Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe zien jullie het graag (weer naar de middelbare school)


Biebel

Eens, laten we nu de gelegenheid aangrijpen om de dingen te behouden die goed zijn bevallen. We hebben zoveel geleerd deze weken, sommige dingen werken echt goed, het zou zonde zijn om direct weer terug te gaan naar "normaal" zodra dat kan.
Een raar voorbeeld: ik voer op dit moment ouder-kindgesprekken via Teams, om de vorige periode af te sluiten en een plan te maken voor de komende periode: waar moet je op focussen, moet je nog dingen ophalen, wat heb je nodig (dus ik doe het al, waar mogelijk).
En dan zie je grappig genoeg dat de dynamiek van zo'n gesprek heel anders is dan op school: leerling en ouder(s) samen achter de laptop, veel meer ontspannen dan als ze in een klaslokaal zitten, en op de een of andere manier is het dan opeens ouder en kind samen, in plaats van ouder en docent samen. Dat vind ik veel wenselijker. Ik vind het moeilijk onder woorden brengen, maar je krijgt veel meer het gevoel dat je met zijn drieën (of vieren) verantwoordelijk bent voor de voortgang van de leerling dan op school.

Alison

Dat van die oudergesprekken ben ik volledig met je eens. Zoveel plezieriger en ontspannener dan om 17:00 gehaast na werk ouders op school. Ik ga het nooit meer anders doen.

Wat leuk!

Echt leuk, Alison en Ingrid, om jullie ervaringen met de ouder/kindgesprekken te lezen. Voordeel van videogesprekken zijn ook dat je privacy hebt. Levert die schoolsluiting dan toch maar mooi op. Ik vond het wel eens vervelend bij een moeilijk gesprek dat er in het lokaal nog twee of drie ouderparen met docenten aan het praten waren.

Als je het voortaan per videogesprek gaat doen scheelt dat ook weer een hoop onnodig ge-verplaats. Die parkeerperikelen op ouderavonden, het puzzelen op een schema, de docent die er de hele avond zit. Nu kan je gewoon tussendoor een moment prikken dat ouder en docent uitkomt, hoeft niet per se allemaal op dezelfde twee of drie avonden. En als de dynamiek dan ook nog eens beter is zoals Alison schrijf, prachtig toch?

skik

Max

Max

04-05-2020 om 19:40

Echt?

Maar waarom dan? Waarom is het meer ontspannen achter een laptop dan irl??
Geen ervaring achter een laptop zelf, maar ik vond dit soort leerlingenbesprekingen als ouder zelf vrij onplezierig en nogal leerlingonvriendelijk.
Fijn als dat online beter loopt, maar waarom dan?

Kopzorg

Kopzorg

04-05-2020 om 19:48

Tafeltjes avond in de aula

10 minuten en dan gaat de bel.
Als je probeert toch nog even door te gaan in minuut elf dan staat het volgende setje ouder en kind al achter je stoel.
Weg privacy.
Een zoom of teams gesprek lijkt mij ook wel wat.

Famke

Famke

04-05-2020 om 20:04

heb eigenlijk alleen ervaring met gesprekken met de leerkrachten in een verder leeg klaslokaal, dus het privacy-aspect herken ik niet zo. Ik vind het vrijblijvender dan een echt gesprek. Nu grijpt in ons geval kindlief (nu brugklas, maar we hebben - helaas - al jaren gesprekken met het kind erbij) het woord en laat het niet meer los, terwijl de bijdragen niet zo relevant zijn. Meestal komen we dus na een oudergesprek onverrichter zake naar buiten en moeten dan eventueel echt noodzakelijke dingen alsnog per mail afhandelen. Dus als het gesprek vrijblijvender kan, is dat misschien wel prima.

Guera

Guera

04-05-2020 om 22:32

Herken het ook niet

Hier ook alleen in een lokaal 15 a 20 minuten. We krijgen een Excel met data/tijdblokken en dan kun je invullen wanneer je wil. Ze proberen ook rekening te houden met broer/zus. Tot nu toe al 3 x gelukt dat het aansluitend kon. Betreffende broer/zus wachtte dan even op de gang als de ander aan de beurt was. Gesprek is ook altijd met kind en kind moet ook wel met billen bloot qua hulpvraag als die er is. Dan voel ik ook altijd die gezamenlijke verantwoordelijkheid voor kind vanuit school samen met ons. Ik ga het meemaken volgende week digitaal maar lijkt me niet perse een verbetering

Misschien

Deels denk ik dat het is omdat veel van de ouders van mijn leerlingen op school wat geïntimideerd zijn en thuis natuurlijk niet. Deels voer ik nu geen 30 gesprekken achter elkaar dus ik zit er zelf lekkerder bij. Deels zijn de gesprekken ook leuker: nu spreek ik iedereen, normaal zijn 8 van de 10 gesprekken met ouders/leerlingen waarvan de resultaten niet goed zijn: mentorleerlingen of leerlingen van mijn vak met onvoldoendes. Ik geef een kernvak dus onvoldoendes daarvoor worden al snel een probleem.
In deze situatie spreek ik al mijn mentorleerlingen, die het inmiddels ook leuker vinden om hun docenten te zien dan als ze elke dag naar school gaan.

