik heb dus eerlijk gezegd niet zo’n vertrouwen in het oordeel van de meeste leerkrachten van deze school...

Skik, als ze inderdaad huiswerk zouden controleren en op afstand toetsen zouden afnemen, dan zou dat geweldig zijn. Maar dan zouden ze wel een hele omslag moeten maken in de laatste weken. Dan blijft het sociale aspect nog wel over. Zoon heeft contact met een vast klein groepje vrienden die hij al jaren kent. Zijn groepje op school zijn andere kinderen en omdat wisselende contacten nu niet handig zijn ziet hij die helemaal niet. Ook niet op voetbal, dat gelukkig weer begonnen is.

Karin en Zonne

Het voordeel van de twijfel zal nu meer gegeven worden dan anders. Geen enkele school van enig niveau zal een kind laten doubleren op basis van enkel een kerstrapport, dus er komen gegarandeerd nog mogelijkheden om dingen te verbeteren. Als ze daarna nog steeds in de twijfelzone staan wordt ontzettend belangrijk hoe ze zich deze periode hebben ingezet.

Famke

Famke

03-05-2020 om 09:58

Ik hoop

ook dat alle kinderen op school mogen komen, en niet alleen degenen die er slecht voorstaan. Dat lijkt me erg demotiverend voor de kinderen die er goed voorstaan, maar die ook hun klasgenoten weer zouden willen zien. Al laat je die dan maar gym en klassenles en een kunstvak doen. Of je laat leerlingen hun slechtste drie vakken doen en dan krijgen de beste leerlingen de plekjes die overblijven. Als er maar een vijfde van het aantal leerlingen in de klas kan, dan kun je dus maar een vijfde van het aantal uren volgen. Ongeveer zes dus.

Misschien kunnen de klassen afwisselend een keer in een grote ruimte (aula, gymzaal), waar ze wel met de hele klas in kunnen, zodat ze elkaar in ieder geval nog een keer als klas kunnen zien. Zeker de klassen die na dit jaar uit elkaar vallen.

Ik hoop dat de scholen van mijn kinderen niet aan ouders vragen om te surveilleren, dat geeft maar onnodige verkeersbewegingen en contacten.

Misschien zou je de klas in vier, vijf of zes groepjes kunnen verdelen die bij toerbeurt een dag aanwezig kunnen zijn bij de online lessen volgens het gewone rooster (met eventueel verkorte lessen). En dan een groep de ene week de maandag, de volgende de dinsdag, en een andere de ene week de dinsdag, de volgende de woensdag, etc. De andere leerlingen kunnen die lessen dan online volgen.

Guera

Guera

03-05-2020 om 11:00

Amsterdamse

Dat bedoel ik juist dat het raar is als sommige vakken als minder belangrijk worden aangemerkt. Dat zou mijn voorkeur niet hebben. Daarnaast waarom alleen je zwakke vakken op school? Ik bedoel aan te geven: waarom moet dat het criterium zijn?

Ik vind de overheid zo mega onduidelijk en dubbel in de signalen
Zoiets zeg maar
https://www.facebook.com/1139942340/posts/10223139802740331/?d=n

Als ze nu niet naar school gaan Waarom na de zomer wel?
Ik vind dat er te hysterisch gedaan wordt over die 1.5 m. Dat is ineens een nieuwe regel geworden. Het is een MIDDEL om besmetting te voorkomen. Misschien zijn er op school wel andere dingen te bedenken dan dat. Die 1.5 m samenleving is gewoon niet houdbaar, niet efficiënt en niet vol te houden. Laten we iets bedenken dat vol te houden is want corona blijft voorlopig nog wel even.

Pluk

Pluk

03-05-2020 om 11:19

Pubers

Zou zomaar kunnen dat pubers straks ook geen 1,5 meter afstand meer hoeven houden van elkaar. Wel van docenten denk ik. Misschien worden het wel halve klassen, zoal op de basisschool.

