Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe zien jullie het graag (weer naar de middelbare school)


Pluk

Pluk

06-05-2020 om 22:39

En dit

Wat gebeurt er nu op scholen in het voortgezet (speciaal) onderwijs?
Scholen in het voortgezet (speciaal) onderwijs bereiden zich voor om vanaf 2 juni 2020 fysiek onderwijs op te starten. De VO-raad werkt momenteel aan een praktische uitwerking waarmee scholen zich kunnen voorbereiden op de heropening. Deze uitwerking volgt de richtlijnen van het RIVM. Na het officiële besluit dat de scholen weer open gaan zullen scholen ouders en leerlingen informeren over het onderwijs op hun school.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ouders-scholieren-en-studenten-kinderopvang-en-onderwijs/voortgezet-onderwijs

Yaron

Yaron

06-05-2020 om 23:03

Weinig zin

Ik denk dat het weinig zin heeft de scholen weer helemaal open te stellen in het noorden, de zomervakantie begint op 3 juli en in de laatste weken wordt er weinig tot geen regulier les gegeven. Oudste heeft toetsweek van 3 tot en met 10 juni en daarna sportdag, een uitje en eventueel toets inhaal moment en dat is het wel zo'n beetje. Wellicht verzetten ze de toetsweek naar later en wordt er nog op extra voorbereiding ingezet de eerste dagen. We zullen het vast snel horen.

Famke

Famke

06-05-2020 om 23:11

Dat

is wel heel erg. Hier gebeurt de laatste twee weken niet zo veel meer (sportdag, boeken inleveren, rapport ophalen, proefwerken inzien), maar bij jullie is het drieeneenhalve week! Als wij in het Noorden zouden wonen, zou de proefwerkweek de 22e juni eindigen.

Triva

Triva

06-05-2020 om 23:14

nou zeg

Dan maar geen sportdag en uitje. Wat dachten ze van gewoon even hard lesgeven de laatste weken? Nood breekt wet hoor!

Dees

Dees

07-05-2020 om 06:20

Open

Precies dus ze gaan weer open.

Grappig trouwens iedereen staat te popelen om weer open te gaan, behalve.....

Pluk

Pluk

07-05-2020 om 07:20

Verschilt

De school van mijn oudste heeft al eerder aangekondigd vanaf twee juni weerb open te gaan. Die hebben er wel zin in geloof ik. Ze zijn ook al ver met een plan, willen de kinderen die er slecht voorstaan op school hebben. De school van jongste heeft nog niks laten weten, maar dat zal binnenkort wel komen, verwacht ik. Daar is het enthousiasme deze hele periode al wat minder, maar ik verwacht wel dat ze open gaan.

Ik denk trouwens wel dat het vo meer vrijheid krijgt dan het bo.

ElenaH

ElenaH

07-05-2020 om 07:36

Sinilind

'Scholen Moeten onderwijs verzorgen. In welke vorm is aan de scholen en hun bestuur.'

Maar als ze willen afwijken van hun normale manier van lesgeven, hebben ze toestemming van de MR nodig. Van de ouders dus.

Sinilind

Sinilind

07-05-2020 om 08:47 Topicstarter

Klopt ElenaH + Dees

van de MR. Ik sta niet te popelen vanwege alle praktische vraagteken maar wil heel graag weer fysiek lesgeven, dus ik snap echt niet waar die sneer van Dees komt. Maar goed Dees deelt graag sneren uit heb ik het idee.
Sini

ElenaH

ElenaH

07-05-2020 om 09:14

Snap ik

Voor ons blijft het advies om thuis te werken (tot 1 september volgens mij). En dat vind ik eigenlijk wel prettig. Geen onnodige risico's en verplaatsingen. Ik snap goed dat het nog een heel gedoe wordt om op locatie veilig en gezond les te gaan geven.

Dees

Natuurlijk staan bijvoorbeeld kappers te popelen om weer open te gaan. Die hebben zes weken thuis gezeten, helemaal niet kunnen werken en vooral helemaal geen geld kunnen verdienen. Toch anders dan als je zoals docenten al die weken hebt doorgewerkt, een nieuw systeem hebt moeten opzetten om online les mogelijk te maken en weer allerlei kunstgrepen moet uithalen om weer beperkt in het gebouw les te kunnen geven.

skik

Tamar

Tamar

07-05-2020 om 09:18

Nou

bij ons popelden ze wel, dat weet ik omdat ik mijn thuiszitter naar school begeleidde en de leraren hoorde praten. Maar de favoriete leraar van zoon zou volgend jaar met pensioen gaan, dus ik weet het niet zo wat hem betreft.

