Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

En wat doet jullie school (niet)?


Wednesday schreef op 20-12-2021 om 14:53:

[..]

De leraren die ik ken (oké, een beperkte groep) vinden het in ieder geval allemaal verschrikkelijk dat de scholen dichtgaan. Ook in alle communicatie van de middelbare scholen van mijn kinderen de afgelopen weken (en in eerdere lockdowns) is dat heel duidelijk te lezen. Ik vraag me dan af waarom zo’n club als LIA met totaal andere verhalen komt. Zijn het dan al de “zeikerige” docenten die daar lid van worden?

Ja! De LIA is de SP van de onderwijsbonden   
Ze etaleren vaak meningen die bij ons op school totaal niet gedeeld worden. Enquetes die ze afnemen zijn behoorlijk suggestief. of althans, de conclusies die eruit getrokken worden. 

Op de school waar ik werk is er vanaf morgen online les. Examenklassen fysiek en daar gaan ook de PTA toetsen voor door. Ik vind het ridicuul dat er zoveel scholen de hele week geen online les geven. Echt belachelijk.

grasspriet1980 schreef op 20-12-2021 om 15:55:

Op de school waar ik werk is er vanaf morgen online les. Examenklassen fysiek en daar gaan ook de PTA toetsen voor door. Ik vind het ridicuul dat er zoveel scholen de hele week geen online les geven. Echt belachelijk.

Ja, ik ook. School van mijn stiefzoon voorop. Alle vorige lockdowns heel traag op gang gekomen, ze zouden de hele week nog gewoon les hebben en alleen vrijdag een korte kerstactiviteit. Zetten ze in de mail: we hadden nog zoveel mooie dingen in de planning staan voor deze week. Vorige lockdowns duurde het telkens twee weken voor ze iets deden en dan hoefde hij bijna niets te doen. Alleen wiskunde, Nederlands en Engels. Hij was elke dag binnen een uur klaar. En er waren nog een paar opdrachten, die hij dus niet alleen kan uitvoeren. Ook zou hij naar de opvang op school maar dat is allemaal maar belabberd uit de verf gekomen. Kind zit in de derde en heeft nog geen normaal VO jaar gehad. Weet niets en kan bijna niets. Hoewel hij nu wel zei dat ie het jammer vond, hij mocht deze week beginnen met lassen. Heeft met zijn ASS gewoon veel begeleiding en vooral veel duidelijkheid nodig. Snap niet dat je als scholen niet iig iets achter de hand hebt gehouden en zo moeilijk is die switch naar online nou ook weer niet. 

grasspriet1980 schreef op 20-12-2021 om 15:55:

Op de school waar ik werk is er vanaf morgen online les. Examenklassen fysiek en daar gaan ook de PTA toetsen voor door. Ik vind het ridicuul dat er zoveel scholen de hele week geen online les geven. Echt belachelijk.

Bij mijn man op school stonden sowieso al geen lessen ingepland vanwege de toetsweek. Anders hadden ze waarschijnlijk wel online les gedaan.
Ben ergens wel blij dat mijn dochter nog iets van school heeft deze week. De meeste basisscholen schijnen dat niet te doen. 

siobhan: een lieve nicht van mij is internist op de IC van een groot academisch ziekenhuis. Ik hoor ook vaak van haar hoe zwaar het verplegend personeel het heeft. Van mij mag je klagen, ik heb als docente tenminste nog mijn vakantie vanaf vrijdag. Maar: ik ben moe inderdaad. Ik ga je besparen wat ik als mentor van een “moeilijke” 3de klas nog moet regelen voordat alle leerlingen online kunnen zijn morgen.
Het neemt niet weg dat ook ander beroepsgroepen het zwaar hebben: veel ondernemers die ondanks de steunmaatregelen bijna omvallen bij voorbeeld.
Ik word alleen kriegel van mensen die het allemaal zo zwaar hebben dat geen andere leed ernaast mag bestaan. Je mag balen en zuchten, maar laat me alsjeblieft ook even balen. 
sterkte
Sini

SuzyQFive schreef op 20-12-2021 om 16:52: Hoewel hij nu wel zei dat ie het jammer vond, hij mocht deze week beginnen met lassen. Heeft met zijn ASS gewoon veel begeleiding en vooral veel duidelijkheid nodig. Snap niet dat je als scholen niet iig iets achter de hand hebt gehouden en zo moeilijk is die switch naar online nou ook weer niet.

En praktijklessen mogen gewoon, jammer dat school die dan niet laat doorgaan.

School van kinderen (groep 3 en 5): vakantie. En daar ben ik blij om. Als ze online les hadden gegeven had ik ze afgemeld en zelf vakantie gegeven.

Eigen school (basisonderwijs): vervroegde vakantie. Ik sta 2 dagen in de noodopvang en ga daarnaast 2 weken online les voorbereiden. Dit is ook de opdracht vanuit het bestuur. Maandag na de vakantie direct kunnen beginnen. 

LydiaDietz schreef op 20-12-2021 om 22:10:

School van kinderen (groep 3 en 5): vakantie. En daar ben ik blij om. Als ze online les hadden gegeven had ik ze afgemeld en zelf vakantie gegeven.