Klein verschil

Veel ouders werken nu ook thuis en hebben weinig sociale kontakten. Straks zit iedereen weer in de stress. Maar het werken op afstand biedt zeker ook voordelen. Moet ze alleen nu zelf nog ontdekken met de andere methode.

Tsjor

Triva

Triva

05-05-2020 om 09:59

Tsjor

Dat kun je ook omdraaien, als ze in de stress zitten én ze moeten om half 7 op school zijn, parkeerproblemen en dat voor 10 min. Ik zou er ook voor tekenen zo'n gesprek lekker thuis. Lijkt me voor de leerkrachten ook veel fijner. Elke avond een stuk of 6 tegelijk.

MC

MC

05-05-2020 om 17:24

Puzzel

Ik vind het een beste puzzel allemaal.
Zoon (17) gooide er met de pet naar in 4 HAVO het eerste half jaar. Uiteindelijk op Huiswerkbegeleiding gedaan. Prijzige aangelegenheid, maar de cijfers gingen flink omhoog. Toen kwam Corona en de school heeft geen toets meer afgenomen. 3e toetsweek is niet gedaan en zoals het er naar uitziet gaat de 4e ook niet door. Huiswerkbegeleiding doet zijn best, maar zoon ziet het nut niet in nu er geen toetsen zijn om voor te leren. De online uren zijn teruggebracht tot 20 minuutjes en per vak is er een direct contactmoment van 20 minuutjes per week.
Communicatie van school naar ouders is absoluut nul en het lijkt er op dat ze alleen maar hebben zitten afwachten tot de scholen weer open gaan. Gisteren voor het eerst met elkaar vergadert hoe nu verder en hoe de overgangscriteria moeten worden.
Had gehoopt dat ze dat dan direct zouden communiceren, maar ik moet wat langer in onzekerheid blijven.

Ik ben wel voor een wedstrijdje; Wie is de beste online leraar per vak van Nederland? En geef leerlingen de inlogcode om daar de lessen bij te volgen.

Wedstrijdje

"Ik ben wel voor een wedstrijdje; Wie is de beste online leraar per vak van Nederland? En geef leerlingen de inlogcode om daar de lessen bij te volgen."

Haha, prima. Maar mocht ik dat zijn (doubtful), dan ga ik niet al het werk van al die leerlingen nakijken

Tamar

Tamar

06-05-2020 om 13:01

Wij zitten in precies dezelfde situatie. Huiswerkbegeleiding hielp goed, maar nu is hij afgehaakt. School communiceert niet "want dat moeten ze op deze leeftijd zelf kunnen". Ja hoor.

Ik heb zoon wel gezegd dat ik er zowat fulltime naast ga zitten na de meivakantie. Af en toen fluister ik lief "afstromen" in zijn oor om hem op te peppen. Vindt hij niet leuk.

MC

MC

06-05-2020 om 15:43

AlisonH

Ik zou, bij wijze van spreken, al een moord doen voor een goede online les voor zoon.
Dan laten we de rest van de leraren wel het werk nakijken.

MC

MC

06-05-2020 om 15:51

Tamar

Ja, school (HAVO) doet of het een universiteit is met dito leerlingen. Zeggen dat ze wel les geven, want de leerkrachten zitten elke dag klaar om leerlingen hun vragen te beantwoorden. Maar dan moeten de leerlingen wel bij hen (digitaal) aankloppen.

Mijn zoon heeft het vorige jaar ook gedoubleerd en zou dus volgens de normen ook moeten afstromen wanneer het dit jaar niet lukt.
Maar naast het weigeren van huiswerk, weigert hij ook om naar een andere opleiding te kijken.

Hij denkt waarschijnlijk dat hij een pas krijgt waarbij je oneindig geld uit de muur kan trekken (zonder er iets voor te moeten doen).

Sinilind

Sinilind

06-05-2020 om 17:35 Topicstarter

We gaan niet meer open

Het is vandaag gecommuniceerd, dat we voor de zomervakantie niet meer open gaan voor on site lesgeven... Ik vind het jammer maar begrijpelijk. Uitzondering zijn de toetsen die te maken zijn in kleine groepen, eventuele afspraken met individuele leerlingen en hun ouders als het niet online kan, en kwetsbare leerlingen.
De schoolmanagement wil liever concentreren op goede online lessen en op het doelgericht lesgeven, en concentreren op een andere manier van lesgeven volgend schooljaar, omdat ze ervan uitgaan dat we nog niet 100% teruggaan naar "normaal" en kansen zien in een andere manier van lesgeven (agora).
We gaan het zien. Bedankt voor het meedenken.
Sini

Famke

Famke

06-05-2020 om 17:58

Kweenie

of de school dat kan beslissen. De basisscholen moeten open. Tenzij de uiterst beperkte fysieke activiteiten die de school ontplooit onder 'open gaan' kunnen worden begrepen.

Agora-onderwijs?! Lekker dan. Je zou maar doelbewust een school hebben gekozen voor je kind en dan gaat die opeens agora-onderwijs geven. Moet je in deze tijden ook nog op zoek naar een andere school.