Ik zal blij zijn, ik denk dat zoon het al gehad heeft begin maart en hij is nu niet in beweging te krijgen. Op school lukt het wel.

Famke

Famke

07-05-2020 om 10:52

Denk

de komende tijd niet alleen aan de nieuwe examenkandidaten, maar ook aan de brugklassers, die groep 8 al zo raar hebben afgesloten. Het zou fijn zijn als zij volgend jaar een beetje normaal kunnen starten. En daarna aan de leerlingen die een profiel hebben gekozen en die in een nieuwe klas beginnen.

Duidelijkheid

Ik denk dat de komende tijd gebruikt kan worden om een 'afstandelijke' routine met deels fysieke schoolgang en deels online werken voor iedereen te consolideren.

Daarmee zorg je dat het begin van het volgende schooljaar duidelijk zal zijn hoe het zal gaan voor de (nieuwe) leerlingen en hun ouders. Maar ook voor de leerkrachten. Werk uit wie er blijven thuiswerkt en waarom en hoe je dat aanpast. En wie er beter naar school kan gaan en hoe, want je wil ook geen overstroming van het openbaar vervoer.
Misschien moeten scholen wel een uur later beginnen. Eindelijk.

'Normaal' hoort daar niet bij, tenminste als je dan verwacht dat de school zal functioneren zoals dat voorheen de coronacrisis gewoon was.
Het terugwerken naar die normale toestand is een groot risico op besmetting omdat je dan de aanwezigheid van het virus niet accepteert.

Famke

Famke

07-05-2020 om 12:04

Zou

kunnen, dat de scholen later moeten beginnen. Hoop dat dat snel weer over is! Het wordt al zo laat en moeten de leerlingen dan 's avonds huiswerk maken? Maar voorlopig wordt ingezet op lopend en fietsend naar school, zeker binnen acht kilometer, dus misschien valt het mee.

We zullen toch terug moeten werken naar normaal, lijkt me. Dat kan misschien jaren duren, maar ik zie geen reden om voorgoed in coronastand te blijven.

Later beginnen

Je zal veel meer moeten doen dan later beginnen. Variabele aanvangstijden hebben bijvoorbeeld. De school waar ik werk is best groot qua aantal leerlingen en ze komen vanuit de hele regio, vaak met OV. Nou beginnen we normaal gesproken pas om 9:00 uur met de eerste les, dus onze leerlingen reizen aan de rand van de spits, maar vlak voor negenen komen ze met busladingen tegelijk aan. Nog meer spreiden dus.

skik

MC

MC

07-05-2020 om 14:34

onthouden

Laten we even onthouden dat het kabinet/OMT nooit heeft aangegeven dat het onveilig op school zou zijn ivm corona. De scholen zijn dicht gegaan omdat leraren niet meer wilden lesgeven en ouders dreigden hun kinderen thuis te houden.

Ik snap niet waarom leraren in zo'n uitzonderingspositie zouden zitten dat zij thuis moeten blijven, terwijl iedereen in de (ouderen)zorg aan het werk is. Tandartsen, fysiotherapeuten, huisartsen, kappers etc allemaal weer aan het werk gaan.
En ook omdat is aangetoond dat kinderen nauwelijks ouderen besmetten, maar dat het veelal andersom is.

Sinilind

Sinilind

07-05-2020 om 15:09 Topicstarter

misschien omdat het een van de weinige beroepsgroepen is waar je tegelijkertijd met 30 mensen in een lokaal zit?
Sini

Zeetakje

Zeetakje

07-05-2020 om 15:38

Nauwelijks is niet 0.

"En ook omdat is aangetoond dat kinderen nauwelijks ouderen besmetten, maar dat het veelal andersom is."

Klopt, maar nauwelijks is niet 0. En helaas is er best een grote groep kinderen die in een gezin wonen waarvan een ouder, broer of zus kanker of een andere ernstige ziekte heeft (gehad), een ander gezinslid medicatie moet gebruiken tegen chronische aandoeningen die de weerstand verlagen, waarvan de ouders mantelzorgen voor opa of oma, waarvan de ouders werken met kwetsbare doelgroepen en ga zo maar door. Beetje lullig als nu massaal de scholen opengaan, omdat kinderen niet snel volwassenen lijken te besmetten en ze er over een paar weken of maanden achterkomen dat dat percentage toch iets hoger ligt dan ze nu denken. Als ik het goed onthouden heb gaan ze er nu vanuit dat 2 tot 4 % van de besmettingen van kind op oudere overgaat.

