Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe zien jullie het graag (weer naar de middelbare school)


Zeetakje

Zeetakje

07-05-2020 om 18:12

Dat is precies wat ik wil zeggen. Dat je niet uit kan sluiten dat kinderen besmet raken en daarmee hun ouders, of anderen weer besmet. Die ook weer besmettelijk zijn. Ik dacht zelf laatst 2 tot 4% kinderen gelezen te hebben, de site van het rivm zegt 1 tot 6%, dat is gemiddeld zo'n beetje hetzelfde en er blijken dus zelfs gevallen te zijn, zoals in Frankrijk waar dat percentage veel hoger ligt. Alle reden om rustig aan te doen.

Scholen dicht en weer open

Scholen zijn niet dicht gegaan vanwege een groepje bibberende leerkrachten.

Scholen zijn dicht gegaan omdat A: veel personeel thuis was vanwege de corona maatregelen, blijf thuis bij veel verkoudheid enzovoort en B omdat de rest van Europa wel de scholen dicht had gegooid begonnen ook ouders bang te worden en lieten hun stem horen.

Bij het scholen weer open zijn er 2 problemen: 1 druk op het OV, zeker bij middelbare scholen. En 2: organiseerbaarheid vanwege anderhalve meter, alleen op de middelbare scholen.

Zeker grote middelbare scholen met een regionale functie wordt het heel lastig om dat in goede banen te leiden.

Famke

Famke

07-05-2020 om 20:34

OV is niet de bedoeling

Leerlingen binnen een straal van 8 kilometer van de school wordt uitdrukkelijk verzocht om geen gebruik te maken van het OV en zoveel mogelijk op de fiets te komen dan wel zich te laten brengen en halen door een ouder/verzorger. Ouders/verzorgers mogen de school in principe niet betreden.

Leerlingen buiten een straal van 8 kilometer van de school worden tevens opgeroepen om zoveel mogelijk van de fiets of het halen/brengen door een ouder/verzorger gebruik te maken. De organisatie van het vervoer voor leerlingen die verder dan 8 kilometer van school wonen én geen gebruik kunnen maken van de fiets of het halen en brengen door een ouder/verzorger wordt nader uitgewerkt. Scholen inventariseren vooruitlopend op deze uitwerking al voor welke leerlingen dit van toepassing is en op welke dagen zij naar
school gaan.

Daar waar het voor leerlingen binnen een straal van 8 kilometer niet mogelijk is om zonder gebruik te maken van het OV op school te komen, is een maatwerkaanpak noodzakelijk. Hierbij is, als uiterste consequentie, het gebruik van OV – buiten de spits – niet uitgesloten.

Van onderwijspersoneel wordt gevraagd om het OV – als dit mogelijk is – te mijden.

Tja

Dan zullen veel leerlingen niet naar school kunnen en veel docenten niet naar werk.

Mijn dochter woont ruim 20 km van school af en ik 30 km van mijn werk (ook school)

En als je met kleine groepen op school gaat werken én gaat beperken in tijd (buiten spits) wordt de organiseerbaarheid natuurlijk nog kleiner. Wat voor nu hebben die paar uurtjes voor een leerling dan per week op school tegenover goed (!) Online onderwijs?