Sinilind

Sinilind

03-05-2020 om 11:28 Topicstarter

Het is inderdaad koffiedik kijken

Wat de overheid adviseert en ook VO raad is niet duidelijk.
Ik gun zeker de kinderen om weer naar school te komen, ook al is het meer symbolisch dan echt efficiënt . De online lessen bij mijn school draaien goed. Ook communiceert de school vaak met ouders en mijn co mentor en ik houden vinger aan de pols bij onze mentorleerlingen (2de klas) maar ook bij hun ouders. Maar goed, we.beseffen wel dat het niet voldoende is. En die 1,5 meter afstand is echt niet vol te houden. Volgens mij is het Mark Rutte die het als nieuw normaal bestempelde. Ik wil er niet aan denken eigenlijk. Ja, tijdelijk wel maar op termijn zijn we geen afstandsdieren, en pubers zeker niet.
Ik vind het fijn als.jullie met input blijven komen.
Sini

Famke

Famke

03-05-2020 om 11:29

Misschien

spatschermen op de tafel (zoals in Taiwan)? Mondkapjes (zoals in Belgie)? Al lijkt het me lastig, vooral bij het talenonderwijs en voor slechthorende kinderen en docenten. Minder afstand houden, een meter, zoals waar de Wereldgezondheidsorganisatie vanuit gaat? Ik vind de overheid overigens niet onduidelijk.

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 11:30

Prioriteit

Guera, ik vind dat de prioriteit moet worden gegeven aan de vakken waar de leerlingen zwakker staan om zo de leerlingen de kans te geven over te gaan, dat is mijn voornaamste doel. En als real life lessen daarbij helpt (doet het vast), dan zou dat mijn prio keuze zijn.
Ik denk dat scholen niet zullen kiezen om álle leerlingen weer te laten komen, dus zal er een selectie gemaakt moeten worden.

Mijn kind staat er redelijk voor, dus voor hem speelt het niet zo. Ook de online lessen verlopen best ok. Tuurlijk is het jammer als hij niet naar school kan, maar ik vermoed dat hij het prima begrijpt als er voorrang wordt gegeven aan leerlingen die misschien niet overgaan.

En wat betreft het sociale aspect, er zijn veel pubers die dat echt enorm missen, de mijne ook. En naast leerlingen op het vo geldt dat ook voor mbo’ers. Daar hoor ik helemaal niks over het hervatten van lessen, helaas.

Ik hoop dat de regels voor pubers binnenkort versoepeld worden, en dat ze bijvoorbeeld weer samen buiten mogen chillen.

Vera

Vera

03-05-2020 om 11:31

Wat een

ingewikkelde constructies stellen sommigen voor.
En dat voor nog een paar weekjes. (en nog ongewis wat volgend schooljaar brengt)
Lijkt me onmogelijk op een grote school.
Maar ook niet nodig, toch?
Ik zou het vooral simpel houden. (gewoon dagen splitsen oid, zeker niet per leerling individueel willen bekijken want dat wordt een grote teleurstelling)

Mijn kind hier (voorlaatste) vindt het vooral jammer en zou het liefst massaal blijven zitten
Dus graag blijven zitten maar nu ook weer niet zonder de rest.
Maar ze staat niet op blijven zitten en gaat vast over. Maar volgend jaar zou het best wel zwaar kunnen worden. (ik denk dat ze dat ook wel ziet en daarom liever blijft zitten, om de examens rustig te kunnen voorbereiden. En rustig een vervolgopleiding uit te zoeken!!

We wonen trouwens in een regio met veel besmettingen.
Wat mij betreft liever scholen nog dicht.

Vera

Vera

03-05-2020 om 11:34

En ja

Ik snap dat pubers sociale aspect missen.
Maar dat gaat of een teleurstelling worden (want je gaat in kleine groepjes werken en dan zit je net met mensen waar je niks mee hebt) of het wordt toch erg onveilig.

Mijn puber spreekt nu heel af en toe af met 1 of 2 andere pubers, meestal veilig buiten.
Veiliger en vast leuker dan straks heel rommelig naar school gaan.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-05-2020 om 11:56

Niet zo moeilijk doen

Ik ben er al weken voor dat alles weer normaal wordt, en mensen uit risicogroepen en mensen met klachten thuis blijven. Onder de 50 loop je in de regel bijna geen kans om te overlijden. Een jongere uit een Noordelijke provincie hoeft al helemaal nergens bang voor te zijn. De kans dat je een verkeersongeval krijgt is vele malen groter.
Al die mensen voor wie wij thuis blijven (ouderen en zwakkeren) zitten hier massaal bij elkaar op het dorpsplein te keuvelen, amper een meter ertussen.

Pluk

Pluk

03-05-2020 om 12:01

Ik ook

Ik hoop dat ook. Zeker voor de jongeren tot een jaar of 25.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.