Dat is inderdaad een heel klein percentage, maar op 10.000en potentiële besmettingen toch weer aardig wat, vooral ook omdat volwassenen die wel worden aangestoken door een kind het weer over kunnen brengen op andere volwassenen.

Ik ben groot voorstander van heel geleidelijk de boel weer opstarten. Het zou zo zonde zijn als al die toch wel vervelende weken die achter ons liggen voor niets blijken te zijn geweest en we weer helemaal van voren af aan moeten beginnen. Het is ff niet anders, hoewel ik met een kind in het voorexamenjaar van de havo, waarvan door aanpassingen in het pta programma een aantal pta's volgend jaar veel zwaarder mee gaan tellen, de roep om volledige opening van de scholen wel begrijp.

Flavia

Flavia

07-05-2020 om 16:01

Zeetakje

het is nooit 0, dat was het al niet want coronavirussen waren altijd al om ons heen. Alleen deze mutatie is nogal vervelend. Voor hetzelfde geld was het een influenzavirus dat ineens een rare mutatie onderging.

Is het niet Corona gaat het wel weer een volgende zijn. Terug naar hoe het was gaat het niet meer worden maar risico's tot 0 reduceren gaat ook niet.

MC

MC

07-05-2020 om 16:58

20 en 0

@ Sini Hoeveel mensen denk jij dat er elke dag binnen anderhalve meter langs de kassa in de supermarkt lopen?

Haal uit alle klassen de eerste rij tafels weg en hang er van mijn part een groot stuk plexiglas tussen.Er moet toch iets te bedenken zijn, waardoor een miljoen kinderen niet de dupe zijn van de angst van een groepje leerkrachten?

@zeetakje Ik weet niet waar jij die 2 tot 4 procent vandaan haalt? Op de site van het RIVM staat dat bij testen van de Nivel stations er 0,0 procent besmettingen waren bij kinderen onder de 20 jaar.
Maar jij wilt dus wachten op een vaccin. Dus niet tot de zomervakantie dicht, maar mogelijk de eerst komende 2 jaar.

Er zijn vast scholen die het online lesgeven goed voor elkaar hebben, maar veel vergrijzende leerkrachten komen uit de tijd van de typemachine en bakken er helemaal niets van. Kan ik ze ook niet kwalijk nemen, zo bedoel ik dat niet.

Protocol

De VO-raad heeft het protocol voor heropenen gepubliceerd: https://www.vo-raad.nl/nieuws/voorlopig-protocol-heropenen-vo-scholen-gepubliceerd

Ga er maar aan staan, als school ..

Ad Hombre

Ad Hombre

07-05-2020 om 17:18

Minna

Dat lijkt mij een aardige uitdaging. Alleen al iedereen zijn handen wassen als ze de klas binnenkomen terwijl natuurlijk tegelijk de 1.5 m in acht wordt genomen! Hebben klassen eigenlijk wel een wastafel tegenwoordig (of ooit gehad)?

Wel typerend dat een VO document dit soort taalfouten bevat:

"Onderwijspersoneel dat behoort tot medische risicogroepen krijgen het advies"

Zeetakje

Zeetakje

07-05-2020 om 17:29

Flavia

Je hebt gelijk, Natuurlijk wordt het geen 0 en had het ook een ander virus kunnen zijn. Ik geloof ook niet dat ik een ander geluid laat horen.

Waar het mij om gaat, is dat ik heel goed begrijp dat de scholen er niet van de ene op de andere dag helemaal voor gaan, juist omdat óók de kans dat kinderen volwassenen besmetten nooit 0 zal zijn. Ik begrijp alle kritiek op scholen die zich voorlopig ook voor een heel groot deel op online onderwijs blijven richten niet. Hoewel het uiteraard voor mijn voorexamenjaarkind ook best nadelige gevolgen lijkt te hebben, als ik alle correspondentie van school goed begrijp.

Ik vind het juist verstandig om het stapje voor stapje te doen, om te voorkomen dat de hopelijk maar kleine groep volwassenen die toch op school door kinderen, pubers, jong volwassenen op school worden besmet weer snel andere volwassenen gaan besmetten.
Want die volwassenen komen allemaal bij de kapper, de fysiotherapeut, op hun werk bij misschien zelfs een kwetsbare doelgroep, bij hun ouder die mantelzorg nodig heeft enz. Dan zijn we zo weer we weer terug bij af, dus naar de situatie van rond 16 maart, toen het nog maar de vraag was of er genoeg IC capaciteit zou zijn en of het zorgpersoneel het allemaal nog wel aan zou kunnen.