Ik weet t niet hoor

Goed online onderwijs. T gaat redelijk nu, maar dat komt ook omdat ik al mijn Leerlingen van haver tot gort ken. Ik ken hun zwakke en sterke punten, hoe ze ( niet) werken, wat ze aanspreekt. Dat helpt me voor een deel om ze beter bij de les te houden in deze online periode. Ik weet wie ik even een duwtje moet geven, wie ik beter met rust kan laten, wie wat extra hulp nodig heeft met bepaalde dingen. Als ik augustus moet beginnen met lesgeven aan nieuwe klassen, kinderen die ik niet of nauwelijks ken dan is dat totaal anders. Als ik ze veel minder in t echt zie leer ik ze veel minder goed kennen, bouw veel minder snel een band met ze op, en dat gaat de online lessen echt veel moeilijker, minder productief en ook minder leuk maken. Ik teer nu echt op de band die ik heb met mijn klassen, met de individueel leerlingen. Ik kan grapjes maken omdat ik weet dat ze die snappen. Ik kan refereren aan leuke dingen die we eerder gedaan of beleefd hebben. Noem maar op. En dat is echt belangrijk. Voor de sfeer. Motivatie, productiviteit. Ik zie eigenlijk opeens best wel op tegen volgend schooljaar. Hoe dat allemaal moet. En of dat echt gaat lukken. Zowel qua kwaliteit vh onderwijs, maar ook of het nog een klein beetje leuk blijft voor iedereen,,...

Ingrid

Ad Hombre

Ad Hombre

07-05-2020 om 22:05

Zeetakje

"Alle reden om rustig aan te doen."

Zeker. De besmettingen zijn nu wel zo laag dat het risico mee zal vallen. Ik ben wel van plan de puber met de auto et gaan brengen, want OV vind ik te riskant. De e-vouwfiets zou ook nog kunnen.

Duimen voor het Oxford vaccin zou ik zeggen. In juni zouden de eerste resultaten komen.

Ingridt

Ja september wordt nog een moeilijker verhaal ja

Voor nu tot aan de zomer weet ik niet of scholen zich al dat gedoe op de hals moeten halen.

Maar hoe in september 1,5 meter onderwijs geven? Echt hoe dan? Ik weet het niet hoor, hoe op een vo dat georganiseerd moet worden

Pluk

Pluk

07-05-2020 om 22:17

Onderzoek

Er loopt nog een onderzoek over besmettelijkheid van kinderen en pubers toch? Wie weet komt daar uit dat pubers ook geen 1,5 meter afstand hoeven te houden. Dan kun je in september weer gewoon verder draaien. Of er is een medicijn, waardoor de wereld er weer heel anders uitziet.

Ik hoop het pluk

Want ik zat vanmiddag wat voor me uit te brainstormen in mijn eentje...een heel schooljaar met 1 1/2 meter regels...het zweet brak me er een beetje van uit. Ik heb dat protocol van de vo raad doorgespit...met 10 leerlingen in de klas die bepakt met jassen binnenkomen, en eerst hun handen moeten waren en dan hun tafel ontsmetten ( of andersom?), een docent die zo weinig mogelijk door de klas loopt, lunchen en pauzes in het lokaal, geen samenscholingen in of rond de school, leerlingen in een vast lokaal en verhuizende docenten ( hoe moet dat nou met een vak als natuurkunde? Ik heb een gigantische toa ruimte vol demo spullen die ik te pas en te onpas nodig heb)
Het klinkt allemaal vooral als een hele hoop gedoe. En ik vraag me vooral of hoe en of we dat met de normale bezetting van het personeel allemaal kunnen bolwerken. Ik ben de laatste die zeurt over uren....maar ik heb de afgelopen periode denk ik een procent of 50 meer uren gedraaid dan waarvoor ik ben aangenomen. Vind ik totaal niet erg hoor. Maar eerlijk gezegd vermoed ik dat hybride lesgeven ( dus veel en kleine klasjes op school, en dan ook nog online uren ernaast) misschien nogvwrlnarbeidsintensiever gaat zijn dan wat we nu doen. Om nog maar niet te praten over het feit dat we (mede door de soepele overgangsnormen die er vast komen) een hoop leerlingen krijgen die matig voorbereid of met achterstanden aan het nieuwe school ( of zelfs examen) jaar gaan beginnen. Ook dat gaat tijd en moeite kosten.

Ik neem een borrel geloof ik 😀

Zeetakje

Zeetakje

07-05-2020 om 22:49

Puber gaat hier ook gehaald en gebracht worden. Te ver, te afgelegen en teveel stille polderweggetjes. We passen er wel een mouw aan.