Eigen school (basisonderwijs): vervroegde vakantie. Ik sta 2 dagen in de noodopvang en ga daarnaast 2 weken online les voorbereiden. Dit is ook de opdracht vanuit het bestuur. Maandag na de vakantie direct kunnen beginnen.

Hoezo zou je je kinderen zelf vakantie geven? Dat is toch niet hoe het werkt, als iedereen zelf gaat bepalen wanneer hun kind vakantie heeft. Als de ouders van leerlingen uit je klas dat doen, vind je dat dan ook oké?

MamaE schreef op 20-12-2021 om 22:47:

[..]

Hoezo zou je je kinderen zelf vakantie geven? Dat is toch niet hoe het werkt, als iedereen zelf gaat bepalen wanneer hun kind vakantie heeft. Als de ouders van leerlingen uit je klas dat doen, vind je dat dan ook oké?

Ik zou daar deze week geen halszaak van maken. 

MamaE schreef op 20-12-2021 om 22:47:

[..]

Hoezo zou je je kinderen zelf vakantie geven? Dat is toch niet hoe het werkt, als iedereen zelf gaat bepalen wanneer hun kind vakantie heeft. Als de ouders van leerlingen uit je klas dat doen, vind je dat dan ook oké?

Ik zou dat hartstikke prima vinden. Die week kerstdiner/stukjes maken/ toneelstukjes is ook om iets af te bouwen en om naar de kerstvakantie toe te leven. Dat is allemaal naar voren geschoven. Om daarna  dan ineens met een bak werk aan online lessen mee te gaan doen en achter een chromebook te moeten vond ik een dusdanig belachelijk idee dat we hier bij voorbaat zeiden: vakantie! 

Onze kinderen (groep 2 en groep 5) hebben deze week vrij. Er is geen online les. De oudste heeft wat oefenmateriaal meegekregen, maar dat is niet verplicht. Ze willen wel graag wat schoolwerk doen, dus van mij mogen ze ook inloggen bij muiswerk.

Daglichtlamp schreef op 20-12-2021 om 17:37:

[..]

En praktijklessen mogen gewoon, jammer dat school die dan niet laat doorgaan.

Ook dat nog. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wij onze praktijklessen deze week ook niet door laten gaan. Een deel van onze leerlingen heeft namelijk de praktijklessen op een mbo-locatie en die is volledig dicht. Om gedoe te voorkomen hebben we dus alleen online lessen. En de praktijklessen hebben toch ook nog een aanzienlijk deel theorie dat sowieso al op de computer is dus dat kan deze week. 

Ik merk dat ik wel verdrietig word van mijn eigen beroepsgroep. In de FB-groepen clasht het nu lekker tussen leerkrachten die gewoon les gaan geven, online en de luitjes die na 2 lockdowns (en wrs quarantaines) denken dat wat filmpjes doorsturen (waaronder zo van youtube geplukt) en een schema zodat ouders zien wat er gemaakt moet worden, voldoende is. "Want dat is makkelijk voor de ouders". Weet je dat de leerkracht dit jaar wat minder voortvarend is dan zou ik deze week al informeren hoe het online lesgeven eruit gaat zien. Nu kunnen ze nog voorbereiden. In de vakantie gaan de mails dicht. 

Dat we tijdens de eerste lockdown zoekende waren ala, maar inmiddels kan je toch gewoon je laptop op een stel dozen zetten en fatsoenlijk les gaan geven!

LydiaDietz schreef op 21-12-2021 om 09:41:

Ik merk dat ik wel verdrietig word van mijn eigen beroepsgroep. In de FB-groepen clasht het nu lekker tussen leerkrachten die gewoon les gaan geven, online en de luitjes die na 2 lockdowns (en wrs quarantaines) denken dat wat filmpjes doorsturen (waaronder zo van youtube geplukt) en een schema zodat ouders zien wat er gemaakt moet worden, voldoende is. "Want dat is makkelijk voor de ouders". Weet je dat de leerkracht dit jaar wat minder voortvarend is dan zou ik deze week al informeren hoe het online lesgeven eruit gaat zien. Nu kunnen ze nog voorbereiden. In de vakantie gaan de mails dicht.

Dat we tijdens de eerste lockdown zoekende waren ala, maar inmiddels kan je toch gewoon je laptop op een stel dozen zetten en fatsoenlijk les gaan geven!

Als ik op FB lees zie ik altijd een werkelijkheid die nou nooit mijn omgeving weerspiegelt. Dat scheelt wellicht?

Mevrouw75 schreef op 21-12-2021 om 10:38:

[..]

Als ik op FB lees zie ik altijd een werkelijkheid die nou nooit mijn omgeving weerspiegelt. Dat scheelt wellicht?

Het ging hier om de vraag hoe anderen het online les gaan vormgeven in januari. Groep 3/4. En dan lees ik helaas verrassend vaak filmpjes maken en tussen 13 en 14 een vragenuurtje. 

Om me heen zie ik dit gelukkig ook niet terug. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.