Daarbij zitten er op de middelbare school van mijn dochter (een school die nog wel makkelijk leerlingen door laat stromen en kinderen die op het mbo niet kunnen aarden een kans geven en makkelijk toelaten) best wat 18, 19 en zelfs 20 jarigen. Die lopen misschien toch alweer wat meer risico om het door te geven dan de kinderen van 12, 13 en 14.

Famke

Famke

07-05-2020 om 17:34

Handen

wassen met desinfecterende gel of spray. Daar is geen kraan voor nodig, denk ik.

Ongeveer wat mijn oudste, die heel graag weer naar school wil, omdat hij zijn vrienden alleen daar ziet, en ik bedacht hadden. Hij staat er goed voor en zal er vooral blij mee zijn dat volgens het protocol scholen open gaan voor alle leerlingen.

Famke

Famke

07-05-2020 om 17:37

Denk

dat het

Zeetakje

Zeetakje

07-05-2020 om 17:49

"Ook internationaal onderzoek bevestigt dat het percentage kinderen onder de bevestigde COVID-19 patiënten klein is, variërend van 1% bij jongere kinderen tot 6% bij oudere kinderen."

Van de site van het rivm.

En nee, niet wachten op een vaccin, dat zeg ik nergens. maar gecontroleerd de lessen op school opbouwen. Eerst maar eens zien wat er gebeurt. Heb ik het ergens over de scholen helemaal dichthouden? Ik ben misschien wat extra gevoelig omdat ik in mijn nabijheid een hele zieke 12-jarige 'gezien' heb, maar spreek nergens over helemaal dichthouden. Nou ja, ik heb dat meisje niet in het echt gezien, dat mocht natuurlijk niet, maar ben vrij nauw betrokken.

Ik heb het niet alleen over voorzichtigheid in het onderwijs hoor, maar ik zet bijvoorbeeld ook mijn vraagtekens bij rijlessen die door mogen gaan. Zo'n instructeur zit misschien wel met 40 verschillende personen per week in een kleine ruimte binnen de anderhalve meter afstand. Maar dat is een andere discussie.

Sinilind

Sinilind

07-05-2020 om 17:53 Topicstarter

Ik heb het protocol net gelezen

MC het is meer dan de angst van een paar vergrijzende leerkrachten. Je zet het zo neer dat het klinkt alsof we allemaal aan het bibberen zijn. Zo eenvoudig is het niet. En wat mij betreft ben ik inmiddels het thuis zitten zo zat dat ik morgen voor een volle klas zonder mondkapje zou willen staan. Geloof me, en ik was in het begin echt heel erg bang.
Dus die protocol is er. Morgen gaan we verder vergaderen en de beslissing nemen over hoe verder. Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee. Vast staat dat we de kwetsbare leerlingen blijven opvangen, mentorlessen een paar keer per week in het echt gaan draaien (en in kleine groepen) en de laatste proefwerkweek, uitgesmeerd over 2 weken, ook op school gaan doen. De rest is nog zo onduidelijk als het kan.
Sini

Ad Hombre

Ad Hombre

07-05-2020 om 17:57

Zeetakje

"Ook internationaal onderzoek bevestigt dat het percentage kinderen onder de bevestigde COVID-19 patiënten klein is, variërend van 1% bij jongere kinderen tot 6% bij oudere kinderen."

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-05-2020 om 17:59

Weinig aan

Ik las net de richtlijnen. 1/3 van de leerlingen per dag. De kantine blijft dicht, leerlingen blijven de hele dag in hun klaslokaal en de docenten verplaatsen. Leerlingen eten in het lokaal. Zo op het eerste gezicht wordt er weinig lol aan. Dochters vriendinnen zitten allemaal in andere klassen en de lol zit juist in de pauzes en tussenuren. Nou ja, ze zijn weer even het huis uit.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-05-2020 om 18:05

Zeetakje

""Ook internationaal onderzoek bevestigt dat het percentage kinderen onder de bevestigde COVID-19 patiënten klein is, variërend van 1% bij jongere kinderen tot 6% bij oudere kinderen.""

(Oeps.)

Het probleem is dat je dat niet weet totdat je alle kinderen gaat testen en dat doen ze niet (of bijna niet). Het is buiten kijf dat kinderen zelden ziek worden, maar dat wil niet zeggen dat ze niet besmet worden zonder symptomen (en dan besmettelijk zijn voor anderen). Onderzoek bij een uitbraak op een Franse school (waar ze wel niet zieke kinderen testten) gaf een besmettingsgraad van 30% of zo. Dat was wel een middelbare school (en ik heb helaas geen link, komt uit een podcast van Christian Drosten)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.