Dat Oxford vaccin zou prachtig zijn, maar ik durf er bijna niet in te geloven. Het zou zoveel sneller zijn dan iedereen had gedacht. Maar goed, hoop doet leven. Hulde aan de dappere mensen die zich hebben aangemeld als proefpersoon.

Leeg

Ik denk dat de school tussen 1 juni en zomervakantie heel leeg zal zijn. Je plant alles in op een kwart van de leerlingen (zoveel kunnen wij er in een lokaal kwijt met inachtneming van 1,5 meter afstand), maar aanzienlijk deel van onze leerlingen woont ver van school. Veel van onze docenten ook trouwens. En als vanwege de RIVM-richtlijnen weer een kwart van het personeel zich ziek meldt blijft er helemaal weinig over. Die ziekmeldingen komen meestal pas 's ochtends, dus dan krijg je tussenuren. Normaal gesproken kan er nog wel wat geschoven worden maar nu wordt het sowieso allemaal al heel complex. En leerlingen mogen niet naar de aula, al niet om te lunchen dus ook niet om hun tussenuur door te brengen. Niet te doen voor die kinderen, toch?

skik

Tabitha

Tabitha

07-05-2020 om 22:59

Bovenbouw en praktische vakken

Dochter vroeg zich af hoe dat moet in de bovenbouw. Er zijn geen vaste klassen zoals in de onderbouw, dus in de klas blijven met wisselende docenten lijkt ons ingewikkeld om te organiseren.
Zelf ben ik TOA en de practica zullen toch in onze eigen lokalen moeten gebeuren. Andere klassen hebben geen gasaansluitingen, genoeg stopcontacten of gootstenen.
Zoon zit nu in groep 8 en ik hoop heel erg dat hij op een enigszins normale manier kan starten in de brugklas, maar ik vrees met grote vreze.

Sinilind

Sinilind

07-05-2020 om 23:02 Topicstarter

Weinig aan

"Grappig"... toen ik een paar weken geleden de moeilijkheden van een terugkeer naar school uiteinzett vonden mensen me negatief en niet genoeg "out of the box denkend" nu heb ik het idee dat de uitdaging begint neer te dalen bij mensen. Is het te doen en is het nog leuk voor de kinderen als we het zo doen.
Inmiddels ben ik het thuis zitten zo beu dat ik bereid ben om te midden van 40 pubers zonder afstand wiskunde te gaan geven...
Sini

Famke

Famke

07-05-2020 om 23:13

Er staat

Sommige vakken vereisen praktijklokalen. Een dubbele U-opstelling lijkt in veel gevallen de meeste ruimte te bieden. Met hooikoorts mag je trouwens wel naar school, dat scheelt weer.

Tabitha

Even uitgaande van een normale middelbare school (dus geen vakopleiding waarbij practica onontbeerlijk zijn) kan ik me niet voorstellen dat er die paar weken voor de zomervakantie nog practica georganiseerd gaan worden?

skik

MC

MC

07-05-2020 om 23:31

OF OF

Maar het hoeft toch niet "of of" te zijn?
Je kunt toch online les geven en lessen op school geven?

Vooral ook om toetsen af te nemen.

Hoe zien jullie de criteria voor je waarop bevordert moet worden zonder cijfers?

Tabitha

Tabitha

07-05-2020 om 23:39

Skik

Op dit moment is de planning voor het eerstvolgende practicum dat wij dat online doen en de leerlingen vervolgens de resultaten uitwerken. Dus dat zou de rest van het schooljaar kunnen. Al worden daarmee niet de praktische vaardigheden van de leerlingen getoetst. En dat zit wel in het PTA. Maar ik ben bang dat we in september ook nog niet normaal naar school kunnen. Maar we gaan het zien en kijken hoe we het dan oplossen. Misschien moeten we maar allemaal practica met huis- tuin- en keukenspullen bedenken. 😁 Kunnen ze het thuis doen.