Niet meer open?

Ben benieuwd wat er straks op de persconferentie gezegd wordt. Als ze zeggen dat de scholen op 1 juni gewoon open mogen, business as usual zeg maar, zonder moeilijke toestanden met afstand houden, dan vraag ik me af of je dan als school mag besluiten om het toch op afstandsonderwijs te houden en de schooldeuren gesloten te houden. Nou, we gaan het wel horen zo.

Verder ben ik het wel helemaal eens met jouw school Sini.

skik

Uitbraak

Dat is nogal een verantwoordelijkheid. Zolang het virus nog rondwaart en er is nog geen vaccin wil je als school ook geen uitbraak van het coronavirus op jou school. En dat blijft dreigen als je niet voldoende afstand kunt houden.

Dus dat een school zich instelt op grotendeels online en deels fysiek op school, voor een langere tijd, lijkt mij buitengewoon verstandig.

Ik zou er een school op uitzoeken als er nog gekozen moet worden.

Zoals ik al zei

Gaat de school van mijn dochter dat ook doen.

HBO,s en universiteiten zijn al aan het bedenken hoe ze in september verder gaan, de anderhalve meter school gaat voor iedereen een uitdaging worden

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-05-2020 om 18:52

Wat een hel

Ik durf nu niet meer op de website van de school te kijken, bang dat ze ook pas na de vakantie weer aan het werk willen. Ik vind dat echt niet kunnen. Als het mag moeten ze gewoon open.

Pluk

Pluk

06-05-2020 om 18:57

Kaders

Ze zullen wel duidelijke kaders krijgen denk ik. Bij de basisscholen is het de helft van de leerlingen en allemaal minimaal twee schooldagen. Er zullen ook wel richtlijnen voor het vo komen. Helemaal open zal niet gebeuren, maar het zou mij verbazen als ze helemaal dicht mogen blijven.

Phryne

Op de school van mijn dochter zijn docenten wel aan het werk. Het afstandsonderwijs is zeer goed georganiseerd.

Ze doen hooguit toetsen in juni

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-05-2020 om 21:21

MarSy

Hier dus niet. Zelfde verhaal als hierboven staat. De docenten zitten te wachten op vragen. Ik had de mentor gevraagd om wat proactiever contact op te nemen. Belde ze mijn dochter.
Hoi, hoe gaat het? Goed.
Ben je bij met je werk? Ja
Heb je nog vragen. Nee.
OK, nou houd vol hè, doei.
Afgezien van een totaal warrige opdracht voor Nederlands (die meetelt voor het examen), heeft ze geen toetsen gehad. Ik heb dus maar flink wat geholpen, en zo hebben we met een 8.6 (die 16 keer meetelde) het cijfer voor Nederlands weer even lekker boven de 6 gekregen.

Dees

Dees

06-05-2020 om 21:37

1 juni

De scholen moeten open 1 juni daar heeft de school zelf dus geen keuze in.

Sinilind

Sinilind

06-05-2020 om 22:10 Topicstarter

Blijkbaar is lezen een kunst...

Ze mogen open en ze moeten open zijn 2 verschillende dingen. Scholen Moeten onderwijs verzorgen. In welke vorm is aan de scholen en hun bestuur.
Sini

Pluk

Pluk

06-05-2020 om 22:20

Onduidelijk

Mogen of moeten, dat is me onduidelijk. Volgens mij zei Rutte ‘kunnen’. Wat dat betekent?

Famke

Famke

06-05-2020 om 22:26

Nee

het is nog niet bekend hoe de middelbare scholen weer open gaan. Maar de basisscholen mogen niet alleen, maar moeten ook open, dus ik vroeg me af of dat voor de middelbare scholen ook zou gelden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5100471/basisscholen-11-mei-open-dicht-coronavirus-covid-19

Famke

Famke

06-05-2020 om 22:32

de site van het rivm staat: Als het virus onder controle blijft, is het de bedoeling dat het volgende wordt toegestaan:

Voortgezet onderwijs (de manier waarop wordt nog verder uitgewerkt);

Maar dat is een hele opsomming van dingen die worden toegestaan. Bovendien gaat het uiteraard over het openen van de scholen; voortgezet onderwijs is nu niet verboden. Bij de basisscholen werd eerst ook gezegd dat ze open mochten. Later werd daaraan toegevoegd dat ze ook open moesten. Vraag: Hoe gaat dat bij de middelbare scholen.

Pluk

Pluk

06-05-2020 om 22:37

Officiele bericht

Scholen in het voortgezet (speciaal) onderwijs gaan met ingang van 2 juni weer open.
Leerlingen komen zoveel mogelijk met de fiets of lopend naar school, zeker wanneer zij binnen een straal van 8 kilometer van school wonen.
De praktische invulling van de opening van het voortgezet onderwijs ligt de komende tijd bij de scholen. Zij gaan dit verder uitwerken volgens de richtlijnen; daarbij kunnen verschillen tussen scholen ontstaan.
Scholen informeren ouders over wat dit voor het onderwijs van hun kinderen precies betekent.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/openbaar-en-dagelijks-leven

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.