Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

En wat doet jullie school (niet)?


LydiaDietz schreef op 21-12-2021 om 10:52:

[..]

Het ging hier om de vraag hoe anderen het online les gaan vormgeven in januari. Groep 3/4. En dan lees ik helaas verrassend vaak filmpjes maken en tussen 13 en 14 een vragenuurtje.

Om me heen zie ik dit gelukkig ook niet terug.

Zo deden de leerkrachten van mijn dochter het ook in groep 3. We kregen een planning en materiaal mee, wat links naar filmpjes en veel succes. Maar dat was de allereerste lockdown. Toen was het nog zoeken.
Vorig jaar in groep 4 had ze gewoon online les, stuk meer structuur ook.

Alleen de vraag is hoe effectief lessen deze laatste week voor kerst nog zijn. Het is bijna vakantie, veel scholen hadden anders een hoop (kerst)activiteiten gepland. Zo veel echte lessen zouden er niet gegeven worden. Dus ik snap dat scholen kiezen voor een week extra vakantie - en in deze week tijd om online onderwijs voor te bereiden. 

Ik vind het een groot verschil tussen een basisschool en een middelbare school. Zeker jonge kinderen hebben ook bij online les volgen meer begeleiding nodig dan alleen het scherm aanzetten. Mijn petje af voor de leerkrachten van de onderbouw. Dit vraagt echt veel lesvoorbereiding. 
Ik vind het verschil tussen middelbare scholen erg groot. Er zijn scholen die direct online gegaan zijn en er zijn scholen die niks meer doen. Het lijkt mij voor een gemiddelde les op het VO niet heel moeilijk om dezelfde les online te geven. Natuurlijk geen flitsende les, maar gewoon net als in de klas. Waarom kan de ene school direct overschakelen en de andere school totaal niet. Ik snap dan niet zo goed dat aan de ene kant geroepen wordt dat leerlingen een achterstand hebben, examens moeten worden aangepast, dat het welbevinden onder druk staat en dat tegelijkertijd een school met droge ogen een mail stuurt dat er geen activiteiten meer zullen plaats vinden dit kalenderjaar. Dat rijmt voor mij niet. 

LydiaDietz schreef op 21-12-2021 om 10:52:

[..]

Het ging hier om de vraag hoe anderen het online les gaan vormgeven in januari. Groep 3/4. En dan lees ik helaas verrassend vaak filmpjes maken en tussen 13 en 14 een vragenuurtje.

Om me heen zie ik dit gelukkig ook niet terug.

Ik dacht dat je filmpjes van YouTube geplukt bedoelde. 

Ik vond de filmpjes van de juf vorig jaar juist ongelofelijk handig. Ze had ze wel zelf gemaakt en bij elk onderdeel en elke dag nieuwe. Die heeft zich er echt niet lui en gemakkelijk vanaf gemaakt. 

Feles schreef op 21-12-2021 om 11:31:

[..]

Zo deden de leerkrachten van mijn dochter het ook in groep 3. We kregen een planning en materiaal mee, wat links naar filmpjes en veel succes. Maar dat was de allereerste lockdown. Toen was het nog zoeken.
Vorig jaar in groep 4 had ze gewoon online les, stuk meer structuur ook.

Alleen de vraag is hoe effectief lessen deze laatste week voor kerst nog zijn. Het is bijna vakantie, veel scholen hadden anders een hoop (kerst)activiteiten gepland. Zo veel echte lessen zouden er niet gegeven worden. Dus ik snap dat scholen kiezen voor een week extra vakantie - en in deze week tijd om online onderwijs voor te bereiden.

Het gaat ook niet om deze week maar om de online lessen in januari 😉

Mevrouw75 schreef op 21-12-2021 om 11:49:

[..]

Ik dacht dat je filmpjes van YouTube geplukt bedoelde.

Ik vond de filmpjes van de juf vorig jaar juist ongelofelijk handig. Ze had ze wel zelf gemaakt en bij elk onderdeel en elke dag nieuwe. Die heeft zich er echt niet lui en gemakkelijk vanaf gemaakt.

Dat ook. En is voor mij al helemaal onbegrijpelijk. En super dat die filmpjes voor jullie goed werkten. Ik heb ze zelf ook gemaakt, voor ernaast. Dan kan een leerling de instructie nog eens rustig terugkijken.

Maar er zijn in die lagere klassen heel veel kinderen voor wie enkel een filmpje niet werkt. Zij hebben meer directe sturing nodig. 

Nou ja, ik verbaasde me er nogal over. Gelukkig steeds meer collega's ook. 

Dit is het derde schooljaar met ma maatregelen en als ouder maak ik het vanaf de zijlijn mee. Ik kan wel zeggen dat er groot verschil is tussen scholen en zelfs tussen docenten onderling. De een kan het beter dan de ander. 
In maart 2020 zaten beide kinderen op dezelfde school vo waar de eerste maandag is gebruikt om een en ander op te starten en dinsdag begonnen de lessen online. De ene docent had het wat sneller in de vingers dan de andere maar over het algemeen waren de kinderen en wij dik tevreden. 
Dat jongste het jaar niet haalde een moest afstromen had een andere oorzaak. 
September 2020 ging oudste een jaar naar de vavo om 2 deficiënties op te lossen en zoon startte op een scholengemeenschap.  Op beide scholen ging het online onderwijs wat moeizamer waar de vavo het echt met voorsprong won qua slechtheid.  Camera's die met plakband aan een lamp geplakt werden en 3x per les naar beneden donderen en waar de docent dan met een vlekkende pen op en klein papiertje wiskunde sommen zat te krabbelen waar niemand iets mee kon. 
Oudste is daarna op haar oude middelbare gaan helpen en maakte het online onderwijs ook mee vanaf de docenten kant. Echt dat stond als een huis. Sommige zelfgemaakte filmpjes van practica worden wel gerecycled van het jaar ervoor maar dat geeft niet, leerlingen zien hun eigen docenten in een ruimte die ze kennen.

Bij jongste op school is er meteen overgeschakeld sinds gisteren, ik heb hem nog niet gehoord of het nu beter is dan vorig jaar. Gisteren had hij maar heel kort lees, omdat lo niet digitaal werd aangeboden.
Maart 2020 was alles voor iedereen nieuw een dat er toen weleens iets mis ging was ook nog wel leuk. Ik snap dat het voor docenten zwaar is, dan live les, dan overschakelen op online dat vergt toch steeds een andere aanpak maar dat er nu in december 2021 nog docenten zijn die staan te praten voor een camera waarvan de microfoon op mute staat dat snap ik niet, dat check je toch voordat je begint. 

Sinilind schreef op 20-12-2021 om 10:24:

… de meeste leerlingen (Ik heb het natuurlijk niet over jullie eigen kinderen moet je met twee handen erbij trekken dat ze nog iets van de uitleg volgen en vervolgens aan de slag gaan ..

Mijn kinderen zijn ook zo hoor. Die online lessen gaan grotendeels aan ze voorbij. Nou hebben zij ook een labeltje en is dat goed verklaarbaar maar van mij had school vakantie mogen geven deze week. Ik hoop alleen heel erg dat het niet na de vakantie nog doorgaat. De twee eerdere schoolsluitingen hebben er hier enorm ingehakt namelijk. De oudste doet dit jaar eindexamen dus die zal naar school kunnen blijven gaan. Maar jongste heeft nog geen goed werkende strategieën gevonden voor online les in lockdown. Dus ik hou mijn hart vast.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.