Je kan prima toetsen op afstand. Je kan ook je bevorderingsvoorwaarden aanpassen. Je kan ook beoordelen of een leerling de stof voldoende beheerst om naar het volgende jaar over te gaan zonder te toetsen.

"Maar het hoeft toch niet "of of" te zijn?
Je kunt toch online les geven en lessen op school geven?"

Fysiek lesgeven gaat drie, vier keer zoveel tijd kosten als normaal, omdat je maar 6 a 10 leerlingen tegelijk les kan geven. Je zou online een korte instructie kunnen geven, maakwerk opgeven en dan de volgende dag op school in de les het werk nakijken en feedback geven. Maar dan kan je leerlingen geen volledige lesdag bieden, hoogstens een paar korte lessen. Het is maar de vraag of je uit die puzzel komt omdat logistiek, personeel en onderwijskundig rond te breien. Zeker als je bedenkt dat er beperkingen op reizen met het OV zijn en de docenten zich op basis van de RIVM-richtlijnen al vrij snel ziek moeten melden. Een hoop gedoe voor die paar weken.

skik

Zeetakje

Zeetakje

07-05-2020 om 23:51

Haha Sini

40 pubers wiskunde geven als docente van een taal. Wat een uitdaging. Ook zonder Corona.

Dochter heeft hier voor de meivakantie een klein voorproefje gehad. Ze zijn met een groepje van 4 bezig met een project, waarvoor ze o.a. een onderzoek moesten doen. Ze konden dat allemaal thuis doen, maar school zou voor alle benodigdheden zorgen en er moest even uitleg worden gegeven over het gebruik daarvan.

Ze werden één voor één ontvangen in de aula. Daar stonden 4 tafels en stoelen klaar met volgens dochter minstens 2 meter ertussen. Als het ene kind geïnstalleerd was kreeg een conciërge die buiten in de gaten hield of de kinderen daar wel genoeg afstand hielden, een appje dat het volgende kind binnen mocht komen. Binnen lag op iedere tafel een pakket met onderzoeksspullen klaar en de twee betrokken vakdocenten stonden op afstand klaar om kort de benodigde uitleg te geven toen ze alle vier zaten.

Daarna mochten ze met een tussenpoos van een minuut één voor één de school weer uit (aan de achterkant) en bij het hek stond een andere conciërge klaar die in de gaten hield of de kinderen niet met elkaar op het plein bleven hangen, terwijl de conciërge die bij de ingang had gestaan in de verte klaarstond met spullen om de vier tafels en stoelen schoon te maken.

En dat waren nog maar 4 kinderen die alleen even iets op kwamen halen. Wel een week of drie geleden, dus misschien dat het toen allemaal nog veel voorzichtiger ging, maar ik ben heel benieuwd hoe het straks allemaal gaat lopen als er een paar honderd per dag door de school sjouwen. Ik ga er echt vanuit dat het nog heel lang gaat duren voordat ze alle 1600 op school weer een enigszins normaal rooster kunnen draaien.

Moeilijke puzzel

Ben blij dat ik hem niet hoef op te lossen want het wordt een enorm gedoe.
Ik denk en hoop dat in september de scholen weer "gewoon" open zullen gaan, als we de routes blijven volgen die nu zijn voorgesteld (een grote als, ik weet het). Tegen die tijd mogen bijvoorbeeld ook alle contactsporten weer en zijn voor zover ik het kan zien de meeste beperkingen wel weg, behalve de hele grote evenementen.
Ik denk dat je op een gegeven moment als maatschappij een afweging zult moeten maken: is de enorme klap (en ik gebruik die woorden niet lichtvaardig) voor de ontwikkeling van de leerlingen, zowel educatief als sociaal, echt te rechtvaardigen op basis van een mogelijke tweede golf?
In het kader van risico-afwegingen (kans op grote uitbraak door jeugd klein, maatschappelijke gevolgen van voortzetting onvolwaardig onderwijs groot) denk ik dat ze dan de gok gaan nemen. Zeker als de cijfers niet spectaculair gaan stijgen met versoepeling van de huidige maatregelen.

Pluk

Pluk

08-05-2020 om 13:03

Hoop

Ik denk (hoop dat ook heel erg. Vooral al die sociale momenten in de pauzes, even samen wat eten halen, na school blijven hangen bij iemand. Dat vind ik zo belangrijk.

Mijn oudste gaat studeren komend jaar (als hij slaagt). Ik hoop dat de uni ook de werkgroepen weer fysiek opstart. Geen lekker begin anders.

nul

nul

08-05-2020 om 13:22

moeilijk

hier een dochter in 4VWO met een betapakket omdat ze geneeskunde wil gaan doen maar natuurkunde en scheikunde zijn een uitdaging voor haar. Ze had net zesjes voor die vakken. Met het online leren geeft school per vak nog geen uur les per week. Ze moeten wel door met de stof maar dus zelf uit het boek gaan leren. Dochter doet echt wel haar best maar ik vraag me af hoe ver ze komt, ik denk dat de leerlingen in september een flinke achterstand hebben in diverse vakken.

Vanaf 2 juni weer naar school betekent concreet hier nog 2,5 lesweek en een toetsweek, ben benieuwd hoe ze dat gaan inrichten maar het zal inhoudelijk niet veel verschil maken. Sociaal gezien is het wel even fijn om klasgenoten te zien.

En dan september, geen idee hoe ze het willen/kunnen doen. Ze gaat dan naar 5vwo wat sowieso een erg pittig jaar is, en dan moeten ze ook nog zorgen dat ze de corona maanden inhalen om op niveau te komen? en dat met 1,5m afstand dus niet met de hele klas les.... Ik weet het niet, ik heb geen idee hoe dit goed moet komen.

MC

MC

08-05-2020 om 13:51

Skik

"Een hoop gedoe voor die paar weken."

Ik lees hier nu juist dat leerkrachten pas weer aan het werk willen wanneer het gevaar van besmetting 100% is geweken. Dus bij een vaccin. Dat kan nog wel anderhalf tot 2 jaar op zich laten wachten.

Ik werk zelf in de ICT als systeembeheerder. Daarvoor moet ik me elk jaar certificeren. Dat gaat allemaal met online cursussen.

Ik vind het moeilijk te begrijpen waar nu precies de moeilijkheid zit in het VO.
LOI, NTI etc geven ook VO en helemaal digitaal.
Je kunt je les toch gewoon opnemen met een webcam in je eigen lokaal en dat uitzenden? Ik snap het echt niet.

Mijn zoon krijgt 20 minuten per vak contactonderwijs online. Geen toetsen. Ook niet PTA. En de school geeft 0,0 informatie (dat vind ik nog het vervelendst).

"Ik lees hier nu juist dat leerkrachten pas weer aan het werk willen wanneer het gevaar van besmetting 100% is geweken. Dus bij een vaccin."

Dat kan, dat jij dat ergens leest. Het is niet mijn ervaring met mijn lesgevende collega's. Die zouden het liefst weer gewoon voor de klas staan.

Op onze school krijgen de kinderen volgens een vast, verkort rooster dagelijks voor de meeste vakken videolessen. Huiswerk moet ingeleverd worden en wordt nagekeken. Er is voldoende communicatie en het PTA wordt gewoon gevolgd. De combinatie afstandsonderwijs en fysiek lesgeven aan kwart klassen wordt een logistieke en onderwijskundige uitdaging die weinig meerwaarde zal hebben.

skik

Famke

Famke

08-05-2020 om 14:01

Die paar weken

gaat juist niet over online les, maar over de periode dat de scholen weer open gaan, vanaf 1 juni tot de zomervakantie.

20 minuten les lijkt me prima. Ik denk dat de instructie in een gewone les ook ongeveer zo lang duurt. Daarna gaan leerlingen met de stof aan de slag. Dan beklijft die ook beter en dan kunnen leerlingen om hulp vragen als blijkt dat het ze toch nog niet duidelijk is.Het is voor de leerlingen niet te doen om acht lesuren lang alleen maar instructie te krijgen.

Ik weet niet of LOI en NTI ook voortgezet onderwijs geven, maar in ieder geval heb ik daar voor mijn kinderen niet voor gekozen, en zou ik dat ook niet doen. Dat lijkt me voor hun sociale ontwikkeling niet fijn. Het is voor de leerlingen niet te doen om acht lesuren lang alleen maar instructie te krijgen.

Jaarlijks wat online cursussen voor je werk is niet te vergelijken met 40 weken vijf dagen per week les, neem ik aan.

Sorry. Wat een naïeve reactie. Ik neem aan dat jij volwassen bent. Dat scheelt echt een slok op een borrel. Op de middelbare school is les meer dan 1 richting verkeer hoorcolleges. Ik denk ( sorry, weet zeker) dat mensen die bij de LOIS of NTI een voortgezet onderwijs diploma halen geen gemiddelde 12-17 jarige pubers zijn. Die redden dat namelijk echt niet in hun uppie. Even los van het feit dat ze op een middelbare school meer leren dan sec de stof van de vakken. Ik word wel eens wat kriegel van al dat softe gedoe over ‘burgerschap’ en ‘ klaar zijn voor de maatschappij’, maar feit is dat volwassen worden en groeien als mens meer om t lijf heeft dan een paar boeken doorspitten. Een hoop van die dingen gebeuren ( doelbewust, of terloops) op school. Komt nog eens bij dat ik me persoonlijk altijd nogal druk maak om de steeds sneller afnemende sociale vaardigheden van ‘ de jonge mens’ omdat er steeds meer digitaal gebeurt. Steeds meer pubers vinden ‘gewoon praten’ met een ander mens (ezeker met volwassenen, maar soms zelfs onder elkaar ) steeds meer ‘awkward’ of eng. Als fysieke school voor een (groot) deel wordt vervangen door opgenomen colleges of lessen dan vind ik dat echt alleen al daarom een zorgelijke ontwikkeling.

Ingrid

Famke

Je zal die paar weken fysiek en online les moeten combineren vanwege de beperkingen met het fysiek lesgeven (weinig leerlingen in een lokaal, waarschijnlijk veel ziekteuitval op basis van RIVM-richtlijnen bij docenten). Je kunt ook niet volwaardig onderwijs verzorgen door alleen 20 minuten instructie te geven, er moet mogelijkheid zijn tot vragen stellen en feed back geven. Dat zal alsnog online moeten.

skik

MC

MC

08-05-2020 om 14:32

IngridT

Je hebt helemaal gelijk.

Ik betaal al 300 euro per maand om de hiaten van het reguliere onderwijs op te vangen met huiswerkbegeleiding onder normale omstandigheden.

Tegelijkertijd vind ik het weer naïef om helemaal niets te doen en te kijken naar wat er allemaal niet kan en hopen dat na de zomervakantie alle problemen als sneeuw voor de zon zijn verdwenen.

Famke

Famke

08-05-2020 om 14:42

reageer op MC die schrijft dat zoon in de huidige situatie 20 minuten onlineles krijgt. Ik heb het niet over de situatie na 1 juni.

ElenaH

ElenaH

08-05-2020 om 14:47

LOI

'Ik vind het moeilijk te begrijpen waar nu precies de moeilijkheid zit in het VO.
LOI, NTI etc geven ook VO en helemaal digitaal.'

Toevallig weet ik van de LOI dat daar steeds meer opleidingen ook fysieke lesdagen hebben. Omdat ook volwassenen blijkbaar behoefte hebben aan klassikaal les. Dus lijkt het me voor (de meeste) kinderen helemaal een must.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.